Idag har jag spelat...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,156
Location
Omfalos
Dolmenwood bygger på Basic D&D (det började som en spelvärld beskriven i fanzinet Wormskin, men kickstartades som eget spel).

Ett av de vanliga folkslagen i spelvärlden är bockmän, "breggles". De är helt vanligt hederligt folk, min hench / standardbärare är en sån. Men det verkar vara skillnad på olika slags bockmän beroende på om de har raka eller krumma horn, krumhorningarna verkar alla ha kaotisk alignment medan vanliga breggles är som folk är mest.
Ah, okej. Jag trodde att det bara var en OSR-kompatibel setting.
 

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Joined
6 Nov 2019
Messages
502
Location
Uppsala
Senaste veckan:

Mutant år noll: krogbesök med älgmutanter, robot utsatt för magnetattack, skrotshopping, strid mot märklig reptilvarelse, upprättande av museum, samt något som försvann från Arken och ledde till en stor jakt och planer på att manövrera ut några bossar.

Brindlewood Bay: snokande tanter, en inte så kompetent sheriff, ett lik i en fiskhandlares kyl, ett nakenbad, en berusad tant som stal från en båt, kordsordstips, någon som stal sin systers pojkvän, lila klägg, barn som tvångsmatades med grötpiroger, klättrande under en pir, barn vars idrottstävling glömdes bort på grund av en hemlig affär, mystiska gestalter på en strand, samt tre damer som jagade en lyxyacht på vattenskotrar.

Ultraviolet Grasslands: krängande av alkemiska smörjmedel, inköp av märgbetor, bråk med ordningsmakten, anfall från mekaniska tusenfotingar, samt olycksbådande utforskning av tunnlar under Den sista seraien.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,477
Spelledde Drakar och Demoner på Nördhäng Norrtälje idag för en 10-åring, tre ungdomar och två vuxna. De modigaste (nåja) Älvfors hade att erbjuda begav sig till Askberget för att lugna draken som vaknat ur sin vila. Efter en festmåltid med, inte på, svartalfer, busiga älvor och en allvarlig harpyaattack så lyckades de med uppdraget.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,477
Spelade Symbaroum (Davokar vaknar) ikväll. En av mina rollpersoner bommade sitt försvarsslag när hon skulle springa förbi en demon, tog en permanent korruption för att få slå om, men missade igen. Minsta möjliga skydd från rustningen gjorde att demonens klor dödade henne på fläcken.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,603
Location
En mälarö
Igår spelade jag D&D5. Den blandade gruppen träffade en ung (och i ärlighetens ganska korkad) svart drake som de klarade sig ifrån att slåss med genom att hävda att de alla var dvärgar. (Den hade blivit strängt tillsagd av något mycket större och elakare än den själv att inte bråka med dvärgar.) Sedan blev vi kompisar med den (i den mån sådant är möjligt) genom att fånga en buffel åt en. En vanlig tisdag således.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,728
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Dolmenwood: Fortsatta äventyr bland fäfolk och fefolk.
Med en ny spelare i gruppen får vi sällskap av en ny äventyrare, clericen Terry Spring (kan ha missuppfattat namnet och tror att Terry var en förkortning för något, hur som helst ett välkommet tillskott).
Vi beger oss återigen ut till den gamla borgruinen. De kvarvarande krumhorningarna söver vi ned och binder. I borgens källare finner vi en blåhudad alv i en fängelsehåla som av allt att döma suttit där väldigt länge, men en magisk barriär hindrar oss från att släppa ut honom. Ett solur (i en källare...) och några mystiska väggmålningar kanske kan ge oss lösningen på mysteriet, men det får vi se nästa gång.
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
173
Tonight we are putting last touches on characters for Eon 3e and last saturday we played GURPS (viking fantasy thing).

Miniatures I played Grand Fleets with the kid (fictional scenario of intercepting the Goeben and Breslau as they escaped to the Ottomans).
And been working on assembling 28mm WW1 Brits though i need another box to build a full platoon.

Board games was teaching Advanced Squad Leader starter kit. We are supposed to play starter kit 1 scenario 2 next week,
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,264
Idag har vi spelat första sessionen av TOR 2ed. Ungefär i mitten av Tredje Åldern. Våra karaktärer är alla dunedain posterade i nordöstra Eriador nära Dimmiga Bergen, och har tagit en borg i besittning i gränslandet. På den tiden Arthedain, Cardolan och Rhudaur (där vi befinner oss) existerade. En del mystik och onda förebråelser första spelmötet. Väldigt gemytligt
 
Last edited:

pellejones

Grisodlare
Joined
8 Aug 2000
Messages
390
Location
Sverige, Uppsala
Speltest nr... vette tusan nu, av Drakborgen till Drakar och Demoner.

Vi testade "funnel"-reglerna där gruppen har totalt 12 karaktärer. I detta fall 4 karaktärer var, som 100% slumpas fram från tabeller. Lite specialregler inför detta, bland annat att du endast slår ett enstaka dödsslag första gången du går ner på 0 KP. Lyckas du får du direkt tillbaka t6 KP. Misslyckas du dör du. Därefter är du direkt död om du hamnar på 0 KP igen.

De tog sig hela vägen in till skattkammaren utan att förlora en karaktär men det var bra nära. Stenbumling från tak. Två redigt farliga monster. Fallucka i golv. Fällgaller som blockade vägar. Väl i skattkammaren vaknade Draken när 2 av de 12 karaktärerna var de enda kvar där inne. Båda dog. Som väntat ;)

De klarade sig bra ifrån fällorna. Det nya systemet för fällor, där de blir värre med tiden var väldigt roligt.

Vi testade även det nya skattsystemet som kan öka, men även minska på värdet, eller till och med göra föremålet magiskt.

Jag passade också på att rita ett första urkast för ett rollformulär för detta spelsätt också.
 

Attachments

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,728
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Var på Grottrör #48 och spelledde ett pass baserat på settingen och reglerna från min kompis Jims kampanj Aenglum. Jag tog en karta från Dyson Logos, ett monster från Jims blogg och gjorde en dungeon placerad i vildmarken i regionen där megadungen Under ligger, samt fem färdiga rp byggda med folkslag och klasser specifika för settingen. Vi hann med mindre än jag räknat med, men det blev ett roligt pass.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,264
TOR 2ed kampanjen fortsätter. En osalig vålnad/gast från en svunnen forntid påstås gå igen på höglandet och ett försvinnande av förre borgherren påstås vara kopplad till den. Efter att ha konsulterat några högländare om saken så är vi härnäst på väg att undersöka ett gammalt gravkummel/krypta.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
365
Eftersom jag kommer hem sent efter spelpassen och går och lägger mig direkt så var det ju inte idag, men igår spelade jag Call of Cthulhu Sverige.

Jag och spelgruppen är nu fem sessioner in i vad som börjar bli ett av de längre egenskrivna äventyr jag spellett på flera år. En olycka i Göteborgs hamn vid en nattlig lossning från ett smuggelfartyg för med sig död och förstörelse. Jakten på ett förrymt utomvärldsligt väsen leder vidare till vad som verkar vara internationella konspirationer, korruption inom forskarvärlden och våldsamma kulter.
Väldigt klassiskt Call of Cthulhu med alla ingredienser, men både jag och spelarna har kul, och intrigerna, mysterierna och klurigheterna har hamnat på en bra nivå.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,728
Location
Demokratiska Republiken Latveria
The One Ring: Bilbo ber oss att undersöka varför Balin ännu inte återvänt från sitt besök i dvärgstaden Harmelt. Vi får ett kyligt mottagande från dvärgfursten som verkar kommit under inflytande från en Numenoransk-ättad människa.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,266
I förrgår: Into The Odd (SL). Våra tre äventyrare får ledtrådar av en vinddriven existens, och hittar en ränsel med demonförklädnads-scrolls och en portalsten i skogen. I demonskrud använder de stenen och kommer till Steamy Demon Spa, där de både får jobba som underhuggare och mata Ålakungen, syrabehandla häxan och massera en väldigt stel succubus, men oxå passar på att knycka löst och fast. De avslutar med att arrangera en kaotisk svavel-ångbastu som tar kål på allt i sin väg, och klarar sig med nöd och näppe med skinnet i behåll.

Nu senast: DoD23, Dimmornas Dal (SL). RPna hittade sista delen av statyetten i
Trolletinn efter diverse pulande med ett visst golv..
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,251
Location
Borås, Sverige
Spelade igår ett hack av Good Society: a Jane Austen rpg, som hette "You must leave this party engaged'. Rent formellt är det en one-shot av "Season Society" som är ett hack/mer fokuserat playset av Good Society.

Som vanligt väljer man hur historiskt korrekt man vill ha det och förgållande mellan män och kvinnor. Tonen här var vald till "fars", och valde att ha att "story viktigare än historiskt korrekt", samt att män och kvinnor kunde alla ha karriärrer och inleda förhållanden och inga pronlem med samkönade sådana.

Grundtanken är att det är en one-shot, och det är årets sista bal för debutanter. så de som ännu inte lyckats bli förlovade tidigare under säsongen får en sista chans. Man skapar sin rollperon löst från vanlig reglerna. och måste ange varför ens debutant inte lyckats haman i ett förhållande under säsongen. Standardvarianten är att man låter varje spelare skapa 2 suitors, men vi körde med att vi skapade bara 1, så verkligen bottenskrapet kvar. Vi hade dock en extra, i form av en person som hade försvunnit in i en mystisk hedge-maze under förra årets bal, men som nu var tillbaka och inte hade koll på att det hade gått 1 år.

Man kör lite speed-dating på den. Vi körde 2 runder a 10 minuter per karaktär, och efter varje sådan runda fick man säga om man trodde att att den suitor som karaktären hade interagerat med under sin runda skulle fria. Andra spelare (eller man själv) kan under runda använda tokens för att påverka saker. Vi började med 12 tokens var. Ens relation med den potentielle friare slumpades fram. Jag fick båda gångerna att dte var "My least favourite person", en annan fick "Love at first sight" trots att hon hade haft ett förhållande med personen innan.

När alla kört sina 2 rundor, så försvinner en slumpvis friare av någon anledning. Så en ny person försvann in i hedge-mazen.

Sedan börjar man med den spelare som har minst antal tokens kvar, och låter denne avgöra hur det gått med eventuella suitors till dennes rollperson. Så har man otur så försvinner ens möjliga kandidater innan man själv får påverka. Så då får man stå där med skammen som spinster...

Vi lyckades dock få till 4 frierier till 4 möjliga.

Min debutant hade inte lyckats få något förhålladne tidigare pga hon var fattig. Hennes pappa hade förlorat familjens pengar på tvivelaktiga investeringar, så hon kom från en fattig gren av en familj med fina anor. Hennes friare var en fänrik i flottan som var en gambler och som samlade på märkliga souvenirer av tveksamt ursrpung...

En av de andra blev ihop med Igor, före detta assistent till Dokotr Frankenstein. De hade varit ihop tidigare i Schweiz. Hennes syster som hade dåligt rykte och inte hade några spärrar på vad hon söäger (avslöjar folks hemlighet) blev ihop med en yngre änka vars make dött under mystiska omständigher. Kan ha varit så att änkan var vampyr och låg bakom dödsfallet. Den sista som var en galen prästdotter om jagade dinosaurieben (övertygad om att det var ben av drakar) blev hop med mannen som hade försvunnit in i hedge-mazen föregående år. Att han sedan försvann därefter är en annan sak. ;)

Var det kul? Helt ok, men ställer en del krav på kemin mellan spelarna. Jag och spelledaren hade spelat tillsammans tidigare. vi hade inte spelat med de andra, och för 2 av dem var det första gången de spelade Good Society-baserade spel. Jag föredrar en kortare kampanj dock.
 
Top