Lite nu och då får jag idéer om hur ett rollspel skulle kunna se ut, eller rättare sagt spelreglerna...
Blev och fundera lite kring Undvika och pareringar osv när någon tog upp frågan kring Eons regler...
Först och främt så tänkte jag att olika vapen hör till olika typer.
Tex
Lätta:
Dolkar, kama, kortsvärd och kanske värjor osv
Medel:
Slagsvärd, Långsvärd, olika enhands yxor osv..
Tunga:
Tvåhandssvärd, yxor, hillebarder, lansar mm....
Att parera tex ett tvåhandssvärd med en liten dolk är ju ganska idiotiskt och dessutom svårt eftersom ett hugg från ett tvåhands vapen är tungt och kraftigt.
Att parera ett lite längre enhandsvapen med en liten dolk blir betydligt lättare men fortfarande svårt.
Och slutligen att parera en dolk med en dolk blir = 0
allså exempelvis om man har ett färdighetsvärde på 20 och vill parera någonting med en dolk som är ett lätt vapen får man:
vs tungt vapen -10
vs medel vapen - 5
vs lätt vapen +/-0
så om man har ett medel vapen som ett vanligt slagsvärd får man:
vs lätta vapen -5
vs medel vapen +/- 0
vs Tunga vapen -5
och med ett tungt vapen blir det betydligt svårare mot lätta och medel vapen eftersom dom är snabbare och ett tungt vapen är långsamt:
Tungt vapen:
vs lätta vapen - 10
vs medel vapen - 5
vs tunga vapen +/- 0
Om man väljer att undvika så blir det svårare mot lätta och medel vapen medan det inte är lika svårt att undvika ett tungt vapen.
Undvika:
vs lätta vapen -10
vs medel vapen -5
vs tunga vapen +/- 0
med en sköld blir det +/- 0 oavsett vilken typ av vapen man vill blockera.
Anledningen till detta är för att en tex tjuv, lönnmördare eller vad som hellst som använder sig av lätta snabba vapen hellst vill satsa på undvika eftersom det gynnar dem mest då dom får nackdelar i att parera och hellst inte vill bära tunga rustningar eftersom det försvårar för dem i deras arbete.
En krigare som väljer att slåss med ett tvåhandsvapen kanske får svårare att försvara sig eftersom han får - i parera och kanske inte heller vill satsa allt för mycket på undvika. Men istället gör han mest med skada och satsar säkert på en ordentlig rustning som skyddar honom istället.
medel vapen blir för dom som mera vill speciallisera sig på försvar och kanske använder en sköld till på det.
Eller nått sånt
snabbt igenomtänkt och bara en idé som behöver utvecklas mycket ännu om den ska bli något
En direkt nackdel blir ju att det kan va jobbigt att hålla reda på allt... samtidigt som jag nog tror att det är nånting man snabbt lär sig utantill bara man spelar en stund.
Spelarna håller nog själva snabbt reda på vad dom har för för och nackdelar med sina vapen medans spelledaren kanske får det lite jobbigare.
Blev och fundera lite kring Undvika och pareringar osv när någon tog upp frågan kring Eons regler...
Först och främt så tänkte jag att olika vapen hör till olika typer.
Tex
Lätta:
Dolkar, kama, kortsvärd och kanske värjor osv
Medel:
Slagsvärd, Långsvärd, olika enhands yxor osv..
Tunga:
Tvåhandssvärd, yxor, hillebarder, lansar mm....
Att parera tex ett tvåhandssvärd med en liten dolk är ju ganska idiotiskt och dessutom svårt eftersom ett hugg från ett tvåhands vapen är tungt och kraftigt.
Att parera ett lite längre enhandsvapen med en liten dolk blir betydligt lättare men fortfarande svårt.
Och slutligen att parera en dolk med en dolk blir = 0
allså exempelvis om man har ett färdighetsvärde på 20 och vill parera någonting med en dolk som är ett lätt vapen får man:
vs tungt vapen -10
vs medel vapen - 5
vs lätt vapen +/-0
så om man har ett medel vapen som ett vanligt slagsvärd får man:
vs lätta vapen -5
vs medel vapen +/- 0
vs Tunga vapen -5
och med ett tungt vapen blir det betydligt svårare mot lätta och medel vapen eftersom dom är snabbare och ett tungt vapen är långsamt:
Tungt vapen:
vs lätta vapen - 10
vs medel vapen - 5
vs tunga vapen +/- 0
Om man väljer att undvika så blir det svårare mot lätta och medel vapen medan det inte är lika svårt att undvika ett tungt vapen.
Undvika:
vs lätta vapen -10
vs medel vapen -5
vs tunga vapen +/- 0
med en sköld blir det +/- 0 oavsett vilken typ av vapen man vill blockera.
Anledningen till detta är för att en tex tjuv, lönnmördare eller vad som hellst som använder sig av lätta snabba vapen hellst vill satsa på undvika eftersom det gynnar dem mest då dom får nackdelar i att parera och hellst inte vill bära tunga rustningar eftersom det försvårar för dem i deras arbete.
En krigare som väljer att slåss med ett tvåhandsvapen kanske får svårare att försvara sig eftersom han får - i parera och kanske inte heller vill satsa allt för mycket på undvika. Men istället gör han mest med skada och satsar säkert på en ordentlig rustning som skyddar honom istället.
medel vapen blir för dom som mera vill speciallisera sig på försvar och kanske använder en sköld till på det.
Eller nått sånt

En direkt nackdel blir ju att det kan va jobbigt att hålla reda på allt... samtidigt som jag nog tror att det är nånting man snabbt lär sig utantill bara man spelar en stund.
Spelarna håller nog själva snabbt reda på vad dom har för för och nackdelar med sina vapen medans spelledaren kanske får det lite jobbigare.