Nekromanti Idétorkan! [Spoiler mina spelare!]

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tjo, hej, goddag och hallå!

Jo då, mycket riktigt, har idétorkan. Det var tänkt att det skulle bli spel till helgen, och är relativt säker på att det blir jag som spelleder. Tråkiga är att folk kommer vara lite upptagna, så kan inte fortsätta på den kampanjen vi spelar på, som vi började innan sommaren starta.

So, here's my problem. Jag har mer eller minder använt alla mina ideér som låg på hög och väntade på att bli användna, så jag undrar - Är det någon som har något förslag om vad som skulle kunna hända osv? Karaktärer osv spelar ingen roll, blir nog att dom gör nya - Så kasta all möjligt emot mig, skulle vara riktigt glad om ni hade några förslag!

Iavhé, som knapprar på lite nacho och dricker vatten.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Spelled en kampanj där spelarna är studenter, låt dem komma på olika Eon-studentspex. Låt dem uppleva hur man i t.ex. en Sabrisk magiakademi har inspark/nollning. Låt dem göra spratt och stoj mot lektorer.

Tänk Harry Potter med dödsslag.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Man har ju upplägg att spelarna anklagas för fusk på en uppsats, och att man måste göra utredning/spioneri för att lista ut vem.

Kanske expeditioner till fjärran länder som "studieresor". Praktiska lektioner i vissa ämnen kan leda till oanade följder.
Anatomilektionen tar en oväntad vändning när (t.ex.) ett Draghirkadaver plötsligt börjar röra sig och bärsärka.

En troende student ertappas med fusk då den använder sig av religiösa ceremonier för att få kunskap. (dela kunskap & divination)

En elev från en annan akademi lyckas med ohederliga medel få tag på det magiska lösenord som leder till en av spelarnas sovsalar, spelarna vaknar med ofarliga, men väldigt omständiga magiska effekter, typ "bromsa". Spelarna måste nu planera ett passande hämnande skämt.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Haha, det här var ju roligt :gremsmile:

Självklart så är det intrigerande om lärarposterna, den som lyckas göra sig av med rätt konkurrent får en bättre lärarpost. Spelarna kan erbjudas att hjälpa en lärare att stiga i graderna, lyckas de så kan de vinna mycket på det, misslyckas det så har de en ärkefiende extra :gremgrin:

Eller så utövar den första läraren utpressning på dem på ett sätt eller annat, så att de MÅSTE lyckas.

/Jenin, undrar hur det ska gå
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tror det blir på att göra någonting i stil med en skola faktiskt, tackar och bockar. Men fortsätt gärna att dela med er av era ideér x)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bwahahahaha!!!


okej right, nu är det tid för seriösiteter.

Hade jag varit du så hade jag använt mig av spelledarpersoner som tidigare funnits med i ett äventyr men som då hade en biroll eller att de var en fiende till rollpersonerna.

Birollen kan återanknyta till tidigare minnen (tidigare äventyr).
"Fienden" kan illustreras på ett sådant sätt att han inte längre kan ses som "ond", jag brukar göra sådant för att ta bort spelares moralsyn Gott/Ont, Sanning/lögn osv. Men då tillhör jag också den post-moderna generationen.

Ett harry potter tema skulle inte funka för mig som SL eller för vår spelgrupp då det skulle vara lätt att komma in på humor och parodi något jag personligen tycker förstör känslan jag rollspelar för.

Men om du ska köra på studenttemat så kan jag rekommendera böckerna: Nekromantikerns födelse och Nekromantikerns irrfärder av Nick Perumov. Där illustreras studentakademin på ett häftigt sätt. Tänk dig lektionerna för en nekromantiker(nekrotropiker?)hur den tvingas arbeta med lik t.ex. samt vilket arbete man får efter studierna: forska om död eller "lugna ned kyrkogårdar" ??? och vilken social effekt det får hos andra studiegrupper, biotropiker etc. Hur de som läser biotropi (och andra inkomstbringande magistudier) kanske är nyrika söner och som snarare studerar de ämnena av girighet snarare än ett kall.

Jag tycker det är lätt att tänka när man gör en magiker att man tar en magiskola som har häftiga äventyrsmagier (lightning bolt någon?), det kan därför vara intressant att "griodlisera" studenterna.

Nollning, spex, m.m skulle jag direkt avråda ifrån om man inte tycker att parodier och "the gamers" spelkvällar är något önskvärt. Samma sak med Förslaget om mobbning mellan historiekillar och krigsakademikillar, ser inte vad man vill uppnå för upplevelse där. Men sen kanske Kraetyz, Viggo och Telephalsion var oseriösa men det känner jag dem för dåligt för att kunna tolka.


// Tibrand som tycker rollspelskampanjer som utspelar sig över flera generationer är det sexigaste just nu.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Tja du, vi får se hur det blir. Är själv inte helt säker på om det blir akademi-tema, men jag klottrar lite ifall om att. Börjar dock bli lite ont om tid så det är väl dags för mig att bestämma mig snart. Tackar igen ^^
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Annars är arkeologiska expeditioner jävligt roliga, faktiskt!
I alla fall om det är Danarthiska eller Radh Kamras
ruiner som ska expediteras (lol ord?) till! ^^

//Kraetyz, från nekrokraternas Danarth
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Arkeologiska expeditioner är rätt så kul, aye. Det är en typisk grej här ute som vi alltid spelar när vi inte har något annat i tanke, eller efter ett äventyr tagit slut... Varför tänkte jag inte på det? Danarth sa herrn? ^^
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Danarth sade herrn indeed.
Det ska finnas en väldans massa fina ruiner från deras stortid typ runt hela Rhungsjön, så du kan ju spela lite varstans.

Idéer:
Om från nekrokratiska tiden: Gång ner i underjorden,
förhäxad artefakt som förvränger ägarens tankar.
Om från kronokratiska tiden: Magiska tid/rum-portaler, extremt gamla men välbevarade skrifter som bara råkar vara eftertraktade av bråkigt folk.

//Kraetyz, har lite tråkigt ^^
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Du kan alltid cirkla ett äventyr kring att hitta den mytiska staden Kynborea som förstördes av massa katastroger (legender & hemligheter)

Eller använda den sjunkna ön på karta Ö:10 i sjöfarare & pirater som ett atlantis som jag håller på med. Det ligger söder om Muhadinska halvön.

Eller låta dem spela pirater. Då kan man slänga in alla olika folk och raser. Alla åker på havet, och många har dyrbarheter ombord. och spelarna lär undvika tung rustning om de inte har en dödsönskan (simma i helrustning är inte helt lätt), så då blir även lätt beväpnade fiender ett hot, något som blir ovanligare på land, när folk knallar runt med tornerrustning eller plåtrustning+ringhauberk om de får chansen.

//Tele som vet att 15-12-15 är mäktigt.
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Låter inte helt fel, kanske kan väva in dom Urgamla också <visslar oskyldigt>

Iavhe, älskar dom Urgamla.
 
Top