Nekromanti Idé till AFMBE upplägg

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Min fråga är, vad hoppas du att du kommer att uppnå med tilltaget? Vad är målet?

Sedan ställer du samma fråga till dina spelare och ser om det finns någon rimlig break even.

Jag är f.ö själv SL till en zombiekapanj just nu och har svårt att se hur det skulle bli mer givande eller spännande om spelarna famlade i blindo.

Men innan jag dissar din idé vill jag veta varför? Och en disclaimer, det kan bli väldigt intensivt och coolt om det funkar.
Det jag hoppas att uppnå med det hela är överaskningsbiten av att det finns "facking jävla zombies!!!" i denna till synes normala och tråkiga världen, som håller på att raserar civilisationen som rollpersonerna känt den och så står de där mitt i tumultet och paniken, och måste avgöra vad de ska göra härnäst.

Alltså jag vill få spelarna att uppleva samma sak som karaktärerna i zombiefilmerna får uppleva. En vanlig solig dag med fågelkvitter och lekande barn, man hör lite smått på radion i bilen om någon suspekt sjukdom som upptäckts, men eftersom att man är trött efter jobbet så byter man kanal och lyssnar på musik istället. Sen kommer man hem kastar av sig kläderna och lägger sig i badet en timme eller två (eller dansar lite afterwork-horisontell tango med frugan/maken om man har en sådan) och slummrar till. Sen väcks man av ett distant muller (en transportbil exploderade i fjärran) och man kliver upp ur badet/sängen och torkar sig/fixar en macka och knäpper på tv:n och överöses då med bilder från nyheterna som visar bilder på stora folkmassor som attackerar och vandaliserar allt i deras väg, sen hör man att något bankar slött på fönstret och tillslut krossas fönstret. Man hör stapplande steg och känner en stank som inte är av denna världen och ut från köket så stapplar en sargad människokropp med glasartad blick och dreglande mungipor och är helt nedsmetad med blod, han ser ut som en bruten karikatyr av grannen i kåken bredvid och han närmar sig hotfullt.

Alltså jag vill uppnå att spelarna som i någon timme eller två fått spela väldigt mundana och verklighetsbaserade karaktärer får känna samma överraskning när de själva står där mitt i smeten där folk springer för livet och gapar för full hals medans stapplande lik jagar efter människorna och försöker äta deras varma, levande lekamen.

Om jag säger från början att vi ska göra karaktärer till "All Flesh" så vet ju spelarna redan på förhand vad som väntar dem, det tycker jag personligen tar bort något ganska vitalt från hela zombie-genren. Meningen är ju att man ska vara en helt vanlig medelsvensson som plötsligt ställs inför en minst sagt, apokalyptisk röra utan någon som helst förvarning.

Ett zombie-rollspel är liksom redan tillräckligt "cheezy" i sig, och skulle man förvärra saken genom att låta spelarna vara helt förberedda på zombies och skapa militärkaraktärer med både k-pistar och automatkarbiner så blir det ju bara crap av alltihop. Därför funderade jag på denna approach istället, den enda settingen de har att gå på är vår egna värld i nutid i något i-land (Sverige borde ju göra hela grejen påtaglig och rolig).

Jag vill helt enkelt att spelarna inte ska behöva låtsas att de blir överraskade att det kutar runt zombies på gatorna som lemlestar och dödar, jag vill överraska dem på riktigt. Låter det rimligt?

Dessutom, om jag frågar spelarna på förhand "är det okej om jag skulle ljuga och förleda er lite för upplevelsens skull när jag spelleder?" Så kommer de ju ha en föraning om att jag kanske kommer att ljuga om ett rollspel i framtiden. Det skulle vara bäst för upplevelsen om de inte vet något alls från början, bara att vi ska spela rollspel.

Så vad sägs? Visst kan jag förstå om man hade blivit lite grinig om man inte vet något från början och så plötsligt blir man attackerad av en fluffig rosa kanin med laserpistol. Men om det kommer till ett zombie survival rollspel så kan väl nästan ALLA spelare förstå att man bara vill förstärka upplevelsen med sådant hemlighetsmakeri?

Kort och gott, syns det att mina avsikter är goda?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Kort och gott, syns det att mina avsikter är goda?

[/ QUOTE ]

Ja, eftersom du vill få till en bättre spelupplevelse. Jag fattar precis, och har försökt med liknande saker. Problemet som jag ser det, är att du sätter din roll högre än spelarnas. Du menar, antagligen omedvetet, att du måste hjälpa spelarna att spela för att de ska få så roligt som möjligt.

När ja är spelare vill jag ha så roligt som möjligt, med allas illkor inräknade. När jag är SL vill jag samma sak. Jag anser inte att endera partan står i beroendeförhållande till den ena. Eller, jo, men snarare i ett kollaborativt ge-och-ta-perspektiv.

Ska jag spela så vill jag att storyn ska bli så bra som möjlig. Börjar jag spela med ögonindel vet jag inte vad som väntar och jag får skjuta från höften. Vet jag vad som gäller kan jag göra mitt yttersta för att förbättra spelupplevelse för alla.

Alltså, ditt stunt kan funka men jag tycker inte att det är optimalt. Jag anser inte att spelarna bara ska svara på det som SL slänger fram. Jag vill ha ett ömsesidigt spelande. Det går inte om bara en part vet vad som händer.

En grej till. Zomiegenren handlar egentligen inte om den där överraskningen du är ute efter. Den handlar om en dömd kamp och om att fortsätta kämpa även om allt är förlorat. Vill du verkligen överraska dina spelare ska du ge dem en cool twist på hela genren.

Och en fråga till, vad vill du ska hända efter överaskningen, när ju storyn egentligen börjar?

Disclaimer:
Överraskningen kan vara hela historien. Det behöver inte finnas något efter. Med lite tur så blir det skitkul!
 
Top