Idéer med potential, men som du inte riktigt får ihop till ett helt koncept?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Min erfarenhet är att för att ett spel ska funka så behöver det vara en kombination av flera koncept som funkar tillsammans. Tex är Vampire egentligen bara Gudfadern med huggtänder, Cthulhu är vansinnesskräckdeckare, Mutant är postpokalypsfabeldjur osv.

Man får en massa coola koncept i huvudet, men får inte riktigt ihop dem till något som håller som helhet. Jag misstänker att andra har liknande tankar som skramlar runt i huvudet.

Så, en tråd för att lägga ut såna lösa koncept för adoption och korspollinering. Beskriv dem, blanda, mixa, fixa!

Ett av mina exempel:

För några dagar sedan så tittade jag ut genom köksfönstret och såg en björn på åkern utanför. Sedan rörde den på sig och blev två rådjur som stod bredvid varandra (jag misstänker att egentligen så var den två rådjur från början...). Den tanke som då slog mig var "Tänk om allt sånt där underligt man ser/hör/uppfattar i första intryck eller i ögonvrån är verkligt, och att vår hjärna av någon anledning censurerar eller döljer det?". Det skulle vara en väldigt cool grej i ett spel, men det uppstår en massa frågor som måste besvaras för att bli ett spel. Varför är det så? Kan en del stänga av "filtret"? Vad händer då? Vad försöker hjärnan dölja? Hur ser de som lyckats stänga av "filtret" på att andra gör det? Hur hänger allt det här ihop i något slags världsbild?

Som sagt, den har en bra potential, men den behöver ett ben till att stå på. Varsågod att använda den.

Var är era lösa koncept som inte riktigt räcker ända fram?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Ett problem jag har är att nästan alla mina ideer, både idag och förr, hamnar i en ”Hur gör man rollspel av det här?”-kontext. Och väldigt många idéer passar inte klockrent som rollspel, och då går jag inte vidare med dem. Per automatik nästan. Trots att det var massa år sedan nu jag faktiskt spelade rollspel. I åldern 10-35 var ju ”spelledare” mitt primära kreativa uttryckssätt.

Din idé med björnen/rådjuren är till exempel en som är knepig att få in i spel, eller bygga ett spel kring, på ett meningsfullt sätt, men den skulle exempelvis kunna bli en novell utan större problem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Grejen med rådjuren är så det fungerar om man ser något övernaturligt i Werrwolf eller Changling the Dreaming. Så du såg nog en Werebear och din viljestyrka pallade inte med det! Så nu rättfärdigar du det genom två rådjursgrejen. Men egentligen var det en Ghural.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Om jag har idéer som inte blir något komplett så skriver jag ändå ner dem, och återbesöker dem då och då. Oftast tar jag fram listorna när jag arbetar med något, som när jag skriver rollspel eller serietidningsmanus. Jag försöker att inte jäkta fram något. Ibland blir det att man kombinerar två eller fler idéer till en, eller komprimerar dem.

Exempelvis så arbetar jag på en serie som kommer vara 100 avsnitt lång men när jag började planera ut hela berättelsen insåg jag at jag hade för många idéer så nästa steg blev att öka densiteten med de idéerna som bara passar denna serie. Andra idéer som kan funka i andra sammanhang fick förbli oanvända.
 
Top