Idag har jag spelat...

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Igår spelade @guldfink, @verec och en till snubbe klart vår Mythras oneshot som varade totalt 3 sittningar inklusive karaktärsskapande.
Det var en mörk historia inspirerat av Fimbulvintern, där rollpersonerna försökte ta sig till en hög klippa för att fullborda en helig rit i guden Has ära. Första gången jag haft äran att spela Mythras och jag tycker att det levererade på alla plan faktiskt. Det var en hel del för spelarna att sätta sig in i men det får man vänta sig med ett sådan system, tror det hade satt sig snabbt om vi körde ett par sessioner till. Vi blev alla lite förvånade över hur heroiskt det kändes, magi är svinbra och Luck Points gör att spelarna kan ta risker.
Jag har Mythras regelbok men det slog mig att Mythras Imperative (som finns som gratis SRD) egentligen är mer koncis och har en del smarta förenklingar. Så nästa gång kanske jag bara håller mig till den.

5 lemurer av 5 möjliga blir slutbetyget!
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Igår tog sig en grupp djärva äventyrare till djupet av labyrinten.. som de förra spelmötet hade passerat och tänkt, det tar vi senare.. och hittade Adanas offerkalk bland bråten under en Rex Homunculus, en vederstygglig varelse hopsydd av sina undersåtar homonculusarna. Därmed bevisade de sin oskuld, blev hedersmedborgare i Iscadon, och har nu begett sig bort mot Dimmornas Dal. Nästa spelmöte anländer de till denna plats, enligt ryktet helt överlastad med skatter..

(Gillar DoD23 såhär långt! Hårda strider, ofta snabba, och systemet för förbättring känns lagom snabbt! Möjligen var en spelare oense med mig, som misslyckades med vartenda förbättringsslag efter de första tre spelmötena..)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Star Wars D6 hexkräl, möte nio avklarat. Har en del reflektioner kring både regler och hexkräl, men ska samla upp dem i ett post-mortem om jag pallar.

Mina spelare går rask framåt i handlingen, de har till stor del slagit ut den ena av de två onda fraktionerna som finns i krälet, och nu börjar det dra ihop sig för uppgörelsen med den Mörke kraftanvändaren (tm). Kan vara tre möten kvar? Beror dock mycket på hur allt faller ut. Läget är väldigt öppet just nu, det här kan sluta på många olika sätt.

Citat:
"Sjukt dåligt pappaskämt" (som jag var skyldig till)
"Du ser fortfarande ut som en rymdbjörn, men med bär i ansiktet" (vår ewok lyckades inte förklä sig övertygande)
"Får jag också kidnappa henne?" (minns inte kontexten)
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Star Wars D6 hexkräl, möte nio avklarat. Har en del reflektioner kring både regler och hexkräl, men ska samla upp dem i ett post-mortem om jag pallar.

Mina spelare går rask framåt i handlingen, de har till stor del slagit ut den ena av de två onda fraktionerna som finns i krälet, och nu börjar det dra ihop sig för uppgörelsen med den Mörke kraftanvändaren (tm). Kan var tre möten kvar? Beror dock mycket på hur allt faller ut. Läget är väldigt öppet just nu, det här kan sluta på många olika sätt.

Citat:
"Sjukt dåligt pappaskämt" (som jag var skyldig till)
"Du ser fortfarande ut som en rymdbjörn, men med bär i ansiktet" (vår ewok lyckades inte förklä sig övertygande)
"Får jag också kidnappa henne?" (minns inte kontexten)
Du får posta kartan nånstans oxå! Nyfiken
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Dagens session av Oktoberlandet (”Den sista najaden”) blev av diverse anledningar kortare än beräknat. Vi hann dock med att i ett kylslaget Arkansk fiska efter information om en viss Yakun Dent, både på Dent-muséet och på en middagsbjudning vi dock avvek tidigt från, för att inte riskera att bli gjorda till åtlöje av den småsinta värdinnan.

När ”ordinarie” spel nu blev kort körde vi en första test-akt i Fiasco. Jag vet att spelet är ”urgammalt”, men vi var några i gruppen som aldrig spelat det, och mitt första intryck var i alla fall gott.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
171. A matter of trust (Rippers). En sorglig spökhistoria vars mysterie vi lyckades klura ut, t.o.m. utan att använda våld. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Tredje spelpasset med "Räddaren i Nöden". Vi blev ju bara tvungna att titta en stund på en viss film som figurerar i äventyret:
Der Golem, wie er in die Welt kam från 1920
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Det kom två fyror och spelade Drakar och Demoner med mig på bibblan idag!

Först ville de båda vara magikern som påminde dem om Gandalf (de hade tydligen sett Sagan om Ringen), men så ändrade sig en och tog riddarankan Makander istället (och blev MVP med sina 6 poäng rustning).

Ärkemäster Aodhan hade svårt att få till det med magins flöden, så jag fick rycka fram regeln om att pressa slag fast jag inte hade tänkt det. Det var en utmattad elementalist som till slut brände iväg en flamma och nedgjorde monstret.

Jag moddade Ridders Rös, och de fick understöd av en kollega som hoppade med som Bastonn.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Rollspel med lovlediga barn på fritids idag. Samma äventyr ungefär, och samma fem figurer - men vi började med 8 spelare, som blev 5, 4 och tillslut 3 eftersom tålamod eller humör tog slut.

De fick dra några skattkort på slutet och fick... rostig spik, råtta och guldring! 😁

Minst en verkade intresserad av att köra nåt igen framöver.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Rundade av rollspelsveckan på jobbet med att få vara sidekick/spelare när en kollega körde Ridders Rös på ungefär samma vis som jag gjort, med några riktigt snitsiga improviserade grejer.

Hann spela Krisanna en del, och sen lämna plats för en sent tillkommen spelare som tog över henne.

När det var dags för en annan spelare att skynda iväg och titta på böcker innan det var dags att gå tog jag över Bastonn istället.

Hade en till kollega med som Makander. Andra gången hon spelade rollspel tror jag. Hoppas få med henne på att nöjesspela nån gång, för hon började så smått karaktärsspela och luta sig in i mirth and mayhem på riktigt. :gremlaugh:
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vi körde en bit på "Statyetternas förbannelse" till Tails of Equestria ikväll. Det var länge sedan vi spelade ToE. Bonussonens flickvän, som aldrig hade spelat rollspel innan, var också med 😉
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Symbaroum Törnetronen Väktarens vrede: Våldsamma strider rasar i Tistla Fäste. När vi till slut står segrande, i alla fall för stunden, är det dock en dyrköpt seger. Nestrik, gesäll av Ordo Magica och en av hjältarna från Kopparkronan, har stupat. Vi sörjer och samlar oss för att fortsätta kampen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Idag spelade vi mer D&D 3.5 Savage Tides.

Vi tog oss till en vik där en adelsman hade tänkt anfalla pirater. Blev attackerade av demoniska muterade apor, och sedan av muterade pirater...
 
Last edited:

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Igår spelade vi vidare på en BX D&D kampanj vi kör via discord där jag är spelare. Ett gammalt slott rensades till sist ut efter ca 3 sessioner. Ingen av oss dog men det var på håret i ett möte med kobolder.
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Igår körde jag Session 0.5 + 1 av The One Ring (2nd edition) men i Wildlands (1st edition kartan).
2 spelare plus SL.

Vilket fantastiskt spel. Är allt perfekt? Absolut inte, mycket tycker jag redan nu se att det går enkelt att husregla för att göra mer intressant.

Vi började nära Esgaroth och räddade en känd handelsman. Vi tog oss till Elven King's halls där vår messenger lyckades slå Courtesy roll med 4 tengwars så att vi vår request att få komma in lyckades (svårighetsgrad 6, vilket skulle varit svårt om vi inte fick 8 rundor på oss).
Efter några dagar lämnade vi King's Halls och började ta oss mot Forest gate via Elf-Path. Det slutade med en riktigt tuff strid mot massa spindlar som vi lyckades vinna, men som kostade oss vår hund, en wounded hero samt en väldigt weary Messenger.


Som relativt ny rollspelare (senaste 1-2 åren, och tyvärr inte så mycket spelande) måste jag säga att en av dom bästa grejerna är hur lätt det är bara ändra saker för att göra det mer intressant för spelgruppen.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Spelat Zombie Cinema idag. Julbordet slutade inte lyckligt, men vi hade kul!
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
118
172. Night of the walking dead (Rippers). Egentligen ett äventyr till Ravenloft men som hade gjorts om för att passa våran Ripperskampanj. Vi lyckas lista ut hur allting hängde samman och även hur vi skulle kunna besegra zombiemästaren. Men zombierna var många, våra bennies få och ammon tog slut....
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Den D&D5-kampanj jag är del av rullar vidare. Den här gången blev det, trots mångårigt D&D-spelande, en first time för mig i form av en showdown mot en Aboleth. Den var skiltläskig :eek: men fick till slut bita i gräset. Phew!
 
Top