Nekromanti Ignorerar man Avväpna om man har Armstyrka?

Stenhuggarn

Veteran
Joined
27 Apr 2015
Messages
1
Tja,
Som titeln indikerar en mycket specifik regelfråga som enbart rör Bakgrundsslaget Armstyrka,.

Om karaktären har Armstyrka vilket gör att denne inte kan drabbas av efterverkningen tappar i strid,
kan man i strid använda övertaget Avväpna mot en sådan karaktär?

Till skillnad mot övertaget fälla som faktiskt ger faller som efterverkning så har avväpna en egen verkan som är skild från tappar vilket jag vill se som att man kan avväpna en sådan karaktär.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Efter att ha testat att avväpna Gnomvid (fäktare med underarmar av stål) så tror jag det finns ett utrymme för en husregel där. Det var katten inte lätt att avväpna honom. Kanske göra slaget för att avväpna lite svårare, för att inte krångla till reglerna så jättemycket.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Man skulle ju eventuelt kunna husregla lite att någon med Armstyrka har en chans att inte bli av med vapnet kanske vid en avväpning.

Kanske någon typ utav motståndsslag, t.ex färdigheten som anfallaren använde mot försvararens kroppsbyggnad (eller styrka om man vill använda grundattributerna). Men kanske anfallaren bör då få någon typ utav bonus på sitt slag, så att det fortfarande skulle vara svårt för försvararen att lyckas hålla kvar i vapnet.

Fast kanske den bättre versionen här hade varit att låta personen med Armstyrka få slå ett kroppsbyggnads/styrke-slag mot ett svårighets värde på kanske en 20-25+ eller något... även om det igentligen kanske skulle ha handlat om ett motståndsslag mellan två personer.

Jag lutar själv lite mer mot den andra, attributs slag mot ett svårighetsvärde... mest för att det försäkrar att försvararen kommer ha ett oerhört svårt slag framför sig för att försöka behålla greppet om vapnet (i ett motståndsslag så skulle ju eventuelt anfallaren kunna slå oerhört dåligt, vilket jag nog skulle vilja undvika). Med en svårighet på 20-25+ så skulle det krävas att man hade en kroppsbyggnad/styrka på 5-7+ T6'or för att ligga någerlunda ok med att lyckas, och det är inte allt för många karaktärer som kommer ligga där uppe i värde (de flesta skulle behöva maxa Sty och Tål för det, och eventuelt få några bakgrundsslag som höjer attributerna, PLUS att de då ju också slagit fram att de har Armstyrka).
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Sen är inte styrka det enda som krävs för att undvika att bli avväpnad; det krävs att den styrkan är i specifikt rätt muskler också.
En övad fäktare lär ha rätt sorts träning, medan t.ex. en murare, som burit tunga stenblock i hela sitt liv, inte lär ha rätt muskulatur, även om den senare är generellt starkare än fäktaren.

Att armstyrka i sig skulle ge skydd mot att bli avväpnad tycker jag alltså inte är helt givet. Bättre då att knåpa ihop ett eget tabellresultat med önskad specialeffekt - jag tycker själv att Swedish Chef's förslag verkar lagom smidigt och ändamålsenligt ????
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Men "Armstyrka" kommer ju specifikt ifrån "Strider & Drabbningar" tabellen, så detta handlar ju om en armstyrka som kommer ifrån just att man har erfarenhet utav strid... det vill säga, rätt typer utav muskler för att eventuelt kunna undvika att bli avväpnad.


Vet inte om jag håller med om att man kanske ska höja antalet Övertag det skulle kosta att avväpna någon med Armstyrka... för det skulle betyda att Avväpna blev den dyraste fördelen att köpa i dessa lägena, om jag minns rätt i alla fall... har för mig att inget Fördel kostar mer än 3, och Avväpna kostar ju 3 Övertag i grunden. Det funkar ju, men jag har en känsla av att avväpna inte skulle användas särskilt ofta då med en kostnat på 4 mot någon med Armstyrka.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Som kampsportare vill jag inflika att teknik oftast slår råstyrka.
Visst behöver du en del styrka får att utföra tekniker, men att avväpna någon med rätt teknik så ska motståndaren nog ha rejäla muskler att motstå avväpningen, och viljekraft mot smärta.


Om vi nu då sen läser exemplena ur stridsreglerna där en bågskytt ger massiv slagsmål skada i huvudet på en motståndare, så beskrivs det inte som ett slag i huvudet utan något helt annat som är vettigare.

Så om du får tillräckligt med övertag för att avväpna, och gör det, kan man anta att smärtan du orsakar sant den teknik du använder för att avväpna motståndaren skulle gå förbi dennes råa styrka.

Ett slag i huvudet får motståndaren att domna till lite, lossar lite på vapen greppet och du kan bända det ur handen på denne. Till exempel.
 
Top