Jag försöker utforma ett magisystem som tar flera saker i beaktande, men har kört fast i matematiken. Magisystemet bygger i grunden på de gamla DoD besvärjelserna med Skolvärde.
Min tanke var att besvärjelserna skulle ha en kostnad i Utmattning baserad på Skolvärde, exempelvis att en besvärjelse med SV 10 kostar 10 Utmattning per effektgrad.
Detta förutsätter dock att man lägger den på 1 runda. Lägger man den på två rundor halveras kostnaden. Lägger man den på tre rundor kostar den bara en fjärdedel, osv.
Sedan skulle jag på något vis vilja ha med skickligheten och den magiska potentialen för magikern i fråga i beräkningen.
Alla system jag testat hittills blir i praktiken alldeles för krångliga eller hamnar i negativa värden om man blir för bra.
Någon som har några bra idéer?
Min tanke var att besvärjelserna skulle ha en kostnad i Utmattning baserad på Skolvärde, exempelvis att en besvärjelse med SV 10 kostar 10 Utmattning per effektgrad.
Detta förutsätter dock att man lägger den på 1 runda. Lägger man den på två rundor halveras kostnaden. Lägger man den på tre rundor kostar den bara en fjärdedel, osv.
Sedan skulle jag på något vis vilja ha med skickligheten och den magiska potentialen för magikern i fråga i beräkningen.
Alla system jag testat hittills blir i praktiken alldeles för krångliga eller hamnar i negativa värden om man blir för bra.
Någon som har några bra idéer?