Idag har jag spelat...

Jag började om med "Alone against the flames" för tredje gången. Det är så tråkigt... fick inget avslut den här gången heller. Måste börja spela Coc solo med Mythic snart....

Rollspelsklubben med ungdomar på biblioteket. Idag startade grupp 1 hexkrälet i Cursed Scroll 4 till Shadowdark. Rollpersonerna nådde fram till Mivvins vila, en tältby för forskare och arkeologer som gör expeditioner i Tal-Yools djungel.

De träffade lägrets ledarfigur som också visade sig vara medlem i ett hemligt magiskt sällskap vid namn Teufelsamlingen. Hon kommer framledes agera uppdragsgivare (så naturligtvis försökte gruppens kaosigaste medlem mörda henne på momangen).

Last edited:
Berätta mer hur det gick!!
Det var superkul! I och med att den kognitiva belastningen för mig som spelledare är så låg, kunde jag gå all-in för att spela mina SLP:er. Särskilt kul var det att gestalta en som stoppat i sig för många narkotiska alger :D Jag tycker det är toppen att texterna bara beskriver det som faktiskt är viktigt, och dessutom extremt kortfattat. Det gav mycket frihet! Några av spelarna, som är vana vid att "spela rollformuläret" kämpade lite med sin frihet, men kom hyfsat bra in i det. De missade "genvägen" i början och fick gå den långa vägen. Vi hann inte riktigt färdigt, men de fick åtminstone träffa Mugdulblub.

Det var superkul! I och med att den kognitiva belastningen för mig som spelledare är så låg, kunde jag gå all-in för att spela mina SLP:er. Särskilt kul var det att gestalta en som stoppat i sig för många narkotiska alger :D Jag tycker det är toppen att texterna bara beskriver det som faktiskt är viktigt, och dessutom extremt kortfattat. Det gav mycket frihet! Några av spelarna, som är vana vid att "spela rollformuläret" kämpade lite med sin frihet, men kom hyfsat bra in i det. De missade "genvägen" i början och fick gå den långa vägen. Vi hann inte riktigt färdigt, men de fick åtminstone träffa Mugdulblub.
Roligt! Låter ändå som att Shadowdark fick okej betyg, jag har nojat över att jag lurat in dig i något du inte skulle tycka om...!

PS: Jag brukar ge Mugdulblub en väldigt vän, närmast förförisk röst!

Jag har just läst och nu spelat The One Ring 2nd edition för första gången. Spel-ledde introäventyret "Star of the mist" som finns med i core rulebook. Shit vad mycket regler! Det tog två spelmöten och en himla massa bläddrande i regelboken för att försöka lära sig å få det någorlunda som det är tänkt enligt reglerna. Vi lärde oss mycket och spontant känns det som att det här spelet är väldigt regeltungt på ett sätt - d.v.s. man måste memorera / lära sig en himla massa mekanismer som ska räknas in /tänkas på när man spelar upp t.ex. en strid. MEN, när man väl kan det, så går det nog ganska fort, d.v.s det krävs ganska få tärningsslag per handling och man måste inte heller slå upp /titta på en massa tabeller. Utan när det väl sitter så går det nog ganska fort. Men det kommer ta ett tag/ett antal spelmöten innan det sitter för det är väldigt mycket att tänka på. I alla fall känns det så i början och det var även mitt intryck när jag läste regelboken att: det här verkar väldigt bra och spännande men det finns inte en chans att man kommer kunna lära sig allt det här på en gång. Men det gör å andra sidan ingenting, för det är väl värt investeringen i tid. Vi hade väldigt roligt och alla tyckte det var riktigt bra regler som gav inspiration för mycket immersion och verkligen fångade känslan från böckerna och, i viss mån, kanske även från filmerna :) Så verkligen tummen upp till det här spelet! Jag är en stor Tolkien fantast och jag tycker reglerna/spelsystemet är helt fantastiskt.
Ett litet minus på världsbeskrivningen som jag inte tycker håller måttet riktigt. Det ger inte mig riktigt den rätta känslan och i vissa fall känns det som att det skär sig med kanon lite grann. För att ta ett konkret exempel: paret med utbygdsjägare som byggt en stuga vid Evendimsjön. Det känns för mig lite fel, en aningen modern tolkning på hur de levde i Midgård vid denna tid. I stycket innan står det ju också om hur farligt detta område ä att typ att troll och andra onda varelser då och då besöker/hemsöker det. Det verkar då ologiskt att särklilt två utbygdsjägare, som ju vet om dessa faror, skulle slå sig ner och bli bofasta mitt ute in ingenstans. Jag säger inte att det går emot kanon, men det går emot min känsla/tolkning av kanon och hur utbygdsjägarna levde. Jag tänker mig att de levde "ett kringflackande liv", som jägar/samlare och för det mesta rörde sig i mindre grupper, men antagligen gaddar de ihop sig i byar under vintern för att på så sätt öka chanserna för överlevnad och säkerhet genom samarbete. Att ett ungt par då skulle få för sig att bygga en stuga å slå dig ner vid Evendimsjön för tankarna (för mig) snarare till Hemnet (fin sjöutsikt!) å folk som flyttar ihop å köper en skön insatslägenhet i hammarby-sjöstad, än Eriador i tredje ålderns skymningstid. Och det finns fler exempel på att texten som är till för att ge spelledaren information om världen tyvärr inte förmedlar den rätta känslan utan hellre hade varit bortklippt (eller ännu bättre, bra) enligt mig. MEN, för mig som redan är en loremaster om Tolkiens värld så spelar detta inte så stor roll. Jag kan lika gärna hämta informationen från den bästa källan d.v.s. böckerna. MERPs "Arnor" har också ganska extensiva och bra beskrivningar om de olika områderna i Eriador, flora och fauna osv. Men det är i stor sätt min enda kritik, att kapitlet om världen kunde vara bättre, å också ge lite mer info om hur det ser ut där, och om vilka (om några) som bor där. Det är en sak jag ofta funderat över, om det över huvud taget bor människor utanför Fylke och Bri-med-omnejd, vid denna tidpunkt? D.v.s tredje åldern år 2960, cirka. Förutom utbygdsjägare och lite alver som passerar på väg mot hamnarna eller Vattnadal. Att de placerat en bosättning vid Tharbad kan jag leva med, det kan det mycket väl ha funnits. Men i det stora hela ett fantastiskt bra spel, ser fram emot att läsa de andra publikationerna och att spela många gånger mer.

I helgen fortsatte vi på Ravenloftäventyret Red Jack. Rollpersonerna delade på sig, vilket är vad man ju ska göra i skräckäventyr. Nu skulle ju en bara köpa nya kläder och en annan läsa filer på polisstationen, men ändå. Den som var på stationen bad att få vara med när obduktion skulle göras på mördaren. Efter lunch samlades de och gick ner till hamnen där många av de hemlösa försöker få nåt kneg, och göra av med eventuell deg på nån schaskig bar. Folk undrade vad sjutton så välklädda personer gjorde i området. För att passa in mer bland folket i South End köpte två av dem gamla kläder och när skymningen lagt sig gav dig sig ut för att fråga några av nattens damer om offren. De fick höra flera olika teorier men inget som gick att ta på allvar. När de skulle ge upp för natten blev de överfallna av en full hemlös man med kniv och lysande ögon. De lyckades snabbt avväpna denne men han föll omkull. Sista han sa var "Förbannaa" och det lät som rösten ändrades från en man till en kvinnas. De rusade mannen till ett sjukhus men det fanns inget att göra.
Dagen efter var två med på obduktionen men inget särskiljt hittades. De bad polisdetektiv O'Neill att obducerande läkaren skulle kolla efter gift.
På kvällen gav de sig återigen ut och blev återigen anfallna, och "Loco" blev rejält skuren. När de flydda föll mannen ihop.

Dolmenwood: Efter att ha återkommit från älvariket beger vi oss till staden Prigwart för att lösa mysteriet med ett försvunnet barn. En ansenlig del av passet spenderas med att supa tillsammans med tre gobliner som åkte förbi på en jättesnigel.

Back