Nekromanti Idéer och tankar till en ny ärkekampanj

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Under de senaste dagarna har jag börjat få en del idéer till en ny Eonkampanj. Ingenting är konkret ännu, utom en av skurkarna (kan posta det jag skrivit om honom ifall folk vill).

Mest är det lite tankar om saker jag vet att jag vill ha med. Poängen med inlägget är främst ett försök att försöka få ner några av tankarna i skrift och be det allvetande forumet om lite input.

Jag vet att jag vill ha en rätt så avancerad intrig med flera olika fraktioner med olika mål. Dels för att det är intressant för mig som SL att ha flera olika grupper som kan intrigera mot varandra. Dels för att rollpersonerna ska få lite olika motstånd. En annan anledning är väl att det är coolt med en lite avancerad intrig(er).

Kampanjen kommer förmodligen i alla fall att börja i norra Asharien och Drunk eftersom dessa länder ligger rätt så centralt. Det är nära till Jargien, alver, dvärgar, cirefalier, barbarer, Thalamur osv. Alltså gott om utrymme för olika fraktioner att agera. Dessutom är Drunok lite småmysigt på något sätt, jag har i alla fall alltid gillat stället.

Jag vill också ha epik, jag gillar att ha med mäktiga ärkemagiker, drakar, lischar uråldriga väsen, you get the picture. Dessa är dock svåra att hantera på ett vettigt sätt, de får gärna vara mäktiga men de måste på ett eller annat sätt hindras från att helt enkelt förgöra rollpersonerna så fort dessa börjar sätta käppar i hjulen för ärkeindividernas tusenåriga planer.

Någon som har lite tips och egna erfarenheter som de kan dela med sig av angående detta?

De olika fraktionerna är bara väldigt grundläggande tankar en så länge, alla är inte ens påkommna än.
Jag vet dock att jag vill ha med följande:

Drakar, både "onda" och "goda". Inget mer specifikt angående dessa än.

Ärkemagiker, någon form av råd/organisation av ett antal ärkemäktiga illasinnade magiker som är en av rollpersonernas huvudmotståndare. Den enda skurken som har fått något skrivet om sig tillhör denna fraktionen, eller är i alla fall tillfälligt på deras sida. Inte så mycket detaljer än.

Liljans Råd, konspirationens stams ledare måste ju bara ha en roll att spela i min kampanj. Inga detaljer om dessa än, det får vänta tills alvboken kommer ut.

Thalamur, någon form av organisation från Thalamur. Antingen Rakhori eller en enskild magikrat.

Korsets Råd, en organisation av jargiska inkvisitorer som är ökända till och med inom resten av inkvisitionen för att vara fanatiker. De agerar lite som en organisation inom organisationen.

Sällskapet, kampanjen kommer att kretsa runt det kommande mörkret så cirefaliernas sällskap måste ju vara med. Inga direkta detaljer här heller.

Dessutom kommer det att finnas med enskilda individer som agerar efter egna agendor.

Det blev en del olika fraktioner tydligen. Särskilt eftersom drakarna är flera i en. Fast man kanske kan göra vissa av dem till en egen grupp lite som drakalliansen a la Ymir.


Detta får väl räcka för tillfället. Återkommer dock senare med lite bakgrund till en av skurkarna och lite idéer till SLPs.

/Purgatory, inspirerad
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
En tanke jag har till en övergripande del av plotten är att Sällskapet, för tillfället dem i alla fall, har experimenterat med att kombinera unga barns magiska fält med någon sorts essens från någon varelse från Antichthon (jag kör alltså med Mörkret Reduxe Grand Tortilla)för att skapa någon sorts hybrider. Resultaten har varit varierade men efter dussintals misslyckade försök lyckades de med att skapa ett litet antal av dessa hybrider. Snart visade de sig ha märkliga krafter. Varje barn, eller snarare ungdomar, hade sina egna speciella krafter som dock alla var på något sätt kopplade till mörker och kyla.

Ett av barnet, en ung flicka på typ 15 år, lyckades dock på något sätt att rymma från fångenskapen. Denna förvirrade flicka har nu på något sätt lyckats hamna i Drunok, eller där omkring. Rollpersonerna kommer i alla fall att stöta på henne rätt så tidigt i kampanjen.

Flickan, som inte har något namn än, är rätt så låt oss säga annorlunda. Hennes mänskliga psyke tålde nog inte riktigt att kombineras med essens från någon sorts halvfysisk skugg/köld varelse.

Inspirationen kommer från karaktären River i Firefly och Serenity för er som sett dem, rekommenderas starkt annars. Lite liknande beteendestörningar kan nog denna flicka också tänkas ha.

Poängen med henne är, förutom att orsaka sympatier hos rollpersonerna, att eftersom rollpersonerna tagit henne under sina vingar gör dem till ett mål för flera av de olika fraktionerna som beskrivs i det tidigare inlägget.

- Sällskapet vill givetvis ha tillbaka sitt experiment så att de kan fortsätta att undersöka henne. Jag tänker mig att de först skickar en mindre grupp med infiltratörer ledda av någon magiker för att så diskret som möjligt försöka få tillbaka flickan.

- Drakarna, eftersom jag inte har några som helst detaljer om dem så vet jag inte riktigt vad de kan tänkas göra.

- Ärkemagikerna vill nog ha henne av lite liknande anledning som Sällskapet. Eftersom de ska vara onda och stödja Mörkret så vill de förmodligen undersöka henne och se vad en så pass ovanlig, och förmodligen mäktig, varelse kan tänkas kunna användas till.

- Liljans Råd, Thalamur och Korsets Råd har jag inga tankar om än, dessa fraktioner vet jag för lite om och/eller så är de för outvecklade för att jag ska kunna ge dem ett mål.

Vad tycker forumiterna om detta? är det ett OK koncept? Vad kan göras bättre? Alla svar är välkomna, och ställ gärna frågor om du undrar något.
Har du några idéer om någon, eller några, av fraktionerna så dela gärna med dig!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,204
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm, jag antar att du läst om Zhanima från min kampanj? Hon är en lite annan variant på samma koncept som du beskriver.

Och du måste läsa min artikel om Cozala i Gordrion i nästa Fenixnummer.

- Ymir, tipsar
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ja henne har jag läst om för länge sedan så lite inspiration därifrån fick jag.
Och den artikeln kommer jag garanterat att läsa.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Låter spännande, hoppas på att höra mer detaljer framöver.

Jag har självt spelat två episka kampanjer på senaste tiden, har inte hunnit avsluta någon av dem ännu; de är riktiga långkörare. I båda två har jag tagit inspiration av Ymirs kampanjer, snott lite SLPs/fraktioner främst. Men jag har också kryddat med egna idéer, kanske kan du få inspiration från dem:

I den första kampanjen (som mest utspelat sig i Consaber, Tokon och Colonan) har jag använt mig av en drake vid namn Morhaakath, som till en början verkade vilja hjälpa RP, men vars planer gick stick i stäv med Verduhraks. RP hade väldigt svårt att välja sida i intrigerna dessa drakar emellan. Morhaakath förespråkade ett uppror i Tokon och att man borde driva ut Daak-tron ur Consaber och Tokon en gång för alla. Verdurakh vill ju såklart inte veta av sådant förräderi mot kronan utan vill hålla ihop Consaber till varje pris. Han har ju en hemlig polis som kan mörda nyckelpersoner om det behövs...dessutom var en RP (henéa-shaman) vänligt inställd till Verdurakh då denne hade hjälpt honom och hans henéa-stam i Rinyaskogen förr.

Läget komplicerades dock när en av RP, en tokonsk drakriddare som är sjukt skicklig i strid, "adlades" av tokonerna, utmanade kungen på duell (helt enligt sabrisk rätt) och hade ihjäl honom inför hela Consabers adel i det kungliga slottet.
Konstigt nog mördade inte Verdurakh RP utan använde dem för att finna den sanna sabriska kronan, som han snodde åt sig illa kvickt. När det visade sig att den nye kungen, den gamle kungens kusin från Caer Negaidh, var långt mer vansinnig och ond än den gamle lät Verdurakh det tokonska upproret ha sin gång. RP lyckades hitta Drakbaneret och Hjältarnas Horn och föra upproret till en seger mot kungens här, med Morhaakaths direkta hjälp i fältslaget. Dock var redan halva Tokon uppeldat av St Eoboth-orden och den kungliga armén vid det laget.

Morhaakath verkar av okänd anledning ha genomgått en personlighetsförändring kring denna period och vill inte längre att upproret ska fortsätta. Han menar att det endast hjälper Thalamur, vars härar börjar ställas upp på gränsen mot Colonan. Men det verkar finnas något djupare bakom, något som gäller den nya onda kungen (det gör det...). Verduhrakh, Lomathermith och Morhaakath ber istället RP att rädda drottningen, som nu är inlåst i Consabers slott av den nye onde kungen. Tydligen vill han gifta sig med henne för att legitimera sitt styre (och för att han är eeeeeevil!). :gremmad:

RP hade sedan tidigare onda aningar om den nya kungen, och dessa bekräftades när de fann Helmgastar stryka omkring i hans slott i Caer Negaidh. Efter att nästan ha dött under sina efterforskningar förstod de vad de hade att vänta sig i det kungliga slottet i Calnia. Efter en mycket riskabel infiltration av slottet med hjälp av shamanens krafter gjordes en spektakulär räddning av drottningen. RP fick slåss mot helmgastar och hade dem hack i häl när de flydde från staden. :gremcool:

I min andra kampanj, som utspelar sig i Asharina-trakten, så förekommer några av Ymirs ondingar; Alariel, Sassenarion och Tevletion, men även några av mina SLPs: Ceranidan och Arit.

Ceranidan var i början av kampanjen RPs uppdragsgivare, han satt nämligen i Liljans Råd och en av RP var liljegardist. Dock måste han redan då haft andra agendor, eftersom han med RPs hjälp orsakade ett krig mellan Sunari och Soldarn och lyckades uppvigla thism i Soldarn till att lägga sig i inbördeskriget. Vidare skickade han RP på mystiska uppdrag till Tårarnas Dal, där de väckte något som nog borde fått sova vidare. :gremgrin: RP träffade dessutom en spillra av en henéa-stam som hävdade att det fortfarande fanns henéa fångade hos dvärgarna. När RP ställde sig inför Liljans Råd och berättade alla hemligheter de sett under sina uppdrag blev dessa ganska sugna på att hålla koll på RP fortsättningsvis och skickade med några liljegardister på deras färd.

Efter att lönnmördare förklädda(?) till liljegardister försökt ha ihjäl RP (en fick de ihjäl) övertalade Ceranidan RP att ge sig av långt från Sunari för sin egen säkerhet (och självklart för att utföra ett nytt uppdrag åt honom). :gremgrin:
De skulle göra en så lätt sak som att ha ihjäl Moroga och sno hans stav. :gremlaugh:
Men eftersom RP knappt hade något val (Ceranidan skyddade dem ju mot Liljans Råd) så gick de med på det.

Uppdraget visade sig vääääldigt svårt och nästan alla RP och deras följeslagare dog på kuppen. När Ceranidan inte visade särskilt stor tacksamhet efter utfört uppdrag och dessutom skickade dem på ännu ett uppdrag (hitta Udanars krona) började RP tappa tålamodet. Att hans samarbetspartner Sassenarion dessutom var väldigt irriterande och osympatisk gjorde inte saken bättre. När RP slutligen fick träffa Ceranidans andra kompis Alariel förstod de att de nog hade satsat på fel gäng. :gremlaugh:

De tvingades dock att spela med ett tag till. Alariel ledde RP i ett anfall mot Kisharnias torn, där även Sassenarion deltog. Inför anfallet delade RP på sig och lyckades förvarna Liljans Råd i sista stund. I tornet utbröt en strid mellan Sassenarion och RP, som RP mot alla odds vann. Alariel undkom med några föremål ur de hemliga arkiven och alla i Liljans Råd överlevde förutom en.

Nu tyckte Liljans Råd inte att RP hade gjort dem en särskilt stor tjänst efter att RP gått i ondingarnas ledband så länge som de gjort. Därför fråntogs liljegardisten sitt yrke, sina vapen och sin rustning och förvisades från Sunari för alltid. En av RP ansågs mer eller mindre oskyldig och en annan visade sig ha varit en av Sunaris agenter hela tiden (men som inte lyckats förvarna rådet särskilt långt innan anfallet). RP var nu ganska så förkrossade, särsklit den f.d. liljegardisten.

Och nu tänkte jag komma in på nästa SLP: Arit. Men jag är trött och detta är ett långt inlägg, så jag får återkomma en annan dag. :gremlaugh:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Drunok/Norra Asharien, eh? Släng in Cermira också för att göra regionen mer levande!

- Korsets råd har fått rykande heta tips från den jargiske Xinuinkarnaten om "demonynglets" whereabouts. Flickan har tillgång till en hel del fakta om det kommande Mörkret som Xinu absolut inte vill ska falla i mänsklighetens händer, han har väntat på Anticthons återkomst i en hel Eon(tm) och vill inte att allt ska falla på en sådan här liten skitsak.

- The same goes for thalaskerna givet att Xinu har mycket stort inflytande även i Thalamur. En liten, mycket professionell grupp likvidatorer ur Rakhori skickas ut av Igar Augus för att "neutralisera det subversiva daimotropiska inflytandet i regionen" (oavsett om flickan i verkligheten har något med demoner att göra eller ej).
Alternativt har en av magikraterna eller kanske en mycket högt uppsatt militär i Thalamur hört rykten om dessa mörkerbarn och är intresserade av att använda flickans egenskaper som vapen i det kommande kriget mot Consaber, varpå de skickar ut en liten grupp med målet att tillfångata henne (med eller utan statens inblandning).

Om RP är smarta/dumdristiga nog kan de försöka spela ut fraktionerna mot varandra. Eftersom båda grupperna är mycket fanatiska och har totalt olika världsbilder så lär de inte i första taget bilda en ohelig allians för att få tag i flickan. Men å andra sidan, who knows?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vandraren: Alltid kul att läsa om andras kampanjer, det ger i alla fall mig nya idéer.

Marukusu: Förslaget om Korsets Råd låter vettigt. Ska bli kul att se hur de reagerar när/om de upptäcker att de har blivit tipsade av en mörkerguds tjänare och gott i dennes ledband :gremsmile:

Rakhoriagenter låter bra. Jag har en del tankar om att någon av magikraterna ska ha som mål att bli ensam härskare över Thalamur, men jag vet inte vilken av dem. Denna kan ju då också skicka ut män för att hämta flickan eftersom hennes krafter kan tänkas bli användbara.

Postar även de jag skrivit om en av kampanjens skurkar, den raunländske häxmästaren Jariankhati. Han ska egentligen vara en egen fraktion, men Ärkemagikerna har lyckats lura honom till att göra som de vill. Han blir nog rätt sur när han upptäcker att han blivit lurad kan jag tänka mig.
Well here it goes:

Jariankhati
Jariankhati är en raunländsk häxmästare som ursprungligen kommer från Kärlekens Hord där han var Pajon. Jariankhati studerade dock mörkrets krafter och svart magi i största lönndom och han gjorde många resor för att finna fler skrifter, han var också en stor beundrare av den sedan länge avlidne häxmastaren Jadén khan Khanaga. Allt eftersom åren gick blev Jariankhatis själ svartare och svartare och den mörka magin och de demoner han slöt pakter med började påverka hans kropp. Tillslut gick det så långt att han blev utslängd från horden och svårt misshandlad. Detta skedde någon gång runt 2334 e.D.

Han lämnade slätterna och sökte sig till bergen där han svor att bli den mest fruktade häxmastaren någonsin. Han tillbringade några år i bergen där han främst studerade demonologi. Dock lämnade han bergen vintern 2342 e.D. och begav sig söderut. Han reste runt i världen och lärde sig av thalaskiska häxmästare, damariska nekromantiker och mûhadinska mystiker.

Efter många år på vandring återvände Jariankhati till raunslätterna år 2593 e.D. där han reste ett torn ute på de vida markerna. Han använde därefter sina magiska krafter för att förslava en klan av rauner under sin vilja. Dessa drygt 200 rauner är nu hans tjänare och krigare även ifall de för tillfället mest håller till i sina tält utanför Jariankhatis torn.

Jariankhati är över 660 år gammal. Hans kropp hålls vi liv med hjälp av psykotropiska krafter som hindrar hans själv från att lämna kroppen om han inte själv önskar så. Han ser mycket gammal ut och hans tunna kropp är täckt av slitet gulaktigt skinn. Hans hår är grått och stripigt men hans ögon är svarta och klara, fyllda av intelligens och illvilja. Jariankhati haltar dess utom kraftigt på sitt vänstra ben enda sedan han misshandlades av sin gamla hord innan han fördrevs från den. Han klär sig vanligtvis i kåpor i svart och grått. Århundraden av studier av Mörkret, andeplanet och de väsen som lever där kombinerat med hans exil har gjort Jariankhati till en oerhört asocial person som inte hyser några som helst känslor för andra människor, eller får något annat för den delen.

Jariankhati är en fruktansvärt skickligt psykotropiker och han verkar kunna använda aspekten till saker som de lärda i söder inte ens kan tänka sig. Även om han är kompetent i andra aspekter så är hans kunskaper inom dem inget märkvärdigt. Utöver sina psykotropiska krafter är han en skicklig schaman och han har stora kunskaper om andeförnimmelse.

Jariankhati har drygt 200 raunländska krigare som han kontrollerar med hjälp av psykotropi. Dessa krigare är ungefär lika skickliga som vanliga raunländare, men de blir extra farliga eftersom de inte retirerar om inte Jariankhati vill att de ska göra det förstås. Dessutom har han ett antal andeväsen bundna i diverse föremål som är väl skyddade inuti hans torn, dessa används dock endast som vapen i riktiga kriser eftersom de är svåra att kontrollera och att infånga efter striden är över.

Jariankhatis mål är att hämnas på Kärlekens Hord och sedan skapa en stor armé så att han kan befästa sin makt som raunländarnas häxmästare och därefter leda en invasion mot länderna i söder. Han inser dock att han själv inte har möjligheten att få krigare att följa honom utan magi, men hans krafter räcker inte till för att kontrollera många fler än de 200 krigare han redan har. Hans mål är istället att med hjälp av en kraftfullare variant av ritualen som håller hans krigare under hans kontroll ta över sinnet hos någon av raunernas mest inflytelserika krigsherrar. Han har för tillfället siktet inställt på Kublai khan Orgitai, khagan över De Vanställda. Detta av två anledningar, eftersom De Vanställda håller till i samma område som Jariankhati gör så är det ju lämpligt att välja dem eftersom han då inte behöver lämna tornet i onödan. Den andra anledningen är att De Vanställda är både krigiska och har många män.

/Purgatory, spånar vidare
 
Top