Nekromanti Idéer kring parering och undvika

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Lite nu och då får jag idéer om hur ett rollspel skulle kunna se ut, eller rättare sagt spelreglerna...

Blev och fundera lite kring Undvika och pareringar osv när någon tog upp frågan kring Eons regler...

Först och främt så tänkte jag att olika vapen hör till olika typer.
Tex
Lätta:
Dolkar, kama, kortsvärd och kanske värjor osv
Medel:
Slagsvärd, Långsvärd, olika enhands yxor osv..
Tunga:
Tvåhandssvärd, yxor, hillebarder, lansar mm....

Att parera tex ett tvåhandssvärd med en liten dolk är ju ganska idiotiskt och dessutom svårt eftersom ett hugg från ett tvåhands vapen är tungt och kraftigt.

Att parera ett lite längre enhandsvapen med en liten dolk blir betydligt lättare men fortfarande svårt.

Och slutligen att parera en dolk med en dolk blir = 0

allså exempelvis om man har ett färdighetsvärde på 20 och vill parera någonting med en dolk som är ett lätt vapen får man:

vs tungt vapen -10
vs medel vapen - 5
vs lätt vapen +/-0

så om man har ett medel vapen som ett vanligt slagsvärd får man:
vs lätta vapen -5
vs medel vapen +/- 0
vs Tunga vapen -5

och med ett tungt vapen blir det betydligt svårare mot lätta och medel vapen eftersom dom är snabbare och ett tungt vapen är långsamt:
Tungt vapen:
vs lätta vapen - 10
vs medel vapen - 5
vs tunga vapen +/- 0

Om man väljer att undvika så blir det svårare mot lätta och medel vapen medan det inte är lika svårt att undvika ett tungt vapen.
Undvika:
vs lätta vapen -10
vs medel vapen -5
vs tunga vapen +/- 0

med en sköld blir det +/- 0 oavsett vilken typ av vapen man vill blockera.


Anledningen till detta är för att en tex tjuv, lönnmördare eller vad som hellst som använder sig av lätta snabba vapen hellst vill satsa på undvika eftersom det gynnar dem mest då dom får nackdelar i att parera och hellst inte vill bära tunga rustningar eftersom det försvårar för dem i deras arbete.

En krigare som väljer att slåss med ett tvåhandsvapen kanske får svårare att försvara sig eftersom han får - i parera och kanske inte heller vill satsa allt för mycket på undvika. Men istället gör han mest med skada och satsar säkert på en ordentlig rustning som skyddar honom istället.

medel vapen blir för dom som mera vill speciallisera sig på försvar och kanske använder en sköld till på det.

Eller nått sånt :p snabbt igenomtänkt och bara en idé som behöver utvecklas mycket ännu om den ska bli något :gremsmile:

En direkt nackdel blir ju att det kan va jobbigt att hålla reda på allt... samtidigt som jag nog tror att det är nånting man snabbt lär sig utantill bara man spelar en stund.

Spelarna håller nog själva snabbt reda på vad dom har för för och nackdelar med sina vapen medans spelledaren kanske får det lite jobbigare.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
En i min spelgrupp höll på med något liknade. Ska se om jag kan få tag på det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Att parera tex ett tvåhandssvärd med en liten dolk är ju ganska idiotiskt och dessutom svårt eftersom ett hugg från ett tvåhands vapen är tungt och kraftigt.
Tja, det är ju mindre idiotiskt att parera än att låta bli, tycker jag då. Har för övrigt parerat långsvärd med dolk på träningen i ÖFHF (Örebro Förening för Historisk Fäktning). Om du menar att blockera, och ta emot all kraften rakt på, så är det nog ganska idiotiskt. Men det är det nog med de flesta vapen, inklusive ett annat tvåhandssvärd. Istället vill du avleda kraften och föra vapnet åt sidan. Till exempel.

Att parera ett lite längre enhandsvapen med en liten dolk blir betydligt lättare men fortfarande svårt.
Jag är inte så säker, jag. Ett enhandsvapen är betydligt snabbare, och man måste ha precision för att parera med dolk. Men jag har bara parerat långsvärd, så jag kan inte uttala mig om vad som är lättare.

Och slutligen att parera en dolk med en dolk blir = 0
Om du med "=0" menar att det inte går, så håller jag med. Fast det är ju en förenkling, såklart. Det går nog, men det är förbaskat svårt. Men det gäller nog oavsett vad man har för vapen. Dolk är nog lättast, till och med. Man kan ju undvika dolken eller stoppa den med händerna mot anfallerns armar, men att parera bladet är nog dödfött. Jag tror inte att det finns en enda teknik där man gör så i den manual (Fiore de Liberis "Flos Duellatorum" från 1410, tror jag) vi går efter.

Men istället gör han mest med skada och satsar säkert på en ordentlig rustning som skyddar honom istället.
En kommentar. Jag vet inte hur du hade tänkt dig, eller hur "high fantasy" systemet skall vara, men kom ihåg att en dolkstöt ger mer än tillräckligt med skada för att döda någon ganska rejält.

Disclamer: Jag har bara fäktat historisk fäktning sedan i somras, även om jag sysslat med kampsport sedan millennieskiftet. Forumet har folk som är mycket duktigare än jag på sån't. Dessutom finns det inget som säger att ett stridssystem behöver vara "realistiskt", men det är ofta vad folk är ute efter.

Vill minnas att Krille hade ett riktigt schysst system aserat på vapenlängd. Jag tror att det är mer avgörande än tyngd. Förresten, i nio fall av tio så vill du både undvika och parera, utifall att det ena missar. Och generellt så är du nog ungefär lika bra på bägge två. Återigen, om man vill vara realistisk. Själv föredrar jag ofta heroisk framför realistisk, men det beror ju på settingen.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
Jag får börja med att tacka för kritiken och du har säkert rätt, jag har själv bara försökt parera knivar obeväpnad jag.

Men nu har jag nog inte tänkt mig ett 100% relistiskt system utan det blir som på en action/fantasy film dvs det funkar :gremsmile:

Tja, det är ju mindre idiotiskt att parera än att låta bli, tycker jag då. Har för övrigt parerat långsvärd med dolk på träningen i ÖFHF (Örebro Förening för Historisk Fäktning). Om du menar att blockera, och ta emot all kraften rakt på, så är det nog ganska idiotiskt. Men det är det nog med de flesta vapen, inklusive ett annat tvåhandssvärd. Istället vill du avleda kraften och föra vapnet åt sidan. Till exempel.
Sant men istället för att parera så undviker du eller blockar med en eventuell sköld som du råkar ha med dig.
En annan tanke är att ett lyckat slag, dvs du får en högre effekt än din motståndare resulterar i att du just som du säger, avleder kraften från slaget åt sidan och kanske får en chans att kontra medan ett mindre lyckat slag som ger dig nästan eller exakt samma effekt gör att du tar all kraft direkt på ditt eget vapen och kanske tvingas stiga bakåt eller nått liknande.

Om du med "=0" menar att det inte går, så håller jag med
Jag var otydlig där så det är bra att du tog upp det.
Det jag menar är att du varken får + eller - på din effekt.

Tanken är väl där att när du anfaller med dolk går du in så pass nära att det blir svårt för motståndaren att förutse ditt anfall. Att parera en dolk med en dolk betyder inte att du nödvändigtvis parerar dolkens blad med ditt eget utan kanske slår arm mot arm eller liknande.

Jag vet att det är väldigt svårt i verkligheten men som sagt jag vill inte tänka helt realistiskt heller eftersom ett alltför realistiskt system kan bli alltför komplicerat och jobbigt. De spelare som jag spelat med vill ofta vara lite hjältemodiga och då passar actionfilm realism eller vad man nu ska kalla det bättre :gremsmile:

men kom ihåg att en dolkstöt ger mer än tillräckligt med skada för att döda någon ganska rejält.
Det är jag också medveten om :gremsmile: Men tanken där är väl att om du nu försöker försvara dig så även du misslyckas så står du ju knappast stilla, dvs det blir ändå lite svårare för motståndaren att få in en riktigt bra träff. så istället för att få in rena hugg eller stick hela tiden(som isåfall skulle kunna tänkas vara critical hits) så kanske bladet bara snuddar ibland och lämnar ett fint sår istället för att döda direkt.

Men som sagt jag vill inte ha ett 100% realistiskt system.
 
Top