CoC Sverige Idéer välkomnas

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Om livet vandrar min väg blir det rollspel nästa år, och då CoC Sverige. Om någon har lite uppslag, gärna involverande Frimurarna, opera och kanske biljakt läser jag glatt om det och tar vad som passar.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
För att utveckla lite: jag är inte ute efter ett scenario utan lite roliga idéer, och de är inre begränsade till det jag nämnde. Om någon vill slänga ut ett scenario-synopsis till allmänheten här, så gör det för all del.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag tänker att man nog skulle kunna låna en hel del från Seans i Stockholm och krydda upp det lite med Frimurare och biljakter 🙂 Tjurmannen från Kungsskär är fruktansvärt bra men mer åt utrednings- än åt opera/biljaktshållet.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Tatters konverterad till Sverige? Intressant tanke men rätt mycket jobb, kanske...eller?
Tror inte det behöver vara det, oavsett vad är det en kampanj som tål att bändas åt alla möjliga håll utan att den går sönder. Mer eller mindre allt med Gresty tjänar på att tonas ned t.ex. Spelar hellre ett Tatters i Sverige än, well ... mycket annat.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag har snokat upp en Outer God vid namn Tru'nembra, en varelse av ljud utan annan fysisk form. Jag ska läsa lite om 'stenkakor' också, så får vi se...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag har lite vaga idéer om att det skulle vara intressant att placera de von Sydowska morden i en CoC-setting. En rik ädling slår ihjäl sin egen pappa och två tjänstefolk, åker sedan på krökarturne med sin fästmö och skjuter sedan henne och avslutningsvis sig själv. Polisen förklarar mordet på pappan och tjänstefolket som ett bråk om pengar och sedan mordet på fästmön och självmordet som ett sätt att fly undan rättvisan. Men ligger något annat bakom? En vän till familjen eller annan familjemedlem har sett så underliga saker hända både fadern och sonen att hon inte köper polisens förklaring och kontaktar rollpersonerna för att göra en egen undersökning...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Opera
Här blir det en klassiker:
Premiären av en nyuppförd opera är givetvis en ritual för att frammana någon Cthulhuid gud och alla i publiken offras.
Den som skrivit operan är någon känd artist/låtskrivare som normalt skriver popdängor. Just för att personen är så känd har man hyrt in Globen för premiären med 10000 sålda biljetter.
Låtskrivaren har givetvis de sämsta egenskaperna du kan komma på hos olika kändisar - ett riktigt praktarsel.
(jag tänker mig något i stil med rollspelsäventyrsförfattaren Zak Smith om han är bekant)
Kändisen har också en fanatisk fan club som bokstavligen attackerar alla som pratar skit om kändisen.
(fansen ska gå att känna igen för att de klär sig, sminkar sig eller tatuerar sig på något speciellt sätt)

Frimurarna
Här vänder vi på det: frimurarna är "the good guys", men det vet inte rollpersonerna.
Svenska frimurarna är skilt från övriga Europas frimurare och består av folk som motarbetar Cthulhu Mythos - och det här är främsta skälet till att Sverige inte varit i Krig på ett par hundra år är just för at svenska frimurare aktivt motarbetat kulter och annat otyg i Sverige.
Både rollpersonerna och frimurarna har fått upp spåret som leder mot Operan - men känner inte till varandra. Någon gång kommer de träffas och missta den andre för kultister.

Biljakt
Ett sidospår som inte alls har med Operan att göra.
Ett ovanligt par bor någonstans i Sverige, den ene människa , den andre något omänskligt, men INTE Cthulhuid, utan god.
De väntar barn, en hybrid, och är livrädda att upptäckas, samt att moderna har väääldigt konstiga cravings.
Deras udda beteende drar till sig rollpersonernas uppmärksamhet och det blir biljakt med höggradvid moder som ska föda.
Tänk "It's a squid" i Men in Black.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Opera
Här blir det en klassiker:
Premiären av en nyuppförd opera är givetvis en ritual för att frammana någon Cthulhuid gud och alla i publiken offras.
Den som skrivit operan är någon känd artist/låtskrivare som normalt skriver popdängor. Just för att personen är så känd har man hyrt in Globen för premiären med 10000 sålda biljetter.
Låtskrivaren har givetvis de sämsta egenskaperna du kan komma på hos olika kändisar - ett riktigt praktarsel.
(jag tänker mig något i stil med rollspelsäventyrsförfattaren Zak Smith om han är bekant)
Kändisen har också en fanatisk fan club som bokstavligen attackerar alla som pratar skit om kändisen.
(fansen ska gå att känna igen för att de klär sig, sminkar sig eller tatuerar sig på något speciellt sätt)

Frimurarna
Här vänder vi på det: frimurarna är "the good guys", men det vet inte rollpersonerna.
Svenska frimurarna är skilt från övriga Europas frimurare och består av folk som motarbetar Cthulhu Mythos - och det här är främsta skälet till att Sverige inte varit i Krig på ett par hundra år är just för at svenska frimurare aktivt motarbetat kulter och annat otyg i Sverige.
Både rollpersonerna och frimurarna har fått upp spåret som leder mot Operan - men känner inte till varandra. Någon gång kommer de träffas och missta den andre för kultister.

Biljakt
Ett sidospår som inte alls har med Operan att göra.
Ett ovanligt par bor någonstans i Sverige, den ene människa , den andre något omänskligt, men INTE Cthulhuid, utan god.
De väntar barn, en hybrid, och är livrädda att upptäckas, samt att moderna har väääldigt konstiga cravings.
Deras udda beteende drar till sig rollpersonernas uppmärksamhet och det blir biljakt med höggradvid moder som ska föda.
Tänk "It's a squid" i Men in Black.
Lite för nutida, men jag gillart'! Så Frimurarna har murat Elder Signs i alla år...
 
Top