Idag har jag köpt...

samling.jpg
Lite julklappar åt mig själv trillade in under veckan. Med Werewolf-böckerna saknar jag bara nu två stycken böcker kvar innan samlingen av (gamla) White Wolfs run av spelet är komplett. Cults plockade jag upp från Tradera, Blodveden var Kickstartad och The Succubus Club kom med på köpet då jag köpte Werewolf: The Apocalypse (även om jag redan hade den). Sist så plockade jag upp Kults Player's Guide och med det så har jag nu hälften av allt material som givits ut till det - vilket inkluderar alla PDF:er och trettielva grundregelutgåvor. :)

Fan också. Hustrun skriver valrossbetar på inköpslistan. Jag drar iväg till Grönland och dealar som fan med en eskimåstam. Får ett bra pris till slut, köper 70 stycken. Sedan när jag har fraktat hem dem kollar jag listan noggrannare med läsglasögonen på. Och så står det valnötskärnor. Jävla klant!

Jag har bara följt 13th Age ur Gloratha-perpektivet. Är skillnaderna stora, eller är det mest puts?

Det är ungefär det enda F20-spel jag skulle kunna tänka mig att hålla i. Känns som att designfilosofin är exakt 180 grader tvärtom mot OSR?

Jag har bara följt 13th Age ur Gloratha-perpektivet. Är skillnaderna stora, eller är det mest puts?

Det är ungefär det enda F20-spel jag skulle kunna tänka mig att hålla i. Känns som att designfilosofin är exakt 180 grader tvärtom mot OSR?
Har du läst 13A Glorantha så är grundreglerna samma. Men man har relationer till Ikonerna (d.v.s. faktionerna i världen) istället för Runorna.

Jag menade 2nd Edition här?
Inga stora skillnader i mekanik. Dispositionen av böckerna är helt omgjord, klasserna har fått tweaks. Det största är kanske att Ikonrelationerna nu fått många fler förslag om hur man kan använda dem, och intressant nog är grundidén från 1e helt borta. Den som ville att SL skulle använda tärningsslagen i början av en session för att improvisera hela äventyret, alltså - det har de ditchat.

Spontanbeställde precis Silent Titans som jag haft digitalt ett bra tag, men som jag känner fordrar fysisk bok. Tror inte det kommer komma till bords, men av det jag läst så är den oerhört intressant och tror den i minsta fall kommer inspirera.

Last edited:
Denna är lite fusk, eftersom det är en bok jag köpte in till bibliotekets bestånd på inköpsförslag, men tog hem den över nyår och har lite åsikter

Med tanke på hur namnkunniga äventyrsförfattare som är inkluderade så är jag förvånad över hur knepiga flera av tipsen är. För att ta ett par exempel:
  • "An adventure needs to present an illusion of free will" - här utgår författaren från att äventyret har en färdig handling (med ett förutbestämt slut) som spelarna måste luras in i. Även i mer handlingsbaserade äventyr tänker jag att detta är en rätt begränsad syn på äventyrsdesign.
  • "A well-designed adventure works for everyone" - detta är behjärtansvärt, men också begränsande. Det finns, och måste finnas, äventyr som kräver förförsåelse för hobbyn och dess uttryck, teman och idéer som inte kan utforskas om äventyrförfattaren måste förhålla sig till en spelledare som ska köra sin första spelträff.
Därmed sagt så är det en trevlig handbok och har såklart även massa bra tips, och alla bidrag inkluderar ett miniscenario som exemplifierar vad de skrivit om.

Goodman Games kommer snart med en uppföljare där bland annat Kelsey Dionne (som är en utmärkt äventyrsförfattare!) ska medverka i.

1000022891.jpg

Last edited:
(ett till inlägg som inte handlar om privat köp, men som jag ändå tycker är värt att dela)

För en tid sedan ondgjorde jag mig över att Coriolis: The Great Dark inte fanns att beställa via Adlibris (som mitt bibliotek har upphandling med). Då dök @TomasFriaLigan upp och erbjöd sig att skicka det till biblioteket alldeles gratis!
1000022954.jpg
Nu har det alltså kommit, och han skickade även med massa andra böcker - oerhört generöst! Kommer tjuvläsa dem i helgen, sedan införlivar jag dem i bibliotekets bestånd.

Spontanbeställde precis Silent Titans som jag haft digitalt ett bra tag, men som jag känner fordrar fysisk bok. Tror inte det kommer komma till bords, men av det jag läst så är den oerhört intressant och tror den i minsta fall kommer inspirera.
Nu kom detta enormt stiliga äventyr. Tror som sagt inte att det någonsin kommer komma till bords, men det är så smockfullt av kreativitet att man tvingas till inspiration.

1767870904040.png

Last edited:
Back