Idag har jag spelat...

(Inte riktigt rollspel, men) ikväll skapade jag och hustrun en Call of Cthulhu-karaktär med hjälp av Heinrich's Call of Cthulhu Guide to Character Creation utan att ha någon tanke på att använda den i rollspel. Tycker överlag att den boken fungerar utmärkt som ett slags fullvärdigt berättarspel - diskussioner om hur de olika resultaten fungerar med varandra och vad de betyder för karaktären kan bli väldigt intressanta.

Slump och samtal ledde oss till Abraham Itō, en japansk-amerikansk privatdetektiv med Deep One-påbrå.

Last edited:
Morgonspel. Jag och barnen brukar köra lite friformigt lekspel med hjälp av Death Robot Jungle. Pojkarna gör sina karaktärer i play-doh sen hjälps vi åt att hitta på vad som finns i djungeln och så ger jag dem lite skoj hinder och skogsvarelser att interagera med.1000022049.jpg

Last edited:
Körde äventyret "Wittnesbörd" (ur boken Ingemar Fredmans epistlar) som ett mellanspel i min CoC Sverige-kampanj. Utredarna skall ut i den vida världen så de behövde först ta sig från Stockholm till Göteborg...
Med några nödvändiga strykningar och modifikationer blev det precis lagom för en session.
Hur gick det? Jodå, utredarna lyckades undvika att hamna på en dålig plats, och såg till så att de flesta av galningarna hamnade i fängelse.

Dolmenwood: Vi fortsätter genomsöka kryptan under gravhögen. Möter sir Chide's spöke och lovar återförena honom med hans älskade Snöfall-i-skymning. Efter att ha passerat över till älvariket finner vi henne i ett torn varpå de tu äntligen kan få varandra. Vi återvänder till civilisationen med en generös belöning plus ett magiskt svärd vi fann.

Dolmenwood: Vi fortsätter genomsöka kryptan under gravhögen. Möter sir Chide's spöke och lovar återförena honom med hans älskade Snöfall-i-skymning. Efter att ha passerat över till älvariket finner vi henne i ett torn varpå de tu äntligen kan få varandra. Vi återvänder till civilisationen med en generös belöning plus ett magiskt svärd vi fann.
Har också varit spelare i Winter's Daughter, enormt trevligt äventyr!

Testade Mouse Guard på Borås Spelkonvent. Spelet ser charmigt ut, men är mörkare. Mekaniken i det tar en del tid att ställa om tankesättet för.

Skulle jag vilja spela det igen? Gärna.

Back