Idag har jag spelat...

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Igår spelade vi första passet av en Oktoberlands-kampanj om två pyssling-kusiner som jobbar på en sko och läderaffär vid Segerplatsen i Leongrad. En av dem har fått en märklig röst i sitt huvud - Herr Volvakov - som uppmanar honom att hitta och kidnappa en gnom vid namn Isabel Golupkin. Hon förrådde tydligen med-feer i den misslyckade revolutionen för fem år sedan, och rekryterades av Tsarens underrättelsetjänst. Pysslingarna Nikodin (lurig fuling som mest dricker "pysslingsprit" och smiter från jobbet) och Ivan (trög och följsam, och som ska ärva butiken) vet inte riktigt varför de ska genomföra kidnappningen, men nu är de på väg mot Vita Staden. Så går det när man ber spelarna hitta på rollpersonernas drivkrafter in i äventyret... :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Idag fick vi äntligen till det första spelpasset i Fantasy World RPG. Fantastiskt roligt! Vi började med session 0 där vi bestämde vilken typ av fantasy det skulle vara, skapade startområdet, bestämde vilken typ av grupp/fellowship karaktärererna skulle tillhöra och spelarna skapade sina rollpersoner. Sedan hann vi med en stunds spel där vi byggde på både setting och karaktärer.

Vad var det i lådorna som smögs in i staden i nattens mörker? Vad betyder de oroväckande omen som prästen ser i träskets vatten? Finns det något samband?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Spelade City of Mist.

Karakärerna: all a 4 hade kopplingar via ett barnhem. MIn karaktär var ett spöke. Hon hade varit en journaliststuderande, och någon hade fått för sig att hon fått tag i info hon inte skulle ha... Sedan hade vi en DJ som var en inkarnation av gudinnan Bast, vi hade en student som var en helande ängel, med svärd och allt, samt den sita var en kringvandrande fattig, men hardboiled Fairy Godmother.

Vi undersökte en del ritualliknande mord som hade skett på en goda personer. Fanns indicier på att ett gäng låg bakom. Vi sökte upp dem, och frågade ut dem. Kunde konstatera att de troligtvis inte låg bakom, utan någon försökte sätta dit dem. Mord var inte riktigt deras grej. Även om de var kriminella så var de mer intresserade av sitt territorium, och de var fullt upptaga med att bråka med en kyrka vars magiska barriärer höll den bestliknande "gud" som gänget dyrkade borta. De misstänkte att en nunna i kyrkan låg bakom morden.

Så vi begav oss till kyrkan, och pratade där med nunnan, och hon visade sig vara en Krigsängel, och det var hon som hade begått dåden för att få kraft att hålla borta "bestguden". Vi guilt-trippade henne så hon bröt ihop och erkände och sa att hon inte hade sett något annat sätt.

Fortsättning följer nästa åt troligtvis.

Rent spontant tyckte jag att systemet hade en del skumma saker i sig som jag uppfatatde var för att få drama mellan karaktärerna i form av kopplingarna mellan dem, och att det egentligen inte passade in i spelet. Mer som att det var med där bara pga andra PbtA-spel haft det. Hade samma invändning mot Urban Shadows 2e (quickstart). Notera att jag inte har något emot drama mellan karaktärerna ifall det är det som spelet går ur ut på. Karaktärsskapandet tog också lite väl lång tid, trots att karaktärerna inte var komplexa i sig, och då hoppade vi ändå över en del punkter, som troligtvis inte skulle komma i spel ändå. Jag tyckte också att det kändes som om båda spelen var gjorda för väldigt korta kampanjer.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Årets näst sista spelomgång. Gänget hjältar har kommit till den Al-Qadiminspirerade staden/staten Al-Zama där alla kvinnor mellan 15 och 40 var borta och det inte var nåt man frågade om ifall man värdesatte sitt liv. En rollperson kidnappade och hotade en soldatsergeant för att få veta mer vilket höll på att urarta i ett internt gruppslagsmål, men de har två slp med sig och en av dem bad dem att lugna ner sig vilket de gjorde. På natten så inväntade de repressalierna de fått reda på skulle komma, vilket de gjorde. Lönnmördare försökte ta dem av daga med giftpilar och stridsundvikande taktik men gick bet och fick dra sig tillbaks.
Man misstänker att de saknade kvinnorna har med landets hyfsat populäre stadsöverhuvud, shahfiren, att göra.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Spelade klart The Shunned till KULT: DL. Mycket underhållande kväll, där Grace till sist avgick med segern. Detta är nog ett av de bäst konstruerade äventyr jag spellett, så heder åt gänget på Helmgast som verkar ha lyft detta med äventyrskonstruktion till en ny nivå. Särskilt hur rollpersonernas förflutenhet gör sig påmind, och hur scener sätts om detta imponerade. På nolltid blir den pregenererade karaktären fylld av liv och komplexitet. Såg det första gången i Drop 5 (minisakerna de släpper), men det verkar alltså vara en genomtänkt metod. Lysande som verktyg!
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Igår spelade vi spelpass 20 av Tjurmannen från Kungsskär. Trevligt, nervigt och hetsigt. Utredarna har kommit till Reykavik och i den lilla stad det är 1926 går det inte att gömma sig. Kulten finns bara ett hotell bort och ligger steget före dem. Beslutsångesten är total. Bara inte den satans avataren dyker upp i nästa natts drömmar!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Årets sista spelpass. 7 och 1 halv timme AD&D2 i Forgotten Realms. Nya grader, nya skatter, fler besegrade monster, hjälpta dvärgar, ett kanske misslyckat försök att rädda dvärgar och xorn från varandra. Vi konstaterar att alverna i området är fientliga.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Årets första spelpass. Jag och nioåringen spelade Sagospelet äventyr (vi kör med de enkla reglerna, ety SL inte tycker om färdigheter), jag har haft svårt att hitta eller hitta på äventyr, men nu har ju Lehto spel och media släppt ett gäng out-of-print äventyr för nedladdning, en verklig kulturgärning. Vi körde Häxmästarinnans förbannelse (som nb inte innehåller någon förbannelse, men en häxmästarinna i alla fall, så: hälften rätt). Det är en dålig räls enligt välkänd modell, men stämningsfullt och med ett par twister, så helt okej sammantaget. Vi slutade när vi kommit fram till borgen, för den som har äventyret.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Nytt år. Fyra spelpass inbokade till första helgen, tre rollspel och ett brädspel. Då går en av spelarna och är otrogen med ett brädspelsgäng i en annan stad och en blir sjuk. Dagens åldringar...

Vi skulle ha spelat mer Dungeons & Dragons idag men det blev nya Marvel Super Heroes-figurer och Shadowrun istället. I det sistnämnda så fortsatte spelarna jakten på den toxiska shamanen Jesse Johns som verkar vilja sätta dit specialstyrkan Wildcats från Sioux för oegentligheter för en annan amerikansk indiannation. De hann förstås med lite våld, något som det är extremt mycket av i detta äventyr som fint nog heter Peacekeeper. Den här gången var det ett gäng tonåringar som tagit sig vatten över huvudet och spelarna använde ickedödligt våld. Otroligt! Måste vara det nya året.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Just nu spelar vi Apocalypse World, textbaserat, men också uppkopplat med tal. Sjukt kul. Kolonins alla tre kroppar råkar riktigt illa ut. En av dem sitter uppflugen på en övergiven gammal mecha med en pil genom kroppen. En har blivit hotad av en i gruppen och tvingats lämna situation. Och den tredje har just öppnat skallen och insett att en varelse från Sotskogen befinner sig inne i Folkets karavan i detta nu. (Simon hälsar till alla på forumet)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Vi spelar Kuf igen. @Sysp är spelledare och vi är ungdomar på glid på ett sommarkollo i norrlands inland.

Rollpersonerna ger sig ut på sin första quest.

Under föregående dags bastubad skymtades en 3 meter hög figur i skogsbrynet, nu har fyra av ungdomarna gett sig ut i sommarnatten för att se vad det var. En björn? Ett troll? Vi hann hitta väldiga fotspår i leran och en mystisk runa ristad i ett träd innan det blev dags att runda av för kvällen.

Rollpersonerna är ovetandes djupt i klistret. Vi som spelare misstänker att "trollet" är Stalo, känd från förra kampanjen i Norrlands Inland. En jävla OP SLP, och ett fullständigt rövhål som likt Vargen i Bamse tar vad han inte har och inte får.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
En jävla OP SLP, och ett fullständigt rövhål som likt Vargen i Bamse tar vad han inte har och inte får.
Kan ni inte hitta någon sorts dunderhonung och stoppa honom? Jag känner instinktivt att han måste stoppas.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,290
Just nu spelar vi Apocalypse World, textbaserat, men också uppkopplat med tal. Sjukt kul. Kolonins alla tre kroppar råkar riktigt illa ut. En av dem sitter uppflugen på en övergiven gammal mecha med en pil genom kroppen. En har blivit hotad av en i gruppen och tvingats lämna situation. Och den tredje har just öppnat skallen och insett att en varelse från Sotskogen befinner sig inne i Folkets karavan i detta nu. (Simon hälsar till alla på forumet)
Hälsa tillbaka att det var så kul att höra er köra Apocalypse World i Sommar i p1!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kan ni inte hitta någon sorts dunderhonung och stoppa honom? Jag känner instinktivt att han måste stoppas.
Kanske om vi kan ladda upp med henchar och få till någon sorts eldöverfall med automatvapen eller något. Men det är ett tag dit. Vi är än så länge ett gäng nollor utan vänner. Min gubbe är dubbelt så, med stats som är så dåliga att hon effektivt sett är nivå -1. :) Hoppas Stalo tar henne så jag kan ta över den robusta Marianne som gubbe istället.

Beundra denna grundegenskapsuppsättning. Som bäddat för stordåd.

1672960305623.png
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kanske om vi kan ladda upp med henchar och få till någon sorts eldöverfall med automatvapen eller något. Men det är ett tag dit. Vi är än så länge ett gäng nollor utan vänner. Min gubbe är dubbelt så, med stats som är så dåliga att hon effektivt sett är nivå -1. :) Hoppas Stalo tar henne så jag kan ta över den robusta Marianne som gubbe istället.

Beundra denna grundegenskapsuppsättning. Som bäddat för stordåd.

View attachment 11171
Är ”Från Linköping” en hemlighet eller en kraft?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag hoppas kunna använda det som kraft. Har någon tips på saker som Linköpingsbor är extra bra på så jag kan hävda fördel så är det välkommet.
  • Prata östgötska
  • Identifiera krigsflygplan
  • Elda upp bibliotek (😢)
  • Byggnadsvård
  • Arrangera spelkonvent
  • Blodbad (avrätta papister)
  • Brasklappar
 
Top