NYHET Illavarslande för Hasbro/WotC

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Speljammer är en av de senaste settingböckerna till D&D. Av vad jag sett på nätet har många varit väldigt missnöjda med den
Ok. Men att en settingbok floppar borde väl inte vara ett problem? Men det kanske ska ses som en indikator?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Alltså… Om jag läser rätt här så verkar det alltså som att de blandar in transformerskorten bland de vanliga, i helt vanliga sets och boosters? Så det finns inget sätt för vanliga Magicspelare att slippa få töntiga 80-talsleksaker i sina magicsamlingar? Och det finns inget sätt för oss som gillar häftiga robotar i förklädnad och som är mer än ögat kan se har inget sätt att bara skaffa de kortet och slippa fantasysmutsen?

Skönt ändå, för då slipper jag ju engagera mig. Jag fattar varför de gör så, men det är lite för str turn-off för mig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Alltså… Om jag läser rätt här så verkar det alltså som att de blandar in transformerskorten bland de vanliga, i helt vanliga sets och boosters? Så det finns inget sätt för vanliga Magicspelare att slippa få töntiga 80-talsleksaker i sina magicsamlingar? Och det finns inget sätt för oss som gillar häftiga robotar i förklädnad och som är mer än ögat kan se har inget sätt att bara skaffa de kortet och slippa fantasysmutsen?
Det finns olika sorts boosters (för Wizards är helt galna i att göra så många olika versioner av allting som möjligt). I draft-boosters får man bara vanliga kort som ingår i ett vanligt set och föreställer fantasyfigurer. I set-boosters kan man få en massa annat skräp, som till exempel transformers.

(Tror jag -- de kan ha ändrat det fem gånger och släppt två nya produkter under den tid det tog mig att skriva det här inlägget.)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Två snedsteg på kort tid och en sparkad designchef är nog ingen fara för de flesta rollspelsföretag (men hur många rollspelsföretag har ens en designchef?). Men för ett börsnoterat företag i osäkra tider är det nog lite värre. Kvartalsekonomin har urdåligt tålamod, särskilt om vissa vädrar en större nedgång för hela hobbyn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Två snedsteg på kort tid och en sparkad designchef är nog ingen fara för de flesta rollspelsföretag (men hur många rollspelsföretag har ens en designchef?). Men för ett börsnoterat företag i osäkra tider är det nog lite värre. Kvartalsekonomin har urdåligt tålamod, särskilt om vissa vädrar en större nedgång för hela hobbyn.
Ja. Alltså för egen del har jag svårt att uppbåda någon större oro för hobbyn, även om tillväxten rent ekonomiskt skulle avta/sjunka. Det är lätt att se bakåt till 90-talet men allt talar för att de strukturella faktorerna är annorlunda idag. (Sen håller jag med @Henke - det är knappast bra, bara inte en så stor grej.)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Ok. Men att en settingbok floppar borde väl inte vara ett problem? Men det kanske ska ses som en indikator?
Problemet är väl detsamma som med alla investeringar som inte ger avkastning på de dyrbara resurserna man lägger ut på dem som hade kunnat gå till något mer vinstgivande. Det skadar dessutom varumärket, rubbar aktieägarnas förtroende, gör återförsäljarna sura och så blir man fast med överskottslager som tar upp plats som man behöver för nästa stora produkt. Någon måste dessutom ha lagt fram förslaget att man skulle satsa på just den här produkten, vilket säkert inte ses med blida ögon av ledningen (som verkar ha hänt i det här fallet). Nästa designchef får hoppas att Dark Sun eller Planescape säljer bättre än Spelljammer.

PS: Men som du säger kanske Wizards borde fundera på om de ska mjölka Ed Greenwoods Forgotten Realms och AD&D:s många kampanjvärldar i all oändlighet, eller om de borde hitta på något nytt som ligger mer i tiden och passar deras nya målgrupp.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Det här är såklart en väldigt olycklig utveckling. Oavsett vad man tycker om D&D så är det ett av rollspelsindustrins absoluta flaggskepp och den breda inkörsporten till rollspelande. Det är nog stor risk att en marknad utan D&D snarare krymper än lämnar plats åt andra rollspel.
Alltså kanske.
Men teoretisk så kan det ju ara så att det går ner för DnD för att fler spelare har börjat migera till andra spel, och såfall är det du inte dåligt för hobbyn.

Tror faktiskt vi skulle behöva titta på hela hobbyn, och inte bara en setting till DnD för att säga något om i vilken riktning saker går.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Problemet är väl detsamma som med alla investeringar som inte ger avkastning på de dyrbara resurserna man lägger ut på dem som hade kunnat gå till något mer vinstgivande.
Så klart, jag blir mer fundersam över att en enskild produkt, som trots allt bara är ännu en bok och inte någon annan slags satsning, kan uppfattas ha så stor inverkan. Med en så stor produktlinje borde väl saker floppa lite då och då, det ingår i riskkalkylen. Men det är väl inte bara en grej som ligger bakom, att de säljer sin studio låter allvarligare och där kan man nog verkligen gå back.

Men som du säger kanske Wizards borde fundera på om de ska mjölka Ed Greenwoods Forgotten Realms och AD&D:s många kampanjvärldar i all oändlighet, eller om de borde hitta på något nytt som ligger mer i tiden och passar deras nya målgrupp.
Det har jag verkligen ingen aning om 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,813
Jag som inte är särdeles förtjust i DnD tycker att Spelljammer konceptuellt låter som den typ mest intressanta produkten till det spelet!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har inte läst den, men jag har fattat att folk är missnöjda för att settingen som handlar om magiska rymdskepp helt saknade regler för magiska rymskepp bland annat.

Lite som att släppa ett Mad Max-rollspel utan regler för fordon.
Aha, ja det låter ju riktigt dåligt. Så folk är inte missnöjda med spelljammer som koncept utan med hur det genomfördes.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
242
5e har väl gått bra i många år in nye konstigt att det planar ut. Speciellt när de har gått ut med en ny version. Spelljammer känns ganska smalt, mer för de gamla fansen. Det borde finnas massor av kampanjer att välja på nu de kanske ska fundera på hur de ska stödja spelet så att folk handlar i fortsättningen.

De vill väl att folk ska köpa igen digitalt och sen igen för fina digitala tärningar.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Så klart, jag blir mer fundersam över att en enskild produkt, som trots allt bara är ännu en bok och inte någon annan slags satsning, kan uppfattas ha så stor inverkan. Med en så stor produktlinje borde väl saker floppa lite då och då, det ingår i riskkalkylen.
Wizards of the Coast släpper väl fyra-fem böcker till Dungeons & Dragons om året. Det är mycket med rollspelsbranschens mått mätt, men jämfört med vanliga förlag som släpper tusentals eller tiotusentals böker om året så är det ingenting. Böckerna är dessutom tryckta i färg på papper av hög kvalitet, fyllda med handmålade bilder och har snygga hårdinbundna omslag, så det måste kosta bra mycket mer per bok än en typisk roman som bara är text på billigt papper med omslag som görs i Photoshop av stockfoton. Så jag kan tänka mig att en flopp kan komma som en rejäl chock för årsresultatet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Wizards of the Coast släpper väl fyra-fem böcker till Dungeons & Dragons om året. Det är mycket med rollspelsbranschens mått mätt, men jämfört med vanliga förlag som släpper tusentals eller tiotusentals böker om året så är det ingenting. Böckerna är dessutom tryckta i färg på papper av hög kvalitet, fyllda med handmålade bilder och har snygga hårdinbundna omslag, så det måste kosta bra mycket mer per bok än en typisk roman som bara är text på billigt papper med omslag som görs i Photoshop av stockfoton. Så jag kan tänka mig att en flopp kan komma som en rejäl chock för årsresultatet.
Alltså, jag vet inte … I den svensk ankdammen vill jag påstå att den stora kostnaden för en bok är produktionskostnaden, inte tryckkostnaden. Som dessutom blir lägre per ex ju större upplaga. Wizards borde inte ha några problem att täcka produktionskostnaderna med sina upplagor. Det måste väl bara tiotusentals ex? Har svårt att tro att Spelljammer i sig är mer än ett hack i kurvan … men, visst, deras kostnader stiger nu med inflationen och de säljer lyxvaror som folk kommer att prioritera ned när matpriser och elräkningar drar iväg.

Filmen är mer olycksbådande. Den kan de ha bränt hur mycket pengar som helst på, och om den floppar så …

Om jag förstå det rätt Wizards Plan (TM) att i framtiden dra in sina pengar via Beyond och en egen VTT, och därmed slippa att ge ut nya editioner vart femte år för att gå runt. Tror det är en bra plan och hoppas de får utföra den av sina ägare.
 
Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Och det finns inget sätt för oss som gillar häftiga robotar i förklädnad och som är mer än ögat kan se har inget sätt att bara skaffa de kortet och slippa fantasysmutsen?
Jodå, det är lätt att köpa enskilda kort på diverse sajter som fokuserar på att sälja olika kortspels kort. Här i Sverige är det Tradera eller Cardmarket.com som gäller skulle jag säga.
 
Top