Nekromanti Idé till startpremiss för äventyr eller kampenj

Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Har någon testat en start på ett rollspelsäventyr liknande nedanstående? Hur funkade det?

Greve MacBastard von Skitstövel är ett fullblods-as. Allt han uppnått i livet har han fått genom att luras, ljuga, bedra, lönnmörda och driva andra i fattigdom och/eller vansinne. Materiellt sett är han på tillvarons topp, men hans väg dit kantas av folk som längtar efter hämnd.
Era rollfigurer är knappast de enda som önskar livet ur greven, men ni har bestämt er för att hjälpas åt att ta saken i egna händer. Kanske är det enda ni har gemensamt att ni vill att greven ska dö, men för er är det en tillräckligt stark drivkraft för att lägga eventuella skillnader och motsättningar åt sidan och samarbeta tills ni fått det ni vill ha.

Det är alltså det enda startkravet på era rollfigurer.
Följdfrågor:
Vad har greven gjort som gör att du vill hämnas på honom?
Hur fick du kontakt med de andra rollfigurerna?
Vad kan du bidra med i er plan mot greven?
Vad skulle du ha för relation till de andra rollfigurerna om ni inte förenades i er hämndlystnad mot greven?
 

Dudde

Veteran
Joined
27 Nov 2018
Messages
3
Jag har fått spela liknande scenarior tidigare, men aldrig så rätt in i handlingen som detta. Det har oftast varit så att man kommit till denna punkt genom spel att par omgångar innan det utkristalliseras ett sådant här hämndscenario. Jag gillar att det är så rakt och enkelt, men med utrymme för många olika bakgrunder.
Det känns som om det lämpar sig bäst till one-off, eller kanske ett två-sessioners äventyr.
Jag har aldrig varit spelledare för något liknande.
 
Top