Idag har jag spelat...

Swords of the Serpentine, scenariot "Losing Face", med tre trevliga spelare som jag inte träffat förut. Jättebra sittning, tycker jag, och till priset av en del problem med stadsvakten och den framtida allmänna opinionen i Sjunkstaden lyckades faktiskt gruppen förhindra ett attentat. Det här var fjärde gången jag ledde scenariot, vilket gör det till mitt mest ledda i modern tid. Bara "Bland alfer och troll" för 40 år sedan kan eventuellt konkurrera.

Idag på Närcon spelade vi ett DnD5e-scenario som spelledaren själv hade skrivit: Det hemsökta bageriet. Det var jag, min sambo, kompisen från förra inlägget, plus två barn i 8-9-årsåldern. Mycket underhållande scenario! 🙂

Tillägg: Dagens citat (av ett av barnen): "Våld löser allt!" 💪

Igår fortsatte vi beyond the witchlight och det fortsätter vara hysteriskt kul. Nu har jag öppet sagt till min spelgrupp att jag som SL kastat reglerna genom fönstret och tänker ignorera dem så länge ingen misstycker. Även varit ärlig med gruppen att det beror på hur jag känner inför DnD 5 och 2024. Istället låter jag spelet flöda på utifrån spelarnas infall utan tärningsslag - att plocka bort en majoritet av alla tärningsslag har verkligen varit befriande och gjort att jag känner en större glädje i kampanjen. Gruppen har än så länge bara reagerat positivt på det hela.

Deras framträdande gick bra - det var där spelmötet började - och spelarna som inte kunde delta förra gången kunde nu hoppa in i gruppen med sin centaur. Något som ingen av oss var beredda på var när spelaren läste upp sin egenskrivna dikt som sitt show-nummer, vilken var gjorde med illa tilltaget rim som en del i att hans rollperson förlorat sin känsla för takt och ton. Efter det så fick spelarna som var med förra gången köra sitt nummer och beskriva hur de tillsammans gjorde ett framträdande med fokus på akrobatik med ljussättning av dancing light och den bittra, humorlösa alven som presentatör.

En stor grej att det fungerar så bra ska sägas är gruppen. Just nu spelar jag för första gången på länge med en väldigt välsvarvad grupp i hemmagruppen. En grupp med spelare som lutar sig in i varandras rollpersoner och spelar ut varandras svagheter och styrkor på ett sätt som lockar till rörelse framåt.

Back