NYHET Illavarslande för Hasbro/WotC

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Vad är det för kort, och vad är det som är tondövt?
Jag kollade lite foruminlägg och som jag förstår det så har de släppt nytryck av gamla kort för $999. Förutom ett löjligt högt pris i en tid när många kämpar med sin ekonomi, så har dessutom priserna på samlarmarknaden kollapsat som en direkt följd.

Och folk tycker att krypto är skumt : )
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Jag kollade lite foruminlägg och som jag förstår det så har de släppt nytryck av gamla kort för $999. Förutom ett löjligt högt pris i en tid när många kämpar med sin ekonomi, så har dessutom priserna på samlarmarknaden kollapsat som en direkt följd.

Och folk tycker att krypto är skumt : )
Korten som släpptes är inte turneringslegala, vilket kan tyckas att prislappen är ganska märklig då.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Aha! Jag har aldrig samlat eller spelat Magic tyvärr, så min förståelse är lika grund som en barnpool : )
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vad är det för kort, och vad är det som är tondövt?
I stora drag:

Det finns ett antal kort som varit väldigt tonsättande i Magics historia. Black Lotus har nog alla hört talas om, om än på omvägar. Det är ett av dem.

Nu när Magic skall fira 30 år (eller firat 30 år?) så kommer dessa tryckas igen, men i varianter som är såkallade "proxies" och alltså inte går att spela med i turneringar. Det är bara en kul grej för samlare. Det hade kunnat vara en chans för de som börjat spela spelet under dessa tre årtionden att liksom samla lite gamla kort i sina pärmar, som souvenirer. Få känna lite delaktighet och tänka tillbaka på spelets långa historia. Faktum är att det i spelets barndom såldes ett liknande set, komplett, för runt femhundringen, där du fick ett av varje kort. Den typen av tribut till spelet hade varit förståeligt och antagligen väldigt uppskattat.

Istället släpper de en stenhårt begränsad utgåva med en prislapp på runt 11-12 000 svenska riksdaler för fyra booster packs. Du är alltså inte alls garanterad att få något av de kort du vill ha, men betalar ändå 3 000 per booster. Hundra gånger mer än för en vanlig booster. För kort du inte kan spela med.

Så de har tagit vad som kunde ha varit ett gemensamt firande av ett tongivande spel och istället gjort det till någon sorts extremt bakvänd elitism. Det är en produkt som saknar en publik, och som announcandes delvis av en otroligt cringy video.

Det bästa hela detta medfört är att Magic-communityt nog faktiskt för första gången någonsin hittat något att enas kring: hur tondöv den här kampanjen är. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Detta kommer också samtidigt som WotC får växande kritik för att de släpper för mycket kort, överhuvudtaget, med flera cross-overs släppta på kort tid. Som Magic-kort med D&D-tema, Warhammer-tema, etc., och många fler på väg. Det låter lite som att de lyckats mätta den kanske hungrigaste samlarmarknaden i spelsammanhang, genom att skita där de äter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jo, det går inte riktigt att förklara hur dumt 30th Anniversary edition är.

TIOTUSEN kronor för 60 kort du inte får spela med!

SLUMPMÄSSIGA kort som du inte får spela med!

Jag har sett följande åsikter om produkten:

1) Det här var det dummaste jag någonsin sett!
2) Jag ska köpa produkten så att jag kan sälja den dyrare senare.

Det verkar däremot inte existera en person med åsikten:

3) Så kul. Jag ser fram emot att köpa den och öppna den.

Men någon finns säkert.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
"D&D Spelljammer did not meet sales expectations. Retailers have too many copies and are trying to return them."

När man läser Appleclines rollspelshistoria är det hela tiden det här som slog ihjäl rollspelsföretag back then. Nu har väl WotC djupa fickor och bör kunna undvika det, men det är uppenbart att det är något som kan svida ordentligt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
"D&D Spelljammer did not meet sales expectations. Retailers have too many copies and are trying to return them."

När man läser Appleclines rollspelshistoria är det hela tiden det här som slog ihjäl rollspelsföretag back then. Nu har väl WotC djupa fickor och bör kunna undvika det, men det är uppenbart att det är något som kan svida ordentligt.
Det där låter väldigt likt TSRs sista år. Då låg de riktigt illa till, och det var nära konkurs innan de blev uppköpta av WotC.....
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Det där låter väldigt likt TSRs sista år. Då låg de riktigt illa till, och det var nära konkurs innan de blev uppköpta av WotC.....
Ja, en stor skillnad är väl möjligtvis hur TSR i så många fall gjorde så många felbedömningar om spelmarknaden, och om vad deras egen roll borde vara på den marknaden. Wizards/Hasbro har väl möjligtvis gjort två stora tabbar nu (Magic-gate enligt ovan, samt snedsteget med Spelljammer) men fickorna torde väl som sagt ändå vara tillräckligt stora för att överleva ett par mindre felsteg? Sen är det väl knappast bara för Hasbro/Wizards som affärerna går lite kämpigt just nu.

EDIT: Och, liksom, nedgången för D&D är ju från väldigt höga nivåer. Förr eller senare visste vi väl att den nya rollspelsboomen skulle börja plana ut?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Som en historisk fotnot låter det här med Spelljammer som när cheferna på Games Workshops försäljningsavdelning överskattade hur många exemplar GorkaMorka skulle sälja (ett figurspel från nittiotalet som handlar om rymdorker som åker runt i improviserade fordon och slåss om skrot på en ökenplanet) baserat på hur populärt Warhammer 40,000 var som helhet. Så bara för att just Spelljammer inte var lika populärt som man trodde betyder det inte att intresset för Dungeons & Dragons håller på att krascha, precis som hur Warhammer 40,000 fortsatte att växa och växa även om Games Workshop tog en rejäl smäll från alla osålda lådor med Mad Max-orker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det här är såklart en väldigt olycklig utveckling. Oavsett vad man tycker om D&D så är det ett av rollspelsindustrins absoluta flaggskepp och den breda inkörsporten till rollspelande. Det är nog stor risk att en marknad utan D&D snarare krymper än lämnar plats åt andra rollspel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vad är Spelljammer? Bara en setting till spelet eller något annat?
Från WotCs hemsida:

"Spelljammer: Adventures in Space presents the Astral Plane as a Dungeons & Dragons campaign setting unlike any other. Home of the stars and gateway to the heavens, the Astral Plane teems with excitement and possibility. With the help of magic, spelljammers can cross the oceans of Wildspace, ply the silvery void known as the Astral Sea, and hop between worlds of the D&D multiverse."

Personligen tycker jag att det låter som en kul spelvärld och böckerna ser finfina ut men det är fel regelsystem och för mycket textmassa för att jag ska orka engagera mig.
 
Top