Nekromanti Illustratör?

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Hej ansåg detta vara ett bra ställe att söka efter en duktig illustratör för en historisk bild. Ej Manga o dyl.

Tyvärr räknar jag inte ännu att det kan leda till någon betalning men om projektet inleds kan det bli en bra punkt i ett CV.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Eldorin said:
Ej Manga o dyl.
Det är säkert lungt. Jag har sökt efter mangatecknare i två månader, och här kan jag säga att de INTE finns. Inte de som har tid för andras projekt iaf.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Om det är en illustration med historiskt tema bör du tänka på att det finns mängder av gamla bilder från böcker och tidskrifter från 1800-talet som idag är fria att använda för vem som helst. Allt du behöver göra är att rota runt på bibliotek och antikvariat och scanna de bilder du gillar (förutsatt att de är gamla nog). Eller sök på internet för den delen, lämpliga sökord är public domain, royalty free och liknande.

Vad vill du har för ett motiv?
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Det är inte den typen av bild som jag är ute efter. Det måste vara en bild som skapas efter vissa regler. Det skall ha ett vikinga tema över bilden...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Att försöka ragga en gratisillustratör utan att berätta om projektet är helt dödfött. Du kommer ingenstans, om du inte är beredd att betala. Vill du få någon att jobba gratis så måste du sälja in projektet, och övertyga oss om att det verkligen kommer att slutföras.

Så, vad är det för projekt?
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Att slänga ut till mig att det är dödfött får mig att inte ta seriöst på din fråga. Är någon intresserad bör de höra av sig. Och min förhoppning är att det skall leda till betalning för både mig och illustratören.

Det jag garanterar är att det i vilket fall som helst användas i sitt CV om projektet inte fullföljs från min kunds sida.

Det är ett seriös illustratörsarbete jag är ute efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Eldorin said:
Att slänga ut till mig att det är dödfött får mig att inte ta seriöst på din fråga. Är någon intresserad bör de höra av sig.
Hur ska de kunna bli intresserade om du inte berättar nåt?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Eldorin said:
Att slänga ut till mig att det är dödfött får mig att inte ta seriöst på din fråga. Är någon intresserad bör de höra av sig. Och min förhoppning är att det skall leda till betalning för både mig och illustratören.
Du kan åtminstone berätta vad för sorts bilder du är ute efter? Annars blir det en gissningslek.

Är det seriöst arbete du är ute efter gratis? Lycka till :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Eldorin said:
Att slänga ut till mig att det är dödfött får mig att inte ta seriöst på din fråga.
Jag menade det inte som någon kritik mot dig. Jag har sett många försöka hitta illustratörer genom forumet, och aldrig sett någon som fått napp om de inte:

1) Erbjudit betalning, eller
2) Fått folk engagerade och intresserade i projektet.

Jag skulle kunna vara intresserad, beroende på vad det är för typ av projekt och bild. Jag sysslar med fotomanipulationer och digital illustration (se exempel på aridesign.se), så det passar inte alla sorters bilder. Kan du inte berätta litet om projektet och vilken sorts bild du/din kund har tänkt dig/sig?
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
De som har skickat meddelande eller mail har jag anget en kortare beskrivning till och en utförlig beskrivning sker om de vill komma med ett förslag.

Jag söker inte efter en illustratör jag vet är duktig för då hade jag ju inte behövt att ställa en förfrågan här utan direkt vänt mig till dem.

och jag har favorit illustratörer som jag inte använt mig av:
Peter Madsen, Peter Bergting och sist men inte minst Åke Rosenius.

Och temat är med vikingar.
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Se ett seriöst svar :)

och jag tittade på din sida och det skulle nog kunna fungera mycket bra.

Kan inte avslöja för mycket för då avslöjar jag min kund som inte vill det.

Men grundtanken är en grupp vikingar som ser ut över havet mot en inkommande båt med en galen viking på som får en att tänka på Tor.

kortfattad beskrivning.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Flyttad tråd!

Forumreglerna

2. Posta i rätt forum. Forumuppdelningen är till för att göra det lättare att hitta en viss sorts diskussioner – om du postar i rätt forum är sannolikheten större att andra användare intresserar sig för din tråd. Starta heller inte likadana trådar i flera forum – så länge du postar i rätt forum lär andra användare upptäcka din tråd ändå.
Tråden är flyttad till rätt forum och jag vill även ta tillfället i akt att påminna om denna punkt:

Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Tyvärr räknar jag inte ännu att det kan leda till någon betalning men om projektet inleds kan det bli en bra punkt i ett CV.
Vad är det för ett projekt? Hur är det möjligt för ett arbete som inte ens ger betalt att bli en bra punkt i någons CV?
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Först svar till Walium.

Blev lite ställd vad gäller vilket forum som det skulle vara i. Det stod inte i presentationen om kontakt för icke rollspelsrelaterat, men nu vet jag att det ändå skall vara i kontaktforumet. tack Walium.

Svar till Dnalor:
Ja om det inte finns några sådana projekt innan är det ju dags att det kommer ett första och de som lämnat intresse redan, vilket ingen trodde har ju då antagligen liksom jag sett möjligheten till detta.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
De som har skickat meddelande eller mail har jag anget en kortare beskrivning till och en utförlig beskrivning sker om de vill komma med ett förslag.
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Varför inte på en gång tala om vilken stil du är ute efter och vad som ska illustreras. Det är möjligt att ditt projekt är väldigt seriöst och mycket väl kan ge en fjäder i hatten men varför ska du var så pass hemlig? Vad är vinsten med det.

I nuläget får jag intrycket att du vill kunna sitta och välja ut en illustratör, när det mycket väl kan vara helt omvända roller, och sedan kontrollera exakt vad denne ska göra utan att betala något. Du måste ju sälja in ditt projekt och sedan vara beredd att låta illustratören arbeta under en viss kreativ frihet. Kan du inte betala så kan du i alla fall erbjuda en kasse "kul".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag undrade det med.. men efter pm-kontakt så vet jag att uppdragsgivaren i det här fallet inte vill att info ska ligga ute på nätet...

/T
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Precis som Arfert nämner vill inte uppdragsgivaren att information ligger ute. Det är inte något konstigt med det, däremot har inte mitt sätt att leta efter illustratör varit det vanliga.

Det kanske verkade lite oseriöst men de som fått mer information från mail och pm har varit nöjda med den informationen.

Nästa gång jag behöver rekrytera kan jag förhoppningsvis ge mer information om jag behöver en ny illustratör.

Tack alla
/Magnus
 
Top