Nekromanti Idrott?

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Bara jag som tycker det är en ganska flummig och "svår" färdighet? Jag har svårt att få det riktigt bra. Låt säga att en RP har 20 i basket. Borde han inte vara urvass på färdigheten kasta och hoppa då? Eller om RP har 20 i ishockey, borde han inte vara urvass på skidor(skridskor) då? Eller om en RP har 20 i 100m löpning, borde han inte ha högre förflyttning då? Osv... Någon med regler på detta, eller kanske ett tips på hur man ska tänka iaf?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Förslag

Det enklaste och lättaste sättet att göra det på, är nog att använda sunt förnuft (som vanligt). Då har du två val. Antingen har du regler som bygger på sunt förnuft (vilket är lite krånligare) eller så har du modifikationer som bygger på samma sak och det är nog att föredra. Vad menar snigeln?

Jo, om en RP har 20 i basket och är normallång, får det antas att han är ganska smidig och stark också? Då kan du ju, när du använder någon annan färdighet, lägga på en rimlig bonnus på den. Om karaktären ska hoppa rakt upp för att hämta något som hänger på en krok i taket, bör han få ganska mycket plus, men om det rör sig om längdhopp är det tveksamt om han får något (att han hoppar längre än vanligt beror det nog snarare på att han har mycket i grundegenskaperna). Så, förslaget: Lägg en positiv modifikation som speglar hur lik handlingen är det som karaktären är bra på (basket i exemplet). Räcker det?

Du kan förstås skriva regler till det, men jag undrar om det är värt besväret.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Eller om RP har 20 i ishockey, borde han inte vara urvass på skidor(skridskor) då?

Skridskor iallafall. Ja, han borde vara urvass (de flesta hockylirare borde vara det).

Eller om en RP har 20 i 100m löpning, borde han inte ha högre förflyttning då?

Njae, det är viss skillnad att kubba satan i tio sekunder i finfina löparskor på en bana och jämföra det med ett generiskt värde som ska kunna appliceras på alla sitauationer (strid, många hinder, mörker etc), men jag tycker inte det ska ge övriga fördelar. En person som skaffar sig 20 i löpning torde ha ganska högt RÖR och TÅL (=utmattningskolumner även om sprinterdistanser är explosiva) och får då redan de bonusarna, liksom.

Så, gör helt enkelt omvänt. Vill de ha en karaktär med 20 i en idrott får de punga ut med massiva mängder enheter och dessutom se till att bygga en karaktär som är atletisk. Tänk också på att idrottsstjärnor borde ha hyfsat hög Mediastatus.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Ett förslag

Du kan köra med att färdigheten Ishockey är besläktad med skridskor..d.v.s att man kan använda den med +Ob1T6.

Å andra sidan funkar det inte åt andra hållet..man kan inte lira hockey bara för att man är en jävel på grillerna..men men..
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Re: Ett förslag

Du kan köra med att färdigheten Ishockey är besläktad med skridskor..d.v.s att man kan använda den med +Ob1T6.

Jag tycker Idrott är en puckad färdighet, Kan man Ishockey så kan man åka skridskor, skridskor ska inte behöva vara besläktat med Ishockey.

Å andra sidan funkar det inte åt andra hållet..man kan inte lira hockey bara för att man är en jävel på grillerna..men men..

Kan man skridskor så borde man kunna har som speciallicering:
Hockey
Bandy
Långfärdskridskor
 
Top