Nekromanti Idéer tack (OBS: LÅNG)

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Jag arbetar just nu på en serie äventyr, starkt inspirerat av det exemplet från grundboken (ond trollkarl, snöstormar, rädda landet). Men det blir ju ändringar och tillägg:

*Trollkarlen är ännu en av Snödrottningens tjänare (så han är inte besatt av någon demon), och agerar på hennes order. Så därför skall Blodughadda synas till lite och höja upp stämningen, men ej förspillas. Han har ju en roll att spela i Snösaga.

*Ett föremål för att stoppa trollkarlen kommer RP att behövas. Skall då ligga i en gammal dvärgruin. RP måste dock be om tillåtelse av en dvärgklan som bor i landet att gå ner att finna detta föremål, ty de har nyckeln till porten. Också måste RP avlägga löfte om att endast ta föremålet och inget annat. Och att inte döda "Väktaren" av ruinerna. Väktaren är en eldorm som, enligt dvärgarna, utvalts av självaste Yukk, för att då vara väktare till ruinerna ytterligare problem för RP.Och en tjänst till därgarna är givetvis på sin plats för att de skall visa sig värdiga

*Trollkarlen har som hjälp också ett antal troll som en lite mindre armé, för att då göra lite mindre värdigare jobb, t ex att försinka RP

*Trollkarlen är faktiskt gillad av känd av landet som en vis man. Då och då besöker han huvudstaden för att dela med si av sin kunskap. Ingen misstänker honom såklart, och skulle aldrig göra det så RP får lite ytterligare problem.

Så långt allt väl, men det hela är ändå väldigt ofullständigt. Så det är lite hjälp jag skulle vilja ha med detta:

*Ett problem är hur man ska dra in RPna i denna intrig. Skall undvika att RP bara blir hyrda av någon. Men en idé var just den, att låta RP bli hyrd av en man för då en uppgift. Den som hyr dom är ju egentligen den onde trollkarlen och han vill att RP hämtar ett föremål som kan ge han kraft nog att begrava landet i sin snö (givetvis vet ej RP om detta). Men ändock så känns det lite tafatt. Lite tips kanske?

*Vad är meningen med att begrava landet i snö? Det är lite tråkigt att köra den gamla "ockupationen". Kan det hela vara endast en liten del i en process för ett större mål? Hjälp tack

*Vad vill dvärgarna ha hjälp med? Vad är det för föremål som skall hjälpa RP (inte ett svärd skall det vara iallafall)?

*Vad kan trollkarlen ha för sorts troll till sin hjälp? Skogstroll eller gråtroll eller något av de nya i bestiariumet (har inte införskaffat den än) kanske istroll om de inte är för kaxiga?

Man tackar på förhand och tips utöver detta är alltid uppskattade
 

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Lite idéer!

Ja, det där med att dra in RP:n(a) i äventyret gör du nog bäst genom att låta RP:n i fråga korssa ett troll's väg så att han blir tvungen att slås... Sen när trollet är döende så skriker han repliken:
"Må du bli Trollkarlens tjänare i det eviga mörkret"
eller något dylikt. Efter en tids grubblande kommer nog RP:n på att trollkarlen är ond!
Ett föremål som kan göra någonting stort.... hm vad säjs om en talisman i formen av ett klot, eller en stav eller dylikt.
Dvärjarna blir nog glada om du kan förflytta det dom hackat ut ur berget till en stad eller en smedja så att de kunde tjäna lite pengar på att RP:n behöver hjälp. (Om du vill så kan du ju på vägen ge RP:n en väpnad eskort för att han/hon inte skall fuska).
Som motståndare mot RP:n kan man ta enormt många älvor och gobliner eller dylikt, små iriterande varelser som ställer till oreda för RP.
/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det svåraste är, som alltid, att komma på en vettig anledning att få ut rollpersonerna på äventyr. I normala fall kan man ju komma med vilket skräp som helst, spelarna vill ju spela för bövelen! Men ibland känns det ju lite roligare om rollpersonerna faktiskt har en anledning att äventyra.

De sätt jag använt på senare tid:

Svavelvinter (DoD): Jag tilldelade rollpersonerna mål redan innan spelet börjar.

The Haunted House (CoC): En av rollpersonernas släktingar befinner sig i en "speciell" situation och ber rollpersonerna om hjälp.

Uppror! (SW): Rollpersonerna var helt nyskapade, och introducerades till kampanjen genom att jag tilldelade dem orsaker till att de skulle gå med rebellerna.

Grimvalds spegel (DoD): Rollpersonerna blir lurade att ta ett uppdrag för att de skall byta plats med någon som är frångad i en gravkammare.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Idéer till svar

"Ett problem är hur man ska dra in RPna i denna intrig."

Varför inte fråga dina spelare vad de vill göra med sina RP när de börjar? vill de uta och hitta skatter, döda monster, hitta gamla artefakter, rädda prinsessan, rädda grannbondens skörd efter slagregn, hjälpa pigan att mjölka, intrigera i det kunliga hovet, stjäla från de rika och behålla för sig själv? osv. Gör ett första äventyr utefrån deras egna tankar och via detta dra in dem i din egen kampanj.

"Vad är meningen med att begrava landet i snö? Det är lite tråkigt att köra den gamla "ockupationen". Kan det hela vara endast en liten del i en process för ett större mål? Hjälp tack"

Först måste man fundera ut snöns betydelse. Det kan t.ex. vara så att genom att begrava landet i snön så förbereder han för Hrimtursar och andra som lever uppe i snövidda att komma ner till landet coh ta över det. Det kan vara första steget i att begrava hela Trudvang i snö för att att en gammal och ond "vintergud" i isvidda som nyligen vaknat till liv igenom efter en lång dvala skall kunna tränga tillbaka de andra gudarna i Trudvang och gör sig sig själv till enväldig gud över alla i Trudvang.

"Vad vill dvärgarna ha hjälp med? Vad är det för föremål som skall hjälpa RP (inte ett svärd skall det vara iallafall)?"

De vill kanske ha hjälp med att återfinna en gammal mäktig runa som förlorats under årens lopp. sökandet efter runa tar dem ner till djupaste delarna i något dvärgrike. Som belöning för detta kan dvärgarna kanske låte RP få runan bränd på kroppen och oxå förhoppningsvis förståelse för runan. Vill poängterar att jag iofs anser att Dvärgarna normalt vaktar runornas krafter med sitt liv gentemot andra raser. Belöningen borde vara något med materiellt som en yxa eller rustning, kan vara i mithril eller nått med eller utan runmagi.

"Vad kan trollkarlen ha för sorts troll till sin hjälp? Skogstroll eller gråtroll eller något av de nya i bestiariumet (har inte införskaffat den än) kanske istroll om de inte är för kaxiga?"

måste han bara ha en sort? Han kanske har lite av varje, några som gör grovjobbet, några som jagar, några som slåss, några kanske fungerar som elitvakt osv.
 
Top