Nekromanti Idéer till Magisystem

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Har en vison till en sorts magi som jag skulle vilja ha i ett rollspel. Jag har inga regler eller mekanik ännu.

Jag vill ha ett system där magin är förhållandevis kraftfull men ganska svårkontrollerad. En trollkarl skulle först få samla ihop kraft som han sedan får forma efterhand.

Ett exempel:

En trollkarl vill ta sig förbi en hinder (tex en mur) Han väljer att använda magi. Han vet att de magiska krafterna kan hjälpa honom men han kan inte förutsäga i förväg hur.

Han börjar med att samla och kalla på krafterna, han försöker sedan försöka kontrollera och analysera vad krafterna vill. Först i detta läge kan trollkarlen börja se vad som kanske kan hända. Han måste här välja vilken lösning som kan vara lämplig samtidigt som han måste hindra magin att göra något farligt. Kanske delar av magin vill förvandla trollkarlen till en ko, andra delar vill göra honom till en fågel, vidare någon som vill implodera honom. Kanske några delar av krafterna vill förvandla muren till sand medan andra vill förvandla murbruket till sirap. Alla de olika alternativen har olika styrka och trollkarlen måste välja vilken effekt som kan tänkas vara mest lämplig. Kanske kan han rangordna effekterna som så att han försöker få muren att bli till sand men lyckas bara halvbra och blir istället förvandlad till fågel och kan flyga över.

Jag vill alltså att trollkarlen (och även spelaren) skall få klura och sattsa en del samtidigt som utgången inte skall kännas helt säker.

Den stora frågan är om kan bygga ett regler som stöder denna form av magi. Kanske finns det redan?

Lite lösa idéer om regler.

Jag tänker mig själva tärningsslagen (eller liknande) i några olika steg. Kanske samla kraft, analys, tämja kraft, släppa lös kraft.

Har funderat på att använda en tärningspöl där olika resultatet betyder olika effekter. Kanske olika resultat (ettor, femmor osv) betyder olika effekter som när de blandas ger olika resultat. Man kanske kan koppla olika element till olika siffror.

Istället för tärningar kanske man kan använda kort. (kanske med olika färger). (jag menar inte Magic-kort)

Jag tänker mig att trollkarlen blandar och styr magin ungefär som om han skulle blanda olika färger.

Självklart skulle olika trollkarlar ha olika egenskaper som påverkar resultatet men detta är nog förhållandevis enkelt att lösa om man väl löst det andra.

Hade varit roligt med möjligheter att utkämpa magiska dueller.


Väldigt luddigt och flummigt men vad säger Ni. Någon som har kluriga idéer eller som sett något liknande.

/Henrik
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Biorytmisk magi

Det skulle vara roligare om det vore så att all magi var flöden som fluxurerade över tid och att man alltid behövde dem alla för att skapa magin. Så hur man än gjorde så skulle man inte kunna göra på samma sätt från gång till gång, för att uppnå samma resultat. Att vissa önskade resultat var mest lämpade under vissa tidpunkter. osv.

...och att man skulle kunna räkna ut flöderna, likt en biorytm.

...och att det inte var, ta lite eldelemet för att det är starkt nu, utan att det var mer i stil medaspekter som var lite mer luddiga... typ inflytande, passion, kärlek, osv som kombinerat blir till olika andra saker.. eller att låg kärlek blir hat osv...


typ nåt sådant...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
nja mer Biorytmisk magiiskt lixom

Det där är ett jättebra exempel på biorytmisk magi, men för enkelt. Nej föresten, det är inte för enkelt, men för odynamiskt, det är som bara på och av. Jag tänker mig mer som att det där skulle kunna vara så att en del ur en viss kultur har kopplat sin kunskap om magiska flöden till en viss aspekt... som då avtar och ökar i cykler. Samtidigt bör det vara något annat som ökar och flera andra krafter som ligger i olika faser och har olika långa cykler, så att alla någongång kan komma på topp eller vara i botten. Men att om allt är i botten, så är "tomrummet" en annan kraft...


typ
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Re: Biorytmisk magi

Det skulle vara roligare om det vore så att all magi var flöden som fluxurerade över tid och att man alltid behövde dem alla för att skapa magin.
Vet inte om jag riktigt förstår. Men jag menar helt klart att magin skall vara väldigt föränderlig.

Så hur man än gjorde så skulle man inte kunna göra på samma sätt från gång till gång, för att uppnå samma resultat. Att vissa önskade resultat var mest lämpade under vissa tidpunkter. osv.
Håller med, i princip aldrig samma resultat från gång till gång.
Att vissa tidpunkter skulle främja olika saker har jag inte tänkt på men tycker att det passar idéen. Kanske skall i så fall även andra parametrar spela in. Olika platser, personer, väder, föremål osv.

...och att man skulle kunna räkna ut flöderna, likt en biorytm.
Vet inte riktigt vad du menar med att "räkna ut flödena". I viss mån hade det varit bra om trollkarlen kunde "känna in" lite vad som kan inte kan göras på given tid och plats men jag vill inte ha ett alltför exakt system.

Ursäkta min okunnighet men vad är biorytm?

...och att det inte var, ta lite eldelemet för att det är starkt nu, utan att det var mer i stil medaspekter som var lite mer luddiga...
Detta med element är kanke vid närmare eftertanke inte så bra. Vore bättre med olika metaeffekter som drar åt olika håll. Jag har dock inte kommit på så många bra effekter ännu.

typ nåt sådant...
Tack för intresset
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Flöden, kraftkuben och Biorytmisk magi

Ursäkta min okunnighet men vad är biorytm?
Typ det här : En teori om biorytmer, formades på 1890-talet av den tyske kirurgen Wilhelm Fliess. Han påstod att människor regleras av cykler som startar vid födelsen. Enligt den föds varje människa med tre kurvor som följer personen genom livet. En kurva representerar intelligensen, en annan det känslomässiga och den tredje fysiken.

.

Men jag skulle vilja att det var något mer än så och inte cykler kopplad till intelligens, känslor och det fysologiska, utan "kosmiska krafter" (vilket kan tolkas spelmässigt).

Det skulle vara roligare om det vore så att all magi var flöden som fluxurerade över tid och att man alltid behövde dem alla för att skapa magin.
Vet inte om jag riktigt förstår. Men jag menar helt klart att magin skall vara väldigt föränderlig.

Tänk dig att samtidigt som världen finns även en paralell existens, vilket är de stora "flöderna", vilket man kan nå och se om man har kunskapen. De stora flöderna påverkar allt i vår vanliga synliga värld; kan man påverka dessa flöden så påverkar man världen.


Tänk dig att varje utövare av magi då är placerad någon stanns innaför denna sfär/kub av flöden och att placeringen inom kuben/sfären påverkar vilka krafter man kan nå. Ju mer kraftfull man är, desto längre bort kan man nå för att hämta krafter.

Sen visar det sig att denna kraftkub/sfär inte är en utan flera paralella kuber, som rör sig i varandra och påverkar varandra. Så om man bara hämtar kraft från en plats när sig själv och alltid stannar på en plats, så kommer olika flöden att passera den plats man är.

Ytterligare kan man fundera över om det skulle kunna finnas pltser där krafter är bestående, en slags rotorpunkter för den sfären/kuben...


Men för att slippa skapa ett planetraium, så kan man spelmässigt förenkla det till ett par kurvor som varierar över tid.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Mer i stil med dina egna idéer till Magisystem

Har funderat på att använda en tärningspöl där olika resultatet betyder olika effekter. Kanske olika resultat (ettor, femmor osv) betyder olika effekter som när de blandas ger olika resultat. Man kanske kan koppla olika element till olika siffror.

En tanke.

Man slår ett begränsat antal tärningar och de olika färgerna/siffrorna visar på olika krafter som finns där för tillfället.

Man kan om du vill göra så att magikerna får ta tärningar (dvs binda upp magi i området just i den stunden) i omgångar.

Att man får ta bara ett visst antal och inte alla. kanske så att man får ta bara en åt gången

Om man är en novis, medan man får ta fler om man är mästare.

Det här gör att, om novisen kan binda upp några magiska krafter till sig, som mästaren behöver (läs den onde mästaren) så kan denna hindra mästaren från att göra vad den vill.

Samtidigt så kanske olika krafter är farliga att binda till sig och hålla, men inte att kasta.

osv
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: nja mer Biorytmisk magiiskt lixom

Det där är ett jättebra exempel på biorytmisk magi, men för enkelt.
Glöm inte att du pratade om att biorytmiskt räkna ut flödena...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ja det gjorde jag [ANT]

Sant!

Jag gjorde det och din länk är ett jättebra exempel på detta...

..men det är bara ett värde, inte flera. Så det kan inte finnas värden som sammanfaller eller alternerar varandra. Så ditt förslag + minst ett till, med en annan cykel kopplad till samma person, så är vi mer inne på vad jag tänkte. Kanske en parameter som kärlek skulle passa in på ditt exempel, du är ju inne på det i texten.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
spinner vidare

Låt säga att alla pluppar/kort/tärningar(eller vad du väljer) som man behåller har man med sig in i nästa runda/scen, men att alla påverkar personen som håller magin på olika sätt...

Kanske på eteriska sätt som, stegrande hat, kärlek, egoism, fanatism, håglöshet etc eller som rena skador. I början så är det liten påverkan, men det stegrar snabbt ju längre man håller.

Allt som man inte samlar på sig, eller som man släpper (pga utmattning eller magikastande) återgår till potten.

Det finns ett maxvärde man kan plocka varje runda och det finns ett maxvärde för hur många det finns i tärnings/plupp/kort-pölen totalt.

...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: ja det gjorde jag [ANT]

..men det är bara ett värde, inte flera. Så det kan inte finnas värden som sammanfaller eller alternerar varandra. Så ditt förslag + minst ett till, med en annan cykel kopplad till samma person, så är vi mer inne på vad jag tänkte. Kanske en parameter som kärlek skulle passa in på ditt exempel, du är ju inne på det i texten.
Det är en schaman. Lägg på måncykel, årstidscykel, astrologisk cykel och tid på dygnet. Voodoolik magi görs bäst en natt med fullmåne på hösten när Pluto står i skorpionens tecken osv.

För magiker från den verkliga traditionen är det inte svårt att hitta cykler, däremot är traditionella fantasymagiker svårare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,259
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ok [ANT]

Förutom att vi kapat hans tråd, såå..

Nu är jag med. Givetvis borde jag tänkt på det. Kul hade det i och för sig varit om du tagit med mindre fysiska värden till de olika cyklerna, men det är mest en smaksak. Alla dessa menscykler, måncykler, stjärnpositioner, dygnscykler osv är ju ändå bara den visuella manifestationen av de magiska flöderna :gremwink:.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Ok [ANT]

Kul hade det i och för sig varit om du tagit med mindre fysiska värden till de olika cyklerna, men det är mest en smaksak.
Håller med, det var därför jag plockade med astrologiska cykler, de kan man glatt bullshitta utan att det märks.

Glöm inte heller att cykler inte behöver vara symmetriska sinusvågor. De kan även vara tex:

* Binära antingen/eller-cykler. Tex bara när solen syns.
* Sågtandscykler. Så funkar i huvudsak min Mana Tally. Man hämtat tillbaka magisk energi (eller egentligen laddar ur sig sådan bieffektsenergi som man fyllts av) vid vissa tidpunkter/händelser.
* Pulscykler. Saker som händer kort och sällan, tex vid solstånden eller precis när solen skär horizonten på morgonen.
* Inverterade pulscykler. Ibland funkar det inte, men oftast funkar det bra. Elak magi funkar inte vid vissa heliga högtider.
* Slumpcykler (jag vet, cykel är lite missvisande där). Sambanden som styr dem är för komplexa och kan inte förutses. Testa och se vad som händer.
* Specialcykler. En speciell cykel som bara inträffar ibland utan speciellt mönster. För schamanen nämndes tex graviditet.
* Positiv feedbackcykler. Cykler som blir kraftigare (eller snabbare) ju mer man använder dem och svagare när de inte används.
* Negativ feedbackcykler. Blir svagare (eller långsammare) ju mer energi man drar från dem.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Lite mer tankar.

Man skulle kunna (som Quadrante var inne på) låta olika utfall på en tärning representera olika krafter och sedan spela yathzee med magin där man slår slag i omgångar och sparar olika kombinationer efterhand. Jag har dock lite problem med att komma på bra effekter som kan kombinera till allt möjligt utan allt för mycket godtycklighet.

Ex på effekter:


1: Skapa
2: Förinta
3: Förändra
4: Bevara
5: ?
6: ?

Hur skall man tolka tärningsresultat utifrån detta, eller behövs det subnivåer. Jag kanske bara vimsar.



Ett annat sätt att kanske uppnå något liknande är att ha mer klassiska parametrar för en besvärjelse tex. kostnad, varaktighet, tidåtgång, mål, kraft och kanske några till. Trollkarlen kan nu kontrollera olika många av parametrarna beroende på hur väl han lyckas med ett färdighetsslag. De parametrar som inte kontrolleras blir "vilda" och kan med hjälp av spelledaren och kanske någon mall bete sig allmänt märkligt och farligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Ex på effekter:


1: Skapa
2: Förinta
3: Förändra
4: Bevara
5: ?
6: ?
5. Besvärjelsens element (eld, jord, varelse, själ, vind, tanke)
6. Besvärjelsens styrka (eller "Besvärjelsens element", även här och så avgörs styrkan av antalet tärningar som används, men slås varken 5 eller 6 så misslyckas besvärjelsen)

Fast det du borde göra är att fundera över kring vad man bör åstadkomma. I Stjärnornas krig så finns det Kontroll (sina egna kroppsfunktioner), Varseblivning (avläsa omgivningen) och Förändring (kontrollera omgivning) som man kan kombinera. Dessa kunde man kombinera, som Kontroll + Varseblivning = sända tankar, fjärrskåda medan Kontroll + Förändring = göra någon annan snabb, läkt, skadad med mera.

Om du vill ha fler förslag så kan du ta en titt på mina tankar och Risings tankar (klicka på "trådad" om du kör platt visning). Även om det inte är vad du är ute efter, så är det lite annorlunda sätt att tänka när det kommer till magiteori i rollspelssystem.
  1. Medvetande
  2. Rum
  3. Materia
  4. Kaos
  5. Ordning
  6. Valfritt
Enbart 6:or är ett fummel.

/Han som annars gillar idén skarpt med att bygga yatzi-kombinationer och det vore stämningsfullt om tärningarna symboliserade benplattor som magikern slängde för att åstadkomma sin magi

<font size="1">PS. När jag läser mitt eget inlägg som jag länkade till, så fattar jag knappt hur jag orkade skriva och rita allt det där. DS.</font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Ex på effekter:


1: Skapa
2: Förinta
3: Förändra
4: Bevara
5: ?
6: ?
Lägg till "information om" och "kontrollera" så har du i princip Ars Magicas indelning.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Om du vill ha fler förslag så kan du ta en titt på mina tankar och Risings tankar (klicka på "trådad" om du kör platt visning). Även om det inte är vad du är ute efter, så är det lite annorlunda sätt att tänka när det kommer till magiteori i rollspelssystem.
Har faktiskt läst de där trådarna några gånger innan och nu läste jag dem igen. Mycket bra och intressanta diskussioner. Tack för påminnelsen.

Jag skall föröka hitta tid att fundera lite till och se vad jag kommer fram till. Säg att jag har lite olika grundläggande effekter som manifesterar sig genom ett tärningslag (med flera t6). Hur konketiserar man ner dessa till effekter som inte trollkarlen vill ha. Alltså vad trollkarlen vill försöka göra kan han ju avgöra själv utifrån de givna effekterna men hur bestämmer spelledaren vilka effekter (eller bieffekter) som också är på väg att förverkligas. Ja om nu någon förstod det så är det de jag just nu funderar på.

Jag vill att det skall kännas som om magin hade ett eget vilt och svårkontrollerat liv.
 

Akan

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
87
Lägg till "information om" och "kontrollera" så har du i princip Ars Magicas indelning.
Se där jag har lyckats uppfinna hjulet en gång till. Lite ironiskt med tanke på min signatur. :gremcrazy:

Har tyvärr inte spelat eller ens tittat på Ars Magica. Har de spelet några bra regler för magi som "löper amok" eller gör helt märkliga saker.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Vill du ha ett magisystem som hanterar besvärjelser likväl som improviserad magi, påhittad av spelaren själv i vild panik, så är Ars Magica 'tha shit'.

Magikern begränsas endast av de regler som är instiftade av Gud eller andra för oss lite obskyra regler. Man kan ej påverka ngt bortom lunarsfären, ej heller en 'sann' känsla (ex True love) osv för att ta några exempel.

Ett bra spel helt enkelt.
 
Top