Idag har jag spelat...

Igår och idag har jag och fem vänner från trakten spelat Zenobia - Fantasy Roleplaying in the Desert Kingdoms - med före detta forumiten Nightowl som spelledare, hitrest från inlandet. Det var trevligt. Länge sedan vi hade en spelhelg. Jag uppskattade även Zenobia som hade enkla regler och en kul värld.
 
Shadowdark med Rollspelsklubben på biblioteket.
Ungdomarna har klarat av (en förkortad version av) The Iron Coral, halva sessionen gick åt Carousing, följt av att levla upp. Spelträffan slutade med att de köpte sig platser på ett fartyg som ska ta dem mot Bastion, den enda staden som räknas.
 
Last edited:
Wurm: Jag missade tyvärr slutet på det andra äventyret, men vi hade ett lyckat möte med långmännen (Homo Sapiens Sapiens) och lyckades lösa de problem som plågade Wurm-dalen och vår stam.

Ikväll spelade vi ett tredje scenario, ett år efter det förra. De trevliga långmännen reste vidare på våren, men på hösten anlände en ny stam av deras folk och de här var av ett helt annat slag. De angrep våra grannar, De Brutna Klippornas stam, och kidnappade folk från dem. När vi reste till de nya långmännens läger för att försöka medla så gjorde vi en fruktansvärd upptäckt - de hade dödat och ätit upp fångarna! Efter att de Brutna Klipporna blivit hårt decimerade och flytt samtidigt som vintern kommit oväntat tidigt så fann Den Svarta Flodens stam ingen annan utväg än att gå till angrepp mot kannibalerna. Under ett nattligt angrepp brände vi deras läger, dödade så gott som alla deras vuxna män och drev deras kvinnor och barn på flykten. Förfäderna och den Stora Björnen var med oss och endast en av våra stupade, jägaren Neuket (npc).

Efter denna mörka historia om stenålderskrig lämnar vi istidseuropa och Svarta Flodens stam. Om/när vi återvänder till Wurm kommer vi prova att spela Långfolk.
 
I helgen återsamlades min gamla spelgrupp från 80-talet. En del av dem är fortfarande aktiva rollspelare, andra är det inte men vi umgås alla fortfarande ändå i olika grad. Nu spelade vi dock rollspel tillsammans för första gången på många år. Jag spelledde äventyret Det sjunkande tornet till Drakar och Demoner.

Det blev en toppensession! Tärningar kastades och initiativkort drogs under ömsom jubel och ömsom djupa suckar! Både drakslag och demonslag likväl som dödsslag slogs och slemma monster försökte ta livet av hjältarna i deras sökande efter skatter och vägar längre upp i tornet! Alla överlevde dock tornets umbäranden dyblöta och blåslagna även fast det var på håret!

Fasen vad jag gillar det äventyret!
 
Symbaroum Agrella: Vi knyter ihop lösa trådar och bäddar för att flytta rp till Tistla Fäste. Lönnmord på aristokratfamiljs överhuvud, förhör med Kungliga Sekretariatet, sökande efter mystisk eremit, samt teateruppsättning med gast.
hur finner du äventyret?
 
En jobbarkompis barn hade fått drakar och demoner i present och hade tjatat hemma om att spela. Jag min dotter åkte över och spelade med mamma och son. Skulle ha kört Trolletin som jag har kört förut som introduktion men ändrade mig i sista sekunden till äventyrsplatsen som följer med första delen av av den nya bok trilogin då jag kände att den kanske var kortare och fler sociala möten. Alla hade roligt och vill spela flera gånger. Nu måste jag lista ut vad jag vill fortsätta med.
 
I mitt Ravnicaspelande så har vi hunnit med två spelmöten till. För första gången i denna kampanj och i D&D 2024 så användes ett rutnät, för en stor bur med olika vägar i. Rakdoskulten som gillar våld och nöje och likställer de båda hade erbjudit rollpersonerna att springa gatlopp genom denna bur för att kultens häxor skulle lägga in ett gott ord till demonen Rakdos. De fick välja om de skulle gå en och en aller tre samtidigt och de valde det sistnämnda. Det innebar tre snurr på plågohjulet och resultatet blev att deras burspringande skulle ackompanjeras av Blödraskapet, olja och eld. Blödraskpet var ett gäng smådemoner om kan ge folk magiska skrattanfall och anfalla med taggförsedda kedjor. Lekledaren i sig var också en demon som gör att folk fascineras av honom och får folk att anfalla varandra blint. Rollpersonerna hade erbjudits en dryck om skulle göra dem immuna mot de effekterna.
Det tog rollpersonerna en minut ungefär att ta sig genom med några halvfarliga skador som snabbt kunde lindras av gudomliga mirakel. Efter stannade de och deltog i gratisbuffén.

Spelmötet efter så var de på en kort intervju hos Simiska kombinatet som undrade vad deras plan var när de fått makten att förändra det magiska kontrakt som förhindrar att de tio gillena ska gå i krig, nåt som sett till att det varit relativ fred i 10000 år. De hade ingen plan så de ombads komma tillbaks när de hade en. De följde sen upp med att söka efter Dimirgillet som bara nyligen blivit allmänt känt. De enda kanske-medlemmarna sitter fängslade så de har bett att få prata med dem. De passade också på att besöka Gillespaktens sal för att läsa på om dess historia och de 9/10 gillenas ursprung och ursprungliga ansvarsområden.
Slutligen förberedde de sig att ge sig av på en expedition in i ruinerna av staden som förstörts av Gruulklanerna i jakt på deras gilleshögkvarter och deras magiska gillesport som de vill öppna för att aktivera en magisk labyrint.

I en annan värld och dimension, i New Jersey, var det dags för en grupp superhjältar att gå till botten på vad som orsakat en invasion av en parallell dimension, och den dimensionens krympande kosmos. Det verkade ha med kosmiska kubskärvor att göra och under en liten elektronikbutik fanns ett större högteknologiskt högkvaret vars anställda blivit förvrängda av temporal energi. Här fanns nu vikingar, soldater från andra världskriget och robotar från framtiden i vad som verkar vara ett forskningslaboratorium specialiserat på olika områden som sprängmedel, energi, kemi, rustningsteknik och robotteknik. En hiss förde dem ner till denna underjordiska våning och en till hiss ner har hittats.
 
Shadowdark med Rollspelsklubben, grupp 1.
Slutstrid mot Strahd i I6 Ravenloft, slutade i två döda rollpersoner innan vampyren nedgjordes. Gruppen tilläts sedan passage ut ur Baroviens dimmor och kommer nu bege sig till djungelområdet Tal-Yool för att hitta ur-vampyren de läste om i det ravenloftska biblioteket.

Nästa gång påbörjar vi därmed hexkrälet i Cursed Scroll 4.
 
Last edited:
Delta Green: Yuma, Arizona. Spåren från den underjordiska anläggningen med enorma akvarietankar pekar mot en liten kuststad i New England där något hänt under 1900-talets första hälft. Massmordet på en lokal fastighetsmagnats familj verkar ha utförts av en grupp ungdomsbrottslingar, möjligtvis ledda av en ung man som radikaliserats på nätet. Ett lokalt marinbiologiskt laboratorium (i Arizona...) verkar också driva hälsocentral, deras roll i det hela fortfarande oklar. Drömmar om att drunkna omgiven av fantastiska korallstäder.
 
Mina mardrömmars stad till Nordiska Väsen. Session 1(vi var tre som hade synen, en uteblev från denna session)

Spelet började 13:00 och vi var klara strax före 20:00 och vi har blivit tillkallade till Stockholm (Första klass från Upsala och en alldeles nybyggd Stockholm Central) och en rad bestialisk mord som har skett runt den kungliga hufvudstaden.

Det var en intensiv sittning och vi lär säkerligen bli kallade till Stockholm igen.
 
Afterworkspel med kollegor. Förra gången hade vi ett slags session noll, idag kom vi igång med ordentlig Kutulu-utredning. Spelarna har märkbart kul, de som var osäkra på vad rollspel ens var har längtat efter nästa träff och vi hade verkligen en superkväll.

De har varit nyfikna på Kaskelot så kör jag den, men eftersom det visat sig att en av dem har läst boken kommer jag försöka bygga ut äventyrfröna snarare än att köra de färdiga mysterierna.
 
Last edited:
Höstlovsaktivitet. Idag var jag iväg på en av bibliotekets filialer och körde ett "prova på rollspel"-tillfälle med Shadowdark. Eftersom det uppdagades att några ur min vanliga rollspelsklubb hade anmält sig kunde jag inte köra det äventyr jag tänkt, utan hafsade ihop ett snabbt äventyr ur detta:
Trollkarlens långa vila
En ond och odödlig trollkarl hålls fången i stadens kyrktorn. För länge sedan misslyckades han med (och glömde således) den sista besvärjelsen som kvarstod honom. Enligt Shadowdarks regelbok återfår han sina besvärjelser först när han fått sina åtta timmars sömn - stadsborna har därför bundit honom jämte kyrkans magiska klocka som var fjärde timma klämtar med en besvärjad ringning och stör hans vila.

På morgonen till äventyrets start upptäcker stadens klockringare att klockan är bruten itu. Fyra timmar har gått sedan klockan sist ringde, om ytterligare fyra kommer trollkarlen vakna med alla sina fasansfulla krafter.
Att skriva dungeons är verkligen inte min styrka, men det gick så att säga an. Kul socialt spel i staden, klockbaserade fällor, ett par strider - nöjda spelare.
 
Last edited:
Idag avslutade jag, @Svarte Faraonen , @Gurgeh , @Bunny och @Dimfrost vår kampanj i Travellers on a Red Road: Silverstaden.

Kampanjen har varat 13 spelmöten (15 om man räknar med prologen) och följt Niwuho, Tenguila, Yetla och Tsun (Senare Nuare) under deras försök att slå sig fram i den laglösa simeragalanska gruvkolonin Silverstaden, som de till slut räddade undan den fasansfulla lindormen som slumrande under en närbelägen vulkan och den karismatiske sektledare som ovetande gick dess ärenden.
 
Delta Green: Utredningen i Yuma slutar inte riktigt som vi hoppats. Agenterna lyckas nästan fånga tre av de unga kultisterna men blir istället utslagna när en av dem använder någon slags mental förmåga. Förhållandet till den lokala poliskåren, som inledningsvis varit riktigt bra, blir snabbt sämre efter ett fumlat slag för att försöka rekrytera polischefen till vår sida. En agent kollapsar av utmattning och tas in på sjukhus. Det hela slutar tragiskt när en av ungdomarna dödar sig själv och en gisslan med en hemmagjord bomb. Ett väldigt roligt spelpass, men inte lika kul för rollpersonerna.
 
Delta Green: Utredningen i Yuma slutar inte riktigt som vi hoppats. Agenterna lyckas nästan fånga tre av de unga kultisterna men blir istället utslagna när en av dem använder någon slags mental förmåga. Förhållandet till den lokala poliskåren, som inledningsvis varit riktigt bra, blir snabbt sämre efter ett fumlat slag för att försöka rekrytera polischefen till vår sida. En agent kollapsar av utmattning och tas in på sjukhus. Det hela slutar tragiskt när en av ungdomarna dödar sig själv och en gisslan med en hemmagjord bomb. Ett väldigt roligt spelpass, men inte lika kul för rollpersonerna.
Vi spelade "Ex Oblivione" i mars för två år sedan, och jag minns inte hur det gick. Annat än att rollpersonerna gjorde en kompetent utredning och alla klarade sig bra. Det är väl förlåtligt med tanke på att jag ofta inte minns en långfilm jag har sett alls efter ett par år.
 
Back
Top