Ja, herrejäklar. Igår skickade jag iväg årets sista rollpelsbeställning och den gick till Noble Knight Games.
Till AD&D blev det Elminster's Ecologies I som är det första tillägget till boxen Elminster's Ecologies och går in på flora och fauna i två områden i Forgotten Realms. Det blev också Monstrous Compendium Mystara Appendix, en monsterbok till världen Mystara då.
Till D&D 3.X blev det en Monster Manual IV, den enda jag saknade till det spelet. Den ska framför allt användas i en kampanj jag har där världen invaderats av kaotiskt muterande varelser så ju mer bisarra varelser, desto bättre.
Till Torg blev det äventyren City of Demons och Central Valley Gate samt tilläggsböckerna Pixaud's Practical Grimoire (nya formler), The Godnet (Kristcyberpåvedömets Internet) och Infiniverse Campaign Update #3 (samlar vad som hänt i hela Torgvärlden under ett år ca).
Till Traveller the New Era blev det en spelledarskärm och en bok om utomjordingar, Aliens of the Rim #1 - Hivers and Ithklur. TTNE är ett av spelen jag inte bryr mig om att samla allt till men några saker finns det kvar att köpa.
Till Castle Falkenstein blev det Steam Age och The Book of Sigils. Vet inte exakt vad böckerna handlar om, men de var billiga och jag gillar spelet.
Sen blev det sista boken jag saknade till Last Unicorn Games Star Trek, nämligen Star Trek - The Roleplaying Game. Det utspelar sig i originalseriens tid medan bolagets två andra spel utspelade sig i Next Generationeran och i och runt Deep Space Nine. Av deras, Deciphers och Asmodees Star Trekspel är det LUGs jag gillar mest.
Sen blev det en klassisk bok från Palladium, The Compendium of Weapons, Armor & Castles. Jag hoppas hitta saker där som inte mina andra böcker på ämnena tagit upp.
Från Bokus blev det också en bok förra veckan. Det är inte en rollspelsbok men jag har tänkt använda den till rollspel och det är ett återtryck av en Searskatalog från 1897. Det passar fint till spel som Castle Falkenstein, AD&Ds Masque of the Red Death, Chtulhu by Gaslight och andra som utspelar sig i perioden. För den som inte vet vad en Searskatalog är så var det en amerikansk postorderkatalog med sin start några år innan denna gavs ut. De var vanligtvis en bra bit över 1000 sidor med det mesta man kunde köpa och det är intressant och bra att få tidsenliga priser på de många produkterna som finns i den. Här kan man alltså se vad ett par "kalsonger", en vanlig snakeoilkur, en tunna godis, ett fickur, en orgel, en spis, ett hagelgevär, en penna, en tvål, en vinddriven såg och en droska kostade, bland många andra saker. Om man är intresserad av andra tidsperioder finns det några andra återtryck, men det är inte svårt att få tag på original heller. Katalogerna producerades till 1993.