Nekromanti Idag fick jag Fenix!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nån annan som fått den?

Vad tyckte ni? Själv är jag jättenöjd med det mesta.

Omslaget är kanon, för mig känns den mycket WFRP på nått sätt. Perfa!

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag hade inte ens någon koll på att det redan var dags för ett nytt nummer. Men det skulle sitta perfekt nu när sommaren verkar regna bort i snabb takt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Idag fick jag TRE Fenix!

Jag har inte bestämt mig för vilken som är bäst än, men jag har bläddrat igenom två och det såg bra ut. Ska bli skönt att krypa ner under täcket ikväll (okej, det lär bli imorgon på morgonen) och umgås lite. Senaste Sverox var ju i vanlig ordning en besvikelse (eller nja, den uppfyllde mina förväntningar.)

Foggmock - freeloader
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Jadå - helt okay nummer, även om jag själv tyckte att EVE-artikeln kändes malplacerad.

Sedan var det väl lite trist att inte öka förvirringen som hade kommit om Riot hade kört sin gamla långkörare "bara en kan vara störst"-annons i samma nummer som Neos annons. ,-)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag har inte fått min...

...Varken igår eller idag? Det känns lite småtrist... :gremfrown:
Är det bara postverket som klantat sig som vanligt, eller är det så att ni inte tycker om mig...? :gremfrown: :gremwink:
Hade dock suttit fint med en idag, då det här kan bli en seg dag. För mycket spel. Gah.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,307
Location
Göteborg, Lindome
Re: Jag har inte fått min...

Som sagt, fredagar är en bra dag för Fenix! :gremgrin:

Nu skall jag ta en kopp kaffe och avnjuta nummer 4 av Fenix...

/Mikael
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har bara skummat min än så länge. Den ligger på toaletten och läses i etapper.
Inget ögonbrynshöjande än. Mittland verkar vara snyggt illustrerat. Därmed håller jag tyst om resten av mina åsikter om det. Eon-äventyret har jag bara kikat på som hastigast men det verkar lite slentrian. Birger Barbaren genial som alltid, trillade nästan ur stolen av skratt (med tanke på var jag har för vana att läsa Fenix, kunde det fått ödesdigra konsekvenser...).

/Joel - skippar ytterligare detaljer
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Jag har inte fått min...

Jättetrist:-( Hör av dig om du inte har fått den på måndag, då får vi ha ett allvarligt samtal med posten.

/a & t
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Re: Jag har inte fått min...

Nope, jag fick ingen Fenix idag heller, men jag har mailat er om det också. Sparka gärna lite på posten för min räkning också...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Egentligen fick jag den i fredags, men först nu har jag ork och ångest nog att skriva vad jag tycker om den.
Omslaget var najs, det känns nog bara WFRP för att det är en get med. Och ska jag vara ett neggo å är det här det ointressantaste numret jag läst hittills, vilket fortfarande sparkar rumpa med Sverox och... öh... Fantomen. Jag läste med behållning endast artickeln om Mutantskräck och Birger Barbaren, rsten antingen skummades eller hoppades över av olika anledningar (Mittlandartikeln skippades tills vidare pga textens storlek och massa och lajvartiklarna då jag håller mig inomhus (se Nightowls signatur för förklaringar) och nu har jag använt en parantes inom parantes och därför dömt ut mig själv).
Jag vet inte, nummer 4 blev ett blaha-blahanummer för mig. Därmed inte sagt att jag på något vis kräver någons huvud på ett fat eller ylar om hur redaktionen borde kölhalas, jag bara tänkte väga upp för alla positiva omdömmen så att det hela blir statistiskt mer sannolikt :gremgrin:
Tack för en bra tidning!


Storuggla, ser fram emot nr 5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Konstig, för jag fick min i fredags [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som bor i Norrköping han med
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Omslaget var najs, det känns nog bara WFRP för att det är en get med.

Min spontana reaktion på den var "Patrik Norrman goes Hans Arnold!" (-:

Fast han var inte den enda tecknaren som verkade 'göra' någon annan i det här numret; till stämningiTrudvang-artikeln har Peter Bergting en bild som jag hade kunnat svära på var gjord av Lukas Thelin. Och Thelin själv har två rätt icke-Thelinska bilder i skräck-SL-artikeln, där den första liknar en Bergting...

--
Åke
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
I concur!

Fick en fadd eftersmak efter att ha läst den. När jag lade mig ner för att läsa den läste jag fortfarande lika mycket som när jag skummade den, alldeles för många ointressanta artiklar där Theos artikel om Trudvangsstämning var ett solklart bottenmärke. Vadå Trudvang? Släcka lyset och spela musik? Nähedutack. Riotminds ska hålla sig till det de är bra på, skriva mod-... hitta på idéer.

I övrigt lär den meh:iga atmosfären bero på att jag inte alls är särskilt förtjust i ... just det, skräck.

Till dags dato bästa Birger Barbarer dock. :gremlaugh:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag tycker själv att de två första numren var de hittills bästa, medan de två senare inte har givit mig lika mycket (jag är inte heller något gigantiskt skräckfan). Likväl är Fenix den bästa svenska rollspelstidning jag har sett de senaste tio åren (i klass med Rubicon och Grey Ooze - bättre än Sinkadus, Codex, Sverox och Saga) så jag kommer att fortsätta vara prenumerant så länge det går.

Jag skulle dock inte gråta om det kom lite mer D20/OGL Fantasy.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Nyfiken fråga: vad var det som gjorde att du gillade de två första numren bättre än de två senaste? Mer än temat den här gången då förstås;-)

/t & a
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Nyfiken fråga: vad var det som gjorde att du gillade de två första numren bättre än de två senaste? Mer än temat den här gången då förstås;-)
Mitt uttalande byggde egentligen mest på känsla, men nu har jag i alla fall kollat igenom nummer 1,2 och 4 (kunde inte lokalisera nr 3 bland alla mina rollspelshögar) och har nog kommit fram till att mitt känslomässiga uttalande faktiskt stämmer hyfsat med vad jag faktiskt tycker. Det som jag bygger mina uppfattningar på är inte den faktiska kvaliteten på artiklarna utan i vilken mån jag är intresserad av innehållet. De två senaste numren har haft lika välskrivna artiklar som de första, men jag har helt enkelt föredragit innehållet i de första.

Nr 1 var lysande - det kändes verkligen som att man hade fått en ny fräsch rollspelstidning att läsa. De artiklar som jag tyckte var intressantast var Blood Bowl, Conan, Fansinspalten, Fenix, intervjun med Marc Miller och äventyrsplatsen till Mutant - just för att detta behandlade spel/företeelser som jag är intresserad av. Dessutom var det extra tjockt, vilket betyder att det helt enkelt var mer trevligt att läsa...

I nr 2 gillade OGL-stridsreglerna, Romartikeln och Mutantfortsättningen. Det kändes som i princip allt var kul att läsa förutom Western och onlinespel, vilket beror på att jag inte är westernintresserad (tyvärr - detta är ingen kritik mot er, man har helt enkelt olika smak och rollspelet är säkert utmärkt) och inte har tid för rpg på dator/TV-spel.

I nr 3 (som jag alltså inte har framför mig) har jag för mig att jag reagerade på att det var för mycket airsoft (vilket jag är fullständigt ointresserad av (mer ointresserad än av Western och onlinespel). Det var säkert inte mer än 4-5 sidor airsoft/paintball, men det gjorde i alla fall att jag reagerade.

Min relativt sett mer negativa uppfattning av nr 4 bygger mest på att jag inte är så intresserad av temat. Temat är dock givet för en rollspelstidning med självaktning - större delen av läsekretsen har nog inte min uppfattning. Dock tycker jag att det var ett misstag med det lilla typsnittet i DoD-artikeln - det kommer att dröja innan jag orkar läsa den.

Så summa sumarum tycker jag att Fenix är en utmärkt tidning som, eftersom den måste vara bred för att kunna nå en hyfsat bred marknad, i vissa nummer har fler artiklar som tilltalar mig och färre i andra. De två rollspel jag är mest intresserad av är D&D/D20/OGL och Mutant - därför tycker jag självklart också att artiklar om de spelen är mer intressanta än artiklar till t.ex. Western eller Västmark. Dock kommer jag, såvida jag inte skulle bli arbetslös eller långtidssjukskriven, att prenumera på Fenix så länge som innehållet är detsamma som tidningen har för tillfället. För min del får ni dock gärna sluta skriva om Airsoft/Paintball, eftersom det mest känns som en kvarleva från gamla Sverox och inte intresserar mig det minsta.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Jag har fortfarande inte fått min...

Jag har fortfarande inte fått min Fenix och nu börjar jag bli lite ledsen i ögat. Är det här Postens onda hämnd mot mig för att min klass lussade på deras kontor i nian? Sen vore det ju roligt med svar på mailet också. :gremwink:
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Jag har fortfarande inte fått min...

Jepp, postverket har avslöjat dig och du kommer aldrig mer att få någon post hem. Eller, eh, får inget vettigt svar från dem:-( Ny tidning är på G - liksom mailsvar.

/a & t
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Wee!

Tack och tack, idag trillade det ner ett jättefint kuvert med en Fenix i, en Fenix som verkar helt klart intressant, bland det som intresserar mig... :gremcrazy:

Nåja, den ska läsas snarast. Tack. :gremsmile:
 
Top