NYHET Illavarslande för Hasbro/WotC

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag som inte är särdeles förtjust i DnD tycker att Spelljammer konceptuellt låter som den typ mest intressanta produkten till det spelet!
Det är du inte ensam om. Utanför D&D-cirklarna så brukar det vara de mer annorlunda miljöerna som gillas, så Spelljammer, Planescape och Dark Sun.

Spelljammer var för övrigt den första nya kampanjmiljön som släpptes till AD&D 2nd ed, och jag gillar åtminstone den versionen. Den nya har jag inte läst. Jag tror inte tanken var att den ska tilltala den inbitne utan att dess annorlunda stil och det annorlunda konceptet skulle tilltala just den som vill ha nåt annorlunda. Jag tror dock inte majoriteten vill ha det annorlunda utan föredrar det som säg, Forgotten Realms erbjuder.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Ok. Men att en settingbok floppar borde väl inte vara ett problem? Men det kanske ska ses som en indikator?
Om settingboken floppar köper ingen settingfigurerna (både boosters och ickerandomiserade boxar), settingkartorna, settingkorten, settingspelledarskärmen osv, så varje storlansering av detta slag kostar mycket mer än bara bokens tillkomst.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Skulle någon gång vilja få reda på hur mycket av DnDs försäljning som är böcker och hur mycket som är kringprylar. Typ tärningar, rollformulärsblock, spelledarskärmar, etc. Eller för den delen ren merch, typ T-shirts och sånt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Om settingboken floppar köper ingen settingfigurerna (både boosters och ickerandomiserade boxar), settingkartorna, settingkorten, settingspelledarskärmen osv, så varje storlansering av detta slag kostar mycket mer än bara bokens tillkomst.
Ah, ja det är ett bra argument. (För att produktionskostnaden i sig för en floppad bok skulle kunna få ett sådant bolag att gunga har jag svårt att tro. Tror till och med ett förlag som Ligan skulle kunna floppa med både en och två lanseringar utan alltför stora uppoffringar - men säkert stå utan marginaler sen.) Har man intecknat en massa intäkter från kringförsäljning kan det säkert ge effekter.
 
Top