Nekromanti Idétorka! Behöver hjälp, SNABBT!

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Hejsan svejsan!

Nu är det så att jag har blivit tvingad att spelleda igen, vi spelar för nuvarande Noir, men även ni som inte är bekanta med det kan nog ge mig hjälp.

Jag har total jävla idétorka! Jag kommer inte på något intressant upplägg.

Kriterierna är att rollpersonerna har nyligen deserterat från fronten och tagit sig tillbaka till huvudstaden Sandukar. Vi bestämmde oss för att börja arbeta inom polismakten allesammans (för att vi har aldrig spelat poliser förut). Jag tänkte främst använda tvserien The Shield som inspirationskälla (jag vill förmedla samma korrupta känsla fast med Noir's urtypiska dystopiska sunk och misär). Men till frågan: vad ska hända?

Vad ska jag utsätta rollpersonerna för under deras first day on the job? Jag har dessutom tänkt att INTE rollspela själva aspirantperioden utan istället göra ett litet tidshopp så att de direkt hamnar i polisverksamheten.

Meningen med denna första session är att rollpersonerna ska försöka avancera och bli tillsatta i en specialstyrka á la "Strike Team" som figurerar i The Shield, problemet är att jag kommer inte på något intressant att kasta på dem till påvägen dit.

Så kära, underbara formiter, jag ber ödmjukast om hjälp med idéer till upplägg och brottsfall som kan vara intressanta. Spelledandet ska börja p söndag morgon så tiden är lite knapp. Jag är desperat!

Tackar på förhand

//Coffe_Kanon - som känner paniken sprida sig genom kroppen
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En tanke jag fick bara såhär, är trauma..
Vad har dina spelare med sig i bagaget när de kommer tillbaka till Sandukar ? Jag menar, de borde ha ett & annat som de gjort, varit med om när de varit ute & krigat.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
En gemensam barnds-/polisaspirantomsvän har blivit mördad.
På mordplatsen hittas ingenting konstigt.
Däremot, dagen efter så får någon av rollpersonerna ett kryptisk brev från den mördade personen.
Brevet leder till…

//eriik. skyndar hem
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Hämta upp ett vittne i Fallna staden då plötsligt upplopp utbryter.

Huvudpersonerna hamnar i gräl med en snubbe som mss råkar illa ut. Dock visar det sig att snubben var Sergy Rulovs gudson.

Huvudpersonerna blir jagade av någon som vill hämnas från tiden vid fronten.

Huvudpersonerna transporterar bevismaterial/misstänkta till stationen, dock är detta en fälla med en kraftig sprängladdning som spränger huset och kollegor till blodsmet.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ministeriet

Alltså om dom har desserterat och flytt tillbaka till Sandukar bör dom ha gjort det med fejkade identitet annars så skulle dom ha rätt så saftiga problem med ministeriet.

RP'na har hemlig identitet för ministeriet och jobbar som poliser:

*Nån kollega till dom börjar fatta misstankar att personerna inte är vad dom utger sig för att vara.
*Nån kriminell typ som RP'na har arresterat känner igen en av rollpersonerna från fronten och börjar utpressa honom.
*Ministeriet börjar ställa en massa frågot.
*Mardrömmar är alltid bra!
*En skitläcker snutbrud faller för en av RPna, "Lite romans här kanske? Vad gjör hon när hon får veta sanningen?
* Mafian härjar inom distriktet och RPna ställs mot valet att spela: Hederlig, halvhederlig och dirtycop? Intriger, dubbelspel?
*En kollega till RPna är en riktig Dirty Cop, på jobbet är han kommisarie medan på fritiden sköter han en prostitionshärva i stil med amsterdam.
*RPna's chef är en riktig bulldog som dessutom avskyr en av rollpersonerna pga utav sin ,hudfärg, sexuella läggning eller uttal.
*RPna's kusin är kvar på fronten och behöver hjälp hem


//Flurtis som hoppas du finner nått gott.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Man ska ju ha klart för sig att polisverksamheten är oftast en slentrian utan en massa biljakter, våldsamma motstånd och skjutningar.

Det är lite böter för felaktiga trafikbeteenden och en massa snack med vanligt folk och naturligtvis minst en snattare under 18 år där mamma måste komma till affären och en overförfriskad stammis som måste läggas in.

Det som får mig att bli lite omtumlad är just att hamna inför situationer som man inte väntat sig, ett så kallat omfall.

ex att åka på en liggande fylla som visar sig vara en kille mördad med 65+ knivhugg.

eller

att åka på ett rutinjobb där målsägaren får ett psykbryt och angriper polisen med yxa i tron att de är gärningsmännen.

Att försätta folk i en situation som bllir skitfarlig och sen utsätta dem för samma sak igen och se om det går likadant, skillnaden på scenario 2 är att det inte behövs något våld för att det är lungt rakt igenom, men kolla folks reaktioner när de tror att det ska smälla och skicka dem som 'psykar ur' till den hemska psykologen...

Det som bör göras för att få in lite intrig är ju just att använda bakgrunder och tidigare händelser. Moral och etik är ju högoktaniskt material och att utmana deras norm med moraliskt 'försvarbara' saker men som är helt snurriga juridiskt.

Är det ok att slå en pedofil/kidnappare så att han säger vart han gömt barnen innan de dör...

Är det ok att sätta dit en kille som vi 'vet' har utfört andra oförsvarbara saker för något han inte gjort just idag. Men vi måste hitta någon som tar fallet för en befodran dit vi vill. (plantera ett bevis , vapen/knark osv, hos en kille som ptrl vet har spöat sin fru till en grönsak men hon kan ju inte vittna och han frikändes på en teknikalitet)

Är det ok att ljuga för en förundersökningsledare för att få en husrannsakan för att hitta bevis för att avslöja en 'förrädare' inom kåren (maffia, internutredningar osv) alt ok att bryta sig in istället för att gå den juridiskt korrekta vägen.

Är det ok att ta pengar/knark och återanvända dem som valuta till UppgiftsLämnare (UL). Kan man offra en UL för att få en bättre UL eller för att sätta dit en stor fisk. Kan en UL få gå fri för vad som i början ser ut som ett skitbrott men visar sig vara ett 'big fakking deal' (typ dåligt knark, vapenbrott, alkoholtillverkning) som resulterar i att en masa folk gör sig illa / dör

Tja det var litegran, men som sagt, det som verkligen får en att gå på tå är ju omfallen och där ska det gå undan utav helvete. Du ska få max 3 sekunder på dig att fatta avgörande beslut för att skapa stress och ge utrymme för misstag. :gremlaugh:

Lycka till med snuteriet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Skaffa något att utgå från

Jag tycker du ska ta något att utgå från och sedan börja utforma något efter det. Tex genom och sno och sedan skapa något eget ur det.

- Ta ett favoritavsnitt av en tvserie som inte är just The Shield.

- Tänk hur det skulle se ut i Noir.

- Tänk igenom hur avsnittet skulle ha sett ut om det gällde rollpersonerna.

- Gör om det lite.

- Lägg till någon twist.

- Ändra stämningen lite.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Ministeriet

Alltså om dom har desserterat och flytt tillbaka till Sandukar bör dom ha gjort det med fejkade identitet annars så skulle dom ha rätt så saftiga problem med ministeriet.
Jupps, men den biten har jag redan tänkt på (det ska vara det som länkar den förra berättelsen med den nya). Jag hade tänkt att någon högt uppsatt person inom krigsministeriet har lyckats få reda på våra rollpersoners "förräderi", men att han väljer att använda detta som en hållhake på rollpersonerna. Han ska alltså ha tillräckligt med makt för att kunna ändra i arkivet lite som han vill, så våra rollpersoner får behålla sin normala identitet och behöver inte använda sin fejkade. Men då är de ju givetvis i denna ministers sold, och detta ska givetvis ge upphov till många moraliska val, som te.x att rollpersonerna lyckas haffa denna ministers son när denne brutalt våldtar en kvinna. Hur ska de göra? Ska de kasta sonen i bingen och bli avslöjade eller ska de tiga och låta "udda vara jämt"?

Men jag tänkte att denna lojalitetskonflikt ska uppstå när våra rollpersoner är lite trygga i sin position hos polisen så att de känner att de har mycket mer att riskera, så denna situation passar sig inte riktigt som introduktionsstoff.

Hur som helst, jag har inte hunnit lusläsa allas förslag än, men jag tackar så mycket för hjälpen. Det ska nog bli något bra av det här, trots allt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Konsekvens av det som hänt & Vendetta?

De har gjort något mot någon vid fronten...
Långt senare när de är poliser så är det så, som någon annan föreslagit, att en utav deras vänner från polisskolan hittas död - allting pekar mot självmord, alla tror det, men just någon av RP hittar en liten detalj som spräcker allt detta och bevisar att det är mord. Nu börjar en mordutredning och jakten efter en mördare.

Sedan får du väl spinna vidare på detta, hur de hamnar i spåren till den person de skadat eller gjort något annat emot vid fronten.
Kanske sker fler "mystiska" självmord på några utav deras vänner och det dyker upp fler ledtrådar allt mer som händer och de börjar komma mördaren på spåren. Kanske blir det så att det som först var en polisutredning vänder för RP att bli ett personligt vendetta?
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Såhär gick det

Tja, allt tog en oväntad vändning. Jag använde många tips härifrån och skrev ner, planerade, funderade, klurade och.. öh ja ni fattar.

Det som jag i grund och botten gick efter för att presentera en vanlig dag på jobbet för våra snutar, var något jag kallade "uttryckningar" och de var upplagda i samma stuk som Noirs "bomber". Uttryckningar är precis som de låter en order från centralen att kolla upp någotsom rapporterats. Meningen var att jag skulle ha flera stycken att använda mig av beroende på hur saker fortskred, men att de slutligen skulle få en förutbestämd avslutande uttryckning.

Så blev det dock inte, istället så spenderades hela sessionen på att nysta i det jag improviserat fram från en av uttryckningarna. Det lustiga var att jag faktiskt IMRPOVISERADE! Något som jag tycker att jag är oerhört urusel på att göra som spelledare, men det artade sig och när vi slutade spela så verkade alla hyffsat nöjda. Visst det var ingen pärla till spelledarsession för mig, men det gick väldigt bra med tanke på att jag improviserat nästan hela vägen.

Hur som helst, tack för alla råd och tips, de hjälpte verkligen till!

//Coffe_Kanon - som känner sig lite stolt, och givetvis tacksam för alla goda råd och tips
 
Top