Idéer för att göra ett zombieäventyr roligt?

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tjena,

Jag har skapat ett äventyr baserat på en zombieapokalyps.
Twisten är dock att vi spelar oss själva vilket innebär att det är jag, min fästmö och min tonårsdotter som sitter fast i Göteborg. Våra karaktärer har samma färdigheter som oss själva så det är endast min karaktär som kan skjuta (grundträning lumpen), kampsport och fiska/campa. De två damerna är bra på naturvetenskap, kriminologi, konst, dans och psykologi. Så det kommer inte bli några episka strider direkt, vi stryker nog med ganska fort ifall vi möter en grupp illasinnade. Fokus ligger mer på hur människor agerar i kris, psykologin bakom människors överlevnadsinstinkt (Tänk flugornas herre eller Stanford prison experiment).

Backstoryn är att ett virus har spridit sig i vattnet vilket gör folk galna (tänk 28 dagar senare, Day Z, alltså snabba galna zombies). Runt om i Sverige så går städer efter städer under. Den svaga militär som Sverige haft har blivit söndersmulad av trycket från de många blodtörstande galningarna.
Vi är nu några dagar in och har barrikaderat oss i ett köpcenter (Nordstan, Göteborg). Gatorna börjar lugna ner sig och de flesta överlevande människor har flytt eller gömt sig. Överallt kan man se kringströvande zombies som letar efter någon att äta. Så smyga är bästa taktiken när man letar resurser eller mat.

Vi ska spela den andra delen i äventyret nu på lördag och jag tänkte bara slänga ut en fråga här på forumet ifall ni har några idéer som hade kunnat vara roliga att testa. Kanske något typ av encounter, unika händelser eller till och med tunga narrativa bitar som för storyn i en oväntad rikting.

Min road map innehåller följande händelser.
*Överfallna i den affär de är barrikaderade i just nu så de måste fly
*Leta efter ett fordon och lyckas tjuvkoppla detta
*Undvika upptäckt av kringströvande zombies, galna överlevare
*Konflikt med SLPs i gruppen (2 kvinnor och 2 män som de träffade i förra äventyret)
*Road trip med bensinletande som sidospår
*Se en familj bli instängda i bil och överfallna, måste ställas inför val att försöka rädda familj eller endast rädda sig själva
*Kommer till ett litet samhälle där några barn barrikaderat sig i en källare, men inte kunnat komma ut och dött av svält
*Möter på ett gäng med 10-15 ungdomar som överfaller dem och tar dem till sin ”borg” (Barrikaderad gammal laser dome -anläggning), där ungdomarna med sin makt över familjen (oss) kommer göra övertramp efter övertramp. Var går gränsen? Hur kan man fly? Vad accepterar man när man är i nöd?

Här hade jag behövt er hjälp med att komma på mer saker. Roliga, spännande händelser som inte är standar i Walking dead-liknande serier.

Jag vet hur slutet ska bli. Det kommer visa sig (efter att hon blivit biten och överlevt) att min dotter är immun. Efter några heta diskussioner på en forskningsanläggning så visar det sig att enda sättet att lyckas skapa ett botemedel är om dottern dör under ingreppet (måste ha stamceller från hjärnbalk bla bla, har inte löst den biten än). Min karaktär kommer självklart vägra och drabbas av vansinnesutbrot inför insikten att hans enda barn skall tas ifrån honom. Men det slutliga valet kommer hamna hos min dotter, är hon beredd att offra sig själv för att ge mänskligheten en chans?

Är tacksam för alla tips och tack för att ni orkade läsa så här långt.

Mvh
Daniel
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Tillägg idé 1: Basbyggande. En bit in i äventyret så kan rollpersonerna hitta ett tillhåll och äventyret kan då gå över till ett sorts basbyggande där planering och scrap-runs ligger i focus under några äventyr.
Tänkte nog låna ganska friskt från Mutant, år noll då med saker som intriger och händelser i basen, projekt att införskaffa prylar till och sen bygga bara för att i slutändan bli attackerade av något främmande gäng och tvingas försvara sig.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Här var det tomt minsann!

Får skriva färdigt det själv. Men om någon sugen trillar förbi den här tråden så är ni hjärtligt välkomna att skriva ner tankar och idéer, jag kommer hålla ögonen på den då jag tänkt skapa en mindre kampanj i den här settingen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Det helt fantastiska rollspelet All Flesh Must Be Eaten handlar ju helt om zombieapokalyps. Det som gör det så fantastiskt är dock att det inte finns en definition av zombies utan en bunt olika sorters verktyg som SL kan använda för att konstruera allt möjligt. Reglerna är en sorts "point-buy"-system där den totala poängen reflekterar hur tuffa zombies det är.

Exempel kan vara att du ger dem Life Sense, som gör att de kan känna en levande kropps närvaro, och de kan också ha olika sätt att Spreading the Love, såsom ett enda bett, eller en parasit, etc.

Så varför spelar det här roll? Får jag betalat av konstruktörerna för att göra reklam för det här spelet eller?

Nej, utan effekten av det här är att spelarna inte vet vad de ska vänta sig. Jag har spelat scenarier där spelgrupper tog sig upp på ett tak för att komma undan men det visade sig att zombies kunde klättra på väggar, till exempel. Förberett innan spelmötet började — men en olycklig omständighet för spelarna i praktiken.

Så fundera helt enkelt ut hur de vandöda fungerar och försök ändra det lite-lite så att det inte blir helt och hållet förutsägbart.

Eller acceptera att de odöda bara representerar ett externt hot och att de intressanta konflikterna ofta är de som sker i spelgruppen. Dock en lite farligare väg att gå om det är den egna familjen...
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
entomophobiac

Tack för tipset. Ska genast kolla upp Drivethru efter All flesh must be eaten.
Det låter faktiskt väldigt intressant att zombies kan ha olika förmågor. Det skapar ett mer "levande" hot än bara "the same old" som det annars snabbt blir.
Blev också sugen direkt på att låta dem kunna klättra (halvklumpigt). Bara det skapar ju ytterligare en dimension att ta hänsyn till och om man bara strösslar med dem försiktigt så kan man kanske göra varje encounter mer spännande. Tror jag avvaktar med att presentera klättrande zombies tills rollpersonerna lyckats fly upp på ett tak eller liknande. Då är ett bra läge att visa detta dolda attributet.

Ps. Ja konflikter inom spelgruppen brukar det inte bli så mycket. Mina damer håller ihop i vått som torrt. Men konflikter med SLPs brukar det vara gott om =)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Nu är det lite sent kanske eftersom du ska lira ganska snart, men har du tid över en dag borde du titta på datorspelet Dead State som finns på steam, beskriver ungefär det du efterfrågar. Rollspel där du spelar en karaktär du gör själv, med 'strategispel-'view. Uppgradera och ta hand om din bas samt rekrytera folk till din grupp medan du hanterar relationer till diverse grupper människor. Väldigt roligt, om man gillar sådana spel.

https://store.steampowered.com/app/239840/Dead_State_Reanimated/

I övrigt är ju bara huvudtipset att i längden är zombies mer foils än huvudfienden. Huvudfienden bör vara andra grupper survivors, gärna med lite kul touches på dem (fanataiska religiösa, militär/polis diktatur, kriminell gangsterorganisation, etc.)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Mundo
Inte alls sent. Jag sitter och skriver just nu. Har tagit fram (Snott från Neotech edge) ett system för hur man snabbt avgör hur stark en barrikad blivit om RP tex försöker barrikadera sig i en lägenhet över natten där infekterade försöker slå sig in.

Jag delar din åsikt att Zombier blir ju bara en del av settingen tillslut och att encounters kommer bestå av olika sorters grupperingar med överlevare som vill dem illa.

Min tanke just nu, eftersom vi är i begynnelsen av apokalypsen är att fokus kommer ligga på överleva dagen, samla vatten och mat, hitta redskap, fordon etc.
För att senare bli mer fokuserat på just det du säger (med fanatiska religiösa, diktaturstyrda samhällen osv).

Jag drar till Steam direkt och kollar in spelet, kanske ger lite mer inspiration. Kommer ju trots allt sitta och skriva 8-10 timmar innan spelmötet imorgon.

Tack för tipset

(edit: laddar ner demon just nu, hinner nog mecka runt i någon timma i det)
 
Top