Idag har jag spelat...

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Start av andra äventyret i min Marvel Super Heroes-kampanj. Första äventyret drog iväg dem till en annan värld med skurkar från en annan dimension. Detta äventyr hade några bankomatrånare och en vetenskapsman och dennes två livvakter. I södra delen av Lower East Side, inte långt från Chinatown, så spanade tre hjältar över stulna gods från ena hjältens, Captain Future, företag. Innan nåt hände där gick ett larm i närheten vilka var rånarna, som hade fått tag på kraftiga prototypenergivapen. En kort kamp senare kunde de överlämnas till polisen.

Spaningen gav ett lyckat utfall. Det var Egghead, och hans två livvakter var någon typ av robotar och när vi bröt för kvällen var hjältarna aningen blåslagna och Egghead och hans robotar fortfarande i stridbart skick. Nästa vecka kommer fortsättningen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Idag (igår, om man ska vara riktigt noga) spelade vi andra passet Fantasy World RPG. Jag är förvånad över hur snabbt spelvärlden spunnit iväg och blivit superintressant. Grymt bra jobbat av spelarna!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Upsalasviten del 1: Mörkret mellan stjärnorna. Tät stämning, mästerliga handouts och rälsen inte så påtaglig. Är ett par ställen där scenariot lite grann förutsätter att spelarna förstått att de ska göra X, vilket inte mina spelare riktigt förstod, men det löste sig ändå på andra sätt utan något större problem. Hade förvarnat innan vi började att det skulle vara lite snitslad bana emellanåt och att det är roligast att bara följa med i det. Tycker också scenariot är bra på att nudga spelarna in på rätt väg. Men överlag får jag säga att jag är imponerad över hur smidigt det funkade, och hur bra det blev (speciellt givet att jag inte hade mer än 1-2 timmar innan vi började för att förbereda allt inklusive alla handouts). Handoutsen gör mycket, tillsammans med bra beskrivningar av Uppsala och övriga platser. Tog oss 6-7 timmar allt som allt, vilket var en positiv överraskning. Var inställd på att behöva bryta innan vi hann klart.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Igår körde vi vidare på Pysslingkrönikan i Oktoberlandet. En av pysslingarna, Yuri, (den lömskaste och mest försupna) blev kontaktad av en märklig häx-kult, och fick sen sparken från Rasputin Sko & Läder. Detta ledde till att han i desperation tog sig till tågstationen och satte sig på ett tåg till Karaz. Såååå mina förberedelser för honom i Leongrad blev lite mindre intressanta... Men nu får vi utforska järnvägsbygget mellan Karaz och Arkansk!

Den andra pysslingen (Ivan) fick reda på att en släktforskare är på väg att släppa ett verk som anklagar deras släkt (Botinkov) för att ha varit på häxans sida i Lejonkriget för 200 hundra år sedan. Nu pekas släkten ut som förrädare - vilket gjorde att fadern i familjen (som håller allt samman) fick ett slaganfall och är döende. Mitt i detta kontaktades Ivan av en snofsig alv som varit spurtmotorförare och beryktad expeditionsledare, men som nu försöker ta en plats inom den hemliga polisen Ochrana. Han vill att Ivan ska rapportera till honom. Tyvärr verkar han vara helt inkompetent som hemlig agent. Dessutom ett besök på Akademin och påhälsning hos Isabela Golupkin (som det var tänkt att de skulle kidnappa...) Mycket kul.

Jag har samma problem med reglerna som jag brukar ha med Fate. Rollpersonerna startar med en färdighet som de är asgrymma i. Och eftersom det finns få färdigheter och varje färdighet täcker in en massa situationer kan man klara av allt, bara men använder samma taktik hela tiden. Nu är inte spelarna sådana som bryr sig om att vinna eller försöka bemästra spelet så det gör inget, men det känns inte som bra regeldesign. Dessutom får de aldrig ont om fate-poäng, vilket gör att man alltid kan slänga in ett sådant och typ auto-vinna en konflikt. Inte så spännande. Kanske funkar bättre om man har en massa strider i varje spelpass?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Vår kopparhavets-grupp har svårt att samlas alla samtidigt, så senast var vi en man kört och körde Peka & klicka istället.
Rätt skönt ändå att bara sitta och tramsa i två timmar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Igår körde vi vidare på Pysslingkrönikan i Oktoberlandet. En av pysslingarna, Yuri, (den lömskaste och mest försupna) blev kontaktad av en märklig häx-kult, och fick sen sparken från Rasputin Sko & Läder. Detta ledde till att han i desperation tog sig till tågstationen och satte sig på ett tåg till Karaz. Såååå mina förberedelser för honom i Leongrad blev lite mindre intressanta... Men nu får vi utforska järnvägsbygget mellan Karaz och Arkansk!

Den andra pysslingen (Ivan) fick reda på att en släktforskare är på väg att släppa ett verk som anklagar deras släkt (Botinkov) för att ha varit på häxans sida i Lejonkriget för 200 hundra år sedan. Nu pekas släkten ut som förrädare - vilket gjorde att fadern i familjen (som håller allt samman) fick ett slaganfall och är döende. Mitt i detta kontaktades Ivan av en snofsig alv som varit spurtmotorförare och beryktad expeditionsledare, men som nu försöker ta en plats inom den hemliga polisen Ochrana. Han vill att Ivan ska rapportera till honom. Tyvärr verkar han vara helt inkompetent som hemlig agent. Dessutom ett besök på Akademin och påhälsning hos Isabela Golupkin (som det var tänkt att de skulle kidnappa...) Mycket kul.

Jag har samma problem med reglerna som jag brukar ha med Fate. Rollpersonerna startar med en färdighet som de är asgrymma i. Och eftersom det finns få färdigheter och varje färdighet täcker in en massa situationer kan man klara av allt, bara men använder samma taktik hela tiden. Nu är inte spelarna sådana som bryr sig om att vinna eller försöka bemästra spelet så det gör inget, men det känns inte som bra regeldesign. Dessutom får de aldrig ont om fate-poäng, vilket gör att man alltid kan slänga in ett sådant och typ auto-vinna en konflikt. Inte så spännande. Kanske funkar bättre om man har en massa strider i varje spelpass?
Om du vill att de ska ha färre Fate points kan du testa att gå ”Den här dåliga grejen händer om du inte betalar 2 Fate points. Betar du 1 Fate point mildras det.”. Eller, ”Den här bra grejen händer… Om du betalar ett Fate point.” Eller,till och med auktionera ut en fördel där de olika spelarna får bjuda Fate points (eller skuldsätta sig med negativa Fate points som jag brukar ge svarta glaspärlor för att representera) för att den bra grejen ska hända i fiktionen. Det äter genom poängen bättre.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Om du vill att de ska ha färre Fate points kan du testa att gå ”Den här dåliga grejen händer om du inte betalar 2 Fate points. Betar du 1 Fate point mildras det.”. Eller, ”Den här bra grejen händer… Om du betalar ett Fate point.” Eller,till och med auktionera ut en fördel där de olika spelarna får bjuda Fate points (eller skuldsätta sig med negativa Fate points som jag brukar ge svarta glaspärlor för att representera) för att den bra grejen ska hända i fiktionen. Det äter genom poängen bättre.
Tack för tipset. Är dock lite tveksam till om man kan upprätthålla kopplingen fiktion/ mekanik med den lösningen? Kör nog på och förlitar mig på att spelarna inte fattar att deras rollpersoner är superhjältar. Kanske omvandlar vi till reglerna för första versionen av Oktoberlandet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Så jag kör ett OSR Dungeon crawl som heter ”Ledsna skelett”. Gruppen samlades igen efter jul och med en ny spelare i kampanjen som vågade sig på ett pussel som de andra inte ville röra öppnade de upp en ny sektion av dungeonen. Där träffade de på en god silverdrake och hennes skatt på 40k guld. De ville ha det där guldet! Men 16 HD av Drake var för saftigt att slå ihjäl. Så de behövde vara listiga!

Efter att ha undersökt sektionen av dungeonen runt draken hittade de att floden som går genom dungeonen passerade väldigt nära den här sektionen. De formulerade en plan och började jobba. De spärrade av delar av grottan, skaffade oflyttbara stavar som de blockerade dörrar med, öppnade upp hemliga gångar och med hjälp av arbetsloggen från dvärgarna som byggt den här delen av dungeonen för länge sedan kunde de bryta upp en del av taket för att ta sig till det enda området där draken nu kunde fly… Men bara om den antog sin mycket mer sårbara mänskliga form! Sedan ledde de om en flod som går genom dungeonen och dränkte drakens kammare medan de lade sig i bakhåll.

När draken antog mänsklig form och flydde vattnet med sina dyrbaraste skatter hoppade gruppen av äventyrare på den med allt de hade. En av dem föll för drakens svärd men resten lyckades dräpa den! Efter gott dräpande stal de den goda drakens skatter från botten av den översvämmade kammaren, lämnade dungeonen för att vila och för att köpa mäktigare magisk utrustning.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Fyrfärgsactionen fortsatte och hjältarna fick förstärkning av en till gruppmedlem, Nobrain, som lite obetänkligt slängde sig ner för ett tak, fick ont, pucklade på en robot, fick två slag och blev utslagen. De andra lyckades med gemensamma krafter nedgöra robotarna men Egghead lyckades smita iväg när en av dem fokuserade på att ta hand om Nobrain. En frilansreporter gav dem sitt visitkort och önskade en intervju och tog upp lite info om det som hänt på platsen. Polisen kontaktade dem om information kring detta och kvällens tidigare brott. Då detta gäng hjältar är upptagna med annat så böt spelarna in andra hjältar till fortsättningen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Magisk labyrinth. Pastish på en pastisch av sagornas Mellanöstern a'la Tusen och en natt. Rollpersonerna gör inbrott i ett harem och stjäl en av haremsflickornas sjal. Nöjda med sig själv ger de sig av till en annan landsdel där de på krönet av ett berg hittar en magisk portal till ett dimhöljt ruinlandskap där de hittar fler portaler och tre män som dött sittandes på huk med fingrarna i öronen. Portale har dvärgiska runor som betyder nåt i stil med De bortglömda landen - Vi sörjer deras fall. De tar en gatusten från ruinerna där och går ut ur portalen igen. De undersöker landskapet på andra sidan berget, en stor skog och ett parti med fläckvis skog. I det sistnämnda området finns vanliga fantasybyar, fantasyarter och en stad som heter Gråfalk efter sparvarna i området. Där, frustrerade över att inte kunna prata med allt folk så låter de magiker ge dem tungor permanent.
Nöjda med det gav de sig av till ett område mellan pastischen och portalen, ett kargt ökenlandskap bebott av muskulösa dvärgar och jättar. Några är slavar och andra inte. I en stad får de reda på att staden styrs av en 50 meter hög/lång drake som hela tiden står på toppen av en pyramid, och den har en krona som de vill åt. De beslutar sig för att starta ett slavuppror efter lite alkoholhaltiga drycker och börjar i ett lokalt stenbrott.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Tillbaks till Pueblo. Gänget med skuggrännare hade fått reda på att ett troll kanske skulle bli oskyldigt betrodd för att vara en del av en nations påhopp på en annan och att den populära anti-BTLhandelskämpen Maureen Westlake var inblandad. Senast hade de precis upptäck att hon skulle hålla tal bara längre upp på gatan de var på och de såg henne kliva upp på ett podium. Snabbt tog de sig dit, två för att kolla situationen på marken med säkerhetsfolk och åhörare, och en som på magisk hjälp hoppade upp på hustaken för att ta en titt där. Efter att ha blivit påminda om att säkerhetsfolk ser med misstänksamhet på folk som uppenbart har för sig dumheter så fick de på marken säkerhetsfolkets uppmärksamet. Uppe på taket var det bara ett dött troll, en kvinna och ett prickskyttegevär som ena nationens elitstyrkor använder. Trollet hade också den typ av uniform som det landets säkerhetsstyrkor bar. Efter att takrännaren knockat kvinnan gav sig gruppen av därifrån, efter att ha retat upp lite säkerhetsfolk så det var tvungna att fly. Återigen kom magi till pass, i form av osynlighetsformler. PÅ kvinnan hittade de en flygbiljett till Seattle och efter utfrågning lyckades de få henne att erkänna att det var dit deras byte, Jesse Johns var på väg.
Ett plan hyrdes och de var snart på väg, men inte frän de överlämnat kvinnan till polisen och plockat naturlig sten för blivande magiska prylar.
Johns hade landat efter dem, nu under namnet Denny Sam och hade bokat in sig på ett hotell på Council Island. Eftersom denna grupp rännare gjort brottsliga saker så fick de skaffa nya identitets"handlingar" för att kunna ta sig dit.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Har börjat spela Waterdeep: Dragon heist som spelare. Kör en minotaur som är en del av ett lag bestående av tre rogues och en warlock. Vi började vårt äventyr på the Yawning Portal där min rollperson Bob snabbt skred till verket genom att slita upp warlocken som trovärdigt auktoritär person att förhindra ett barslagsmål. Det gick över förväntan! Först så backade warlocken undan då han trodde folket som slogs skulle lösa det själva, Bob kunde dock inte gå med på att fem personer slogs mot en person så han traskade fram, spände ögonen i gängets ledare och bad vänligt men bestämt herrarna att avslut det de höll på med. Ett lyckat intimidation slag senare, och en förstörd SL, övergav gänget värdshuset och Bob berömde warlocken för sin briljanta insatts att stävja slagsmålet. Övriga rollpersoner drog en lättnadens suck att Bob inte dragit in dem i en strid och snart fördes ett samtal om vilka som ingick i sällskapet. Bob hade ju helt missförstått kallelsen och trodde till en början med att hans vän skogsalven hade bjudit in laget. Så var tydligen inte fallet och Bob blev genast än mer nyfikna på gänget, detta fick dock ett abrubt avslut när nya fiender angrep laget.

En kort strid senare, där Bob hade förlorat stora delar av sitt liv och räddats av en av främlingarna stod han på knä och omfamnade sin nyfunna väns ben med tårar i ögonen. Aldrig hade Bob varit så tacksam över en människas närvaro i hela sitt liv, dessvärre blev situationen pinsam när Volo dök upp och Bob nickade endast instämmande där han stod med ryggen vänd mot Volo för att dölja sina tårar. Hans blick riktade mot sin vän för att söka tröst medan den andra roguen klappade Bob på ryggen för att trösta och säga att det är OK, alla har en hård dag ibland.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi har precis avslutat tredje passet I Fantasy World. Nu känns det som att vi på allvar kommit in i PbtA-tänket till skillnad från tidigare när det var mycket mysterielösande a la CoC/Svenska kulter. De mest minnesvärda händelserna var när ockultisten fick sin magi vänd mot sig och när gruppens Maker ordnade en potentiellt mycket värdefull allierad.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
En vecka efter incidenten med Egghead så ringde de hos en annan gruppmedlem, Ms. Mimir. Hennes fd kurskompis Jesper ringde från fusionrestaurangen Rummy Pirate i nedre Harlem så plötsligt blivit skådeplats för en gängstrid med energivapen. Ms. Mimir meddelade de andra och flög dit. De andra som svarade på kallelsen var Surge, Greed och Medic Missile. Ms. Mimir kom dit först och såg ett gäng lokala crips skjuta på ett gäng med dominikanskt ursprung. Hon försökte hindre dem att skjuta på varandra med en ismur och sprang sen in i restaurangen för att hjälpa folk där att komma undan skottlossningen. Det gick sådär så det fick bli lite våld istället. Hon knockade en av dem och en annan skjöts ner av en från crips. De två kvarvarande flydde med cripsen efter sig och Ms. Mimir efter alla dem. Hennes lagkamrater började då dyka upp och efter ett halvt kvarters jakt så lyckades de neutralisera och fånga in gängmedlemmarna. Polis och ambulans dök upp och tog hand om dem. En vecka efter det så pratade en av poliserna de mött på platsen med dem och berättade att vapnen verkade kommit från en fixare som vanligtvis håller till i Hell's Kitchen, en viss Turk. Just nu frågar de ut de lokala fågellivet i jakt på honom.

Crips=Rolling 30 Harlem, dominikaner= Dominicans Don't Play för den har koll på sina lokala New Yorkgäng och vill veta vilka det var som höll på här..
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Traveller kampanjen fortsätter, och den här gången spenderades hela spelomgången med att spana på ett tempel via drönare. Det finns ett föremål i templet som kanske kan vara en ledtråd, och de har diskuterat om de skall försöka stjäla föremålet. Eller om de skall försöka analysera de ritualer de har, då det kan också vara en ledtråd. Att det är planetens mest heliga plats är mer ett moraliskt dilemma än ett praktiskt, då vakterna är enbart beväpnade med spjut ock sköld. De långsiktiga konsekvenserna, i alla fall om de gör det nu är att de kommer att trampa en mega corp på tårna.

De vet fortfarande knappt någonting om den andra arkeolog-gruppen, som fortfarande verkar ligga steget före. Men de kom i alla fall till planeten i sällskap med en grupp legosoldater som äger ett stealth skepp.

Efter ca ett och ett halvt års spelande, ca 2-3 timmar i stort sett varannan vecka, så har det fortfarande inte blivit en enda strid. Vapen har dock varit dragna två gånger.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Min BECMI-kampanj är sedan i måndags uppe i åtta spelmöten. Den sjätte räden gick av stapeln, och denna gången tog sig gruppen ned på nivå två. Fast de bara är nivå ett! Det blev en lång delve, vi bröt efter tolv ”turns” långt nere i Thrakiska grottorna. Två ödlepersoner och två gnoller dödades, men det blev klent med skatter: bara en pimpad hjälm. Inga egna förluster, lite facklor, olja och pilar har gått åt. Men gruppen har hittat flera nya vägar djupare ned i grottorna, och en teleportationscirkel som leder … någonstans. Och de är fit for fajt.

För er som har äventyret, tog de vägen 1-2-5-/hemlig dörr/-7-8-42-43-44-45.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Så hur går det för Kragsten, dess stolta orcfolk och deras nobla Furste Lurgris III?

För att citera Margaret Thatcher: ”Do you know that one of the great problems of our age is that we are governed by people who care more about feelings than they do about thoughts and ideas.”

Jag hade iden att jag ville gynna fienden till allt liv genom att kidnappa oskyldiga människor som sedan horribelt förvandlas till de förbannade döda… Och folk hade en massa känslor om det!

Okej, så att svara på rimliga officiella diplomatiska frågor som ”Kidnappar du min befolkning?!” och ”Är du maximalt ond nu?!” med att inte svara på de frågorna alls utan bara försäkra dem om att det inte kommer påverka handeln var inte bäst. Att reagera på krav om förtydliganden med svenska svordomar och vaga saker som ”De kommer ju inte vara slavar länge, döda människor är inte slavar… Å andra sidan förvandlas de till zombies så de är kanske mest slavar av alla…”

Så de lönnmördade LURGRIS III!!!!!… Vilket inte spelade någon roll. Liksom, anledningen att jag inte gav honom någon säkerhet var att han kostade 0 poäng för jag gav honom inga bonusar. Lurgris den första av sitt namn hade en diplomatibonus men fuck, vem orkar? Så Lurgris IV besteg tronen och jag ignorerade det.

The Free Republic marscherade också till krig mot mig vilket var patetisk. De marscherade in i alla terrängminus i världen varpå mina orker dödade dem med inga förluster alls. Så det var bra!

Men det gjorde alla i norr oroliga! Så dvärgarna slutade handla med mig! Och jag fucking behöver den handeln!

I alla fall, mina alternativ nu är:

A: Försöka muta dvärgarna att börja handla med mig igen. Fortsätta kidnappa människor.

B: Börja kidnappa dvärgar också som straff för att de slutade handla med mig (som en varning till resten!). Fortsätta kidnappa människor.

C: Anfalla The Free Republic på riktigt och typ, faktiskt spela spelet… Medan jag fortsätter kidnappa människor.
 
Top