Nekromanti Identify

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Är det någon som kan förklara riktigt hur den formeln är tänkt att fungera i 3e?

Exempel: om jag hittar ett kortsvärd +1 ghost touch och lägger en Detect Magic så kommer jag (om jag är skicklig på Spellcraft) att finna två auror av Transmutation-magi, en "faint" och en "moderate". Om jag sedan lägger Identify kommer jag att få reda på att svärdet är +1 och inget mer, oavsett hur många gånger jag försöker identifiera det.

Finns det ingen annan metod än trial&error eller Analyze Dweomer att få reda på vad svärdet duger till? Det verkar inte riktigt vettigt på mig.
 

Cynik

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
44
Location
Stockholm
Jag har ochså funderat mycket på det där då analyze dweomer är en besväjelse av så hög grad. På sidan 175 i Dmg står det lite om sånt och där skriver de bla:

You might also permit a character to attempt a Spellcraft or Knowledge (arcana) check (DC30) to determine if she can attune herself with the item's power or if she remembers reading of it once in her studies.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Tack för tipset. Det är synd att de ärade spelkonstruktörerna inte löser problemet på s. 175. Istället för att ge en rimlig regel för identifiering tycks de uppmana till godtycke, vilket jag finner lite märkligt.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
menar du...

att man inte får reda på eventuella specialegenskaper på ett vapen eller föremål när man identifierar det utan bara om vapnet är +1 eller +2 osv.????
vi brukar köra med att man får veta allt svärdet eller ringen duger till.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: menar du...

Dags att läsa beskrivningen av Identify igen... /images/icons/grin.gif/images/icons/clever.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

The spell determines the single most basic function of each magic item, including how to activate that function (if appropriate), and how many charges are left (if any). For example, a +2 vorpal sword, a +2 dancing sword, and a +2 sword would all register as "+2 to attack and damage rolls."

If a magic item has multiple different functions that are equally basic, identify determines the lowest-level function. If these functions are also of equal level, the DM decides randomly which is identified.


<hr></blockquote>



/Mikael
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: menar du...

Tack för upplysningen!
Men det spelar väl egentligen ingen roll (iaf på vapen) om de är identifierade eller inte... När vi spelar så slår spelledaren tärningarna så om ett svärd är vorpal räknar han ju med det även om jag inte vet vad svärdet gör. I sådana fall behöver man ju bara identifiera ett vapen för att stilla sin egen nyfikenhet. Ett vorpal longsword +2
är fortfarande lika vasst och gör lika mycket skada om man har identifierat det eller inte! Då det spelarroll är ju om man har ett föremål med en inbyggd magisk formel
(spell) eller en annan speciell förmåga man måste aktivera.

/Jonas
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: menar du...

I sådana fall behöver man ju bara identifiera ett vapen för att stilla sin egen nyfikenhet.

Om detta behov är ett "bara" för dig, måste du bara ha hittat för få vapen som är cursed./images/icons/wink.gif

Tur för dig att du inte har mig som SL.../images/icons/devil.gif

/Feliath
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: menar du...

Det var just därför jag tog exemplet med ett svärd med ghost touch. Det finns också andra specialförmågor som gör att vapnet är bättre emot vissa typer av motståndare, t.ex. holy, lawful, bane etc. Och problemet gäller inte bara vapen utan även rustningar och magiska föremål överhuvudtaget.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: menar du...

ja det är jag/images/icons/smile.gif
det sjukaste är nog ändå att man kan köpa cursed vapen... vem betalar för nått sånt??? iofs skulle man kanske kunna köpa ett för att sedan ge borrt det till någon man inte gillar /images/icons/devil.gif
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: menar du...

1) Nej, det kan man inte. Inte i min kampanj. Där kan man inte köpa magiskt någonting. /images/icons/devil.gif

2) Vissa av dem går faktiskt att använda bra. Armor of Arrow Attraction t.ex. är ju ett billigt alternativ som skydd mot nästridsattacker.

3) Priserna är tekniskt sett bara angivna för att man ska veta hur mycket det kostar att tillverka dem.

4) Du har helt rätt./images/icons/grin.gif Necklace of Strangulation är ett formidabelt lönnmördarverktyg. /images/icons/devil.gif

/Feliath - personlighetskluven /images/icons/wink.gif
 
Top