Nekromanti Idéer till magisystem

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Jag försöker utforma ett magisystem som tar flera saker i beaktande, men har kört fast i matematiken. Magisystemet bygger i grunden på de gamla DoD besvärjelserna med Skolvärde.

Min tanke var att besvärjelserna skulle ha en kostnad i Utmattning baserad på Skolvärde, exempelvis att en besvärjelse med SV 10 kostar 10 Utmattning per effektgrad.

Detta förutsätter dock att man lägger den på 1 runda. Lägger man den på två rundor halveras kostnaden. Lägger man den på tre rundor kostar den bara en fjärdedel, osv.

Sedan skulle jag på något vis vilja ha med skickligheten och den magiska potentialen för magikern i fråga i beräkningen.

Alla system jag testat hittills blir i praktiken alldeles för krångliga eller hamnar i negativa värden om man blir för bra.

Någon som har några bra idéer?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jag tänker såhär, att genom att höja svårigheten kan man sänka kostnaden, på det viset kan du ju även ta bort att man inte blir lika utmattad om man tar längre tid på sig. Istället blir det bara lättare. På det viset kan man ju även vända på saken, korta ner tiden och öka svårigheten eller sänka svårigheten och öka utmattningen.
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Fast då uppstår det lilla problemet att jag inte slår för användandet av besvärjelser och därmed finns det ingen svårighet att öka.
 
Top