Svar.
Du har helt rätt. Codex måste börja ge någon typ av ersättning till alla frilansare. Några av problemen är följande. Codex är under uppstart, det kostar mycket pengar och vi är inte tillräckligt etablerade för att dra in tillräckligt med annonspengar. Vi har många nya prenumeranter, men - hallå - prenumerantpriset är väldigt lågt satt för att dra in fler! Detsamma gäller omslagspriset! Codex genererar inga jättemängder pengar på försäljning. Jag gör detta för att Codex skall vinna marknadsandelar och fortsätta att växa. Om vi växer blir det lättare att dra in pengar, att göra större tidning, osv... Det gäller bara att få spinn på det hela.
Jag har hela tiden jobbat för att Codex skall vara och se ut som en RIKTIG tidning. Det betyder att jag har prioriterat bättre tryck, högre upplaga, fler sidor än att ge frilansare och mig själv lön. Jag ser till att vi har en riktigt riktig bra tidning som kan dra in mer pengar i framtiden. Som folk guillar och vill läsa, som annonsörer vill vara med i för att de upptäcker att Codex har massor av läsare. Hela första året hade jag ingen lön. I och med att layoutarna har flyttat till göteborg enbart för att jobba med Codex måste jag prioritera dem, och om du frågar så kommer de att berätta att det inte rör sig om några jättesummor i lön.
Sedan är detta en speltidning, och om man jämför med andra liknande blaskor så är det inga jättelika summor som betalas ut. Ofta får man bara gratis recensionex av ett spel samt någon hundralapp för en helsida. PC gamer o likande blaskor översätter dessutom mycket vilket gör att det kostar dem mindre. Att det fungerar så beror på att många älskar sin hobby och därmed ofta jobbar gratis. Det är dumt, men å andra sidan måste Codex klara av att konkurrera mot sådana blaskor också.
Så, dilemmat är följande. Vi har en skitsnygg tidning i stor upplaga som går runt, men knappt. Jag tror dock att efter hösten skall detta vara avklarat. Och även när Codex börjar ge ersättning så kommer det inte vara summor som folk kan leva på, tyvärr.
(En tanke jag har dock är att försöka skaffa fram spel till alla som har hjälpt till. Men det dröjer nog ett tag, för även det kostar pengar)
Annars. Vad har ni för tankar på ersättning? Som riktmått: PC gamer betalar ca 500 kr för en helsida...
Ola Nilsson
Chefred Codex
<A HREF="
http://www.rollspel.nu" target="_new">
http://www.rollspel.nu</A>
ola@rollspel.nu