Nekromanti Ideellt arbete...

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
...kallas det att skriva för Codex. Men med en upplaga på 25.000 exemplar så borde tidningen ha råd att betala sina skribenter ett honorar för publicerat material.
Tycker jag. Det kanske är så att tidningen fortfarande är i startgroparna, men om det går att köra på 25.000 exemplar så måste det finnas utrymme för detta.
Annat är otänkbart. Jämför med andra proffesionella tidningar.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag får allt lov att hålla med där... Tycker särskilt synd om redigerarna...
Men visst skulle det kännas bra med en symbolisk summa för sina insatser. Men som sagt. Det tar väl ytterligare ett eller två nummer för Codex skall kunna bevisa att den är en tuff tidning som klarar sig på marknaden och kan locka annonsörer.



Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Att ge betalt till skribenter/tecknare/etc skulle också ge effekten av större professionalism. Mao, när man vet att det väntar lite pengar/förmåner i slutändan så tror jag att deadlines hålls bättre, att det läggs ner mer tid på materialet, osv. Det är ungefär som moroten och haren...

-Hans
 

MajorMabec

Veteran
Joined
20 Apr 2001
Messages
8
Location
Falun
Jo visst, jag håller med... Men sen undrar jag också, har inte Codex haft ganska många frilansare/skribenter genom alla nummer? Jag är säker på att Ola kan ge oss ett ganska enkelt och snabbt svar inom "pröjs frågan". För någon enkel förklaring finns det nog... om det inte nu är så att Ola själv har en "Väldigt hög" månads lön... ( J/K :gremsmile: )
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
löner

Tror att Ola lägger alla pengar på att expandera tidningen, osäker på om han ens tar ut någon lön själv. Han vill få tidningen att växas, bli tuff och intressant... Jag är säker på att tidningen kommer att bli en lönsam affär för alla som är med och hjälper till... Den är ju trots allt ganska tufft att ha blivit publicerad i en tidningen som har större upplaga än Sinkadus (rätta mej om jag har fel) och det är ju inte dåliga arbetsprover om man ska bli skribent, maffa upp en 100 sidig tidning i fyrfärg...

Håll i er, det kommer att blåsa åt rätt håll...
Föresten, har jag berömt er alla för erat suveräna arbete? Om inte, jag , ehh, tackar er för erat suveräna arbete!!!

Codex ska ta över världsmarknaden, det ska bli en kult, det ska bli en livsstil, det, det, ehh, vad gör ni här, Bort, sluta, killar i vita rockar, Ahhh,? Arghhgg...

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: löner

Den är ju trots allt ganska tufft att ha blivit publicerad i en tidningen som har större upplaga än Sinkadus (rätta mej om jag har fel)...

Helt rätt. Sinkadus orkade aldrig över 8000 i upplaga om jag inte minns fel.

Sedan kanske jag är ovanligt korkad, men jag tänker aldrig ta ut "lön" (dvs få pengar) för arbete i Codex. Trivs rätt bra med att jobba ideellt, skulle jag dessutom ledsna så är det ingenting som håller mig från att vandra ifrån arbetet.

Att hålla deadlines bara för att man får betalt tyder på sunkig moral i mina ögon...

/Azagthoth
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: löner

Om man nu inte redan är skribent och har varit publicerad i en tidning med tio x större upplaga. :)

But hey, I'm doing it for the fun! :)

Berömd till layoutarna också: Ni gör en slitvargs jobb! Kanon!

-Hans
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Deadlines och pengar

Jag för min del har inga problem med deadlines, även om arbetet ifråga är ideellt. Det tror jag dock att många andra har, sunkig moral eller inte. Man anstränger sig helt enkelt mer om man har en liten belöning i slutändan.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Deadlines och pengar

Personligen så försöker jag också alltid hålla deadlines.. (även om jag kanske inte är en mästare på det). Men om man nu lägger ned tid och arbete på artiklar så vill man ju gärna få något för det. Även om det är trevligt att se sitt namn i tidningen. Men som sagt. Man kan ju vänta och se ett ellet två nummer till. Om codex blir en framgång på köpesmarknaden.

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Svar.

Du har helt rätt. Codex måste börja ge någon typ av ersättning till alla frilansare. Några av problemen är följande. Codex är under uppstart, det kostar mycket pengar och vi är inte tillräckligt etablerade för att dra in tillräckligt med annonspengar. Vi har många nya prenumeranter, men - hallå - prenumerantpriset är väldigt lågt satt för att dra in fler! Detsamma gäller omslagspriset! Codex genererar inga jättemängder pengar på försäljning. Jag gör detta för att Codex skall vinna marknadsandelar och fortsätta att växa. Om vi växer blir det lättare att dra in pengar, att göra större tidning, osv... Det gäller bara att få spinn på det hela.

Jag har hela tiden jobbat för att Codex skall vara och se ut som en RIKTIG tidning. Det betyder att jag har prioriterat bättre tryck, högre upplaga, fler sidor än att ge frilansare och mig själv lön. Jag ser till att vi har en riktigt riktig bra tidning som kan dra in mer pengar i framtiden. Som folk guillar och vill läsa, som annonsörer vill vara med i för att de upptäcker att Codex har massor av läsare. Hela första året hade jag ingen lön. I och med att layoutarna har flyttat till göteborg enbart för att jobba med Codex måste jag prioritera dem, och om du frågar så kommer de att berätta att det inte rör sig om några jättesummor i lön.

Sedan är detta en speltidning, och om man jämför med andra liknande blaskor så är det inga jättelika summor som betalas ut. Ofta får man bara gratis recensionex av ett spel samt någon hundralapp för en helsida. PC gamer o likande blaskor översätter dessutom mycket vilket gör att det kostar dem mindre. Att det fungerar så beror på att många älskar sin hobby och därmed ofta jobbar gratis. Det är dumt, men å andra sidan måste Codex klara av att konkurrera mot sådana blaskor också.

Så, dilemmat är följande. Vi har en skitsnygg tidning i stor upplaga som går runt, men knappt. Jag tror dock att efter hösten skall detta vara avklarat. Och även när Codex börjar ge ersättning så kommer det inte vara summor som folk kan leva på, tyvärr.

(En tanke jag har dock är att försöka skaffa fram spel till alla som har hjälpt till. Men det dröjer nog ett tag, för även det kostar pengar)

Annars. Vad har ni för tankar på ersättning? Som riktmått: PC gamer betalar ca 500 kr för en helsida...

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag förstår att Codex har problem att starta upp... Och självklart så får man vänta tills den etablerar sig innan löner kan betalas ut. Man får ju ha i åtanke att Codex är en mindre tidning när det gäller frilansarlöner. Om man läser på Journalistförbundets hemsida så finner man att en normal timlön för en frilansare är 396 (dock minst två timmar 790kr). Sådana jättelöner kan ju inte Codex betala ut. Dessutom är dessa för utbildade Journalister, eller i alla fall för vana skribenter.
Men alltför mycket lägre än PC gamer bör nog inte Codex sänka sig per helsida.
Hur stor upplaga har PC Gamer för övrigt??

Ja ja hur som helst... Får väl se till hösten.
Men att dela ut spel är nog även en bra idé. T ex spel som fås in från spelföretag för att bli recenserade får recensenterna sedan behålla. (Paxa kult åt mig :)
Ehhhh nu får det vara bra..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Journlistförbundets löner är det VÄLDIGT få tidningar som riktar sig efter. Verkligheten ser helt annorlunda ut, iallafall om man verkligen vill sälja sina artiklar.

PC gamer har en upplaga på ca 35.000 ex har jag för mig.

-Hans
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo exakt det är nog endast de största som DN t ex som betalar dessa priser.
Ja ja.. PC gamer.. hmm då är Codex endast några snäpp efter (ca 10 000 ex).. Men har inte PC gamer ett antal anställda medlemmar. Iofs så kan jag förstå att den tidningen går runt eftersom jag anser att det är en bra tidning med mycket personlighet,,..


Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ach so... Det förklarar ju en del.. PC gamer har dock en trist och plottrig layout..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 
Top