Idag har jag spelat...

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Igår blev det premiär för Blade Runner i vår spelgrupp. Vi började på startersetets äventyr, men med nyskapade rollpersoner enligt grundboken, och fick en mycket bra spelkväll. Vilken stämning! Vilka bra handouts! Kan vara Ligans bästa spel hittills.

När vi skapade rollpersonerna lät vi spelare slumpen styra i lite olika mån (jag helt och hållet; slog fram precis allting som gick att slå fram). Själv spelade jag en Doxie, och fick sällskap av en inpector samt en enforcer. Underbara rollpersoner!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag och @Hans E Magnusson slog fram tre karaktärer till Tunnels & Trolls femte utgåva, i min inofficiella till 1/100 färdiga översättning kallad, trumvirvel, Tunnlar och troll. Har en färdig öppning till en plats med lite monster, skatter och liknande som dessa tre satar ska få utsättas för sen. Stackars stackars satar.

En krigare med extremt dålig smidighet, en krigare stark som få men följd av otur som ingen annan, en magiker, svag och vek så får se hur många besvärjelser han kommer kunna kasta innan han faller ner själv! Ser fram mot att testa dem mot de fasor jag förberett i en träskmark i Grå skogen!

Och kul att göra något rollspeligt igen med @Hans E Magnusson !
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Igår spelade vi tredje delen av Pysslingkrönikan i Oktoberlandet. Pysslingen Yuri flydde till Karaz och skrev på kontrakt på järnvägsbygget till Arkansk. Det visade sig att järnvägslinjen höll på att dras rakt igenom en gammal spökborg (Svarta Tuppen), vilket gjort att alla de vidskepliga slavfolken lämnat bygget. De tre feer som Yuri ansvarade för gömde sig från arbete, i borgruinen, och blev attackerade av en tupp-varelse. Yuri själv följde spår efter ett spökbarn och kom till en bosättning mitt i skogen där han träffade en orkiska med sitt halvtroll till son. Efter att ha blivit spådd i ben beslutade sig Yuri för att gå med i kampen för överhäxan.

Ivan, som nu när fadern är dödssjuk, fått ansvar för Rasputins Sko & Läder väcktes av hov-honfeer som demonstrerade utanför butiken. En släktforskare har avslöjat att släkten Botinkov stod på häxans sida i Lejonkrigen, för 200 år sedan. Efter allmän panik där Ivan av någon anledning kastade sten på demonstranterna gick han till sin fader. Den döende fadern avslöjade att familjen har en släktklenod i form av en häx-magisk bok som kallas Pysslingkrönikan. Den är gömd i en hemlig källare under huset. Ivan tog sig ner på undersidan, desarmerade en arkanisk robot och hittade Pysslingkrönikan. Han insåg att boken skrivits av Volvakov Botinkov, samma Volvakov som nu bosatt sig som en röst/ ande inuti Yuris huvud. Ivan telegraferade till Yuri att komma hem.

Någonstans i spelpasset hade Yuri en dröm där Volvakov och han var en och samma. Spådomen i ben avslöjade också att Volvakov vill ta över Yuris kropp.

------

Som SL är läget både härligt och frustrerande. Jag har så många fraktioner och ideer att slänga in, så jag måste hela tiden hejda mig. Det är också spelare som är underbara i att de inte tar på sig rustningen och anfaller Sauron när mörkret faller över världen, utan istället gömmer sig på dasset och röker en pipa och hoppas det går över. Vilket skulle kunna vara en signal till SL att slänga in ninjas, men så är det ju inte. Fin balans det där, hur mycket nytt material man ska föra in, och när.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
35
Location
Högdalen (Stockholm)
I förrgår ledde jag D&D5e, där rollpersonerna utgör kärnan i en handelsdelegation på lång resa, och vi är nu mitt i något slags halvvägs-klimax. Får villigt erkänna att jag, 59 sessioner in i kampanjen, är mycket nöjd och tacksam för möjligheten att få leda den här gruppen. Kampanjen har varit en ständig källa till möjligheter för mig som SL att finslipa styrkor och jobba med svagheter.
Just den här sessionen framstod det med all önskvärd tydlighet att jag fortfarande behöver jobba på att i strider kunna leverera åtminstone ett sken av mer strategiskt och taktiskt motstånd när situationen kräver det. (Till saken hör väl att jag alltid, både som spelare och som SL, funnit strider vara en rätt trist bit av rollspelandet, vilket gjort att det inte finns så mycket goda erfarenheter att falla tillbaka på.)

Igår ledde jag C:tL/Fate för en av de två grupper jag sedan sent i höstas kör den ”sandlådan” med.
(Regellätta sandlådor är vad jag känner mig allra mest hemma i, och jag har här haft turen att begåvas med två mycket eminenta grupper.) Under gårdagens korta men känslosamma session återförenades en av de två nyss återkomna bergtagna rollpersonerna med sin mormor, medan den andra tvingades inse att en bortbyting tagit över hennes liv… Rollpersonerna tar även åter kontakt med den bergtagne SLP som de träffade förra sessionen, för att officiellt ansluta sig till Kalmars Jordagods (eller ”freehold”, för att använda C:tL-terminologi).
Vad som slog mig igår (den här gruppen består av två inbitna lajvare) är att jag tyckt mig finna att just lajvare har med sig ett spontant driv att dels plocka upp plot-trådar och springa med dem, dels är snabba med att kasta in egna plot-trådar när tillfälle ges… (En betraktelse som dock naturligtvis bör tas med en stor skopa salt, då den är högst anekdotisk och nog bottnar rätt mycket i ”confirmation bias”…)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Äntligen blev det Sirenens klagan igen (i lördags). En härlig blandning av den skrivna kampanjen, en äventyrskrok och rollpersonernas egna missöden. Rollpersonerna famlade runt i en mystisk dimma, mötte bokstavligen sina demoner och sköt alv med kanon. Till sist brann halva fartyget upp och nu haltar de tillbaka till sin förra hamn.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Igår spelade jag D&D5. Min Gnome-Rogue fick stryk precis hela tiden, bland annat av orc-banditer och demoniska alvbarn, och var nere på noll hp flera gånger. Han blev också omkullsprungen av en stor tjockis som jagade en tjuv på byn torg och gick runt med en tiggarskål i samband med bardens spelar-för-mat-och-husrum-gig på värdshuset. All in a days work.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Igår spelade jag D&D5. Min Gnome-Rogue fick stryk precis hela tiden, bland annat av orc-banditer och demoniska alvbarn, och var nere på noll hp flera gånger. Han blev också omkullsprungen av en stor tjockis som jagade en tjuv på byn torg och gick runt med en tiggarskål i samband med bardens spelar-för-mat-och-husrum-gig på värdshuset. All in a days work.
Du hade behövt gnomens rasförmåga från Dunder & Drakar - "Blekna bort". ;)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag var det dags av premiären av det tredje av fem äventyr som utgör kampanjen som ska medfölja Champions of the Eternities. Spelsystemet är D&D 5 med modifikationer. Som tidigare sammankallades rollpersonerna av kungen. Några hade träffats tidigare och några var nya för varandra. Den halvalviske barden, tieflingen som läst i en legendarisk bok fylld med hela universums kunskap, riddarhaggan på sin fasspindel och kollektivet av fiskar, en spindel, en trollslända, en solkatt och en kamel som knutit sina själar till en mäktig älvisk varelse.

Kungen förde dem till ett rum som byggts för dem i det nya palatset som fortfarande var under konstruktion, med vy över Långdalen några hundra meter nedanför. Kungen berättade att han ville sätta ihop en grupp med mål att stoppa ett annalkande hot som en annan gruppering, inkluderande barden, hade fått reda påi ett rum på botten av en Uråldrig ruin som man trott var hem för de sista av de Uråldriga att överleva, isjättarna. Det var ett missförstånd men ruinen var historiens främsta fynd av Uråldrig teknologi och kunskap.

De Uråldriga förklarade han verkar ha utplånats i ett svep i ett krig mot en annan grupp från samma tid, och Ishjärta som både är en ruin och ett magiskt väsen som bor i dess väggar och styr dess dörrar och andra delar hade upptäckt att ett enormt luftskepp med samma grupp var på väg mot världen igen. De Uråldriga hade byggt om världens ena måne, Silvermånen, till en slags svävande försvarsfästning, fylld med kanoner. Rollpersonernas skulle flyga till månen på ett luftskeppp som hittats i Ishjärta för att se om de kan göra den säker för forskare och lärde, om de kan få den att fungera igen och allt annat de kan lära sig. Detta tror man är det enda sättet att skydda sig då det inte finns saker så mäktiga som det de Uråldriga hade och utan sådana så kan inte världen stå emot ett angrepp från det annalkande hotet.

De fick ett urval av fungerande Uråldriga tingestar som hjälp i expeditionen, instruerades av drottningen som själv kom till denna värld i ett luftskepp i hur man flyger sådana och efter att alla nödvändigheter lastats ombord så satt man av.

Från marken ter sig månen som en perfekt slät silversfär, men ju närmare man kom desto mer kunde man se att den var mer än så. Massvis av kanoner, en yta som mer såg ut som stelnad flytande silver och den var full med stilla rester från tusentals luftskepp. Efter att ha undvikit och inte undvikit skott från kanonerna så tog man sig in i dess hamn och klev iland.

Efter några dagar på nytt jobb, första på 5 år, så trodde jag att jag skulle vara trött men det kändes helt ok. Ska dock njuta av helgledigheten och kommande sömnstund.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har slarvat med uppdateringar här, men inte för att det skulle ha saknats spel i mitt liv.

Esoteric Enterprises: Vi har lärt känna fler skummisar i den ockulta undre världen och utforskat vidare i underjorden.

Symbaroum: Spelat första passet i Törnekronan. Min unge adelsspoling har bott hos sin mor på familjens gods i Alberetor, men nu anslutit sig till en karavan för att göra färden norr över titanerna.

Coriolis: Har gjort rollpersoner för att köra några av småäventyren och sedan glida över till Ikonernas nåd. En skeppskapten driven av religiösa visioner, en stursk och kärv tekniker, en adrenalinjagande pilot och en hyena-chewbacca.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I kväll har jag och min sambo Therese förberett oss för att börja spela Remember Tomorrow.

Vi spånade lite om hur spelvärlden skulle se ut i allmänna drag: Året är 2043. Världen är härjad av klimatkatastrofen, men den globala kapitalismen håller ihop till följd av den lukrativa asteroidgruvdriften. En stor del av handlingen kommer att utspelas i Anchorage, som till följd av klimatrelaterad migration vuxit till en metropol. En framträdande teknologi är MAPES - Motivation and Personality Enhancement Stimulation, som hjälper användaren att fokusera på rätt saker, utveckla positiva sociala beteenden och undertrycka oönskade impulser. Det finns många olika sådana system för kriminalvården, militären, arbetsmarknaden, religiösa organisationer, livsstilar, mm.

Rollpersoner:
  • Sam Izdat (Oleg Komarov). Hacker, vill stjäla forskningsdata från Merkur Neurotech för att sälja till deras konkurrenter.
  • Chris Adams-Belanger. Tekniker på Anchorage MAPES-server, vill finna ett syfte i livet och vara till nytta för sin bästa vän LilliLay.
  • Aya Nguyen. Somalisk-vietnamesisk lönnmördare. Jagad av PSRA för sina illegala skillsofts, vill stryka sitt namn ur deras register.
  • Rob Morris (aka Rainbow Frosting, aka Captain Albatross). Tech-terrorist, vill slå ut Anchorage MAPES-server för att väcka alla scheeples.

Faktioner:
  • PSRA, Psycho-Social Regulations Administration. Överser MAPES systemet. Director: Abigail Moore. Chief Investigator: Paulo Cordova.
  • LilliLay, the world's best friend. Social media influencer-AI. Skapad av Merkur Neurotech för att få folk att använda deras MAPES-system. Kluven mellan detta och programmeringen för att tillgodose användarnas sociala behov.
  • Abner Global Solutions. Tech-företag, konkurrenter till Merkur. CEO: Marcus Distefano. R&D Strategist: Dominique Al-Hamra.
  • Faceless Killers. Kriminellt gäng som handlar med illegal neurotech. Har kosmetiska implantat som scramblar deras anletsdrag och hindrar övervakningssystem från att känna igen dem. President: Dr NoNo. Lieutenant: Barabaz.
Jag är grymt peppad på att se vad som händer när de här figurerna kolliderar med varandra!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Idag spelledde jag DnD5 med min dotter som spelare. Vi gjorde en rollfigur i DDB igår (Eldarin Ranger) och idag använde jag reglerna i Tasha's för att göra en sidekick. Vi började på LMoP, och hann köra bakhållet och komma fram till den första dungen. Får se om det blir någon fortsättning. Vi kom ungefär lika långt för två år sedan. Det är dock rätt stor skillnad på att spela DnD5 när man är sju och när man är nio.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mysterium - Hidden Masters: Med sina nyvunna vrilkrafter projicerar rp sig ned i den underjordiska derostaden Telos för en showdown mot sina plågoandar, räden lyckas nätt och jämnt, två rp undkommer döden med en hårsmån men gruppen lyckas frita de fångar de tidigare mött där nere. Och med det avrundar vi kampanjen med en epilog om rps planer för framtiden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384


Vi speltestade mitt Lasers and Feelings hack Super or Human med mitt äventyr You wouldn't want it if you knew what it was. Du kan hitta det här: https://www.rollspel.nu/threads/you-wouldnt-want-it-if-you-knew-what-it-was.80665/

Spelare 1: ”Okej, så jag tänker att min superhjälte är den här androiden som ser ut som en människa men som egentligen styrs av en grupp forskare i ett labb och…”

Jag: ”Ja, det kommer inte fungera. För det finns förkylning och skilsmässa i slumphändelser leken. Och du måste mekaniskt ha ett jobb.”

Spelare 1: ”Okej… Så alla karaktärerna måste vara gifta?”

Jag: ”Nej… Men det måste vara odefinierat tills någon drar det kortet.”

Spelare 1: ”Så alla karaktärerna har Schrödingers back-story?”

Jag: ”Alltså, typ. Lite.”

Spelare 2: ”Vänta, man ska definiera en loved one. Så om jag säger att min karaktär har en pojkvän och sedan drar jag skilsmässa?”

Jag: ”Då kanske att du hade en pojkvän vid sidan av var en bidragande anledning. Eller så var det ett öppet äktenskap och det finns en annan anledning. Vi tar det i spel om det kommer upp.”

Spelarkaraktärerna är de fyra superhjältarna som utgör The Fairness Battalion, Nova Cities B-lag av superhjältar. De har aldrig fått chansen att visa vad de går för eftersom den ultramäktiga och etablerade hjälten Captain Fairness skyddat staden, men nu är han utslagen ett tag efter att ha brottats med ett utomjordiskt telepatisk hot. Spelarnas hjältar känner doften av möjligheter i vinden och bestämmer sig för att nu, nu ska de visa att de inte bara är lika bra superhjältar som kaptenen… De är BÄTTRE!

Så våra hjältar är:

Burn Shadow/Brian Shade - Är en nyhetsbloggare med psioniska eldkrafter som är mycket bättre på att vara en superhjälte än en normal person. Han har ingen dräkt för när Brian startar sina krafter hettas luften upp så mycket att den vibrerar runt honom, detta gör honom omöjlig att känna igen.

Optimo/Michael Kelly - Är en byggarbetare, vilket var okontroversiellt. Hans kontroversiella kraft är dock att han är en standard flygande tegelsten. Jag blev övertygad om att detta inte skulle vara för mäktigt eftersom det är det mest standard superhjälte paketet och inte har mycket potential för shenanigans. Han är lite bättre på att vara en superhjälte än att vara en normal person. Han har en klassisk Stålmannen liknande dräkt som är mest röd och har ordet ”OPTIMO” skrivet över bröstet.

Doctor Skull/Amy Lee - En college student med kraften att skjuta dödsstrålar och som skräckinjagande nog är mycket bättre på att vara en normal människa än att vara en superhjälte. Hon har ett exoskelett (som inte gör henne starkare utan bara låter henne bära runt hennes dödskanon) med en hjälm formad som en dödskalle.

Makeshift/Lexie Doyle - Är en tour guide som lär folk om stadens historia och hon är en mästare på att använda improviserade vapen. Hon har en hemmagjord ninjamask som hon drar på sig när hon slåss mot brott och en massa vapen som är gjord av saker hon hittat på gatan.


Vi träffar våra hjältar och…
Brian har en mycket dålig dag. Sidan han skriver för har sparkar honom efter att en artikel han skrivit om miljonären James Cragstone fått sidan stämd. Brian vet att Cragstone är den onda superskurken the Darwinist men han har inget sätt att bevisa det på. Brian kan inte försvara sig eftersom han använde information han fick när han var Burn Shadow i artikeln, avslöjar han sina källor kommer någon lista ut att han är en superhjälte. Så, med sina personliga tillhörigheter från jobb i en sorglig liten kartonglåda kommer han hem… och finner att hela lägenhetsbyggnaden han bor i brinner. Brian släpper lådan, trycker på nödknappen som kallar in resten av The Fairness Battalion och rusar in i den brinnande byggnaden.

Nu, det är frestande att tro att det var Cragstone som startade elden. Liksom, han är en hemlig superskurk som försöker förstöra Burn Shadows liv så det verkar vara självklart. Vore det inte superjobbigt i fall en av hjältarnas hemliga identiteter blev Cragstones alibi på det värsta möjliga sättet? För det är vad som händer. Michael kommer hem och upptäcker att Cragstone ligger med hans fru! Michael bara står där och stirrar tills larmet startar vilket avslöjar att han är där. Medan hans fru försöker förklara att det inte är vad det ser ut som och Cragstone bara flinar rusar Michael iväg för att hantera superhjälte krisen. För det är bättre än att stanna där han är just nu.

Doctor Skull testar att driva sin dödsstråle med hjälp av en sällsynt my kraftkälla, men när larmet ringer startar hon exoskelettet direkt och det överlastas. Plötsligt försvinner hon och dyker upp utanför den brinnande byggnaden. Det verkar som att den nya kraftkällan låter hennes exoskelett teleportera när hon tänker på en plats hårt nog.

Makeshift är redan i närheten och påväg mot pelaren av rök som sträcker sig mot himlen när larmet går. Hon parkour sig över hustaken och kastar sig in genom ett öppet fönster på den brinnande byggnaden för att börja hjälpa folk.

The Fairness Battalion är nu samlade för att hantera krisen. Det finns fem problem att hantera här:

1: Människorna i byggnaden måste räddas. Elden har börjat i korridorerna så nästan ingen har kunnat ta sig ut.

2: Elden måste släckas ifall byggnaden ska kunna räddas.

3: Burn Shadows son Alex är fast i hans lägenhet!

4: Någonting rör sig inne i elden, någonting stort som verkar sprida elden.

5: Trafiken i området är kaotisk. Det är precis som att trafiken är medvetet manipulerad till att blockera vägarna så att brandbilarna inte kan komma fram.


Burn Shadow rusar genom elden för att rädda sin son, ignorerades lågorna som slickar honom eftersom hans krafter skyddar honom. Han hör sin son skrika inifrån lägenheten. Han tar sig till dörren till sin lägenhet, rycker upp dörren och ser att någon riggat handgranater som går av när han öppnar den. Istället för att försöka ta skydd flexar han sina krafter för att fånga explosionen. Han håller explosionen som ett klot eld mellan sina händer länge nog för att se att hans son inte är där, skriken kommer från en bandspelare kopplad till en högtalare. En högtalare med ett klistermärke av en sköldpadda på den… Sedan kan han inte hålla explosionen längre, den går av i hans ansikte varpå den kastar honom genom en vägg och en del av byggnaden kollapsar på honom.

Optimo bestämmer sig för att det optimala att göra här (Optimos hela grej är att göra den optimala saken oavsett om det ser bäst ut) är att flytta på bilar så att brandbilarna kan komma fram. Vilket är lätt när man kan flyga och är stark nog att lyfta en bil. När han gör det märker han att killar i likadana gröna kepsar och svarta vindjackor försöker flytta bilar för att blockera vägen igen. Så han plockar upp en av dem, flyger upp i luften och hatar att släppa killen om han inte berättar vem han jobbar för. ”Darwinisten! Jag jobbar för Darwinisten mannen!”. ”Var är han?!”. ”Jag vet inte, jag svär till Gud…”. ”SVÄR TILL MIG!”. (Ja, vi stal dialog rakt av från Batman. Än sen då? :p ). Så Optimo har nu både fått reda på var Darwinistens hemliga högkvarter är och fått fram brandbilar till byggnaden.

Doctor Skull börjar med att försöka skära upp hål i fasaden på byggnaden för att kunna komma åt folket fångade i sina lägenheter. Men hon är inte fantastisk träffsäker så efter att nästan ha dödat en äldre dam med en dödsstråle rusar hon istället heroiskt in med planen att teleportera ut folk med sin nya kraft. Hon samlar ihop så många hon kan och startar teleporteringen vilket bränner ut energikällan så att hon inte kan teleportera längre, men hon får ut alla säkert.

Makeshift avbryter vad hon höll på med, och byter väg genom byggnaden för att att rädda Burn Shadow från att kvävas under den kollapsade väggen. Hon ser en humanoid snappsköldpadda med en eldkastare smyga ut ur byggnaden men är för upptagen för att stanna och se vad fan det handlade om. Hon når Burn Shadow och lyckas dra ut honom ur byggnaden.

Medans de flesta invånarna är räddade och brandbilar är på platsen går majoriteten av byggnaden inte att rädda. Hjältarna lämnar platsen och återsamlas på hustaket med flest gargoyler i området för att utbyta information.

Optimo får reda på att Cragstone är Darwinisten och blir enormt entusiastisk över att spöa upp superskurken. Det faktum att han stressat märker att det 18e missade samtalet från hans fru precis kommit till hans mobil missas av de andra. Burn Shadow vill rädda sin son och sätta dit skurken så han är lika ivrig. Makeshift tycker att de borde göra research först och inte bara rusa in, men blir snabbt nedröstad av de andra.

Så femton minuter senare och tvärs över staden sparkar de in dörren på det stängda härbärget som skulle vara Darwinistens högkvarter. Här möts de av fruktansvärda hybrider av sköldpaddor och människor beväpnade med tunga vapen som öppnar eld. Byggnaden är stor och full med skumma saker så hjältarna delar på sig för att försöka få ett grepp om situationen efter att Optimo gjort sin bästa Stålmannen imitation och knockat sköldpaddorna med automatvapen.

Hjältarna upptäcker att härbärget varit aktiv fram tills nyligen. Det ligger högar av kläder överallt, precis som om människorna bara försvunnit? Makeshift undersöker en av högarna kläder och hittar slem i dem. Doctor Skull upptäcker att det finns ett stort lager bakom härbärget fyllt med akvarium och en lastkaj stor nog för en lastbil. Och det sista beviset de behöver är pappersarbetet för att ett shell company (höhö) sålt ekologiska sköldpaddor som mat till stadens dyraste restaurang: La Nausée. Darwinisten förvandlar folk till sköldpaddor och säljer dem som mat!!! De förhör också halvsköldpaddorna som berättar att Darwinisten får underhuggare genom att halvt förvandla dem till sköldpaddor och lova att förvandla tillbaka dem ifall de jobbar för honom i ett år. Hjältarna googlar snabbt och upptäcker att Cragstone ska ha en stor fest på La Nausée ikväll! De rusar ut i natten och skyndar sig mot restaurangen.

La Nausée ligger högst upp i Nova Tower, en av de högsta skyskraporna i staden. Gruppen har två medlemmar som kan flyga och Optimo kan lyfta någon, så de flyger upp, Makeshift kastar en kniv in i en ruta och de kraschar in mitt bland stadens superrika som sitter och äter miljövänlig sköldpaddssoppa. Doctor Skull skriker att sköldpaddorna är människor! Och hennes spelare rullar maximalt dåligt.

En av de diamant klädda damerna reser sig upp och säger: ”Oh? Det visste vi inte!”. Alla i rummet skrattar. Superhjältarna vet inte vad de ska göra. Doctor Skull pekar på Cragstone och skriker ”Han gör er till kannibaler.” Cragstone suckar, ”Snälla gå nu… Så jag kan avnjuta min Alex-soppa ifred.”

Den röda dimman sänker sig framför Burn Shadows ögon och han börjar tända eld på middagsgästerna. Pandemonium utbryter när Darwinistens sköldpaddssoldater rusar in, vissa av gästerna börjar försvara sig med bestick och Burn Shadow kastar sig genom kaoset mot Darwinisten.

Höjdpunkter från striden:
Makeshift slåss med en krossad vinflaska i en hand och en stekpanna i den andra.

Burn Shadow stryper Darwinisten till döds medan han bränner ut superskurkens ögon. När skurken dör förvandlas de döda sköldpaddorna i soppan tillbaks till döda människor

Doctor Skull blastar rika flyende kannibaler som exploderar.

Optimo lyfter ett helt långbord och slår ihjäl sköldpaddsmonsterna med det.

Scenariot slutar med att Burn Shadow gråter och håller sin halvätna sons kropp i ruinerna av La Nausée.
 

Attachments

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Igår spelade jag Svärdets sång. Och som vanligt fick min svartalf stordäng. Han blev påhoppad av ett gäng jättespindlar och blev dubbelt bruten, förgiftad och fick, ännu en gång, slå på krit-tabellen. Men ännu en gång överlevde han. Han börjar misstänka att han är odödlig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
You wouldn't want it if you knew what it was… Session 2!


Ny spelare: Så vad är tonen? Är det typ MCU?

Jag: Det är konstigare och mer slice of lifeigt. Det är en lite allvarligare silver age liksom men med element av de tysta…

Burn Shadow: Det är Frank Miller skiver Doom Patrol.

Ny spelare: Vaaa?

Jag: Det är inte riktigt…

Burn Shadow: En superskurk förvandlade min karaktärs son till en sköldpadda och gjorde soppa av honom. Sedan blev resterna mänskliga igen. Det är fucked up!

Jag: Look, okej, det är viktigt för att det här ska fungera att du gör en relativt normal superhjälte. Hela den konstiga mardrömmsversionen av att Stålmannen har ett lejonhuvud den här veckan kommer komma från scenariot.

Ny spelare: Cool, cool, cool…

Jag: Du kommer göra ett freak, eller hur?

Så, Optimo kunde inte vara med (han är i rymden eller upptagen med jobb beroende på om vi snackar spelare eller karaktär). Men våra tre återvändande hjältar är:

Burn Shadow/Brian Shade - Är en nyhetsbloggare med psioniska eldkrafter som är mycket bättre på att vara en superhjälte än en normal person. Han har ingen dräkt för när Brian startar sina krafter hettas luften upp så mycket att den vibrerar runt honom, detta gör honom omöjlig att känna igen.

Under första sessionen förlorade han sitt jobb, hans hem förstördes av en superskurk och hans son dog. Det var typ lite jobbigt eller något? Det var fantastisk drama i alla fall!

Doctor Skull/Amy Lee - En college student med kraften att skjuta dödsstrålar och som skräckinjagande nog är mycket bättre på att vara en normal människa än att vara en superhjälte. Hon har ett exoskelett (som inte gör henne starkare utan bara låter henne bära runt hennes dödskanon) med en hjälm formad som en dödskalle.

Makeshift/Lexie Doyle - Är en tour guide som lär folk om stadens historia och hon är en mästare på att använda improviserade vapen. Hon har en hemmagjord ninjamask som hon drar på sig när hon slåss mot brott och en massa vapen som är gjorda av saker hon hittat på gatan.

Och vår nya hjälte är:

Slenderman/Samuel Hunter - High School eleven Sam blev biten av en radioaktiv Lovecraftiansk fasa vid ett besök på Miskatonic University. Det gav honom alla krafterna av en fucked-up cryptid från en creepypasta. Han kan morpha till att se ut som Slenderman och driva folk till vansinne. Sam är fantastisk på att vara en Slenderman och usel på att vara en person.


Here… We… Go!

Brian Shade stirrar med ett absolut hat han måste hindra från att förvandlas till faktiska flammor på försäkrings handläggaren. ”Vad i helvete menar du med att jag inte får några pengar? Mitt hem är förstört! Min son är död!”. Handläggaren förklarar igen att efter domslutet från högsta domstolen förra veckan så behöver inte försäkringsbolag täcka skador orsakade av superskurkar. Så medan de beklagar hans förluster så kan de inte hjälpa honom. Brian försöker hota med en stämning och att skriva om dem, när det inte funkar försöker han subtilt hota att mörda handläggaren. Han blir visad dörren av säkerhetsvakter. Han är typ fem minuter från att tända eld på dem men håller sig för att inte förlora sin hemliga identitet, det sista av värde han har kvar i livet.

Brian tar sig hem till sin superhjälte kumpan Lexi Doyle vars soffa han får sova på. Det är inte en bra ide att göra så, det riskerar bådas hemliga identiteter, men Brian har ingen annanstans att ta vägen så de gör det ändå. Vad som gör det här ännu mer jobbigt är att Brian är typen av 40 åring som tycker det är coolt att vara en nyhetsbloggare medan Lexi är 19 år gammal och har sin första seriösa pojkvän, Aaron. Det blir inte bättre när Brian kommer in i Lexis lägenhet och upptäcker att Aaron håller på att stjäla av hans smärtstillande (en byggnad rasade lite på honom sist). Brian är inte på rätt ställe för att hantera det här så han är bara ”Jag bryr mig inte. Sno inte av mina grejer längre.” när Aaron försöker förklara sig.

Lexi är inte hemma fastän hon borde vara det. Borde vara det för hon är sjuk som en hund. Men hon behöver den här lönen. Så hon guidar runt turister fastän hon har en massiv förkylning. Men hon drog i sig nog med medicin för att kunna stå upp och prata några timmar, sedan försöker hon dölja att hennes näsa rinner som en kran.

Sam har problemet att en nyhetsbloggare har pekat ut hans pappa som varandes Slenderman. Det är inte bra, särskilt som hans pappa precis är ute från psyket och inte mår bra av att bli jagad av reportrar. Varför var han på psyket? Oh, Sam råkade driva honom till vansinne innan han lärde sig hantera sina krafter. Så Sam försöker få tag på personen som skrev artikeln men eftersom han är 15 och inte bäst på sådant här så misslyckas han kapitalt. En receptionist suckar åt honom, det är så nära han kommer.

Doctor Skull är den enda som gör en superhjälte grej, hon spårar en mördare som dödat pensionerade superhjältar. Anti-Communist-Man och Radium Girl har redan blivit mördade! Den sista levande medlemmen av deras supergrupp är Monroe Man. Doctor Skull försökte prata med honom men han är en sur gammal gubbe som vägrar tala med henne för att A: Superhjältar är för mörka nu med sina döskallar och skit. B: På hans tid fick bara kvinnor vara med i superhjälte grupper om de var sekreteraren. C: Hon har inte ens riktiga superkrafter! Eftersom han vägrar samarbeta har hon en stake-out av hans lägenhet från baren tvärs över gatan från lägenheten med sin dräkt/exoskelett i en misstänkt stor väska.

Det är på samma bar de fyra sammanstrålar… Fast inte. För varken Sam eller Lexi är gamla nog att vara på en bar. Besegrade av en åldersgräns men ovilliga att avbryta övervakningen bestämmer de sig för att hämta en bil och parkera på gatan. Men den enda som äger en bil är Doctor Skull, så medan hon går för att hämta den lovar de andra att hålla koll på Monroe Mans lägenhet så att han inte blir mördad.

Jag: Rulla för att hålla koll på lägenheten.

Slenderman: Det känns orimligt hårt att kräva ett slag för det här.

Jag: Oh, det påminner mig, Makeshift är förkyld och får inte slå.

Brian googlar fram var den där försäkringshandläggaren bor medan Sam försöker få honom att hjälpa honom med att hitta killen som skrev artikeln om hans pappa. Lexi hostar så mycket att hon håller på att kräkas. Så de håller inte särskilt bra koll på lägenheten. När Doctor Skull kommer körandes med bilen kommer Monroe Mans lemlästade och halshuggna kropp flygandes ut genom fönstret på hans lägenhet.

Doctor Skull: NI HADE ETT JOBB! Ett enda jobb!

De fyra drar på sig sina dräkter och rusat upp till Monroe Mans lägenhet!

Den mänskliga handen väger ungefär 200 g. Handen på dödsroboten Unaliver väger 32 kg. Det är viktigt att förstå den skillnaden för att förstå hur krossade Makeshifts ben blir när hon kommer först genom dörren och fångar ett slag från roboten med sin bröstkorg.

Unalivern är en absolut mardröm. Den är byggd i Rumänien på 80-talet av gamla ryska stridsvagnar och olagligt inköpt utomjordiska teknologi för mutpengar från IKEA (du visste väl att IKEA finansierade typ hela den hemliga polisen i Rumänien på 80-talet så att slavarbetare i Rumänien skulle bygga deras möbler? Det är riktig fakta och inte från mitt superhjälte universum). Unaliver är absolut en B-klassens dödsrobot men Fairness Battalion är F-klassens superhjältar så när en vagt humanoid robot som väger två ton börjar spöa upp dem går det illa för dem. Unalivern är den näst värsta skurken man kan stöta på i You wouldn't want it if you knew what it was vilket jag simulerar med att den gör fyra grejer åt gången, vilket är svårt att hantera även för hela gruppen tillsammans.

Så medan Makeshift kvävs på golvet och fyller sin mask med en snor/kräkblandning exploderad Unalivern ut väggen på lägenheten med sina inbyggda missiler och börjar regna död mot de oskyldiga människorna utanför medan den slåss mot gruppen. Slenderman lyckas använda sina krafter för att få folk att fly området, Doctor Skull skjuter ner så många missiler hon kan från luften med sin dödsstråle medan Makeshift och Burn Shadow försöker slåss mot Unalivern. Unalivern fuckar upp dem. Makeshift producerar en slägga med fasttejpade hagelpatroner som går av när hon slår något från sin väska men innan hon lyckas applicera den stampar Unalivern på hennes arm och bryter den som en kvist. Burn Shadows flammor lyckas inte ta sig genom robotens bepansrade skal så den lyfter upp honom och slår honom mot diskbänken med sådan kraft att den (och Burn Shadows nyckelben) spricker. När Unalivern släpper loss en till svärm livsfarliga vapen och sedan flyger iväg med hjälp av en inbyggd raketmotor låter de den fly, alternativet vore antagligen att dö.

Ingen mår bra eller är glad. Doctor Skull svär åt sina kollegor och åker hem. Slenderman gråter över hur hemskt allt är tills Burn Shadow lovar honom att kolla på grejen med artiklarna o hans pappa nästa dag. Sam kommer hem och upptäcker att hans pappa kastat ut all elektronik ur huset för han trodde den lyssnade på honom. Sam lugnar honom och räddar in de viktigaste grejerna, tacksam för att det inte regnat i alla fall.

Burn Shadow och Makeshift hjälper varandra till akuten där de måste använda sina försäkringar från superhjälte förbundet för att betala för sjukvården. Ofattbart pinsamt när de måste fylla i att superskurken som spöade upp dem kom undan. När de kommer hem till Lexis lägenhet börjar de dricka för att glömma sina usla liv. Snart är de fulla och knullar.

Slut på sessionen!
 

Attachments

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Idag har jag spelat brädspelet Treasure Island från Matagot. Long John Silvers besättning har gjort myteri och fängslat sin kapten. Nu letar de efter hans nedgrävda skatt utifrån diverse ledtrådar som kan vara sanna eller falska. Ett spel där man får rita på kartan, använda passare och gradskiva, förhöra den fängslade John Silver, och luras. Jättekul och jätteklurigt.

 
Top