Idag har jag spelat...

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Igår (med slut vid midnatt) spelades Nordiska väsen. Det är ett spel vi återkommer till ganska ofta, och har nu spelat igenom de flesta av äventyren som finns i de ursprungliga böckerna. Det är ett utmärkt spel! På många sätt likt Call of Cthulhu, men betydligt rappare och med mindre fokus på efterforskning (även om det finns) och utan tre tjog NPC:s att behöva minnas och relatera till. Och en välfungerande regelmotor som inte kommer vägen för inlevelsen. Gillar även mekaniken med att ha ett högkvarter som kan utvecklas över tid.

Vi har spelat många av Fria Ligans spel (och funderar på att spela även de vi inte redan har spelat), men detta är det vi spelat klart flest gånger. Och det håller det för.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Någon som kommer ihåg tråden om rollspels-bucket-list? Det framkom i den att flera forumiter hade Pendragon på sin lista, vilket fick mig att erbjuda mig att spela ett one-shot för dessa. Och igår gjorde vi det! Jag körde det klassiska 3e-äventyret "The Adventure of the White Horse" och med pregens från 5.2-reglerna. På Discord. @Gurgeh , @luddwig , @zonk och @Rickard var med. Det var kul!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Någon som kommer ihåg tråden om rollspels-bucket-list? Det framkom i den att flera forumiter hade Pendragon på sin lista, vilket fick mig att erbjuda mig att spela ett one-shot för dessa. Och igår gjorde vi det! Jag körde det klassiska 3e-äventyret "The Adventure of the White Horse" och med pregens från 5.2-reglerna. På Discord. @Gurgeh , @luddwig , @zonk och @Rickard var med. Det var kul!
Det var en höjdare, faktiskt! Fick mersmak för Pendragon, gärna med fokus på lagom Le Morte D'Arthur-stories a la "random encounters med moraliska/etiska/udda val". Kanske inte de ändlösa torneringarna i andra halvan eller gral-jakten, utan det där som kommer emellan, mer fairy tale liksom. Sen får man väl ta en funderare på hur man ska göra med att RPna kan bli helt brutet bra, eller helt brutet ojämna i färdighet. Det är kanske inte så lyckat på alla sätt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Det framkom i den att flera forumiter hade Pendragon på sin lista, vilket fick mig att erbjuda mig att spela ett one-shot för dessa. Och igår gjorde vi det! Jag körde det klassiska 3e-äventyret "The Adventure of the White Horse" och med pregens från 5.2-reglerna. På Discord.
Du var ruskigt påläst. Hade det varit jag hade det låtit: "Ni är ... ööh ... på någon ö, någonstans.", "Du menar England?", "Ja, just det. England!".

Utöver berömmet jag gav efter spelmötet, så måste jag också säga att jag verkligen gillade hur du beskrev hur landskapen förändras när vi reste, vilket jag brukar vilja pusha för i miljöbeskrivning. Det gav väldigt mycket för oss som inte visste så mycket om världen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Du var ruskigt påläst.
Det tänkte jag också på. Imponerande. I övrigt ett kul spelpass, och kul att bekanta sig med några fler forumiter. Nu måste jag för evigt läsa det @zonk skriver med min bästa (men ändå dåliga) Johan Glans-imitation. 😉

Efteråt funderade jag på hur det skulle vara att spela något liknande, men utan de rälsade äventyren. Istället skulle det kunna dyka upp slumpmässiga problem som rollpersonerna måste hantera. Ungefär som i länsreglerna i Gigant om jag minns rätt. Ett sådant upplägg vore mer min kopp te.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det var en höjdare, faktiskt! Fick mersmak för Pendragon, gärna med fokus på lagom Le Morte D'Arthur-stories a la "random encounters med moraliska/etiska/udda val". Kanske inte de ändlösa torneringarna i andra halvan eller gral-jakten, utan det där som kommer emellan, mer fairy tale liksom.
Jag har flera halvskrivna (eller kanske snarare trettiosjundedelskrivna) Arhurianska rollspel på min dator. Det du beskriver är ett av dem. Man kan ifs köra Pendragon så, men jag har nått en punkt där jag tycker att systemet är så brutet att det är bortom räddning.

Efteråt funderade jag på hur det skulle vara att spela något liknande, men utan de rälsade äventyren. Istället skulle det kunna dyka upp slumpmässiga problem som rollpersonerna måste hantera. Ungefär som i länsreglerna i Gigant om jag minns rätt. Ett sådant upplägg vore mer min kopp te.
Ja, även detta är något som jag har börjat på, eller, det är väl typ samma som jag redan nämnt här.

Ska kanske skriva om dem någon gång.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Du var ruskigt påläst.
Ja, jag brukar ju skryta med att jag har spel-lett c 250 spelmöten Pendragon, och spelat 50+. Så något har väl satt sig ...

Utöver berömmet jag gav efter spelmötet, så måste jag också säga att jag verkligen gillade hur du beskrev hur landskapen förändras när vi reste, vilket jag brukar vilja pusha för i miljöbeskrivning. Det gav väldigt mycket för oss som inte visste så mycket om världen.
Tack. Jag tycker landskapet är viktigt i ett spel som Pendragon, som gärna ska dra åt det lite poetiska.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Man kan ifso köra Pendragon så, men jag har nått en punkt där jag tycker att systemet är så brutet att det är bortom räddning.
Är det brutet, eller konstruerat för att uppnå mål som du inte är överens med? Jag är alltså bara nyfiken - har läst men inte själv spelat eller spellett Pendragon. Men känsla har alltid varit att det är ett ganska hårt kampanjspel, där du och hela ditt hus enkelt kan dö en tidig död... Men att det är 100% by design.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Är det brutet, eller konstruerat för att uppnå mål som du inte är överens med? Jag är alltså bara nyfiken - har läst men inte själv spelat eller spellett Pendragon. Men känsla har alltid varit att det är ett ganska hårt kampanjspel, där du och hela ditt hus enkelt kan dö en tidig död... Men att det är 100% by design.
Det är brutet.

Spelet funkar jättebra om man spelar det med spelare som inte optar sina rollfigurer. Men så fort spelare börjar opta börjar saker gå sönder. Färdigheter och grundegenskaper är inte balanserade mot varandra. Det går att bygga glorymaskiner som sätter hela åldringsmekanismen ur spel. Med mera. Och hela grejen med att spela ett år i rollfigurernas liv på ett spelmöte har stora fördelar, men också nackdelen att man bara hinner beröra en bråkdel av allt i deras liv som man skulle kunna få in.

Jag kanske kan fördjupa mig i det här i en separat post, men orkar nog inte just nu,
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag har flera halvskrivna (eller kanske snarare trettiosjundedelskrivna) Arhurianska rollspel på min dator. Det du beskriver är ett av dem. Man kan ifso köra Pendragon så, men jag har nått en punkt där jag tycker att systemet är så brutet att det är bortom räddning.
Well kör man full on Faerie logic så är det väl ok med riddare som är närapå oövervinneliga. Mindre kul kanske när detta bara gäller 1 eller 2 av RPna och de övriga är halvdana. Etc.

Det är en intressant fråga vilket system som egentligen hade lämpat sig för det här. Själv hade jag såklart varit sugen på KAP mest för att jag bara prövat just ett spelmöte. Men det där med bruten optning o helt ojämna RP i gruppen är ett aber.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
I lördags spelades D&D via Roll20. Var nytt för mig (roll20 alltså).. Var Dark Sun-settingen som anpassats till 5e.

Karaktärerna var vakter/spejare som skulle rida före en karavan och ta hand om eventuella hot. Vi började med att bli överfallna vid en oas, av banditer och något stort elakt i vattnet. En av av karaktärerna dog, men vi hade extra-karaktärer. Lyckades få 2 av banditerna att ge sig och börja jobba för oss istället. De andra blev dödade eller flydde. Vi hann med 2 till encounters. Var i princip inget rollspelande utan bara fighter.

Roll20 som sådant var rätt smidigt, men det kräver nog en hel del av spelledaren vad jag förstår. De jag spelade med här var i USA. Vissa på ett minikonvent i Seattle (Guardiancon. Har varit där 2 gånger då jag känner många som är där från ett amerikanskt rollspelsforum), och någon som jag inte vet var han kom ifrån. Dark Sun som sådant var en udda setting. Jag har ju känt till den sedan den kom, men aldrig spelat den innnan.


Sedan i söndags gjorde vi karaktärer för Lamentations of the Flame Princess och spelade det. Skulle spelat det fysiskt, men spelledaren insåg att han började bli dålig, så ville inte smitta ner någon, så vi körde via Discord. Här körde vi i England 1615, och skulle bege oss till en gammal kyrka och snoka efter en gammal bok. Det gick inte så bra. Visade sig att kyrkan var katolsk. Hemska tanke. Vi var dock med på deras gudstjänst, och blev drogade när vi tog nattvarden.

Vi vaknade upp nerslängda i en ett rum under en brunn, och där nere fanns en stor labyrint, samt ett grönt slemmonster. Vi har valt att inte försöka strida mot monster utan springa ifrån det, och loota allt vi hittar. Våra karaktärer här var en ung kvinna som blivit nunna för att undvika ett tvångsäktenskap med en äldre man. I klostret hade hon träffat en ung adelskvinna som blivit förvisad dit pga epileptiska anfall (hon kan tydligen magi också, men det har vi inte sett ännu). De flydde sedan klostret och letade upp 2 soldater som skulle kunna skydda dem. En var en sol-och-vårare som raggat på fel flickor tidigare. Kommer inte ihåg vad den andre var. Och så slutligen min karaktär. en ung kvinna som utger sig för att vara en man. Hon hade varit assistent hos en vetenskapsman, men han hade avlidit, så nu var frågan vad tusan gör jag nu då... Även 2 NPCer hade blivit nerslängda i labyrinten (en man och en kvinna). kvinnan där kan magi också, men inga spells har använts, dock kunde hon läsa en scroll vi hittat..

Vi hann inte färdigt med labyrinten. Så det blir en session till.
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Har precis spelat vidare i vår friforms-scifi-kampanj. Min mekaniker blev nersupen av vår märkliga unga fripassagerare medan resten av besättningen sålde det skeppsvrak med en mumie ombord som vi hittade under förra spelmötet. Nu är vi rika (och mekanikern bakfull)!
Vi har hunnit med några spelmöten till, och igår gick vi från att vara rika till att vara efterlysta i hela solsystemet för brott vi inte begått. Det kan vända snabbt i rymden.

Idag däremot invigdes två ny själar i vår hobby. Sagospelet @Äventyr har blivit väldigt populärt på barnens fritids, och grannarna har beställt ett ex av grundlådan. Mor och son kom över för att lära sig spela hos oss. En hamnskiftande andebesvärjare (som kan bli en get), en eldväktare/ninja och en kentaurschaman gav sig ut på äventyr. De började med att bekämpa några kloakelementarer (jordelementarer som några klantiga magiker råkat skapa med material från stadens kloaker) och behövde efter det ett bad på det lokala ångbadhuset. På badhuset hände det märkliga saker - ägaren var försvunnen och gästerna värdeföremål stals i ångan i den varma badsalen. Olika ledtrådar ledde dem vidare till ett källarrum, där det visade sig att minimoner - små demoner med brinnande vingar - hölls fångna och besprutades med vatten för att skapa ångan till badet. Där fick vi sluta för kvällen, med fortsättning någon gång den närmaste veckan. Om de gräver vidare i mysteriet kan det sluta med förhandlingar med en mäktig magiker, eller en dubbelbossfight.

Roade mig med att rita en enkel isometrisk karta över badhuset, som jag sedan klippte i bitar som jag lade fram en efter en allteftersom de utforskade platsen. Vi får se om de vågar ta hissen ner i underjorden näst gång vi spelar!


IMG_20220628_175306370.jpg
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag fick spelleda Kuf igen efter ett sexveckors uppehåll.
Jag hade skoj, och lyckades vara så obehaglig att spelarna drog tillbaka sina rollpersoner i säkerhet, i stället för att gräva vidare efter kunskap och XP. En win med tanke på att vi i alla fall i teorin spelar skräck. :)

Rollpersonerna börjar få riktiga kult-tendenser nu också, vilket är hejdlöst roligt att se. Kröknikan fortsätter när jag får en lugn stund att skriva.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Gästspelar ibland i en kompis Fate / Mage kampanj genom att gestalta en framträdande slp. Idag hoppade jag in via discord (de andra spelade irl) när Elias (som karaktären heter) hade ett telefonsamtal med de uppskärrade magikerna som just haft en obehaglig närkontakt med en vampyr.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Vi har hunnit med några spelmöten till, och igår gick vi från att vara rika till att vara efterlysta i hela solsystemet för brott vi inte begått. Det kan vända snabbt i rymden.

Idag däremot invigdes två ny själar i vår hobby. Sagospelet @Äventyr har blivit väldigt populärt på barnens fritids, och grannarna har beställt ett ex av grundlådan. Mor och son kom över för att lära sig spela hos oss.
Idag spelade vi klart äventyret, med en voltande get, demonäggsomelett och en elefant som sparkade sönder speglar som oväntade och intressanta inslag. Grannmamman var sjuk, så grannpappan tog hennes plats vid bordet. Det visade sig att han spelat en hel del Das Schwarze Auge på 90-talet, så han var helt med på noterna. Och vi som mest pratat om tysk fotboll tidigare!
 
Top