Idag har jag spelat...

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Vi spelade andra kvällen av två i Electric Dreams till Blade Runner. Mycket underhållande även denna kväll.
Vi lyckade redan första kvällen fatta att Leah dödat Sandor, och min doxie, vid namn Remedy, övertalade i princip alla att berätta allt de visste – men attacken från den svartklädda kommandostyrkan var oväntad. Och svår. Men Remedy lyckas skjuta ner den spinner de kommit med, och lyckades även tillfångata föraren. Som INTE talade dock. Vi misslyckade även med att rädda Lilith (vi hade varnat henne att Leah kunde vara ute efter henne, men efter attacken från kommandostyrkan behövde vi vila, och litade till de poliser och vakter som stannade på platsen. Det räckte inte. Men vi stoppade Leah när hon kom för att ta månbussen. Leah ville inte ge sig, och återigen var det Remedy som ingrep när Leah drog vapen; Remedy slog till, fick 4 "ögon" och bröt enligt crit-tabellen nacken på Leah. Uppdraget avklarat, även om vi inte lyckades förstå vem som sänt kommandostyrkan, eller varför. Var de ute efter Lilith eller oss? Eller labbet?
Det mesta fungerade regelmässigt bra, men detta med att dygnet delas in i 4 shifts, där du bara kan göra en sak per shift är alldeles för fyrkantigt och icke-rollspeligt. Jag kan se tanken; skapa lite hets och tvinga till effektivitet och prioriteringar, men det är en usel mekanik för detta!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Delta Green. Agent Montgomery tar en skott från en flyende misstänkt. Ett hp kvar. Försöker stabilisera med First Aid. Fumlar … men rullar sedan finfint på San-slaget efter hon dött i mina armar.

SMS:ar de andra agenterna och operatören: "Agent Montgomery har checkat ut."

Sa ju åt henne innan vi gick in att hon skulle lägga sig platt på backen om vi började skjuta …
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,556
Inte idag men igår spelade min lokala spelgrupp pass tre av Askhem. De avslutade miniäventyret Skugga över Västerklint och lade mycket tid på att vittna för rättsväsendet om vad prästen Karl Nielsen gjort. Medicusen Rupert och adelsmannen Benedict hoppades på hängning medan Ruperts bror, den sömnlöse prästen Hermanius, förespråkade ett milt straff. Det slutade med straffarbete i ett år.

Sedan började vi på äventyret Vaxkabinettet där den paranoide Rupert och den depraverade Benedict ägnade ohemult lång tid åt att undersöka det första offret. Några ledtrådar hittade de dock inte. Därefter begav gruppen sig av till krogen Storkälkaren där offret hittats. Väl där försökte Benedics syfilisdrabbade tjänare Nils ragga upp stammisen Amanda. Ett samtal med trubaduren Karl ledde i alla fall vidare till offer nummer två och ett intressant brev, men innan dess hann Benedict bli sotmagiker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
You wouldn't want it if you knew what it was… Session 3!



Burn Shadow: Inte fler jävla kort! De förstör mitt liv!

Slenderman: De förstör allas liv! Du sade att superskurkarna skulle vara kul, Unalivern var inte kul!

Makeshift: Vi lyckades inte ens hantera de jävla korten som vi fick förra gången! Är jag fortfarande förkyld?!

Jag: Haha, kortlek går brrr


Våra hjältar är!:

Burn Shadow/Brian Shade - Är en nyhetsbloggare med psioniska eldkrafter som är mycket bättre på att vara en superhjälte än en normal person. Han har ingen dräkt för när Brian startar sina krafter hettas luften upp så mycket att den vibrerar runt honom, detta gör honom omöjlig att känna igen. Har under kampanjen förlorat sitt jobb, hans hem förstördes av en superskurk, hans son mördades och försäkringsbolaget vägrar betala för något av det. Och han ligger med sin 21 år yngre kollega vars soffa han får sova på fastän hon har en seriös pojkvän. Oh, och han vet att seriösa pojkvännen knarkar.

Doctor Skull/Amy Lee - En college student med kraften att skjuta dödsstrålar och som skräckinjagande nog är mycket bättre på att vara en normal människa än att vara en superhjälte. Hon har ett exoskelett (som inte gör henne starkare utan bara låter henne bära runt hennes dödskanon) med en hjälm formad som en dödskalle. Är sjukt kompetent! Har blivit sviken av sina kollegor varenda gång de varit på jobbet tillsammans.

Makeshift/Lexie Doyle - Är en tour guide som lär folk om stadens historia och hon är en mästare på att använda improviserade vapen. Hon har en hemmagjord ninjamask som hon drar på sig när hon slåss mot brott och en massa vapen som är gjorda av saker hon hittat på gatan. Har just nu en dålig förkylning som nästan är en lunginflammation. Fått absolut stryk av en rumänienbyggd stridsrobot vid namn Unalivern. Är 19 och har legat med sin 40 åriga superhjälte kollega Burn Shadow fast hon har en seriös pojkvän. Oh, och Burn Shadow sover på hennes soffa efter att hans liv kollapsat.

Slenderman/Samuel Hunter - High School eleven Sam blev biten av en radioaktiv Lovecraftiansk fasa vid ett besök på Miskatonic University. Det gav honom alla krafterna av en fucked-up cryptid från en creepypasta. Han kan morpha till att se ut som Slenderman och driva folk till vansinne. Sam är fantastisk på att vara en Slenderman och usel på att vara en person. Råkade driva sina pappa till att bli ledset psykiskt sjuk och nu tror media att pappan är Slenderman.

Optimo/Michael Kelly - Är en byggarbetare, vilket var okontroversiellt. Hans kontroversiella kraft är dock att han är en standard flygande tegelsten. Jag blev övertygad om att detta inte skulle vara för mäktigt eftersom det är det mest standard superhjälte paketet och inte har mycket potential för shenanigans. Han är lite bättre på att vara en superhjälte än att vara en normal person. Han har en klassisk Stålmannen liknande dräkt som är mest röd och har ordet ”OPTIMO” skrivet över bröstet. Hans fru låg med en superskurk men i övrigt är hans liv okej. Varit i rymden på ett äventyr under förra sessionen.


And… here… we… go!

Burn Shadows telefon ringer. ”Yo! Brian buddy! Det här är Keith O’Hara från The Weekly Sun! Det suger att de sparkade dig. Men vi gillade hur du satte dit den där jävla supern! Så vill du skriva mer sådant…” Så nu skriver Burn Shadow för en anti-superhjälte blog och är ledsen över det. Men shit, han får betalt! Snart kommer han kunna flytta till en ledsen liten enrummare där han kan dricka och gråta hela nätterna. Och det är ett steg uppåt för honom!

Det är så mycket folk hinner göra av sina personliga agendor innan den stora crossovern träffar!

Så, Optimo har varit i rymden tillsammans med de galaktiska hjältarna i Stellar Watch och försökt hindra Atomic Horror, en levande kärnvapenexplosion stor som en kaiju, från att ta sig till Jorden. De har misslyckats! Så ett enormt monster som kanske kommer förinta atmosfären om det träffar den är på väg mot Jorden.

Fuck!

Men det är lugnt för en supergrupp från 60-talet lyckades driva bort Atomic Horror från Jorden med en hemlig metod! De leddes av Monroe Man och… Hela den supergruppen mördades precis av Unalivern eftersom våra hjältar sumpade att rädda dem.

FUCK!!!

Men det är okej! Hemligheten måste finnas någonstans! Så medan Stellar Watch formar en sista barriär för att sakta ner Atomic Horror så måste hjältarna hitta hemligheten till att driva bort monstret! De har ett par ledtrådar till var någon som kan veta hemligheten kan finnas:

-De mördade superhjältarna brukade vara supergruppen The Cold Warriors, deras gamla bas kollapsade halvt under en strid på 70-talet men den finns kvar. Vem vet vilka fällor och försvar som lurar där? Men hemligheten kan ju vara nedskriven

-Unalivern kan veta. Den eliminerade ju de gamla hjältarna av en anledning. Right?

-Ledaren för Kissmen kan veta! Professor Oscar Kiss Maerth leder en grupp av genetiska throwbacks med superkrafter från mänsklighetens evolutionära förflutna. Professor K kan läsa tankar och samarbetade med Monroe Man flera gånger. Så han kan veta! Men ingen svarar från Kissmens herrgård när de försöker ringa dem.


Efter att Optimo samlar hjältarna och berättat om hotet berättar de i sin tur vad de vet. De fem hjältarna bestämmer sig för att den bästa approachen är att dela upp sig och följa upp alla ledtrådarna. Optimo bestämmer vem som gör vad genom att peka med hela handen och vara nästan Stålmannen. Optimo och Burn Shadow, som kraftmässigt är gruppens heavy hitters, kommer jaga ner Unalivern. Makeshift har urban exploration erfarenhet och Doctor Skull kan super vetenskap så de ger sig av mot Cold Warriors basen. Slenderman (som ju är ett konstigt freak själv) skickas på det minst farliga uppdraget, att försöka få tag på Professor K. Slenderman är missnöjd med detta för han är säker på att han kommer dö. Burn Shadow och Makeshift är supernöjda med att inte hamna i samma grupp för saker är… Awkward mellan dem. Doctor Skull hatar alla utom Optimo och Optimo skiter i folks personliga känslor om planen för han är den stora filosofikungen av utilitarianism.

Professor Oscar Kiss Maerths skola för de särskilt begåvade ligger 45 minuter utanför staden med bil. Men det hade tagit långt längre tid just när Slenderman ska dit för det är panik i staden eftersom ett RADIOAKTIVT EXPLODERANDE GODZILLA MONSTER ÄR PÅ VÄG GÖR ATT MÖRDA ALLA. Folk plundrar, skriker, springer runt, bränner saker och slåss. Slenderman går ”Jag är en superhjälte. Jag tänker lugna folket!”. Så han ställer sig på taket till en övergiven bil och försöker hålla ett tal om att i kriser så måste alla hålla ihop. Men han är en 15 årig pojke som ser ut som en creepypasta så istället kastar någon en flaska på honom. Förbannad startar han upp sina krafter på max och får alla att känna förlamande trauman tills att de lugnar ner sig. Resultatet under de kommande 40 åren kommer vara 34 självmord men just nu ligger folk bara och skakar på marken medan de genomlever fruktansvärda trauman som inte ens är deras egna medan deras coping mekanismer inte fungerar. Slenderman snor en motorcykel och kör mot skolan, zick zackandes mellan bilarna.

Makeshift och Doctor Skull är på väg till platsen där Cold Warriors gamla bas ligger när de upptäcker att hundratals hundar håller på att jaga folket som evakuerar. Den galna superskurken Pack, klädd i kläder gjorda av dåligt rensade hundpälsar, leder en svärm av hundar så massiv att den ser ut som en luddig matta mot de flyende människorna medan han ylar mot månen. Fångade i en skolbuss omgiven av galna pitbulls är en hel klass med barn. De båda hjältarna ser uppåt mot himlen, de kan ana monstret på väg mot Jorden. Men de kan inte låta barnen dö! Så medan Doctor Skull överraskar Pack och blåser av hans huvud med sin dödsstråle så plockar Makeshift fram två av sina vapen. En piskar gjord av cykelkedjor som hon limmat fast krossat glas på och ett soptunnelock med fastgjutna knivar längs kanten. Med dessa höjer hon åldersgränsen på kampanjen till vad den nu är när någon slaktar hundratals hundar blodigt framför en grupp skolbarn.

Optimo och Burn Shadow har kommit på att det de måste göra för att besegra Unalivern är att få den till ett ställe där den inte kan distrahera dem genom att riskera oskyldiga människors liv. Efter att ha använt Burn Shadows mediakontakter planterade de skopet att Munroe mans krafter hållit honom vid liv och att han evakueras från staden på en till synes normal lyxyacht. De stjäl sedan den lyxyachten och seglar iväg från staden, beredda på att slåss mot Unalivern så långt ut på det folktomma havet som möjligt.

Framme vid skolan upptäcker Slenderman att rök kommer sprutande ut ur alla dörrarna och fönstren. Slenderman tar sig närmre och upptäcker att det inte är brandrök utan någon sorts gas. Sam har ju inga ansiktshål när han är Slenderman så han behöver inte andas, trygg i detta rusar han in i herrgården. Han finner eleverna och Kissmen medlemmarna sovandes och uppenbart fångade i mardrömmar. Han försöker väcka dem men lyckas inte. Han rör sig försiktigt genom byggnaden och upptäcker att dörren till Professor K:s kontor är låst, han lyssnar och hör någon viska där inne. Han tar sig till ett annat rum som delar yttervägg med professorns kontor och lyckas försiktigt klättra längs fasaden så att han kan se in i Professorns kontor. Han ser superskurken Gaslighter där, viskandes i den medvetslösa Professorns öra medan han pumpade gas direkt i hans ansikte. Slenderman debatterar med sig själv om han borde tjuvlyssna men kommer snabbt fram till att skurken måste stoppas. Så, kommer vi få se en imponerande duell mellan två mäktiga manipulatörer av det mänskliga sinnet? Nej, för Slenderman väntar tills Gaslighter kommer för nära fönstret. Då slår han upp fönstret, tar tag i superskurken och kastar ut honom från fönstret! Nu, Gaslightern har skrämmande och fruktansvärda krafter… Men han är också bara en snubbe så han faller 4 våningar, landar på huvudet och dör som en tönt. Slenderman väcker Professor K som väcker sina Kissmen. Innan de hoppar i sitt Redbird jetplan för att flyga iväg och sakta ner Atomic Horror berättar Professorn att när Monroe Man talade om att driva iväg monstret förra gången så råkade Professorns telepati fånga upp minnen av tillagade äpplen.

Makeshift och Doctor Skull klättrar ner i ruinerna av den förstörda superbasen, efter att ha grävt igenom filer hittar de ett dokument om Atomic Horror där det mesta är hemligstämplat. De får inga detaljer om hur monstret drevs iväg men utrustningen de använde är sparad… Det är en enorm ugn?

Optimo hänger högt upp i luften, dold av molnen, medan Burn Shadow väntar på lyxyachten. De väntar sig att Unaliver kommer göra ett smyganfall men det är inte vad som händer. Roboten kommer flygande med skimmer jets över ytan. Utan oskyldiga att hota är roboten mindre svår att hantera, även om striden inte är lätt. Burn Shadow skjuter eld rakt mer i vattnen för att förvandla det till ånga medan Optimo Dyker ner för att hålla Unalivern under ytan och slita upp dess yttre pansar. Burn Shadow stryker nästan med när Unalivern skjuter ett hål i båten men han skapar en pelare av ånga som han flyger till säkerhet på. När Unalivern äntligen slutar röra sig svetsar Burn Shadow upp dess huvud så att de kan hacka dess hårddisk. Där hittar de ett recept på jättemycket deg.

Burn Shadow: Det är en äpplepaj! Vi måste mata monstret med en enorm äpplepaj!

Hjältarna approprierar äpplen och degingredienser medan de släpar upp den enorma ugnen till ytan. Sedan börjar de baka. Det är stressande för de hör Kissmen och Stellar Watch fly från striden mot Atomic Horror över radiokomimikatorerna. Men de lyckas baka en paj stor som en skåpbil som sedan Optimo lyfter upp och flyger upp till rymden! Han kastar pajen som fångas av Atomic Horror varpå monstret äter den, rapar mätt och flyger nöjd iväg från Jorden.

Dagen är räddad och Fariness Battalion hyllas av alla! (Utom i artikeln som Brian skriver om det i anti-super blaskan han nu jobbar för).
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Jag är hopplöst efter på att posta mina sessioner samma dag för de är så jäkla långa :p Men jag postade den första i kampanjen här så nu är ni fast med mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
Brett Bonegrinder (en gnoll inspirerad av WWE wrestling som lämnat sitt onda matriarkat för att bli en kaotiskt god rebell), Nidhjärta (en mongolisk dvärg med en pilbåge inspirerad av anime och WWE wrestling) och Castiel från Supernatural rånade en dungeon.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Igår spelade vi eventuellt det sista passet av @Magnus Seters långa Svärdets Sång-kampanj. Vi har kört stora delar av Korpens Klagan med en massa eget och annat instoppat.

Det har tagit oss ~45 spelmöten och ~5 år. Sedan start har jag hunnit flytta en gång, byta jobb 3 gånger, skaffat en fyraåring med en av de andra spelarna och varit både föräldraledig och pandemi-isolerad.

Det är ändå bra kämpa för en kampanj som Magnus startade för att ”skulle få en känsla för reglerna” innan han skulle skriva Bittermarken.

Tack @Magnus Seter, @Dante, @Basenanji, @Organ och de andra som inte har konton här!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Igår spelade vi eventuellt det sista passet av @Magnus Seters långa Svärdets Sång-kampanj. Vi har kört stora delar av Korpens Klagan med en massa eget och annat instoppat.

Det har tagit oss ~45 spelmöten och ~5 år. Sedan start har jag hunnit flytta en gång, byta jobb 3 gånger, skaffat en fyraåring med en av de andra spelarna och varit både föräldraledig och pandemi-isolerad.

Det är ändå bra kämpa för en kampanj som Magnus startade för att ”skulle få en känsla för reglerna” innan han skulle skriva Bittermarken.

Tack @Magnus Seter, @Dante, @Basenanji, @Organ och de andra som inte har konton här!
"Nu har han blivit galen." tänkte jag. "Inte fan kan det ha gått fem år sedan vi startade." Sedan räknade jag efter. Och insåg att hela spelgruppen måste blivit galen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"Nu har han blivit galen." tänkte jag. "Inte fan kan det ha gått fem år sedan vi startade." Sedan räknade jag efter. Och insåg att hela spelgruppen måste blivit galen.
Vi hade ett väldigt tydligt bevis på hur lång tid som det gått sedan start med oss igår. Beviset satt och ritade och lekte med Magnus tärningar vid bordet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Några försenade uppdateringar. För tillfället spelleder jag inget, men i gengäld är jag med i fyra kampanjer.

Esoteric Enterprises: Vi har erövrat ett gammalt bibliotek med antika böcker vilket vi tjänade en hel del pengar på (och äntligen fick gå upp i level!). I en skrubb nere i bunkern fann vi det intorkade skelettet av nån snubbe från 70-talet. Han hade en förtrollad revolver (+1) och en handfull kulor med namn ristade på (visade sig vara folk i kommunstyrelsen anno 1976). Vår nekromantiker Märit förhörde honom och fick veta att han och hans gäng hade funnit bunkern efter att fortifikationsverket övergett den, och dragit sig tillbaka dit på flykt från "de i svart". Sedan reanimerade vi honom för att tjäna som vakt där nere. Vi är oense om han ska heta Kalle Döskalle eller Robert Zombie.

Coriolis: Vi spelade Skräddaren från Mira. Mycket trevligt äventyr som introducerade en del viktiga fraktioner och konflikter.

Symbaroum: Vi har tampats med läskiga alver. En rollperson med sympati för järnpakten anslöt sig till dem (finns nog en stor risk/chans att han återkommer som slp).

Demon Bone Sarcophagus (med Into the Odd): Spelat första passet. Vi har en ramhandling där äventyret är en italiensk acid western, vi spelar klassiska western-skådisar från 70-talet som spelar rollpersonerna i äventyret. Tänk spagetti-western + Jodorowsky + science fantasy. Passar som hand i handske!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Jag har spelat Delta Green. Första sessionen i en nystartad kampanj och även första gången jag spelade DG. För en gångs skull var jag spelare och inte spelledare i CoC-sammanhang. Vi spelade vad jag har förstått var introscenariot i grundregelboken där man ska undersöka en nyss bortgången Delta Green-operatörs bostad efter sådant som inte ska ligga och drälla när släktingarna/myndigheterna går igenom kvarlåtenskapen.

En kort men halsbrytande session där min agent både blev av med en stor del av sina hitpoints, en hel del sanity och fick en felkastad molotovcocktail över sig. All in a days work inom Delta Green.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
You wouldn't want it if you knew what it was… Session 4!



Vi saknar två av dem (De är fångade på Fight World av Awayern). Så den här veckan är våra hjältar!:

Burn Shadow/Brian Shade - Är en nyhetsbloggare med psioniska eldkrafter som i början av kampabjen var mycket bättre på att vara en superhjälte än en normal person. Han har ingen dräkt för när Brian startar sina krafter hettas luften upp så mycket att den vibrerar runt honom, detta gör honom omöjlig att känna igen. Har under kampanjen förlorat sitt jobb, hans hem förstördes av en superskurk, hans son mördades och försäkringsbolaget vägrar betala för något av det. Och han ligger med sin 21 år yngre kollega vars soffa han får sova på fastän hon har en seriös pojkvän. Oh, och han vet att seriösa pojkvännen knarkar. Förra sessionen fick han ett nytt jobb på en anti-super tidning och besegrade en av gruppens fiender, roboten Unaliver. Har ändrat sitt regelmässiga fokus så han är nu lite bättre på att vara en person istället för att vara en superhjälte, i ett försök att fixa sitt trasiga liv.

Makeshift/Lexie Doyle - Är en tour guide som lär folk om stadens historia och hon är en mästare på att använda improviserade vapen. Hon har en hemmagjord ninjamask som hon drar på sig när hon slåss mot brott och en massa vapen som är gjorda av saker hon hittat på gatan. Har just nu en dålig förkylning som nästan är en lunginflammation. Fått absolut stryk av en rumänienbyggd stridsrobot vid namn Unaliver. Är 19 och har legat med sin 40 åriga superhjälte kollega Burn Shadow fast hon har en seriös pojkvän. Oh, och Burn Shadow sover på hennes soffa efter att hans liv kollapsat. Under förra sessionen hade hon ihjäl en svärm pitbulls kontrollerade av en superskurk. Makeshift har ändrat sitt regelmässiga fokus så hon är nu helt i super läge vilket gör henne kass på att vara en person.

Optimo/Michael Kelly - Är en byggarbetare, vilket var okontroversiellt. Hans kontroversiella kraft är dock att han är en standard flygande tegelsten. Jag blev övertygad om att detta inte skulle vara för mäktigt eftersom det är det mest standard superhjälte paketet och inte har mycket potential för shenanigans. Han är lite bättre på att vara en superhjälte än att vara en normal person. Han har en klassisk Stålmannen liknande dräkt som är mest röd och har ordet ”OPTIMO” skrivet över bröstet. Var det offentliga ansiktet av att besegra monstret Atomic Horror som skulle förstöra världen förra sessionen. Hans fru låg med en superskurk men i övrigt är hans liv okej.

And… here… we… go!


Ökad press från allmänheten efter att Högsta Domstolen fastslog att försäkringsbolag inte behöver ersätta skador orsakade av superhjältar eller skurkar ledde till att Superhjälte Registrering blev lag. Att vara en superhjälte utan en licens har plötsligt blivit kriminellt och för att få en licens behöver en hjälte avslöja sin hemliga identitet offentligt. De registrerade hjältarna behöver också följa regler och utföra uppdrag åt polisen. Superhjältar som inte registrerar sig eller slutar kommer jagas ner och gripas av polisen/registrerade hjältar.

The Fairness Battalion vägrar registrera sig. De spelar in ett meddelande om varför de tycker det är omoraliskt och lägger upp det på gruppens sociala media kanaler. Meddelandet blir lite… ehrm… Frank Miller. Så Optimo pratar om hur demokratiskt valda ledare inte kan litas på när det kommer till att göra optimala beslut. Burn Shadow försöker citera Nietzsche ironiskt men folk tror han menar allvar. Men efter att de två supermänniskorna talat så är det dags för Makeshift! Som gruppens enda helt mänskliga medlem har hon en chans att få mannen på gatan på deras sida! Istället säger hon att superhjältar är övermänniskor som bestämmer vad som är moraliskt genom sina överlägsna förmågor och ibland bestämmer de att det är polisen de måste spöa upp. (Sådant här händer när man rullar kasst på att vara en person!)

Hur kommer världen reagera på det här?

S.W.A.T. teamet slår in dörren till Lexie Doyles lägenhet med en murbräcka. Hennes pojkvän har blivit tagen med knark av polisen och har tjallat om att hans flickvän är Makeshift. Lexie har inte fattat att han listat ut hennes hemliga identitet förrän nu men när han står med polisen på andra sidan gatan är det ganska uppenbart. Men medan hon är naiv om sin pojkvän är hon enormt beredd på att beväpnade män ska anfalla hennes lägenhet. Att Burn Shadow fortfarande sover på hennes soffa så att det är två superhjältar i lägenheten gör hennes inte precis mindre kapabel att hantera situationen. Så poliserna rusar in, ser Makeshift i full mundering hållandes ett basebollträ invirat i taggtråd ståendes bredvid Burn Shadow som ser ut som en skepnad av levande helveteseld.

Makeshift: ”Gå härifrån eller ångra det.”

S.W.A.T. ledaren: ”Skjut för att döda!”

Poliserna trycker ner avtryckarna och… inget händer.

Burn Shadow: Jag kontrollerar eld. Inga explosioner händer här som jag inte vill ska hända.

Och sedan är Makeshift på dem. Ingen dör, alla kommer gå igen efter mindre än ett år av sjukgymnastik och de gör bra löständer nuförtiden. Men hon ser till att sända ett meddelande skrivet i blod och pulveriserade ben. Burn Shadow smälter ett fönster, Makeshift håller fast i honom och de flyger iväg på en pelare av eld.

Samtidigt, på andra sidan stan, sitter Michael Kelly på det smakfulla kontoret tillhörande hans frus superdyra skilsmässoadvokater. Medan advokaterna morrar åt varandra och hans fru desperat försöker nå mannen som hon en gång älskade på någon emotionell nivå alls så sitter Michael bara och viker papper till origami. Plötsligt reser han sig upp. Origamin han vikt framför sig formar OPTIMO symbolen.

Optimo: Låt henne få alltihop! Michael Kelly är död. Jag är trött på att leva bland er dödliga och era små problem. Jag kommer vara den jag föddes för att vara. Jag kommer vara OPTIMO!

Optimo sliter upp skjortan som Stålmannen och flyger iväg, upp högt över molnen, till sitt flygande osynliga utomjordiska slott.

SPELET STANNAR

Burn Shadow: VA?!! Har han ett flygande slott?! Varför gav du honom ett flygande slott.

Makeshift: För det är the Fortress of Solitude… Du spelar bara Stålmannen ju?!

Optimo: Trodde ni att jag inte spelade Stålmannen? Jag är Utilitaristiska Stålmannen, det är hela min grej. Jag har totes en flaska med en krympt stad från min hemplanet och grejer.

Burn Shadow: Varför berättade du inte om det flygande slottet när jag jag blev hemlös? God45 bränner ner alla våra hus!

Optimo: För då hade du sovit på min soffa.

God45: …Tror ni inte jag hade bränt ner the Fortress of Solitude?


SPELET FORTSÄTTER

Hjältarna sammanstrålar… Inte i det flygande osynliga utomjordiska slott utan på det smutsiga vandrarhemmet med kackerlackor klättrandes på väggarna där Makeshift och Burn Shadow bor tillfälligt. För Optimo tänker inte berätta om var han bor och få icke-betalande hyresgäster. Makeshift ringer runt och kollar med superfolket de känner om vem som registrerat sig.

The Kissmen är delade i två läger. En grupp, ledda av Gremlin, har registrerat sig medan en annan, ledda av Honey Badger, vägrar. Så de är upptagna med att vara i luven på varandra. Inte bäst men inte värst alltså. Mycket värre är att The Stellar Watch har registrerat sig. Makeshift talar med Sparrow som säger att myndigheterna pressar dem till att gripa the Fairness Battalion men att de håller på att förhala den processen. Stellar Watch vill liksom inte komma efter sina vänner, men de kommer göra det till sist om pressen att göra så ökar.

De tre debatterar vad de ska göra ett bra tag. Ingen vill bli en superskurk så hjältar utanför lagen är det enda alternativet. Men vad ska de göra mer konkret? Burn Shadow tycker att de ska bli riktigt noggranna med vad de gör, bara göra det bästa möjliga och vara så goda som möjligt. De registrerade hjältarna kommer smutsas ner av att jobba med polisen. Makeshift tycker de ska fokusera på att få folket på sin sida, jobba politiskt med att se bra ut. Optimo tycker att båda förslagen låter bra, de kan göra båda samtidigt. De bestämmer sig för att göra det. Folket kommer stötta dem i längden! Burn Shadow ursäktar sig för att fixa en grej med hans jobb, han säger att han ska försöka sälja in en artikel som kan hjälpa dem. När han gått delar de andra på sig.

Aaron mår skit. Alltså, han har abstinens, tjallade om att hans flickvän är en superhjälte och deras lägenhet är en avspärrad brottsplats. Han har lyckats få tag på lite knark och tar det i gränden bakom sitt jobb. Plötsligt är någon där med honom ”Hej, Aaron. Sålt ut några fler flickvänner på senaste tiden.”. Aaron försöker förklara sig för djävulen av levande svarta flammor som bara plötsligt är där med honom. Djävulen lyssnar inte. ”Hej då Aaron.”. Eld bränner Aaron till döds inifrån, luften i hans lungor brinner först så han kan inte ens skrika. Han lever alldeles för länge. Burn Shadow går ut ur gränden.

Optimo ringer Zeus som är en medlem av Stellar Watch. Olympens härskare kommer över till det flygande slottet med ett sexpack ambrosia och de båda gudarna super sig fulla. Medan de dricker klagar de över sina fruar, hur jobbigt det är att dejta människor och om pressen att vara mäktigast i sin supergrupp. Sedan ligger de med varandra.

Makeshift är på patrull. Hon räddar en familj från en rånare. Mamman i familjen håller om sin son och skriker av rädsla även när rånaren är borta. Uppenbart rädd för Makeshift. Lexi lämnar platsen med ett tungt hjärta.
 

Attachments

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Idag har jag spelat scenariot The Sundered Vale till Barbarians of Lemuria. Det är en milstolpe då det är det sista av en serie scenarion jag hade som mål att spela igenom i sammanlänkad kampanj för 10+ år sedan. Och jag har till och med original medlemmar kvar i gruppen. Under åren så har det varit lååånga uppehåll och många andra äventyr har lagts till utöver de ursprungliga ca 10 äventyren som var tänkta från början. Kampanjen är ännu egentligen inte slut, men det är ändå ett sorts avslut. Karaktärerna som finns kvar är nu rätt mäktiga och har börjat bli inflytelserika aktörer i världen. Och det är rätt roligt då det känns som en ny början.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Idag, på Internationella Spelledardagen, firade vi med tårta och fjärde spelpasset av Fantasy World. Gruppen har nu begett sig ut från den (relativt) trygga staden och är på väg mot den enda andra kända bosättningen i landet. På resande fot testade vi mekaniken med Long Rest och "Bond scenes" för första gången. Mycket intressant!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,482
You wouldn't want it if you knew what it was… Session 5!



Förra veckan förbjöd regeringen oregistrerade superhjältar varpå våra hjältar vägrade registrera sig. De är nu rebeller som kämpar för rättvisa utanför lagen!

Våra hjältar den här veckan är!:

Makeshift: Bara en normal människa, bara 19 år gammal, en autodidakt ninja och bara beväpnad med vapen hon gjort själv. Men Lexi Doyle är den farligaste kvinnan på planeten. Natten följer hennes TikTok. Hon har just nu ett förhållande med sin 21 år äldre superhjälte kollega Burn Shadow som, utan att hon vet det, mördat hennes ex som tjallade till myndigheterna om hennes hemliga identitet. Hennes förkylning har gått över men hon har problem med sina lungor ibland fortfarande…

Burn Shadow: Brian Shades liv har slitits sönder av att vara en superhjälte men han kan bara inte sluta! Han kontrollerar eld till den nivån att hans dräkt är att klä sig i flammor och skuggor. Brian har argumenterat för att gruppen ska vara de noblaste möjliga hjältarna för att vinna över allmänheten till de oregistrerade hjältarnas sida. Som många andra toxiska män i en livskris har han skaffat sig en olämpligt mycket yngre flickvän, Makeshift. Han har dock gått ett steg längre och mördat hennes dåliga ex.

Doctor Skull: Amy Lee är en briljant universitetsstudent som byggt en dödskanon så mäktig att hon också behövde bygga ett exoskelett för att kunna bära och avfyra den! Hennes ansikte är dolt av en bepansrad mask formad som en dödskalle för att berätta för skurkar att det är dags att ge sig. Doktorn (inte en riktig doktor. Inte ens en riktig Bachelor ännu) är kompetent och pragmatisk men inte den mest sociala personen.

Slenderman: Sam Hunter är en normal tonåring som kan förvandla sig själv till en Lovecraftiansk fasa och driva människor fruktansvärt till vansinne. I övrigt är han en klassiskt Spider-Manesq tonårshjälte. Han är 15 år gammal och vill bara hjälpa till, men hans krafter är enormt mäktig, svåra att kontrollera och förstör liv. Har råkade krossa sin pappas psyke när han precis fick sina krafter.


Jag: Ohhh, Spader Dam. Det är nasty.

Burn Shadow: Va? Nej! Fuck kortleken! Inte mer jävla skit!

Jag: Kanske värsta kortet i leken. Så… Vem är din loved one. Vi dödade ju din son så.. Exfrun? Din rasistiska kollega?

Burn Shadow: Ärligt talat? Jag tror det är Makeshift.

Jag: Vill… Vill du verkligen svara det? Det här kommer vara en world of hurt. Är du ok med detta Makeshift?

Makeshift: Jag är 100% ok med det.

Jag: Nej, alltså, det här kan vara slutet för din karaktär. Det kommer dessutom vara det på ett sätt som till stor del handlar om Burn Shadow. Det är som att vi women i refr…

Makeshift: Play to loooseee kom igen! Hit me!!

Jag: Säg inte att jag inte varnade er…


And… here… we… go!


Sam Hunter vaknar av att hans pappa försöker mörda honom med en yxa. Pappan gråter och skriker om att ett monster ersatt hans son. Sam lyckas avväpna sin pappa utan att använda sina krafter och utan att skada honom, men oväsendet får grannarna att ringa polisen. Polisen anländer och efter att ha pratat med pappan gripper de honom. Socialtjänsten kommer och hämtar Sam. Efter några olidliga timmar på ett socialkontor hamnar han på ett jourboende.

Makeshift sitter på en brits hos sin doktor. Hon är klädd bara i en av de där stora patient skjort/klänningarna och sin ninjamask. Hon har ingen sjukförsäkring längre och hon är en efterlyst brottsling, men hon har räddat nog med sjukhuspersonal för att någon ska göra henne en tjänst. Läkaren kommer in med ett allvarligt ansiktsuttryck och ger de dåliga nyheterna. Det är metacancer, omöjlig att behandla. Hon har ett år, kanske lite mer eller mindre, att leva. Makeshift frågar vad som kan ha orsakat metacancern och doktorn säger att det kan hända vissa personer utan krafter vid nära kontakt med metamänniskor, mutanter som naturligt har krafter. Makeshift sväljer hårt och frågar om det beror på att hon slagits med superskurkar. Doktorn säger att det kan vara fallet men att de tidigare fallen de sett är hos människor som varit gifta med eller i förhållanden med metamänniskor. Makeshift svär när hon inser att Burn Shadow har gett henne supercancer.

Burn Shadow tjuvlyssnar på 112 och är först på brottsplatsen. Narlvoro tobak byggnaden har folk ståendes utanför den som pekar in. Burn Shadow landar utanför och går in. Alla som jobbar i byggnaden är döda. De har tobaksrök som kommer ut ur deras munnar och näsor. Över de interna högtalarna i byggnaden spelas Alanis Morissette sången Ironic. ”Fuck, jag hatar sådana här superskurks skit. Jag ringer efter de andra.”

Doctor Skull är på väg till Narlvoro byggnaden när det blixtrar till runt henne och hon plötsligt är ensam på gata. Hon trycker på nödknappen redan innan Stellar Watch visar sig. De andra superhjältarna skyndar sig dit medan Doctor Skull spelar distraherar Stellar Watch genom att säga ”Jag vet när jag inte har en chans. Jag ger mig.” medan hon höjer händerna över huvudet. Eftersom dödskanonen avfyras med en tanke genom en neurallänk så gör det inte egentligen något.

Fyra medlemmar av Stellar Watch landar på gatan. Där är deras ledare Sparrow, den flygande hjältinnan som kan krympa och flyga. Deras mäktigaste medlem, guden Zeus. Personen som flyttade alla andra från gatan, supersnabba Velocity. Sist men inte minst har de mästaren av is, Queen Hypothermia. ”Det här är för ditt eget bästa vet du!”, Sparrow flyger fram för att sätta handklovar på Doctor Skull. Skull ser att hennes tre kollegor har tagit sig till platsen, Sam förvandlas till Slenderman i en gränd bakom Zeus medan Burn Shadow och Makeshift står på var sitt hustak. Så när Sparrow är precis framme vid henne avfyrar Doctor Skull kanonen, inte för att döda utan bara som ett varningsskott, och striden är igång.

Makeshift: Jag kan stoppa Velocity. Vi har inte Optimo så någon annan måste distrahera Zeus. Vi kan inte besegra honom!

Slenderman: HAN ÄR MIN!

Burn Shadow: Elsa är min!

Doctor Skull: Ahhh! Sparrow är på mig!


Slenderman startar sina krafter och Zeus går ner på marken. Guden står på alla fyra och börjar vråla om sin pappa medan han gråter okontrollerbart, det är genuint sorgligt. Sam vrålar ett stridsrop och slår Zeus allt vad han kan i huvudet, där är ett fruktansvärt krasande ljud och Sam drar tillbaka sin hand som nu är bruten på två ställen. Slenderman springer iväg innan Zeus återhämtar sig.

Burn Shadow flyger nedåt på en pelare av eld medan Queen Hypothermia flyger uppåt på en pelare av is. De skjuter is och eld mot varandra tills luften är fylld med så mycket ånga att de inte kan se varandra. Burn Shadow använder det till att slinka iväg osedd.

Doctor Skull blir slagen av knappnålssmå nävar som slår med tyngden och styrkan av en fullvuxen kvinna. Hennes dödslaser är värdelös mot någon för liten för att se och hon vågar inte avfyra den ändå, hon vill inte döda en annan superhjälte. Så istället sparkar hon med hjälp av exoskelettet toppen av en brandpost och ställer sig i strålen av vatten, hon hör Sparrow skrika när hon spolas iväg av vattnet. Med superhjältinnan av henne springer Doctor Skull allt vad hon kan bort från striden.

Makeshift fyller marken med vapen och fällor. Fotanglar, krossat glas, hemmabyggda minor och spikar. Saker som tvingar Velocity att ta omvägar för att nå henne vilket köper henne lite tid, sedan drar hon fram en piska. Piskan är gjord av en lång elkabel med en konservburk fylld med betong i änden. Hon svingar den kring sig så att när Velocity kommer in måste hon ducka både fällorna och piskan, där finns bara en vinkel att anfalla från för Velocity och när hon kommer in för att slå till och därifrån möter hon Makeshifts knytnäve rakt i ansiktet. Den supersnabba hjältinnan träffar marken, utlöser en gasfälla som sprejar henne med tårgas i ögonen vilket låter Makeshift fly.

The Fairness Battalion flyr från platsen och återsamlas vid Sams hus. Ingen är där just nu, eftersom hans pappa är gripen. De är i garaget som inte har några fönster och där Sams pappa byggt en ”man cave” med en tv, hemmabar och ett biljardbord. Doctor Skull ser till att benen i Slendermans hand ligger rätt ”Tur att vi har en doktor i gruppen.” ”Jag är inte en riktig doktor.” ”Tur att du är duktig på sådant här.” ”Ja… Duktig…”.

Makeshift tar Burn Shadow år sidan och vill berätta för honom om sin sjukdom. Men sedan fegar hon ur. Hur hon säger saker får dock Burn Shadow att tro att hon vet att han mördade hennes ex och är okej med det men inte vill erkänna det rakt ut. Men han vågar inte få reda på att hon inte är okej med det, så han säger inget. De kysser varandra men Makeshift känner äckel av att Brians saliv som gett henne metacancer nuddar henne.

På tv:n säger de att superskurken King Irony har tagit på sig attacken på Narlvoro byggnaden och säger att ”Fler ska lida som de fått andra att lida”. De fyra hjältarna bestämmer sig för att ett bra steg mot att få staden att lita på dem är att besegra King Irony, de startar en polisradio, tjuvlyssnar på 911 samtalen och väntar sittandes i garaget.

Sam: Så min pappa blev liksom gripen och jag är i systemet nu... Skulle någon av er kunna vara min fosterförälder så jag slipper bo på ett barnhem? Bara tills det löst sig?

Alla är obekväma och ingen tar på sig att göra det.

Där slutar sessionen.
 

Attachments

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Idag har jag spelat första sessionen av Vault Yigthrahotep till Barbarians of Lemuria. Spelarna har färdats söderut genom östra Shems öknar och tagit båt längts med floden Styx ner mot fjärran Punt. Idag nådde de staden Katanga i Punt. Gjorde inbrott i ett tempel för att titta ta en titt på en symbol som är en bit i ett pussel för att öppna Yigthrahopteps valv. Hamnade i strid med tempelvakter, stadsvakter, en panter och fyrarmad apa. Samt så blev det brottning med gladiatorer. Nu går vägen österut genom djungler i riktning mot själva valvet som sägs vara en guldgruva enligt tivelaktiga färdkamrater. Förväntar mig att det tar 1-2 spelmöten till att gå igenom.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Idag har vi spelat Tassar & Morrhår med en vuxen och två tonåringar :D Det var jättekul! Skatan Trinket, råttan Dinkel och igelkotten Kung Fu kommer definitivt att ge sig ut på nya äventyr framöver. Vår dotter, och tillika spelaren till Trinket, började sin rollspelskarriär med just T&M när hon var 5 år :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,556
Inte idag men igår hälsade jag på i Umeå och samlade min gamla rollspelsgrupp för ett äventyr i den hemsökta västern. Det var första gången på 16 eller kanske 17 år som vi spelade rollspel tillsammans, och de andra i gänget hade knappt alls spelat rollspel sedan dess. Gamla takter satt dock i. Fyra rollpersoner tog snabbt form - den härdige sjömannen Ivan Billmanson, den träffsäkre fotografen Silas King, den välsignade cirkusartisten Walt Slade samt den akrobatiske Everett Fox från samma cirkus. De fyra barskrapade männen red ut på jakt efter banditen snabbe Eddie Clark och hans gäng, men de fann mycket mer än så ...
 
Top