Idealkampanjen

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Efter att ha klonat @DeBracy några gånger drar vi igång en Ars Magica-kampanj. Vi äter korvstroganoff och långkokade kycklingar före spelmötena, dricker glögg när vädret så påkallar. Flera spelmöten kan inte magikerna enas om vem som skall bege sig ut på äventyr och i stället får vi följa groggarna när de går på dans i den närbelägna byn.
Om du faktiskt gör det här, kan du göra några kloner åt mig också, för det här låter som den ArsM-kampanj jag vill spelleda. Och korv stroganoff är en av mina favoriträtter!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Jag vill att mina spelare ska hitta på egna mål och faktiskt driva mot dem. Grejer som är helt bortom min prepp och som går längre än "skaffa ett coolt svärd" eller "döda min nemesis". Storslagna världsomvälvande mål, och episka avancerade planer för att uppnå dem!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,996
Location
Ereb Altor
Hmmm... Känns som att i spelar idealkampanjer hela tiden, men för att koka ner:

  • Trovärdigt och intressant RP-galleri djupt rotade i settingen.
  • En dynamisk setting fylld av konflikter som påverkar RP och RP har i sin tur möjlighet att påverka settingen.
  • Det finns mål, mysterier och maffiga händelser som manar RP till handling.
  • Allt sker naturligt och sömlöst.
  • RPs handlingar har konsekvenser.
  • Under resans gång tvingas RP omvärdera sina övertygelser och sin syn på världen. För Inget är svart/vitt.
  • Det är lättsamt, trevligt och lite tramsigt.
  • Vi spelar tillräckligt ofta för att man ska vara sugen på den där coola grejen som nog händer nästa speltillfälle.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Hmmm... Känns som att i spelar idealkampanjer hela tiden, men för att koka ner:

  • Trovärdigt och intressant RP-galleri djupt rotade i settingen.
  • En dynamisk setting fylld av konflikter som påverkar RP och RP har i sin tur möjlighet att påverka settingen.
  • Det finns mål, mysterier och maffiga händelser som manar RP till handling.
  • Allt sker naturligt och sömlöst.
  • RPs handlingar har konsekvenser.
  • Under resans gång tvingas RP omvärdera sina övertygelser och sin syn på världen. För Inget är svart/vitt.
  • Det är lättsamt, trevligt och lite tramsigt.
  • Vi spelar tillräckligt ofta för att man ska vara sugen på den där coola grejen som nog händer nästa speltillfälle.
Väldigt bra sammanfattning :)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Min idealkampanj skulle vara en lång kampanj, både i spelmöten och verklig tid. (Ett möte i veckan, 5+ år)Den skulle ha ett regelverk jag är nöjd och bekväm med, BRP, AD&D2, eller Storyteller exempelvis. Den skulle vara fantasy eller science fiction och ha en blandning av äventyr. Platsbaserad utforskning, gåtor och mysterier, action och lugna stunder, diplomati, resor, mundana och fantastiska platser. En levande värld där rollpersoner och spelledarpersoner utvecklas och saker händer som inte har något med rollpersonerna att göra. Stora hemligheter och mysterier som avslöjas och löses under kampanjens gång. En blandning av rollpersonsagens och där saker händer som måste tas itu med på en gång så de inte blossar upp och blir för svåra att hantera. Kampanjen ska spelledas av en spelledare som har bra koll på spelarnas önskemål, och har lätt att svara på oväntade dumheter från spelarna.
 
Top