Tittade åter på spel som
Into the Odd, Mythic Bastionland, Fiasco m.fl. (rollspels som rekommenderats i en annan tråd) för att vidga mina vyer, men slås av hur dyra de är igen. 800kr för 350 sidor? 390kr för 144 sidor? Är sidorna gjorda av guld och knark? Kanske om 20 år när de är samlarobjekt och svåra att få tag på. Fiasco var inte så dyrt men där var temat så urtråkigt så jag ska försöka hitta ett alternativ.
Så istället blev det lite gamla saker.
Först var
Glory of Rome från AD&D 2nd ed-linjen Historical Reference, den sista jag har kvar för att den underserien ska vara komplett, och det sista jag behöver då jag håller på att konstruera en kampanj där rollpersonerna är odödliga människor som får leva genom de olika historiska epokerna från strax före utvandringen från Afrika fram till senmedeltid.
Sen blev det ett styck
Complete Priest's Handbook. Klubben äger ett ex men jag vill också ha ett eget. De tidiga böckerna i AD&D 2nd ed-linjen med Complete Handbooks, )en för varje klass och underklass, samt några med fokus på egna raser, psioniska krafter och nyversioner av klasser från 1st edition), var ganska spretiga och mer unika i sitt upplägg än senare böcker.
Joshuan's Almanac är en samlingsbok, den sista i en serie där de första delarna heter Poor Wizard's Almanac, med händelser och kuriosa för ett år i Known World/Mystara. Med den så är det tre saker kvar för att den linjen ska vara komplett för mig.
Jakandor: Isle of Destiny är den tredje delen av vad som skulle vara fyra där barbarer, en nekromantisk kultur och en invaderande kultur låter bli att samexistera på ön Jakandor som också har högteknologiska lämningar på sig. Jag har spelat äventyren i denna serie tidigare men inte ägt äventyren själv. Jag kom ihåg att vi spelade barbarerna och de från den nekromantiska kulturen men kommer inte ihåg det tredje äventyret.
Till Ravenloft för AD&D 2nd ed blev det boken
Forged of Darkness som handlar om magiska föremål. I sämsta fall är det ett gäng torrt beskrivna föremål, i bästa föremål som kan inspirera till hela äventyr eller kampanjer.
Till White Wolf's Sword & Sorcery-studio-versionen av Gamma World köpte jag
Player's Handbook och
Machines & Mutants. Har inga andra böcker till den utgåvan, men priset var bra och jag samlar ju på Gamma World så...
Inväntar lite mer pengar senare i månaden och då blir det nog årets sista beställning från Noble Knight Games. Det ska tydligen gå att lägga pengar på annat än rollspel och jag tycker jag har gjort en bra insats i år för att kontra alla i Köpfritt år-tråden