Idag har jag spelat...

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Med @Bifur och @Rickard fick jag chansen att testa lite mer Bargains & Bloodshed.

Där står hovmagikern The Nameless One och Tajdîn, krigaren. Den senare med en blodig kniv som precis dräpt den populära drottningen. Givetvis som resultat av Nameless Ones intriger. Vakterna bankar på dörren. Stadsstaten Dorn ligger utbredd utanför, där varje brott straffas kroppsligt och där inga namn uttalas högt eftersom alla är rädda att gudarna stjäl dem. Ursinnigt väljer Tajdîn att lämna drottningens gemak via balkongen för att återförenas med den namnlöse i katakomberna.

Väl i katakomberna sammanstrålar de, och överväger hur de skall se till att prinsessan inte sätts på tronen. Men in stormar prinsessan själv, med svärd i hand. Våld händer. Den namnlöse försöker kalla på mörka krafter, medans Tajdîn får slåss. Striden slutar till prinsessans fördel, och hon kräver att de beger sig för att möta en odöd armé som närmar sig Dorn, och förgöra dess ledare.

De kommer fram till dalen där armén har slagit läger. Det är dags nu - konfrontationen nalkas. Den namnlöse frammanar en demon i sin kniv. En demon som kan påverka sinnessvagas sinnen. Sedan, med solen i zenit, tar de sig till grottan där den odöda ledaren mässar till sina mörka gudar.

I den sista striden dör faktiskt alla utom prinsessan. Det är en strid där sidor byts och hämnd utdelas. Men det är åtminstone slutet på den odöda fältherrens välde.

Slutet gott. Allting gott.

Tack för att ni tog er tiden att testa!

1657228974330.png
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I måndags spelade vi första mysteriet i Bureau of Investigations, The Face. Trots att vi inte hade någon jättetydlig bild av vad som egentligen pågick lyckades vi ändå göra rätt ingripanden för att avvärja hotet.

I går fick jag chansen att spela Alien, Chariots of the Gods. Ingen kom levande undan men det var riktigt skoj. Skulle gärna spela mer.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Igår spelade @guldfink, jag och lite annat löst folk Dimmiga Dalar.

Vi började i hamnstaden Brådviken där tre sorgliga typer drack öl på krogen Skeppet.
En munk som råkat döda en baron, en handelsman vars son blivit kidnappad och en tjuv som råkat höra en konversation som inte var menad för hans öron - en mörk hemlighet som (bokstavligen) kan skaka hela landet skulle den vara sann.

Det blev en klassisk session med mystiska främlingar och krogslagsmål. En av rollpersonerna var nära att dö och sessionen slutade med att de två, som fortfarande stod på fötterna, släpade med sig sin avsvimmade kamrat ut från tumultet på Skeppet.

Det var riktigt kul och jag funderar på att köra Dimmiga Dalar framöver som ett "open table" så att den som kan och har lust är med och spelar. Och det kan vara helt olika gäng från session till session. Återkommer om det.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Igår spelade @guldfink, jag och lite annat löst folk Dimmiga Dalar.

Vi började i hamnstaden Brådviken där tre sorgliga typer drack öl på krogen Skeppet.
En munk som råkat döda en baron, en handelsman vars son blivit kidnappad och en tjuv som råkat höra en konversation som inte var menad för hans öron - en mörk hemlighet som (bokstavligen) kan skaka hela landet skulle den vara sann.

Det blev en klassisk session med mystiska främlingar och krogslagsmål. En av rollpersonerna var nära att dö och sessionen slutade med att de två, som fortfarande stod på fötterna, släpade med sig sin avsvimmade kamrat ut från tumultet på Skeppet.

Det var riktigt kul och jag funderar på att köra Dimmiga Dalar framöver som ett "open table" så att den som kan och har lust är med och spelar. Och det kan vara helt olika gäng från session till session. Återkommer om det.
Jag är ju kompis med @Lemur, och lite partisk på det sättet, men Dimmiga Dalar är imponerande enkelt och bra! Det tar max 10 minuter att skapa en karaktär, inklusive precis lagom mycket bakgrundsinformation för att placera karaktären i settingen. Jag uppmanar alla att testa om det blir open table!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det var riktigt kul och jag funderar på att köra Dimmiga Dalar framöver som ett "open table" så att den som kan och har lust är med och spelar. Och det kan vara helt olika gäng från session till session. Återkommer om det.
Roligt initiativ. Gärna med vid tillfälle. Finns spelet i färdigt format någonstans nu?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Gänget gjorde en ny stöt i Blades in the Dark. Stal svärd från en fäktskola och sålde till vår kontakt hos blårockarna. Skänkte en stulen fäktaruniform som en fredsgåva till gänget vars lagerlokal vi råkade elda upp vid ett inbrott (eftersom de är i fejd med fäktarna uppskattade de gåvan).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
I söndags, måndags och tisdags spelade mitt gamla gäng rollspel. Weird, right! Spela rollspel, istället för att bara läsa och skriva dem.

En annan sak som är lite weird om man vet vem jag är och sådär är att Ödesväktarnas Rymd-variant är ganska mekaniskt crunchigt och att vi hade en hel del strid. Flera per dag, faktiskt. Och ännu märkligare är kanske att jag kunde typ alla stridsregler, och även klarade av regler som "om båda tärningarna i träffslaget är lyckade så är skadan lika med dubbla differensen plus vapnets skada". I huvudet. Det kan få tjäna som en tydlig illustration av skillnaden mellan vem man positionerar sig som online och vem man är IRL. Att jag föredrar att inte spela på det här sättet betyder verkligen inte att jag inte kan ha roligt när vi spelar. Även om just striderna kanske inte var det roligaste.

Så, här är den fjärde krönikan från gruppens äventyr på rymdstationen Starburst Open Market, ifall nån nu skulle bry sig. De tidigare delarna finns länkade i den här posten.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Är på semester norröver och fick idag spela De fördömda med @luddwig och kära gamla vapendragare på Klossen i Umeå. Fint att ses och kul omgång. Fyra delar spaning, en del vild revolverstrid.

Berättelsen om våra dåd skulle kunna få heta "Dålig stämning på Gem Hotel" när den kommer ut som dime novel.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag spelleder äventyret Draken och Spiran från Legend. Pass 1, vi gjorde rollpersoner och spelade några första scener i äventyret.

Rollpersonerna är i vanlig ordning en udda samling skummisar:
  • Jonathan Franzén, kommer från en förmögen familj och ägnar dagarna åt esoterisk herbalism.
  • Tommy Lind, pojkdetektiven som aldrig växte upp, bor hemma hos sin förmögne kompis Jonathan. Ständigt på jakt efter nya fall att lösa. Har förmågan att bli en liten pyssling.
  • Xander, en tusentals år gammal mumie av något oklart ursprung. Magiker och odöd livsnjutare. Hittades under ett fall och har sedan dess bott hemma hos Franzén.
  • Morris, en kompis i detektivgänget som blivit förvandlad till katt och som trivs bra i sin nya form. Har psykometrisk förmåga, men de många andrahandsintrycken som rör sig genom kattens sinne ger upphov till hallucinationer och vanföreställningar. Paranoid med fallenhet för konspirationsteorier.
De har just anlänt till Himlafästet, det lilla furstendömet beläget på en stor klippa som svävar en halv kilometer över södra Östersjön. Den gamle fursten, vars död rp blev vittnen till, ska begravas och en ny ska krönas. Flera ledtrådar tyder på en omfattande politisk komplott.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vi har spelat flera pass Spelet om Morwhayle, och flera pass Hjältarnas tid. Superkul! Fick också användning för tabellerna till Monsterboxen till Drakar och Demoner. Ser en glidning i att barnen mer och mer (och gladeligen) dödar alla de mötet, vänner som fiender. Lillebror på tre år som spelar en bargest (hundmänniska) "pjomar" dem med sin pistol. Får styra upp dessa murder hobos innan det går riktigt illa...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
idag har vi rullat RP till vår Twilight 2000-kampanj! Fullt MÖP! Jag spelar gruppens befäl, Captain Reyes, född på en amerikansk militärbas i Filipinerna men uppvuxen i Kalifornien.

Moral Code: Live by the Words of the Lord
Big Dream: Build a Safe Haven for the Righteous

Kommer bli hur bra som helst!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Idag har jag spelat Tianxia: Blood, Jade & Silk.

Det här är en kampanj, där vi kör flera olika grupper med rollpersoner på olika ställen i de fem rikena. Fyra av dem turas normalt sett om att sitta på måntronen, och de femte är där som administratörer och för att skydda tronen. Det råder numera inbördeskrig. De olika rikena är väldigt olika, och vi har ett klimat som är typ Game of Thrones, då en säsong varar 5 år. Vintern håller på och släppa. Våra rollpersoner är själar som reinkarnerats många gånger och som är i vissa fall ovetande agenter för draken Blue Pearl som är typ 30 000 år gammal. Vi var de 35... Numera bara 34 kvar, och vissa av rollpersonerna vet att det funnits fler sådana agenter. Saker håller på och skita sig totalt, för någon fiende har systematiskt under århundranden gjort allt för att försvaga och binda de 4 Guardian Spirits (Black Tortoise, Yellow Dragon, Red Phoenix och White Tiger), samt rensa bort alla referenser till deras tempel. Mycket annat av legender och historier har förstörts av Draken The Yellow Emperor, som är Blue Pearls äldre bror och som då skall ha varit den förste kejsaren..

--

Vi utforskade lite händelser som drabbat 2 familjer trogna hertiginnan Willow, som är den som leder ett uppror mot kejsaren av Black Tortoise. Han tänker ta över måntronen och sätta sig själv som kejsare över alla 5 rikena. Det tycker vi är en dålig idé.

Vi fann att Black Hand Dagger-sect som är kejsarens hemliga polis antagligen var inblandade i händelserna. Äldsta dottern till familjen Killer Whale blev mördad av en tjänarinna som uppenbarligen blivit tvingad till detta efter hennes barn blivit mystiskt sjuk (barnet avled under tiden tjänarinnan satt fängslad), och kocken till Sea-Lion familjen förgiftade deras mat och spred en hemsk sjukdom. Vi lyckades få tag i botemedlet, men en del personer dog ändå. Vi misstänker att familjen Polar Bears är lierade med kejsaren då inget ont drabbat dem.

En agent för Black Hand Dagger-secten varnade en av våra gruppmedlemmar att vi skulle sluta blanda oss i eller så skulle vi dö. Vi gillade naturligtvis inte detta, och förberedde oss på ett anfall som kom senare när 75 soldater från Polar Bears och 2 mutade magistrater kom för att gripa oss. Vi lyckade utan problem komma undan dem, men sprang på några medlemmar ur Black Hand Sect, som vi tog kål på. De mutade magistraterna hade arresterats av deras kollegor.

Sedan fick vi reda på att när The Duchess kom till staden så var det en tjänarinna som plötsligt angrep henne, men utan att göra någon skada. Den tjänarinnan greps, och när vi skulle förhöra henne så visade sig att hon var besatt av något hemskt från en annan dimension (dvs, något Lovecraftianskt istället för demoner som är "naturliga" invånare i något av de 4 helvetena)

Vi pratade med överhuvudena för Sea Lion och Killer Whale, och med hertiginnans spionchef (och även henne). Vi lyckades övertyga hertiginnan att fly, då kejsaren antagligen hade sänt mer trupper för att med hjälp av Polar Bear döda henne. Hon insåg att vi hade rätt, och bad oss leverera ett antal brev till andra familjer som hon visste var lojala till henne i riket.

Nästa gång kommer vi switcha till en annan grupp rollpersoner i ett av de andra rikena.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,206
Dungeons & Dragons BECMI som spelare med svenska röda & blå + engelska gröna & svarta boxarna. Min gubbes klass är Alv.

Efter Rahasia har vi rest till Anträda i Karameikos och börjat söka reda på mindre quests genom rätt öppet sandlådande. Jagat banditer i skogen och rensat ut deras bas som var ett övergivet sågverk (fanns några giftspindlar också) + en dunge under brunnen.

Fått min gubbe dödad av en ugglebjörn där nere i grottan under brunnen vid sågverket, för att sedan bli återupplivad i Anträda. Vi gick tillbaka till brunnen och hittade mer banditer varav många dräptes utan nåd. Men dom som min Alv sövde med magi tog vi tillbaka till Anträda för belöning, trotts grymtade protester från människorna och hoben i mördar-lodis-pöbeln.

Utforskat kryptor&grottor med banditer&odöda&levande statyer som blödde lava (på oss).

Adopterat en (från banditerna) befriad grottapa som nu är min henchman.

Överfallit läger med hobgoblins på höglandet. I jakten på den efterlyste onde magikern Aramas/Bargle; spindeln i nätet för planeringen av ett anfall mot Anträda med löskefolk och oknytt. Spåren leder mot hobgoblin kungen som Aramas besökt i syfte av att bilda en allians med. Efter att jag förtrollat en niding vi tog till fånga så berättade han vad som var i görningen, så har jakten lett till oss Fasornas Berg som vi börjat rensa.

Jag har ridderligt tvingats axla manteln som gruppens moraliska samvete för den lilla pöbeln av mördarlodisar. Prästen förlorade sig för mycket i sin blodtörst, men har efter lite inre själsligt sökande tagit sitt förnuft till fånga igen; att LAG är den rätta vägen .

Min grottapa litar alltid på det rätta i mina beslut utan gnälla.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I måndags spelade vi pass 2 av Legend - Draken och Spiran. Rollpersonerna är nu djupt inne i intrigerna och komplotterna. De har börjat göra sig till ovänner med aristokraterna och verkar komma bättre överens med demokratirörelsen. Kanske har de funnit en allierad i Sergeant Wakefield från Skymningsväktarna (men bröt sig å andra sidan in i hans kassaskåp för att se vad han gömt där). De duckade också undan de (i mina ögon) mest uppenbara ledtrådarna, trots att de egentligen har helt rätt egenskaper för att med lätthet kunna följa upp dem. Nåja, saker och ting rör på sig i Himlafästet och jag skulle tro att nästa spelpass blir det avslutande. Och draken är fortfarande på fri fot.

På bilden ser vi Legend-boken, händelsekort, den magiska Domarspiran och katten Morris anteckningar om konspirationen (draklobbyn och rattorna är huvudmisstänkta).
legend foto.jpg
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Nu har jag och dottern äntligen spelat klart äventyret Festival Of Lights till my little pony spelet Tails of Equestria. Vi har tidigare spelat äventyret the Curse Of The Statuettes som var schysst, men Festival Of Lights var tyvärr kasst i jämförelse. Rörigt skrivet, onödigt invecklat, en massa situationer som bara går att lösa med våld och rälsat på det där dåliga sättet där rollpersonerna måste göra specifika saker för att handlingen ska gå framåt. Nu ska vi spela Mausritter istället och det ser jag mycket fram mot!
 
Top