Nekromanti illustrationer

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Stop Hellervik-bashing NU!

Lite "distans" i kritiken tycker jag allt man kan ha (om man nu ogillar någons arbete). Om jag var Hellervik och råkade läsa en del av vad vissa skriver här så skulle jag nog bli jävligt pött. Det är ok att kritisera men lite saklig kan man väl ändå vara...

För övrigt så tycker jag personligen att Hellervik är helt OK, även om hans illustrationer kanske inte är så "Vackra" i sig (även om "Beuty is in the eye of the beer-holder") så fångar dom stämningen i situationen på ett härligt sätt. Ta bara bilderna vid respektive land i Spelarens Handbok (dom e väl Hellervik va?), där har han ju verkligen lyckats fånga hur iaf _JAG_ föreställer mig att det är i respektive land.

Dessutom tycker jag man rent generellt kan se en positiv trend vad gäller neogames illustrationer och bilder att de i allt större utsträckning "hänger ihop" med texten, något som jag tyckte saknades väldigt mycket förut. Ta Eon1 boken t.ex. kan man ens om man är snäll säga att hälften av illustrationerna har nå't som hellst samband med den text de skall illustrera???


/Bjorn
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Stop Hellervik-bashing NU!

han skrev vad han tyckte, även om han var beväpnad med..."what do you think they'll be armed with? Bad breath, colourful language..." (lock, stock and two smoking barrels)

du har rätt i att bilderna hänger bättre ihop med texten, men det tycker jag spelar mindre roll. Huvudsaken är att det ser bra ut och förmedlar rätt känsla än att det är gjord just för eon.

men nä, hellervik är inte ok. det är inte snyggt, det är vad som jag stör mig på. men om man ska ge honom lite credit kan man väl påpeka att den där bilden i Consaber på en sjökapten och en liten pojke är inte bara snygg för att vara honom utan snygg helt och hållet.

äventyrsbanken - länkar till 42 1/2 eon-äventyr!
<A HREF="http://hem.passagen.se/pratchet/eon/" target="_new">http://hem.passagen.se/pratchet/eon/</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Stop Hellervik-bashing NU!

han skrev vad han tyckte, även om han var beväpnad med..."what do you think they'll be armed with? Bad breath, colourful language..." (lock, stock and two smoking barrels)

Ja nu gällde kanske inte mitt utalande bara just det specifika inlägget utan snarare hela det "drev" som har varit mot Hellervik i ett antal trådar.

Som sagt, visst måste man få kritisera men när den 10:e personen kommer med samma ospecifika och okonstruktiva kritik så tycker iaf jag att det bara är plumpt, elakt och tråkigt.

du har rätt i att bilderna hänger bättre ihop med texten, men det tycker jag spelar mindre roll. Huvudsaken är att det ser bra ut och förmedlar rätt känsla än att det är gjord just för eon.

Tja här har jag nog nästan helt motsatta åsikten. Personligen tycker jag att illustrationer som inte ILLUSTRERAR texten helt saknar existensberättigande i en rollspelsbok, vill man bara se helt "lösrykta" snygga bilder så kan man väl gå på konstutsällning eller nå't.

Sen så är ju IMHO Hellerviks stryka just ATT det förmedlar rätt känsla även om det inte alltid är så "tekniskt" snyggt. Han har en märklig förmåga att fånga själva händelsen på nå't vis dessutom så har ju även den rent "tekniska" sidan av hans ritande gått framåt rätt mycket från Spelarens till Consaber...

men nä, hellervik är inte ok. det är inte snyggt, det är vad som jag stör mig på.

Tjaa det är din subjektiva åsikt så det får väl stå för dig, själv så tycker jag bättre och bättre om Hellerviks illustrationer ju mer jag ser av dem och framförallt så tycker jag att hans lite kantigare, hårdare och mörkare teckningsstil är faan så mycket mer EON än MiG's "puttenuttheroiska" stil eller Krille's (Manga, manga, manga) teckningar. (Båda tecknar iofs snyggt, men FÖR MIG känns det inte som det passar in.)

men om man ska ge honom lite credit kan man väl påpeka att den där bilden i Consaber på en sjökapten och en liten pojke är inte bara snygg för att vara honom utan snygg helt och hållet.

Jo den är snygg även om den knappast är min favorit bland Hellerviks alster. Själv gillar jag bilden på adelsmännen som äter, "bonnteatern" eller bilden med en drake vs krigare med sköld. Sen är också bilderna från landsdelen i spelarens rätt sköna, spec Asharien och Jargienbilderna.


/Bjorn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Stop Hellervik-bashing NU!

Stämning... jaja... hö hö... not...
De passar in, men skänker knappast stämning (förutom att man irriterar sig på de).

Jag vet! Vi ljuger och säger att vi tycker att hans kladd... illustrationer menar jag, är skitbra! Trots att vi inte tycker det! Åsikter är åsikter, liksom. Hans bilder blir inte snyggare i våra ögon hur mycket du än försöker övertala oss.

Allvarligt talat... du kan väl inte jämföra Hellervik och MiG? Det är ungefär som att ta med en halt hamster på en hundutställning!

Jag anser att till och med Krilles ploj-misslor på hans hemsa är skiiitmycket snyggare än jag kan tänka mig att Hellervik någonsin kommer kunna teckna!

Förresten, jag kladdade ihop en tempelriddare på engelskalektionen idag! Den tog mig 30 minuter att göra, lite grovt, medan jag lystnade på nå'n sketen engelsk historia på band. Observera att jag intog information och tänkte på annat samtidigt. Jag publicerar den på forumet så fort jag får tid! *måste bara ta hem blocket och scanna in bilden*
Jämför då min amatörteckning som jag kladdade ihop på en halvtimme med det bästa av Hellervik du kan hitta!



MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Stop Hellervik-bashing NU!

Stämning... jaja... hö hö... not...
De passar in, men skänker knappast stämning (förutom att man irriterar sig på de).

Jag vet! Vi ljuger och säger att vi tycker att hans kladd... illustrationer menar jag, är skitbra! Trots att vi inte tycker det! Åsikter är åsikter, liksom. Hans bilder blir inte snyggare i våra ögon hur mycket du än försöker övertala oss.


Jag kan inte påstå att jag ens har försökt övertala nån, jag säger bara vad _JAG_ tycker om Hellervik's illustrationer. Det jag motsätter mig är bara att folk är så himla "taskmörtiga" i sin kritik, man KAN faktiskt komma med negativ kritik utan att vara så förbålt taskig. Sen är ju rena "jag håller med" inlägg rent allmänt att räkna som dålig "netiquette" och speciellt då när det rör sig om sånt här IMHO.

Allvarligt talat... du kan väl inte jämföra Hellervik och MiG? Det är ungefär som att ta med en halt hamster på en hundutställning!

Nej, min poäng är snarare den att det är poänglöst att göra jämförelsen på det viset. Deras stil och/eller metod/syfte i ritandet är allt för olika. Det är ungefär som att jämföra en da Vinchi och en Piccasso, man kan gilla den ena eller den andra eller till och med båda men att påstå att den ena på nå't rationellt sätt skulle vara "bättre" är rätt ovidkomande. (Inte för att nån av herrarna MiG eller Hellervik är i klass att ens tvätta nån av föregåendes stafli, det var bara ett exempel.)

Detsamma kan väl även sägas om din hund-hamster liknelse (att hamstern skulle vara hallt håller jag EJ med om). Och visst, det är rätt korkat att ta med en hamster på en hundutställning men faktum är att det är precis lika dumt att ta med en hund på en hamsterutställning.

Eller för att dra en mycket sliten klyscha:
"Grabbar, vi måste åka bättre skriskor."
OOPS, fel klysha ;-)
"Smaken är som baken, den är delad"
Så skulle det vara.

MVH
/Bjorn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Stop Hellervik-bashing NU!

"Jag kan inte påstå att jag ens har försökt övertala nån[...]"

Varför lyder då topicen "Re: Stop Hellervik-bashing NU!"? /images/icons/wink.gif

Jaja, jag ger mig. Du gillar Hellervik, det gör inte jag. *lägger ned stridsyxan*

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Men missförstå mig RÄTT :)

Du skrev: Hans bilder blir inte snyggare i våra ögon hur mycket du än försöker övertala oss.

På vilket jag svarade: "Jag kan inte påstå att jag ens har försökt övertala nån[...]"

Altså jag har inte försökt övertala nån om ATT TYCKA att Hellerviks bilder är snygga, det känns som att det är en alldeles för subjektiv sak för att ens försöka övertyga folk om. Det jag däremot har försökt göra, är att förmå folk att sluta "mobba" herr Hellervik vilket jag tycker _VISSA_ av de inlägg som har varit i diverse diskusioner har varit. Som sagt, man kan ogilla det nån presterar utan att vara taskig.

Jaja, jag ger mig. Du gillar Hellervik, det gör inte jag. *lägger ned stridsyxan*

Ajdå, har du haft en stridsyx uppe... och här har jag stått helt försvarslös och argumenterat. :)

Skämt åsido, jo jag gillar Hellervik men jag har full förståelse för om andra inte gör det.

BTW: Jag "ger" mig också.


/Bjorn
 
Top