Nekromanti ikonotropi

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Tjena, vi ska ska spela eon ikväll och en spelare vill spela teckenmagiker(ikonotropi) vi hittar dock inte riktigt några regler för det,-besvärjelse etc- finns det någon som kan hjälpa mig med lite regeltekniskt om det? :gremblush:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Ikonotropi alstras ur skrivna symboler och bilder som försvinner under alstringen har jag för mig, läs om det i magikapitlet i grundboken (spelledarens bok/guide?)

Ikonotropi behandlar alltså ikoner och bilder. Skrivna tecken är "semotropi", som är nära besläktat.

De effekter som man använder ikonotropi/semotropi till är nästan uteslutande hantering av text och bild (skapa magiska tecken/bilder, kopiera tecken/bilder, tolka, omvandla osv.)

Däremot kan det vara mycket intressant att behandla tecknens möjligheter på så sätt att man skapar skrifter eller bilder som man alstrar ur, och sedan använder transformering för att få stora möjligheter.

Ikonotropi och semotropi är också mycket viktiga aspekter vid frammanandet av demoner, då effekterna "nedkalla" och "identifiera" används.

Personligen tycker jag att de här aspekterna passar bättre i ritualer, men de kan också användas för häftiga effekter i besvärjelser eller extemporering. Jag har för mig att man kan alstra genom att rita tecken i luften framför sig (vilket jag tycker är häftigt rent visuellt).

Det är det här med att ha tillgång till tecken och bilder.
Men man kan skapa dem på så många olika (och effektfulla) sätt. Exempelvis:
i sand
med blod
på papper (duh)
rista i sten
karva i trä
osv.

Vilket ger lite mer stämning och "personlighet".

Lämpliga färdigheter förutom de rent magiska som rollpersonen kan tänkas ha:
skrift (gärna några olika, och magirelaterade typ äldre coloniska)
bibliotekskunskap
målare
stenhuggare
träsnidare
bokbindare/pergamentmakare
Överhuvudtaget färdigheter som ger möjligheter till att finna, förändra, föreviga eller framställa skrift eller bilder.

I M&M finns ett kapitel (iaf någon sida) som heter teckenmagi. Här finns lite matnyttigt, bland annat en uppsättning vanliga magiska tecken.

Nördan
 

Cirid

Veteran
Joined
27 Aug 2004
Messages
25
Location
Sverige
Ikonotropi alstras ur skrivna symboler och bilder som försvinner under alstringen har jag för mig, läs om det i magikapitlet i grundboken (spelledarens bok/guide?)
Såvitt jag vet så försvinner inte tecknen eller symbolerna vid alstring, utan vid okontrollerad dissipation, då tecknen/symbolerna försvinner eller förvrängs och blir obrukbara.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Här är ett förslag:

Låt din spelare lägga besvärjelser eller ännu hellre improviserade effekter varefter han alstrar ikonotropi av samma grad och använder någon effekt för att binda besvärjelsen till tecknet som nedtecknas på något. När han senare behöver använda besvärjelsen tar han fram föremålet och ritar han upp tecknet i luften varefter besvärjelsen sker och tecknet "förstörs".

Det finns säkert något i M&M för att göra det här men jag tror att det sätter fler restriktioner. Tänk dig lite friare. T.ex. att tecknen han lägger är tatueringar på sin egen kropp (går aldrig att förlora jämfört med ett pergament). Ju längre han är magiker desto mer tatueringar skulle han ha, eftersom när besvärjelsen väl är lagd så är tatueringen kvar men den är numera obrukbar. Se bara upp för skärsår!

Om tatueringar är lite för häftigt kan man ju tänka sig en utsirad stav full av tecken, eller en särk eller struthatt med symboler på...

Vad begränsar då det hela, jo du må använda några av alkemi reglerna, främst de för komponenter, så det kostar att göra iordning sigillen. Ännu en sak är att magikern måste aktivt göra något för att besvärjelsen ska ta effekt. Vill man bygga en fälla får man ta till en ritual eller mer alkemi.

Kom att tänka på att semotropi, magisk skrift, kan vara väldigt häftigt. Tänk effekter som gör att man återfinner alla gånger ett ord eller en fras dyker upp i en skrift. en magnitud per tiopotens sidor. Eller än som förändrar alla uppsättningar av ett ord eller en mening i en bok.

Man kan ju tycka att den idéen är larvig, en magisk version av en ordbehandlares 'cut and paste', eller 'find and replace', men tänk på att böcker är ovanliga i Mundana och att alla kopior som görs kommer att ha samma fel. Tänk er att någon illvillig magiker kommer åt t.ex. ursprungsversionen av ett dvärga epos eller Jariens grundlag... Alla kopior som redan gjorts kommer ju att se ut att vara omskrivna!

Om ni fortfarande tycker att semotropi verkar larvigt så ska ni läsa Unknown Armies bibliomancer eller någon annan magiskola där. De kan göra sådana här idéer häftiga även om jag inte kan det.

-A
 
Top