Krille
Lord
Re: Vi har nog rätt båda två
"Jag hade för mig att det var helikoptrarna som fick jämna nummer och att den därför egentligen borde heta MiL-28 (och flyga betydligt långsammare)."
Nä, nu blandar du ihop konstruktionsbyråer. Mikojan-Gurevitj är en konstruktionsbyrå som huvudsakligen står för flygplanskonstruktioner, vars konstruktioner har beteckningen MiG följt av ett tal. Mil är en konstruktionsbyrå som huvudsakligen skapar helikoptrar, vars konstruktioner får beteckningen Mi följt av ett tal.
Den informella regeln hos Mikojan-Gurevitj är att udda siffror är militära flygplan, och jämna siffror är civila historier. Det är därför det finns MiG-17, MiG-19, MiG-21, MiG-23, MiG-25, MiG-27, MiG-29 och MiG-31, men ingen MiG-28, emedan Mikojan-Gurevitj inte har gjort ett civilt flygplan sedan 1950 eller så.
"Jag hade för mig att det var helikoptrarna som fick jämna nummer och att den därför egentligen borde heta MiL-28 (och flyga betydligt långsammare)."
Nä, nu blandar du ihop konstruktionsbyråer. Mikojan-Gurevitj är en konstruktionsbyrå som huvudsakligen står för flygplanskonstruktioner, vars konstruktioner har beteckningen MiG följt av ett tal. Mil är en konstruktionsbyrå som huvudsakligen skapar helikoptrar, vars konstruktioner får beteckningen Mi följt av ett tal.
Den informella regeln hos Mikojan-Gurevitj är att udda siffror är militära flygplan, och jämna siffror är civila historier. Det är därför det finns MiG-17, MiG-19, MiG-21, MiG-23, MiG-25, MiG-27, MiG-29 och MiG-31, men ingen MiG-28, emedan Mikojan-Gurevitj inte har gjort ett civilt flygplan sedan 1950 eller så.