Nekromanti Idétråd för Designmanifest

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
För "stilrena"*:
Endast en sida för rollformulär, max 2!
- 2 sidor betyder att man fortfarande bara har ett papper att hålla reda på
- Första sidan ska man lätt kunna se den information man behöver på.

*Det är förvisso ganska brett - de flesta rollspel behöver inte mer än 2 sidor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Max Raven said:
För "stilrena"*:
Endast en sida för rollformulär, max 2!
- 2 sidor betyder att man fortfarande bara har ett papper att hålla reda på
- Första sidan ska man lätt kunna se den information man behöver på.

*Det är förvisso ganska brett - de flesta rollspel behöver inte mer än 2 sidor.
Jag tycker:
- Ett rollformulär som upptar mer än ett enkelsidigt A5 tyder på att regelsystemet är för krångligt.

Vilken sorts designprinciper är du ute efter? Estetiska, systemmässiga, etiska?

Jag tycker t.ex att man bör kvotera sina SLP:er.
- Minst 50% av SLP:erna bör vara kvinnor. Det inkluderar spelexempel. De ska vara aktiva, inte passiva.
- Minst en homosexuell SLP, gärna någon transsexuell - utan att det blir trams.
- Blanda etniciteter och namntraditioner.
- I exempelspelgruppen: SL är tjej, första spelaren kille, andra spelaren tjej. Sedan varannan.
- Illustrationer bör i minst 50% av fallen visa en kvinna. Andelen aktiva kvinnor och aktiva män i bilderna bör vara ungefär lika; om övervikt finns bör den vara till kvinnors fördel.
- Kvinnors kläder bör i första hand vara praktiska.
- Visa upp andra kroppsformer än de osannolika fotomodellerna.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Kan inte säga att jag håller med om att karaktärsblad endast bör vara en sida, alternativt två sidor.

I alla fall:

I min värld är det som följande:
Praktikalitet: Först och främst ska ett karaktärsblad, bok eller vad som helst fylla sin funktion. Detta innefattar lätthet att läsa, Rätt fält/rader (och rätt antal fält/rader), tydlig layout och så vidare. Jag finner det rätt praktiskt med några få, väl valda referenser till grundmaterialet (böckerna) på karaktärsbladen, om man skulle glömma något.

Estetiskt tilltalande: Som det ser ut idag ska saker vara rena och tilltalande igenom enkla medel. Inga komplicerade bilder, symboler, krumelurer eller dylikt. Fundera på vad du vill åstadkomma med din produkt och vilken still du vill ha. I vissa spel kanske en snirklig bård eller snitsiga bilder förhöjer känslan.

Unik formgivning: Om möjligt, försök att göra din produkt (vad det nu kan vara, OP specificerade inte) visuellt unik, helst utan att tumma på föregående punkt. En produkt som du direkt kan säga "ah, men det där är en sida ur rollspelet X, för jag känner igen stilen" om är lättare att få folk att minnas. Brand Recognition är en av de viktigaste marknadsföringstaktikerna (varför tror ni Coca-Cola är vad det är?), och det fungerar HELT utifrån minne och unika intryck.

En kombination av Estetiskt Tilltalande och Praktisk är en utskriftsvänlig variant, svartvit och förenklad.

EXAKT hur man formgiver (och, i avsaknad av annat ord, genusbalanserar (?)) produkten i allmänhet så ska man fundera på vad man vill åstadkomma. Ett cyberpunk-spel ska förslagsvis ha cyberpunkigt utseende både i sina böcker och i sina karaktärsark. Eller kanske karaktärsarken imiterar framtidens datorprogram, komplett med Tron-linjer? DET tänker jag inte komma med tips om. Det hänger helt på individens tycke, smak och estetiska talang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Tillägg:

Rollformulär bör endast använda sig av svart och vitt, och vara tillräckligt grovkorniga för att även dåliga gamla svartvita bläckstråleskrivare ska klara av dem. man ska kunna använda skolans kopiator utan att något ändras markant, liksom; gråskalor faller bort direkt. Och färg ska vi inte ens prata om.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
krank said:
Tillägg:

Rollformulär bör endast använda sig av svart och vitt, och vara tillräckligt grovkorniga för att även dåliga gamla svartvita bläckstråleskrivare ska klara av dem. man ska kunna använda skolans kopiator utan att något ändras markant, liksom; gråskalor faller bort direkt. Och färg ska vi inte ens prata om.
This!

Stör mig på rollspelsföretag som envisas med tjocka bildramar som tömmer färg-patronerna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
SirFrog said:
Kan inte säga att jag håller med om att karaktärsblad endast bör vara en sida, alternativt två sidor.
Stopp och belägg - Bara så jag är med här... Den här tråden är väl till för att lista olika designmanifest, inte diskutera design? Klargör för mig, Max!
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Arvidos MC said:
SirFrog said:
Kan inte säga att jag håller med om att karaktärsblad endast bör vara en sida, alternativt två sidor.
Stopp och belägg - Bara så jag är med här... Den här tråden är väl till för att lista olika designmanifest, inte diskutera design? Klargör för mig, Max!
Det var menat åt kranks håll, men jag håller med om att klargöring krävs. Jag skrev egentligen bara vad jag själv personligen anser är viktigt i design rent tekniskt sett. Dessutom anser jag att ett spel inte nödvändigtvis är för krångligt bara för att det har ett karaktärsblad på mer än två sidor. Tvärtom välkomnar jag spel som skriver ordentliga rutor för allt. Om allt ryms på karaktärsbladen slipper man ha mågra externa anteckningsmedel. Detta är dock nog smak. Vissa föredrar enklare system.

Men som sagt, herr Max, explain what you want and for what purpose.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Arvidos MC said:
Stopp och belägg - Bara så jag är med här... Den här tråden är väl till för att lista olika designmanifest, inte diskutera design? Klargör för mig, Max!
Eh, ja - främst var tanken att lista olika designmanifest. Dock kan det väl bli en del design-diskussion också? :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
SirFrog said:
Jag skrev egentligen bara vad jag själv personligen anser är viktigt i design rent tekniskt sett. Dessutom anser jag att ett spel inte nödvändigtvis är för krångligt bara för att det har ett karaktärsblad på mer än två sidor. Tvärtom välkomnar jag spel som skriver ordentliga rutor för allt.
Jag ser inget motsatsförhållande här. På ett A5 bör man få plats med ordentliga rutor för allt systemmässigt relevant.

Vad gäller sådant som inte är systemmässigt relevant finns det inte ett formulär i världen som har tillräcklig plats. Namn på intressanta SLP:er, ledtrådar man hittat, relationsdiagram, listor på utrustning och platser... jag ser inte riktigt poängen med att försöka få plats med "allt" på formuläret. Forumlärets uppgift, anser jag, är att låta spelare/SL snabbt och enkelt hitta rollpersonens värden. Allt annat sköts ändå bättre via anteckningsblock.

Man slipper aldrig externa anteckningsmedel. Om man inte är den typ av spelare som knappt antecknar något, då.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Ond bråd död said:
Stör mig på rollspelsföretag som envisas med tjocka bildramar som tömmer färg-patronerna.
Håller inte med, visst kan de tänkas finnas två olika versioner (vilket det borde finnas) men jag vill ha riktigt snygga rollformulär även om de självklart ska vara praktiska och väl utformade. Jag betala desutom gärna för att köpa dessa snygga officiella rollformulär.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Några punkter som jag, *smack* *smack*, tänkte smaka lite på:

Inga regler för sådant som kan skötas vid spelbordet. Inga regler för social konflikt, inga regler för vad man kan uppleva i form av syn, hörsel eller smak.

Misslyckanden har konsekvenser. Om den enda möjliga utgången av ett användande av regler är att man lyckas eller att inget händer, då skall inga regler användas.

Ha ett grundsystem att falla tillbaka på när regler behöver improviseras.

Jag kom på en till: Låt någon eller flera delar av regelsystemet ha en märklig egenhet (jag kallar det för Q-faktorn eller "the quirkiness factor", tack Jarl).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Grundsystemet ska inte ta mer än några rader/kunna förklaras på 5 minuter.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
På karaktärsblad: Om det är troligt att en viss typ av rollpersoner har ett flertal olika färdigheter, se då till att alla tillgängliga färigheterna faktiskt finns utskrivna på rollformuläret.

Exempel: i D&D så är det troligt att folk har flera typer av Knowledges. Då skall de finnas med eller åtminstone ha tillräckligt med utrymme så att man kan skriva in dem inte bara 1 eller 2 ynka rader.

Om man nu envisas med att ha massa värden som skall räknas ut baserat på andra saker, se till att formlerna då finns med på rollformuläret.

/Ulfgeir
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag hade en tanke om att göra ett formulär med 4st A5 sidor, eller alltså helt enkelt ett A4 som man viker ihop och får en fram och baksida + 2st insidor.
Designen på detta skulle då i grova drag vara att framsidan skulle vara karaktärens namn och lite beskrivning på den osv.. Eventuellt skulle man slänga in skills där beroende på hur systemet nu ser ut.
På baksidan skulle man ha utrustning och sånt.
På dom 2 sidorna i mitten skulle man då ha olika egenskaper och plats för tex sådant som används i strid eller liknande.

Det var ett tag sen jag tänkte på det så vet inte om det ens kommer passa längre, men tänkte jag kunde passa på slänga in iden här och se vad folk säger :gremsmile:

En nackdel med det som jag kan tänka mig vore väl att det nog att man måste vara lite försiktig med hur man placerar saker så dom inte skrivs ut för långt åt sidorna, eller så att något blir upp och ner när man skriver ut andra sidan.
Sen kanske man viker lite snett när man ska vika ihop det första gången vilket också skulle vara störande.

Vet inte om man kan argumentera riktigt så att "du får väl vara försiktig" men vad tycker ni? :gremsmile:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ett bra spel ska ha ett latent innehåll; ett djup som möjliggör tolkningar. Ett bra spel är gärna subversivt.

Ett bra spel utgår från en handfull principer, som lätt kan läras in eller läras ut. Det ryggar från upprepningar och tradiga modifikationer, satsar på kvalitativa skillnader snarare än kvantitativa skillnader.

Ett bra spel känns och ser ut som om det kommer i en låda. Ett första klassens spel kommer i en låda.

Ett bra spel ger utrymme för läsarens fantasi och kreativitet. Det erbjuder inte alla lösningar, utan pekar läsaren i rätt riktning för att hitta egna lösningar.

Ett bra spel vågar vara dåligt. Det erkänner att läsaren är dess viktigaste komponent, och att skapandet av husregler är en central del i att väcka läsarens uppfinningsrikedom.
 
Top