Nekromanti Illusionen krossad!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
(Nu har windows låst sig 2 gånger under skrivandet av den här posten, men jag ger mig inte!)

Under hela min rollspelskarriär har jag trott att det går fullgott bra att beskriva en människa med dessa egenskaper:
(As seen in DoD och EON)


Styrka
Fysik
Smidighet
Intelligens
Psyke (Viljestyrka)
Karisma


Men efter att ha grävt lite djupare i förhållandet mellan grundegenskaper och färdigheter så kom jag fram till en chockerande upptäckt!

Styrka och Fyisk var samma sak!

Vad består då Fysik av?
Immunförsvar löjligt, bort med det! (Orkar inte gå in på varför)
Muskeluthållighet = Styrka igentligen, uppdelning blir orealistisk snarare än realistisk, IMO.
Skadetålighet består av, enligt mig Erfarenhet och Muskelmassa
Motion är det enda som sticker ut, eftersom det går att ha god motion och lite styrka. (Tror inte att motsatsen är så vanlig, speciellt inte i en medeltid utan spiffiga träningsmaskiner.. /images/icons/wink.gif)

Så Styrka och Fysik blir till Fysik med motion som underegenskap. Det är okej, jag kan acceptera det..
Men det var inte långt till nästa chockerande upptäckt!


Alla Karisma-baserade färdigheter (Övertala, Skådespel) berodde på antingen viljestyrka, självförtroende, eller hur mycket respekt andra hade för en. (Med några få undantag, som Förföra och Etikett.)

Tänk efter lite nu.. Dom som vi har respekt för är dom med gott självförtroende.. Som är dom med stark vilja.

Karisma är borta, ersatt med Psyke.
(Med en underegenskap för första intrycket. Utseende, vänlighet..)

Jag har alltså levt i en lögn! Vad säger ni om dessa omvälvande idéer?
(Jag hoppas ni säger "Nyskapande" och "Vad duktig du är Arvid!" /images/icons/wink.gif)



Grundegenskaperna i mitt rollspel:
Fysik
Vighet
Finmotorik
Intelligens
Psyke (Viljestyrka)





(Behöver finmotorik vara en underegenskap till smidighet? Är smidiga ofta finmotoriska?
Finmotorik i mitt rollspel = Fingerfärdighet, samt små precisa rörelser snarare än stora.
Exempel: Sätta en bordtennisracket där bollen kommer komma flygande.

Behöver Uppmärksamhet en egen Grundegenskap, en underegenskap, eller bara en färdighet?

Intelligens kan betyda enormt många saker, men intelligens i mitt rollspel är "hjärn-kondis",
vilket skick man håller skallen i. Listighet, kreativitet, och en mall för hur man ska rollspela sin rollperson)




/Arvidos, som faktiskt tror att man kan forska i rollspelsregler.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har alltså levt i en lögn! Vad säger ni om dessa omvälvande idéer?

Det kanske inte är nyskapande men det är definitivt duktigt... :)
Sty/Fys-uppdelningen är en gammal artefakt från D&D som kan vara svår att skaka av sig, men det går, Besm slår t.ex. ihop såväl styrka och fysik som smidighet till _ett värde_ (Body). Man kan ju hävda att en rätt stor del av smidighet är att ha styrka på rätt ställen...

Karisma är borta, ersatt med Psyke.

Hihi, jag höll på att göra det omvända en gång: låta karisma ta över stora delar av Psykets roll. Det skulle då vara ett mått på ens magiska energinivå vilket ochså var vad som gav en stark personlig utstrålning...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
"<EM>Behöver finmotorik vara en underegenskap till smidighet?</EM>"
Nja, men jag skulle nog kalla det enbart <EM>motorik</EM>, kanske blir fel ord? Motorik skulle då innehålla balansförmåga, koordination och fingerfärdighet.

"<EM>Behöver Uppmärksamhet en egen Grundegenskap, en underegenskap, eller bara en färdighet?</EM>"
Kan man förbättra sin uppmärksamhet? Antagligen. Själv hatade jag i DoD färdigheter FDT.
*någonting sveper igenom luften. spelaren får slå mot FDT för att upptäcka det.*
Den har helt enkelt fel namn..

Själv har jag lagt till Uppmärksamhet, eller Iakttagelse som jag kallar det, i DoD. Anledningen är för att man kan höja grundegenskaper med HP. Fast jag har lagt till en massa grundegenskaper. Har 18 st! Jag kunde inte riktigt generalisera som du, Arvidos, så jag delade upp alla grundegenskaper.

/[color:green]Han</font color=green> som är rätt stolt över det han åstadkommit med <EM>sitt</EM> DoD
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Regelfilosofier

Han och Vindhand kan man alltid lita på! *Snyft* /images/icons/wink.gif


Och till Vindhand: Jag vet att det inte var så nyskapande trots allt.. Därav ironin.. /images/icons/smile.gif

Och Han.. (Visst är det trevligt med namnen i fetstil!) Okej, vi spelar ditt spel.. /images/icons/wink.gif Finmotorik blir motorik (Jag tog förkortningen för att FIN är så avslöjande och bra. Dessutom kan man använda den till Fingerfärdighet också.) Men är det en underegenskap? Har dom med bra fingerfärdighet bra balans? Har smidiga bra balans? Hjälp mig!


Och sin uppmärksamhet tror jag också man kan förbättra.. Det kvalificerar det till alla tre katogorierna.


Argumenten:
Grundegenskap - Uppmärksamhet är så grundläggande, och sedan så borde uppmärksamhet vara lagom trögt att höja.
Sedan så kanske det inte passar som färdighet eftersom man inte direkt kan gå och "träna sin uppmärksamhet", uppmärksamhet lyser snarare igenom på olika färdigheter.
Färdighet - Eftersom nästan INGA färdigheter grundar sig på Uppmärksamhet, så borde det vara en färdighet egentligen.
Underegenskap - Den gyllene medelvägen. Frågan är bara: Till vilken grundegenskap bör det vara en underegenskap? Eftersom intelligens är "klartänkthet" i mitt rollspel så är det nog en rätt bra kandidat.. Då får jag dessutom, om jag gör finmotorik till en underegenskap, en underegenskap till varje grundegenskap. Undantaget som bekräftar regeln! /images/icons/wink.gif




<font size=3>/Jag kommer om natten som en tyst smygfjärt..
<font size=1>(Var tvungen att ha det som signatur någon gång! /images/icons/wink.gif)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jag tror grundegenskaperna ser ut som de gör i de flesta rollspel för att det har en eller annan anledning på det regeltekniska planet. Styrka används för att bestämma hur mycket extra skada du gör, Smidighet går till förflyttning och så vidare. Det har med andra ord inget att göra med förhållandet färdigheter-grundegenskaper. Inte egentligen.

Personligen föredrar jag kombinationssystem, som exempelvis Unisystem eller det system som används i Vampire (d10 ?? :gremsmile: ) och mitt egna system (till The Dark Spire) använder sig av följande grundegenskaper :

Prowess
Finesse
Knowledge
Willpower
Charisma

Varför då just dessa ? Jo, det beror på att de helt enkelt passats in i min Setting och dessutom är viktiga för spelmekaniken. Willpower är ett uppenbart val eftersom världen handlar mycket om religion och övernaturliga väsen, övriga tror jag förklarar sig själva.

Så; skit i att försöka förklara frågan 'varför vissa grundegenskaper' - använd istället de som passar in i världen och spelmekaniken.

För min del vill jag med andra ord inte kalla dig duktig utan snarare berömma dig för flera minuter bortslösad tid :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ursäkta mig men..

Jag tror grundegenskaperna ser ut som de gör i de flesta rollspel för att det har en eller annan anledning på det regeltekniska planet. Styrka används för att bestämma hur mycket extra skada du gör, Smidighet går till förflyttning och så vidare. Det har med andra ord inget att göra med förhållandet färdigheter-grundegenskaper. Inte egentligen.

I dom flesta rollspel ja, inte i mitt. Jag gillar inte andra rollspels grundegenskaper som inte har någon grund i något. Som jag ser det så bör grundegenskaper vara samma sak som färdigheter, fast mer generella. Träna judo och du blir smidig. Mycket smidigare! Grundegenskaper är "färdighetsgenomsnitt" i mitt rollspel, hur bra du är på att använda dina attribut, som du har fått genom träna dina färdigheter, i andra situationer än just dom färdigheter du tränat för.



Så; skit i att försöka förklara frågan 'varför vissa grundegenskaper' - använd istället de som passar in i världen och spelmekaniken.

För min del vill jag med andra ord inte kalla dig duktig utan snarare berömma dig för flera minuter bortslösad tid :gremsmile:


Du har rätt, men jag har faktiskt redan passerat det här stadiet.. /images/icons/wink.gif Det här systemet är det som passar till mitt rollspel. Och att du tycker att jag kastat bort min tid bara för att du inte gillar systemet tycker jag faktiskt är en j-a förolämpning!




/Vi kan väl fortfarande vara vänner? /images/icons/smile.gif
-Arvidos Snällus
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Regelfilosofier

>Har dom med bra fingerfärdighet bra balans? Har smidiga bra balans? Hjälp mig!

Hör inte balans hemma under smidighet (vighet)? För att skutta omkring, slå volter m.m. krävs det ett rätt bra balanssinne. Iofs är det nog svårt att vara helt finmotorisk om man trillar omkull hela tiden men litet rimligare är det nog... (den gamle låsmästaren har problem att gå och skulle trilla vid första bästa knuff, men när han sitter där och manipulerar den dvärgatillverkade dörrens mekanism genom ett litet uppborrat hål så har han ingen överman.)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Varför då inte ha tex grundegenskapen Fysik och sedan slå på en tabell för att få fram "under egenskaper"

ex
FYS 17 Stark, utthållig
PSY 12 Enveten
KAR 7 Ful

osv

/King Kromm
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
För att man kan vara ful men en bra ledare till exempel..
Sedan så ÄR Styrka och Fysik samma sak, enligt mig.




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
G

Guest

Guest
:C) tja... man kan väl hålla på och dela upp/sätta ihop grundvärden så länge man vill. eller iaf så kan man slå i hop dom till ett värde, "braighet"?. men det viktiga är väl att dom passar till din värld och regler.

men... vad duktig du är! :C) som uthärdar två windows krasher iaf.

Mvh h[-å]
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
En fysik-egenskap du glömt är "snabb styrka", som till exempel den sortens styrka som kommer fram när man dänger till någon. För inte nödvändigtvis med sig muskeluthållighet eller liknande.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dags för ny ämnesrubrik

en medeltid utan spiffiga träningsmaskiner

Med detta menar jag att man nog inte utvecklade dom olika aspekterna av styrka..
Och sedan, även om det skulle vara realistiskt och så, så är det att gå till överdrift tycker jag.. /images/icons/smile.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
"<EM>Men är det en underegenskap?</EM>"
underegenskaper (uE?)? Passar de in i ditt spel. Hur påverkas de utav GE:er som de är under? Blir det inte lite <EM>väl</EM> mkt egenskaper?

Själv tycker jag följande (lite efter DoD:s mall):
Smidighet: Träffsäkerhet, vighet och snabbhet.
Motorik: Som jag skrev ovan. Balansförmåga, koordination och fingerfärdighet
Men som sagt, det är min personliga åsikt.

"<EM>Uppmärksamhet är så grundläggande, och sedan så borde uppmärksamhet vara lagom trögt att höja.
Sedan så kanske det inte passar som färdighet eftersom man inte direkt kan gå och 'träna sin uppmärksamhet'</EM>"
Ge en bra motivation <EM>hur</EM> man tränar sin Uppmärksamhet så borde man få göra't. Eller så gör du som du sade "Undantaget som bekräftar regeln!". Man kan inte träna Uppmärksamhet. Själv gillar jag inte såna lösningar.

"<EM>Eftersom nästan INGA färdigheter grundar sig på Uppmärksamhet, så borde det vara en färdighet egentligen.</EM>"
Sant.

"<EM>Eftersom intelligens är "klartänkthet" i mitt rollspel så är det nog en rätt bra kandidat..</EM>"
Håller med. Det är den enda som jag skulle kunna tänka mig att Uppmärksamhet är en uE till.

"<EM>En fysik-egenskap du glömt är 'snabb styrka'</EM>"
Kallas det inte explosiv styrka? 100 m. löpare har t.ex. det.

/[color:green]Han</font color=green> som ändå gillar <B>Arvidos</B> GEgeneralisering
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
För att man kan vara ful men en bra ledare till exempel..
Sedan så ÄR Styrka och Fysik samma sak, enligt mig
------------------
Styrka och Fysik är kanske samma sak, men inte till 100%(enligt mig då) men karisma har inte bara med ens personligthet att göra. ialla fall inte i alla spel...

/King Kromm
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Wrapping up

Karisma kommer inte ha med personlighet att göra här heller, till stor del med viljestyrka. Se post ovan.


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så här blir det!

Jag lade ju tidigare upp idéen att Karisma VERKLIGEN borde delas upp i flera delar. Om man gör så så är det igentlegen lite onödigt att stoppa in det i psyke. Finmotorik är tveksamt om den ska var grundegenskap eller underegenskap..
Den, och andra tveksamma egenskaper är märkt med *
Så här ser det iallafall ut:


Grundegenskaperna:
Fysik
Vighet (Balans, Vighet. Tror att dom hör MYCKET ihop)
*Finmotorik (Pricka rätt, fingerfärdighet, sikta..)
Intelligens (Klartänkthet)
Psyke (Viljestyrka och liknande)
"Fysiska underegenskaper"
"Mentala underegenskaper"


Underegenskaperna:

Fysiska:
*Finmotorik
*Syn
(*Andra sinnen)
*Hörsel
Hälsa (immunförsvar osv)
Kondition


Mentala:
Uppmärksamhet
Social (Skaffa vänner)
Charm (Charma, förföra)
Gullig (Få folk att tycka synd om en. Typ.)
Skrämma (Vara skrämmande. Bra för skurkar! /images/icons/wink.gif)
Ledare (Som Skrämma, fast dom ser upp till en.)
Utseende
Populär hos.. (Olika kulturer tycker inte om varandra. Med detta är du ett undantag,
orcher tycker om människor med stora tänder t. ex.)



Så här fungerar det då! Underegenskaperna är inte lika viktiga som grundegenskaperna. Om man köper så att man har +2 i "Fysiska underegenskaper" så får man flytta omkring poängen hur man vill på alla fysiska underegenskaper, kanske med vissa begränsningar. Medelvärdet måste vara +2 när man är klar dock. Alla underegenskaper baseras på en grundegenskap, och när den höjs så höjs underegenskapen.

Dom underegenskaper som bestämmer hur "snäll" man e (Social, Charm, Gullig Utseende) baseras inte på någon grundegenskap. Varför?

1. "Mesar" är också snälla
2. Man tränar inte upp snällhet. Om man verkligen vill det så får man lära sig etikett eller gå i terapi.. /images/icons/wink.gif
3. Det lönar sig inte regeltekniskt att vara snäll. Då kan man lika gärna skrämmas.



Ujuj, mina grundegenskapsposter börjar likna spam! /images/icons/wink.gif




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top