Idéer till post-apokalyptiskt loot

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Jag håller på med en prototyp till ett fysiskt kortspel med rollspelsmekaniker. Spelet går ut på att ta sig till en stad, hitta X antal nödvändiga saker och ta sig därifrån utan att bli uppäten av zombies.

Jag behöver hjälp med idéer till 2 olika typer av kort.
1. Hittegodskort: detta är kort som man i olika fall kan dra genom att leta eller hitta. Det är föremål som spelarna direkt kan använda för att få någon effekt under spelets gång.
2. Uppdragskort: detta är saker som man måste leta reda på i staden för att kunna ta sig därifrån och spelet tar slut. Man drar X antal sådana i början av spelet som fördelas på Y antal platskort som man kan besöka. Uppdragskort har normalt igen effekt utan bara ett mål att samla på sig, för gruppens överlevand mellan städer som man besöker.

En spelare har följande attribut med ett värde som kan påverkas under spelets gång av hittegodskort.

Tålighet (hur många skador man kan ta)
Gömma sig (används för att bli av med zombies som jagar en)
Smyga (används för att inte dra till sig zombies)
Närstrid (slåss mot zombies)
Bärförmåga (antal hittegodskort man kan bära på en gång)
Ork (hur många rundor man orkar springa ifrån zombies innan man måste slåss)

Exempel på hittegodskort är:
Pistol - man kan skjuta zombies
Väska - man kan bära +2
Vattenflaska - återfå en ork
Kamouflage nät - Gömma sig +2
Bandage - läka en skada

Exempel på uppdragskort:
Kläder
Mediciner
Mat
Bränsle
Fordon
Tält

Så någon som vill hjälpa att hitta på massa saker som passar in här. Det kan inte finnas några specialtegler i form av text. Det kommer inte finnas någon text på korten, bara enkla symboler.

Det hela är tänkt som ett kortbaserat sällskapsspel med rollspelsinslag.
 
Last edited:
Top