Nekromanti Idé

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Bland många andra simpla rollspel jag konstruerat har jag lagt upp en större plan för ett fantasyrollspel vilket kommer utspelas i en mer primitiv värld där folkslag kämpar för sin egen överlevnad, och svartblod skall vara ett ledande motiv i detta. D.v.s. att dessa kommer att användas som rollpersoner.
Magi: Magi finns, men den är mer "vild", d.v.s att det är svårt att formalisera detta (men fullt möjligt) och att effekter ofta är improviserade och oförutsägbara, vilket också betyder att det kan vara farligt att använda det. Inte vem som helst kan använda dessa krafter- man måste födas med gåvan.

Vapen: Eftersom många folk ligger i utvecklingsstadium skall även möjligheten finnas att skapa egna vapen med hjälp av detaljerade regler. Även rustningar, sköldar och krigsmaskiner har denna möjlighet.

Schamanism: Att förflytta sin ande till andevärlden och även kasta andebesvärjelser, vilket, som magi, kan vara improviserat och farligt.

Världen: Något primitiv. Det finns ett stort antal svartblodsklaner som ständigt hotar de mer civiliserade folken - som dvärgar, alver och människor. Krig utkämpas ständigt mellan dessa....

Fler råd kanske?

/images/icons/frank.gif Frank
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Idé!

Låter som en utmärkt idé, faktsikt. Att låta spelarna få tänka lite mer när det inte finns maskiner, magi eller pengar i samma utsträckning som man är van vid är bra.

Men en liten undran:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Världen: Något primitiv. Det finns ett stort antal svartblodsklaner som ständigt hotar de mer civiliserade folken - som dvärgar, alver och människor. Krig utkämpas ständigt mellan dessa....


<hr></blockquote>



Det låter inte som om HELA världen är primitiv. Vore det inte bättre att låta Alver, Dvärgar och Människor OCKSÅ vara primitiva. Alver i regnskogar med blåsrör och giftpilar, Dvärgar i grottor, klädda i björnskinn och med stenyxor och Människor på de vida grässlätterna med spjut och klubbor, jagandes Jättebäver och Mammutar.

Tycker jag i alla fall.
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
hade något liknande till Eon reglerna. Hela Mundana förstördes och allting förpassades till typ någon form av bronsålder eller dylikt. Vapen mm är unika klenoder som äventyrarna med tur kunde hitta.

Äventyrarna var en del i ett sällskap som ville återskapa den gamla världen. De hade en vag kännedom om den och gjorde allt för att samla ihop information om den. Inga vanliga skattjakter altså, mer jakt på gamla kartor, böcker, vaser, gammal kultur helt enkelt. Så gott som all smideskonst bortglömd mm. Det blir lite efterkatastrofen fealing, fast utan anancerad teknologi.

Kunde vara ett kul tips. Vi hade roligt då vi spelade.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Medhåll från mitt håll

Jo, ska världen vara primitiv skall ALLA vara primitiva. Om det överhuvudtaget finns civilisation (maskiner, svärd, armborst m.m.) skall den rasen/folket or whatever inte vara tillgängliga som rollpersoner, utom för specialdesignade kampanjer då ALLA spelarna utgör den dominanta rasen. Tänk på att primitivt innefattar även primitiva vapen. Svärd var exempelvis bara adel och soldater som bar under medeltiden. Svärd var dyra, ytterst välgjorda skapelser, inte något som var och en hade i skafferiet. Inte heller armborst bör finnas, utom i enklare varianter.
 
Top