Idag har jag spelat...

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Har precis avslutat ett pass D&D 3.5 efter ungefär en månads uppehåll. Rollpersonerna är förminskade och står i en gigantisk allé och farliga små insekter kryper omkring bland blad, grus och gjord. Det var för otäckt så de sadlade upp på fantomriddjur och susade genom allén. I slutet hittade de en sten som kunde göra dem stora igen. Nästa utmaning (som inte egentligen är nån utmaning, då de är runt dubbla nivån mot området de befinner sig i) var att ta sig genom ett underjordiskt part med klyftor, lava, ångor, risk för stenras, vattenfyllda grottor och, hallucinogena svampar. Mitt i detta paradis fanns en by av den typ av okända art/ras/folk/kin/slag/typ/biologiska indelning som bor på andra ställen i labyrinten, men lite mindre teknologiskt utvecklade. Rollpersonerna spenderade två dagar med dem byggandes hus, undersöka spår efter eventuella andra äventyrare och löra sig odla och förädla svampar med olika effekter. Sandjätten Melindas barn fick också vara just barn och leka.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Idag har jag spelat AD&D 2nd ed Players option där vi fortsatte i Ruins of Myth Drannor. Fortfarande har vi inte sett några av de ruinerna och skogen som omger den kryllar av faror. Under två dygns tid har vi stött på en hjärnmullvad, en brunbjörn, några hundar av okänd typ, en grupp aarakocra, brutna, fladdermöss och en grupp banditer. Min bullywugprästinna har gjort en bra insats både som helerska och i strid med sin förmåga att hoppa 10 meter och landa på folk med sin Måneshand. Vi har belönats med erfarenhetspäng, mänsklig tacksamhet, pengar, ädelstenar, smycken och bestraffats med en dolk med en förbannelse som nu sitter fast i vår koboldbards ena hand.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Session #5 i Starship Troopers, och lite mer fokus på rollspel ombord på TFCT Magsaysay denna gången. Piloten som gruppen räddade bjöd på middag, numera i rullstol och oförmögen att flyga bombflyg igen, men väldigt nyfiken på hur det faktiskt är att se en Arachnid Warrior i vitögat (om den har ögonvita?). Blev en ganska ogemytlig stämning, eftersom en av rollpersonerna fortfarande var skakad från förra uppdraget och efter att ha varit med på begravningen av de två som strök med under förra uppdraget. Men att de även dödat den Plasma Bug som sköt ned piloten gav piloten enorm respekt för dem.

Men att befinna sig i Fleet Country ombord--bortom Bulkhead 30--var inte deras grej i slutänden. Det blev bättre stämning när de återvände till sina egna områden, och det egna oljudet i MI-barrackerna ombord. Innan de lämnar hinner de dock springa på "Sinatra" själv--den kvinnliga raketpilot som kör deras retrieval boat. Hon förvarnade dem att hon redan fått sin ready order. Så självklart: inte långt efter att de återvänt går larmet. Nytt drop.

Eftersom de har en rollperson som är Acting Squad Leader (L.Cpl Adebisi, men Acting Squad Leader eftersom den förra dog) delger jag numera uppdragets mål till den spelaren och sen får den spelaren ge order till gruppen. Detta är första uppdraget det sker.

Målet är att spränga en dalsänka som i sin tur skall täcka en stor armé Arachnids med sten och död. Detta skall ske med hjälp av strategiskt placerade TOAD charges och de har max en timme på sig att genomföra detta.

Efter ett framgångsrikt drop--de börjar bli riktigt bra på detta nu--så genomför de uppdraget med god marginal. Det krävs att hälften av deras sprängladdningar lyckas: de lyckades med samtliga. Endast några småskråmor hann det bli innan de hoppade därifrån med jump jets och fick höra Sinatra sjunga Fly me to the moon.

Mission Accomplished. 300xp. Massor med döda insekter. Nya instruktioner för nästa uppdrag, och det börjar bli uppenbart att kriget inte går skitbra. Insekterna gör betydligt mycket mer motstånd än de trott. TFCT Magsaysay har förlorat 36% av sitt Mobile Infantry...

IMG_3720.jpg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Session #5 i Starship Troopers, och lite mer fokus på rollspel ombord på TFCT Magsaysay denna gången. Piloten som gruppen räddade bjöd på middag, numera i rullstol och oförmögen att flyga bombflyg igen, men väldigt nyfiken på hur det faktiskt är att se en Arachnid Warrior i vitögat (om den har ögonvita?). Blev en ganska ogemytlig stämning, eftersom en av rollpersonerna fortfarande var skakad från förra uppdraget och efter att ha varit med på begravningen av de två som strök med under förra uppdraget. Men att de även dödat den Plasma Bug som sköt ned piloten gav piloten enorm respekt för dem.

Men att befinna sig i Fleet Country ombord--bortom Bulkhead 30--var inte deras grej i slutänden. Det blev bättre stämning när de återvände till sina egna områden, och det egna oljudet i MI-barrackerna ombord. Innan de lämnar hinner de dock springa på "Sinatra" själv--den kvinnliga raketpilot som kör deras retrieval boat. Hon förvarnade dem att hon redan fått sin ready order. Så självklart: inte långt efter att de återvänt går larmet. Nytt drop.

Eftersom de har en rollperson som är Acting Squad Leader (L.Cpl Adebisi, men Acting Squad Leader eftersom den förra dog) delger jag numera uppdragets mål till den spelaren och sen får den spelaren ge order till gruppen. Detta är första uppdraget det sker.

Målet är att spränga en dalsänka som i sin tur skall täcka en stor armé Arachnids med sten och död. Detta skall ske med hjälp av strategiskt placerade TOAD charges och de har max en timme på sig att genomföra detta.

Efter ett framgångsrikt drop--de börjar bli riktigt bra på detta nu--så genomför de uppdraget med god marginal. Det krävs att hälften av deras sprängladdningar lyckas: de lyckades med samtliga. Endast några småskråmor hann det bli innan de hoppade därifrån med jump jets och fick höra Sinatra sjunga Fly me to the moon.

Mission Accomplished. 300xp. Massor med döda insekter. Nya instruktioner för nästa uppdrag, och det börjar bli uppenbart att kriget inte går skitbra. Insekterna gör betydligt mycket mer motstånd än de trott. TFCT Magsaysay har förlorat 36% av sitt Mobile Infantry...

View attachment 10811
Snygga modeller. Vad är det för typ?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Snygga modeller. Vad är det för typ?
Jag köpte en hel flyttlåda full med målade SST-gubbar begagnat. De är från figurspelet som Mongoose Publishing gav ut runt 2005-2006. Tror det är runt 50 målade Arachnid Warrior. :D
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Mer speltestande av Leaving Sol. Harveys (Nils karaktärs) flickvän Lora Stans, pilot och sen en vecka nu iväg på en ett jobb, avslöjas som agent och mördare för solkyrkan. Avslöjandet sker genom Thalias (Jonas karaktärs) fd befäl Haven Foster för, eller snarare dennes betanivåsimulation som Harvey släppte lös i sin terminal i tron att det var en AI han stulit. Simulationen bröt sig snabbt loss och tar sig in i Harveys skalle (eller datorn han har inbyggd där). Harvey har nu dock lyckats kapsla in simulationen och har den under kontroll. Samtidigt runt Jupiter tar Thalia emot Modern Ann Reignardy, som med förakt och avsmak visas runt stationen, vid sin sida en ung kvinna vid namn Maria Solis, hennes assistent, men som vi alla runt bordet ser och förstår är ingen annan är Harveys flickvän. Modern och Thalia samtalar om tro, pragmatism och idealism under en måltid på en av de få platser på stationen Rán som har importerad mat. Modern eskorteras sen till sitt möte med Galora.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Vi spelade precis Grey Ranks. Fan vad angstigt det blev, vilket inte är någon överraskning. Nina, Leszek och Micha stal mat från en grönsakshandlare som tagit sitt liv, Nina etablerade sig som ansvarig för de övriga yngre tonåringarna, om än motvilligt. Nina fick rastlös och uppgiven som rykten, Leszek tillbakadragen och naiv och avslutningsvis Micha som verklighetsfrånvänd och feg yngling. Kommer gå bra det här. Tysken ska få veta att polska teens är inget en jävlas med. Ehmmmmm....
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Nyss avslutades andra kvällen av vad som förmodligen blir tre i KULTS The Shunned. Alla utom Toby sålde sig till Grace och tog emot hennes svarta kyss. Något James fick anledning att ångra när hans bror offrades av Graces kult The Shunned. Även de andra två börjar undra om de satsat på fel sida, så vi får se vad som sker nästa spelträff när de hinner ikapp det ena mordkommandot där Tobys bror Ken ingår!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Ikväll spelade vi mer AD&D i Forgotten Realms. Förra gången började spelledaren med kritiska skador och fummel, från Player's Options Combat and Tactics-boken med lite förenklat system. Förenklingen gjorde att det var kanske lite för lätt att råka ut för elände. Det var dock till vår fördel med jättetusenfotingar, beholder kin, grottmänniskor och dödshundar som bet benen av sig själva, slog sig själv i magen och på andra sätt såg till att åtminstone 10% av motståndet kom av sig. I övrigt såg vi mest skog men en korsning anades i slutet av en lång vandring. Rent allmänt är vårt första delmål att kolla in vad ett torn på vår karta kan vara för något spännande.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
I fredags körde via mer Wuxia i hemmabyget på PbtA-kamapanjen. Fick mer info om vad som föregick i en stad.

Idag blev GURPS 4e Steampunk. Letade efter spår av stulna saker, försvunna flickor (som senare hittats döda), och råkade får ett helt hus att försvinna...
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Igår spelade jag Upsalasviten del 1 - Mörkret mellan stjärnorna tillsammans med @Bifur, @Lodin2000 och Marco (som försökt men inte lyckats registrera sig här på forumet, det var visst något strul med bekräftelselänken). Kosmisk skräck och rälsade äventyr är förvisso inte mina favoriter, men jag uppskattade ändå Mörkret mellan stjärnorna. Äventyret hade en skön stämning, och det regelsystem som @Bifur lagt till var precis lagom lättviktigt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Igår spelade jag Upsalasviten del 1 - Mörkret mellan stjärnorna tillsammans med @Bifur, @Lodin2000 och Marco (som försökt men inte lyckats registrera sig här på forumet, det var visst något strul med bekräftelselänken). Kosmisk skräck och rälsade äventyr är förvisso inte mina favoriter, men jag uppskattade ändå Mörkret mellan stjärnorna. Äventyret hade en skön stämning, och det regelsystem som @Bifur lagt till var precis lagom lättviktigt.
@Bifur Vad blev det för regelsystem?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
@Bifur Vad blev det för regelsystem?
Vet inte vad det ska kallas. Slå 1-3 T6 i egenskap (sty, smi etc.) + en tärning om en fördel eller yrke kan anses påverka. Räkna det högsta värdet, jämför med svårighetsgrad eller motståndarens resultat.

Helt adekvat för de få situationer som äventyret behöver (egentligen bara i slutuppgörelserna) men kanske inte perfekt. Utfallsintervallet blev nog lite lågt och kanske monstret lite väl enkelt att tas med därav (fast det påverkar egentligen inte äventyret så det kvittar).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
I helgen blev det Shadowrun och AD&D. I det förstnämnda så sköt sig rollpersonerna genom ett gäng bikers som blev övertalade att sluta med det de höll på med efter att rollpersonerna kvaddat två av deras 5 hojar och 4 av deras 11 gängmedlemmar. Därefter kunde rollpersonerna glida in i Provo eller Pueblo (tror det blivit något knas i äventyret då två olika städer och länder hänvisas till som att vara staden ifråga) och kolla in en adress de hittat på en lapp tidigare. Det visade sig vara en övergiven industrilokal, där en ung orchkille visade att det fanns en hemlig lönngång inne på lokalens kontor.

I AD&D träffade vi en alviska som erbjöd sig att rädda mig från en oundkomlig död och en av de andra i gänget att bli befriad från en förbannelse mot att vi motade bort en harpya från ett torn i närheten. Vi gick med viss hesitans med på det. Med vax i öronen så knatade vi iväg till det förfallna tornet där vi vandrade in i ett näste av cave fishers i taket på våningen innan vi kom upp till harpyan. Mest tack vare min alviska katt så klarade vi oss ur den situationen men det mesta läkandet gick åt. Upp hos harpyan gick det lite bättre men efter den striden så var det slut med min prästerliga helning. Det hindrade oss inte (inte så höga int-värden i gruppen) från att undersöka en källarvåning där tre feyrs gjorde live surt för oss, och fick ner mig genom att först göra mig rädd så att jag försökte fly, vilket inte gick, och sen hugga mig i ryggen. Samma sak gjorde de mot min stackars katt, men det var ändå tack vare den och en av kompanjonernas fladdermus som vi klarade oss därifrån. Medan jag var utslagen snodde en av barderna åt sig allt värdefullt.
Vi återhämtade oss hos alviskan som kunde berätta om några av våra magiska fynd då de tillhört henne. Vår girige bard har nu två förbannade föremål på sig, vilket är lite karma.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I helgen blev det Shadowrun och AD&D. I det förstnämnda så sköt sig rollpersonerna genom ett gäng bikers som blev övertalade att sluta med det de höll på med efter att rollpersonerna kvaddat två av deras 5 hojar och 4 av deras 11 gängmedlemmar. Därefter kunde rollpersonerna glida in i Provo eller Pueblo (tror det blivit något knas i äventyret då två olika städer och länder hänvisas till som att vara staden ifråga) och kolla in en adress de hittat på en lapp tidigare. Det visade sig vara en övergiven industrilokal, där en ung orchkille visade att det fanns en hemlig lönngång inne på lokalens kontor.

I AD&D träffade vi en alviska som erbjöd sig att rädda mig från en oundkomlig död och en av de andra i gänget att bli befriad från en förbannelse mot att vi motade bort en harpya från ett torn i närheten. Vi gick med viss hesitans med på det. Med vax i öronen så knatade vi iväg till det förfallna tornet där vi vandrade in i ett näste av cave fishers i taket på våningen innan vi kom upp till harpyan. Mest tack vare min alviska katt så klarade vi oss ur den situationen men det mesta läkandet gick åt. Upp hos harpyan gick det lite bättre men efter den striden så var det slut med min prästerliga helning. Det hindrade oss inte (inte så höga int-värden i gruppen) från att undersöka en källarvåning där tre feyrs gjorde live surt för oss, och fick ner mig genom att först göra mig rädd så att jag försökte fly, vilket inte gick, och sen hugga mig i ryggen. Samma sak gjorde de mot min stackars katt, men det var ändå tack vare den och en av kompanjonernas fladdermus som vi klarade oss därifrån. Medan jag var utslagen snodde en av barderna åt sig allt värdefullt.
Vi återhämtade oss hos alviskan som kunde berätta om några av våra magiska fynd då de tillhört henne. Vår girige bard har nu två förbannade föremål på sig, vilket är lite karma.
Barder! Enligt ryktet har de varit nära att bli bannade från Äventyrargillet inte mindre än tre gånger …
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Idag körde vi mer Wuxia (med PbtA). vi spelade ett gäng unga flickor som var en del av den lilla armé som fästmön till en av spelarkaraktärerna samlat ihop som agenter för att kunna spionera och utföra andra uppdrag.

Vi följde efter några personer som hade dödat flera av våra "systrar", vi smög oss in genom en hemlig gång de hade i ett lagerhus, och anföll dem i deras hus och dödade dem efter en vild fight.

Det här var då 10e subgruppen med karaktärer, och vi är typ halvvägs genom kampanjen. Räknar med att det blir fler sådana grupper. Fördelen är att dels kör vi den i viss mån som en West Marches-style kampanj, och dels så kan vi göra massa saker samtidigt på olika platser. Så vi som spelare vet mer och mer om kampanjen och karaktärerna har helt olika uppfattningar om vad som händer.
 
Last edited:
Top