Idag har jag spelat...

Den ordinarie Dragonbane-gruppen hade förhinder, så jag körde ett snabbt improviserat oneshot av Mutant: År Noll på spelkaféet i fredags. Det gick ganska bra, trots mycket bläddrande i regler och oplanerade pauser här och där. Men det var en positiv och skojfrisk grupp av fyra spelare som jag tidigare spelat ALIEN med, så alla hade ett hum om YZE. Vi började med att skapa rollpersoner och introducera världen. Det gick rätt snabbt och var kul. Att mutationerna var slump-utvalda var en hit. Det kändes spännande och fräscht (fast jag tillät en spelare att göra om - han gillade inte att få stinkande sporsäckar..., men fick insektsvingar i stället).

RPna gav sig ut mot en lovande plats för att hitta krubb till Arken. Efter ett misslyckat spaningsförsök i första zonsektorn överfölls de av två stora syrödlor. Det blev en tuff och lång fajt, men gick bra och alla utom en RP använde sina mutationer. De kom fram till platsen som vaktades av zon-ghouler som de utplånade utan pardon (alla RP använde sina mutationer den här gången). De hittade en begravd affär med konservburkarna de ville ha och även slumpvis utvalda fynd: två målarböcker, en rakapparat och en kaninkostym, samt en karta över Zonen. Slut. Sex timmar.

Spelkaféet ska ha sitt andra minikonvent i midsommar och jag tänker köra År Noll då, så det här var ett välbehövligt genrep. Förra gången körde jag Maskinarium och det gick bra. Nu, efter minikonventet, har jag ambitionen att försöka dra samman en förhoppningsvis någorlunda stabil grupp och köra hela mega-kampanjen, inklusive Maskinarium, Genlab Alfa, och Elysium... Watch this space.

Last edited:
Vilken stadskarta använde ni?

För det här oneshottet visade jag bara kartorna (NY, London, Seattle, DC) och talade om konceptet, men jag håller på att rita en Jakarta-version... Den blir nog inte så snygg som jag hade hoppats, men jag tror den kommer att duga.

För det här oneshottet visade jag bara kartorna (NY, London, Seattle, DC) och talade om konceptet, men jag håller på att rita en Jakarta-version... Den blir nog inte så snygg som jag hade hoppats, men jag tror den kommer att duga.
Använd kartan över hur Jakarta såg ut under någon av de värsta översvämningarna. När vi spelade MÅ0 i Stockholm lade jag strandnivån på +8 meter.

Använd kartan över hur Jakarta såg ut efter någon av de värsta översvämningarna. När vi spelade MÅ0 lade jag strandnivån på +8 meter.
Ja, hela norra Jakarta har försvunnit (för de som inte vet: Jakarta är idag världens snabbast sjunkande stad), och jag tänker mig en mycket blöt träskmark där istället.

Klimatet har skiftat och atomvintrar och atmosfäriska askmoln har gett Indonesien ett tempererat klimat och eftersom isen packat sig igen vid polerna är Jakarta inte under vatten. Jag fantiserar att Donald Trumps Board of Peace blev en Alliance of Peace när hela världen utom ett korrupt Indonesien gav upp när det gäller USA (vilket har lett till mycket mer västerländska fynd År Noll än någon 2026 kanske skulle vänta sig).

Men allt detta är lite OT i den här tråden. :LOL:

Symbaroum: Vi två spelare vars rollpersoner inte överlevde besöket på dödsskuggans ö har gjort nya karaktärer. De är ett udda radarpar, en präst från solkyrkan (med en mörk hemlighet) och en svartalvshäxa (med ett oklart förflutet) som blivit vänner. Tillsammans dras de in i en historia om mystiska dödsfall på värdshuset Segerhöken och blodtörstiga alver som angripit drottningens jägarkår.

Delta Green 1990's: En utredare från skatteverket har dött under mystiska omständigheter och två agenter från konspirationen kopplas in för att undersöka. Vi gräver runt i diverse bokföring och dokument, kollar uppgifter om ryska immigranter med misstänkta maffiakopplingar, gör efterforskningar om obskyra centralasiatiska språk, bedriver span mot fastigheter, gör inbrott i lagerlokal, en agent blir nästan uppbränd av en liten matryoshka-docka som visar sig rymma mer än man kunde ana. En rysk eller ukrainsk motsvarighet till konspirationen verkar undersöka ett delvis överlappande fall och vi måste undvika att trampa varandra på tårna.

Last edited:
I tisdags spelade vi första sessionen av ett egenskrivet äventyr till @DocUlmus spel "I rikets tjänst" med mig som spelledare.

Spelarna skickas för att genskjuta två avhoppare från mi-5 som förväntas ta färjan mellan trelleborg och sassnitz. Känner att vi fick till stämningen väldigt bra med mycket tåg, med paranoia att fiendeagenter också är på väg, och sedan färjeöverfart under svarta natten. Jag insåg efteråt att jag helt glömde vissa delar av systemet under spel men det kommer väl med tid hoppas jag.

I tisdags spelade vi första sessionen av ett egenskrivet äventyr till @DocUlmus spel "I rikets tjänst" med mig som spelledare.

Spelarna skickas för att genskjuta två avhoppare från mi-5 som förväntas ta färjan mellan trelleborg och sassnitz. Känner att vi fick till stämningen väldigt bra med mycket tåg, med paranoia att fiendeagenter också är på väg, och sedan färjeöverfart under svarta natten. Jag insåg efteråt att jag helt glömde vissa delar av systemet under spel men det kommer väl med tid hoppas jag.

Det här låter super coolt! Berätta mer om ”I rikets tjänst” :D

Det här låter super coolt! Berätta mer om ”I rikets tjänst” :D
Spelet utspelar sig i vår egen värld under 60-talets kalla krig. Men bakom kulisserna har vissa nationer utvecklat projekt för att skapa/väcka övernaturliga krafter i människor. Spelarnas karaktärer är en del av Sveriges projekt för övernaturliga förmågor och arbetar med T-kontoret i Stockholm för att utföra operationer som kräver deras speciella talanger. Typ.

Back