Nekromanti Ideologi i rollspel?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Historielöshet - mänsklighetens gissel

"Med andra ord, du har helt lyckats missa mediahysterin kring kriget och totalt missat det faktum att folk i allmänhet (kanske till exempel genom att de levde då eller hade släktingar som gjorde det) faktiskt känner ett starkt band med tiden ifråga."

Erm... jag har inte sett den filmen. Men jag skrev att "Band of brothers" inte var matiné. Jag misstänker förstås att Ryans Privates inte heller är matiné, men jag har inte sett den filmen. Om vi skulle börja prata om enskilda scener i Ryans Privates så skulle jag alltså ha målat in mig i ett hörn när jag först utgett mig för att ha sett den och sedan inte kan tillföra något till diskussionen. Så jag skrev inget om Ryans Privates. Jag skrev däremot att Band of Brothers inte var matiné. Jag kan nämna flera scener där de komplicerar konflikten. Jag tycker nämligen Band of Brothers på många håll handlar mer om krigets vansinne än om bekämpningen av en annan ideologi meddelst hjältedåd.

"I de fall som folket 1932 drar paralleller med 2003 så är det i form av framtidsvisioner som Metropolis - som snarare är att betrakta som en reflektion av 1932 än en förutsägelse av 2003."

Jäpp, det är påhitt som säger något om deras samtid. Jag säger ju att det finns två olika sorters påhitt. Man kan kommentera sin samtid, eller så leker man med en akademisk frågeställning.

Jag menar att Lemurias diktaturer är hotbilder som var väldigt relevanta 1932, men som inte kommenterar diktaturerna vi har i vår samtid. Fienden är inte "uniformerade främlingar" idag och planerar inte en militär invasion, om jag så säger. I vart fall behöver inte vi i Sverige oroa oss för det.

"Det är deras paralleller bakåt som motsvarar våra paralleller till 1932"

Tja... Nej, jag tycker faktiskt inte att tidsandan 1932 säger mycket om vår samtid. I vart fall inte så som den presenteras i Lemuria. Jag har däremot svårt att inte se romarriket som en symbol för dagens amerika, men den poängen är å andra sidan rätt lättköpt. Jag vet inte, det där beror i slutändan på hur man presenterar det.

/Riz
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Missade min provokation, alltså...

"För en stund sedan sade du att Lemuria hade alldeles för mycket fakta och alldeles för lite hjärta. Nu sitter du och säger precis tvärtom: det är ett utmärkt matiné-rollspel, med för lite fakta och för simplifierad värld."

Jag tycker inte Lemuria har "för lite fakta och för simplifierad värld". Jag tycker det är en akademisk tankelek som resulterat i ett matinérollspel.

Tankeleken säger att diktaturer som förespråkar svahgetsförakt är dumma, men samtidigt så är det alltså ett matinérollspel där man premieras till att möta skurkarna på deras egna villkor och där styrka premieras.

Så jag säger ju att jag är kluven, men att jag i slutändan anser att då man inte hotas av motståndarnas ideologi, så är inte spelet ideologiskt. Däremot ser det bra ut. Bra matiné och bra tankelek.

Om man ville göra det mer ideologiskt skulle man antingen kunna göra som Bamse och förenkla den akademiska biten, eller så skulle man kunna göra som i Apocalypse Now och försvåra matinédelen av det hela.

Typ.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Historielöshet - mänsklighetens gissel

  • De politiska extremismernas framfart och uppåtstigande.
  • Ekonomisk recession.
  • Hårt utnyttjande av de sista naturresurserna.
  • En avsaknad av ett gränsland att drömma sig bort till (vilket i Lemuria illustreras med att det finns ett gränsland att åka till).
  • Den skeva tilltron till tekniken som en lösning på alla problem.
  • Övervakning och det ökade intrånget i den personliga integriteten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Missade min provokation, alltså...

Och om jag har att välja mellan en ansedd historiker som anger sina källor i sin bok, och en skum skåning som säger sig minnas att någon har sagt något på internet någonstans men utan att länka till var, så väljer jag definitivt att tro på historikern. Ta inte illa upp, men så är det.
Det förstår jag, jag skulle själv reagerat likadant. Med andra ord, det här är ett bra tillfälle för den som informerade mig att dyka upp och reda ut det hela...

Sedan är det ju en fråga om hur mycket man följer verkligheten. Black Hawk Down var ju inspirerad av en verklig händelse, men hade inte mycket med verkligheten att göra (förutom att huvudpersonen sprang efter småbarn i slutscenen...).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Missade min provokation, alltså...

" Med andra ord, det här är ett bra tillfälle för den som informerade mig att dyka upp och reda ut det hela..."

Han lär behöva en rätt stor klase källhänvisningar för att kunna övertyga mig i alla fall, och det är tveksamt om han skulle lyckas ens då.

"Sedan är det ju en fråga om hur mycket man följer verkligheten."

Jo, och här finns det ju som sagt var angivna källor och vittnesbörd att kontrollera med, varav en del till och med är med i ett par dokumentärer på skiva 6.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Historielöshet - mänsklighetens gissel

"De politiska extremismernas framfart och uppåtstigande."

Ja, men hur yttrar detta sig? Genom att någon sprider en förrädisk ideologi, eller att några svartskjortor har lagt beslag på din upptäckt från det inre av vildmarken, och att du måste ta tillbaka den meddelst våld och spännande äventyr?

"Hårt utnyttjande av de sista naturresurserna."

Jo, men det ger väl inga konsekvenser? Eller är det tänkt att den våldsamma behandlingen på naturen skall se till att nottizarna löper amok och hämnas på mänskligheten? Jag såg det mer som spännande äventyr; man föreslås ju vara utforskare och upptäcksresare som reser in i dessa områden, inte offer som råkar ut för konsekvenserna av profithungriga människors våldförsel på naturen. Det är inte Godzilla.

När det gäller det andra vet jag inte.

Det där med gränslandet var intressant, på ett sätt kan man ju säga att de typiskt onda antagonisterna också är sprunget ur en sorts önskan. "Tänk om fienden var helt tydlig och om han var så genomond att man kunde skjuta honom utan samvetskval!" Det där är ju saker som saknas i vår tid.

Men, ja, det där är det som kommer på köpet med matiné. Jag tycker att den ideologi som Anders vill få fram, med de totalitära ideologierna, förloras i själva matinéformen.

Men visst, självklart ska man få ha olika åsikter om ett verks ideologiska innehåll, så det var ju bra att du fann det så engagerande.

Jag tyckte det såg akademiskt finurligt ut, och det verkade väldigt underhållande, men vill inte riktigt klassa det som ideologiskt engagerande. Du och Anders är rätt lika varandra i erat spånande ur den synvinkeln.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Vi har nog rätt båda två

Kollade just eftertexterna och såg följande text:

"This film is a true story. Certain characters & events have been altered for dramatic purposes."

Med andra ord så har man verkliga händelser som man fabulerar kring.

Jag har också ett distinkt minne av flera historiska felaktigheter, exempelvis flygplansmodeller som visas innan de togs i tjänst och sånt. Om det är medvetet eller bara klantighet får filmskaparna själv stå för.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi har nog rätt båda två

"Om det är medvetet eller bara klantighet får filmskaparna själv stå för."

En hel del av de materiella felen beror på att det helt enkelt saknas WW2-materiel i gott skick för filminspelare att använda. Du kan ju prova att räkna antalet stridsvagnar i bild samtidigt, till exempel, eller se om du hittar någon skillnad på de tyska halvbandvagnar som du ser (eller om du kan räkna till fler än en i bild samtidigt).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vi har nog rätt båda två

En hel del av de materiella felen beror på att det helt enkelt saknas WW2-materiel i gott skick för filminspelare att använda. Du kan ju prova att räkna antalet stridsvagnar i bild samtidigt, till exempel, eller se om du hittar någon skillnad på de tyska halvbandvagnar som du ser (eller om du kan räkna till fler än en i bild samtidigt).
Jo, men det stör mig ändå som flygentusiast. Dessutom är Hollywood den i särklass största förstöraren av antika flygplan idag, så de får fan ta mig skylla sig själv.

Men visst, jag kan ge dem en viss credit för att de i alla fall inte låter tyskarna flyga amerikanska plan (även om jag är halvsäker på att något som ska vara en Me109 egentligen är en P51...) och att de har den huvudsakliga modellen ungefär rätt. Felen är mer i stil med att de har vapenkombinationer eller motoralternativ som kom senare.
 

Danilow

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
37
Re: Ahimsa

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det funkade med samfunden och så, jag har något sorts intryck som påminner om megacorpsen i Mutant Chronicles fast samfunden i Tellus var snälla och handlade inte så mycket om religion som olika attityder till moral, miljö, framtid, teknologi, etc. Har jag för mig.

Som kristen fick jag inte ut så mycket av Tellus. Upplägget på rollspelet gör att det skulle funka att köra inom nästan vilken "moralorganisation" som helst. Det var någon sorts snällkristen vinkling där allt får diskuteras men ingenting får kritiseras. Jag har svårt att se det som ett evangelisationsverktyg men däremot kan det nog vara användbart för att väcka tankar hos vildvuxna fjortonåringar... =)

Till syvende och sist är jag ganska imponerad av arbetet som rollspelarna i Västerås Stift lagt ner. Med tanke på hur kvalitén gradvis förbättrats tror jag nog att deras produktioner kan vara riktigt läsvärda om ett par år.

/d
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi har nog rätt båda två

"Men visst, jag kan ge dem en viss credit för att de i alla fall inte låter tyskarna flyga amerikanska plan (även om jag är halvsäker på att något som ska vara en Me109 egentligen är en P51...) och att de har den huvudsakliga modellen ungefär rätt."

Äh. Jag tänker inte klaga förrän de kommer upp i Top Guns klass, och låter amerikanska F-5or spela sovjetiska MiG-28 (non-existent plan som borde vara civilt).

De flesta ändringar gentemot verkligheten rör sig för övrigt om saker som lyfts ut, inte så mycket saker som ändrats.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Nja...

Det beror faktiskt vad man vill ha tag på. Flygplan vet jag inte riktigt, men vissa fordon, så som lastbilar, borde det inte vara så svårt att få tag på. Har min fader lyckats få tag på det, och lite mer, så skall det banne mig vara en baggis för hollywood.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vi har nog rätt båda två

De flesta ändringar gentemot verkligheten rör sig för övrigt om saker som lyfts ut, inte så mycket saker som ändrats.
Som till exempel att amerikanarna inte var de som drog det tunga lasset i europa...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nja...

"Det beror faktiskt vad man vill ha tag på. Flygplan vet jag inte riktigt, men vissa fordon, så som lastbilar, borde det inte vara så svårt att få tag på. Har min fader lyckats få tag på det, och lite mer, så skall det banne mig vara en baggis för hollywood."

Lastbilar är en sak. Däremot så finns det ett ytterst litet fåtal Bf-109 i flygbart skick, de flesta av dem spanska. Filmen "Slaget om Storbritannien" använde i princip allihop. Det finns inte en enda hel Tiger eller Stuka kvar. Tiger-vagnar brukar till och med simuleras av ombyggda T-34or, vilket man lätt ser på att tornet är för långt fram. Det finns en (1) replika av en Me-262, som numera har skadad vinge och skadat landställ då den skadades under en provflygning i vintras, och fyra till i produktion (varav en kan komma i luften om ett år eller så).

Det är lite bättre med allierad materiel, men även där är det svårt. Det finns en Wellington-bombare, ett halvdussin Lancaster och ett par Mosquito, till exempel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi har nog rätt båda två

"Som till exempel att amerikanarna inte var de som drog det tunga lasset i europa..."

...det är en TV-serie om ett amerikanskt förband. Vad hade du förväntat dig? Samväldestrupper från Indien?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Nja...

Det finns inte en enda hel Tiger eller Stuka kvar.
Det finns en flygbar Stuka på det där stora flygmuseet i england vars namn jag inte kommer på nu, en tysk dessutom (några andra länder använde också dem).

Det finns en (1) replika av en Me-262, som numera har skadad vinge och skadat landställ då den skadades under en provflygning i vintras, och fyra till i produktion (varav en kan komma i luften om ett år eller så).
Man har dessutom fiskat upp en välbevarad Me262 som man hoppas kunna restaurera till flygbart skick, dvs en riktig, ingen replika.

Det är lite bättre med allierad materiel, men även där är det svårt. Det finns en Wellington-bombare, ett halvdussin Lancaster och ett par Mosquito, till exempel.
Jo, tyvärr så skrotade USA hur många flygplan som helst som idag i bästa fall bara står och förfaller på enorma flygplanskyrkogårdar i öknen, i sämsta fall bara smältes ned. Hade man inte gjort det hade det funnits tiotusentals plan från den eran i flygbart skick idag. Sånt borde vara straffbart, det är en ingengörsmässig kuturskatt som bara förstördes.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vi har nog rätt båda två

...det är en TV-serie om ett amerikanskt förband. Vad hade du förväntat dig? Samväldestrupper från Indien?
Nejdå, det var precis vad jag väntat mig.

Men handen på hjärtat, är du inte lite trött på att de tar åt sig hela äran för segern i europa när de bara glassade omkring lite när kriget i princip var avgjort? (Fast jag måste säga att jag blev positivt överraskad av Enemy at the gates som faktiskt framställde sovjeter och Stalin som hjältar, i en amerikansk film!)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vi har nog rätt båda två

"Men handen på hjärtat, är du inte lite trött på att de tar åt sig hela äran för segern i europa när de bara glassade omkring lite när kriget i princip var avgjort?"

Inte särskilt. Då är jag bra mycket mer sur på att HMS Ulysses inte har filmats.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vi har nog rätt båda två

»... sovjetiska MiG-28 (non-existent plan som borde vara civilt).«

Jag hade för mig att det var helikoptrarna som fick jämna nummer och att den därför egentligen borde heta MiL-28 (och flyga betydligt långsammare).

Men det kan mycket väl vara något jag drömt, eller som någon ljugit för mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vi har nog rätt båda två

Jag hade för mig att det var helikoptrarna som fick jämna nummer och att den därför egentligen borde heta MiL-28 (och flyga betydligt långsammare).

Men det kan mycket väl vara något jag drömt, eller som någon ljugit för mig.
Det stämmer på de flesta modellerna jag kan komma på,förutom Mi-17 som är en helikopter.
 
Top