Nekromanti Idé för karaktärsskapande - Behöver feedback

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tjena allihopa.

Det är dags att lira lite KULT med beta-reglerna. Min tanke är som följer: Alla karaktärerna har varit (mer eller mindre) frivilliga medlemmar i en kult under ett längre tag. Några av spelarna kanske till och med var födda i kulten. Kulten är extremt isolerad från sin omvärld, och bor mitt ute i ingenstans.

Av x eller y anledning så har karaktärerna nyligen flytt från kulten (max ett halvår sedan) och är nu jagade av kulten som vill ha dem tillbaka.
Spelarna har att välja på fem stycken olika archetypes, The Descendant, The Broken, The Avenger, The Occultist och The Deceiver. Alla kommer med ett litet stycke backstory (men lämnar mycket öppet, så att spelarna själva kan modifera sin karaktärs historia och psyke).

Såhär ser tex. backstoryn ut för The Avenger.

You weren’t born in the cult. You came there as a teenager, because your junkie mom believed she had found a better place for herself. You had gone through numerous CPS meetings by then and no one else seemed to want you. Your dad was long gone and your grandparents weren’t interested in taking you in either. So you went with mom. What followed was a hell that the old bitches at CPS could never have imagined in their nightmares. It was your fault, they told you. It was all your fault, they said, doing their best to break down your stubborn body and psyche. You tried to escape so many times. Each time they got you, and did worse things to you. The only thing that kept you going was the thought that one day, soon, you’d get your revenge. Once you got out, once you got your chance, you’d get them. You’d get them all.


To spice things up, som man säger i amerikat, så tänkte jag lägga till tre stycken vad jag kallar för dilemmas, vilka är händelser i karaktärernas uppväxt/bakgrund, skrivna unikt för varje archetype. Varje dilemma har fyra olika svar, och varje svar, utöver att ge lite insyn i karaktärens historia och psyke, även ger en attributbonus på +1.

Såhär ser tex. the first dilemma ut för The Descendant:

As a child, you noticed how you were treated differently in the cult. Like you were better. People feared, obeyed and attempted to appeal you. None of the adults, save a few, ever dared to raise their voice against you. How did you react?
A) You revelled in the power it gave you, and calculated the reactions of your peers closely. One slightest misstep and you acted accordingly. The power made your blood surge.
B) You struggled even harder, to prove that you had earned your rank, training day and night. You wanted to impress the elders who expected so much from you.
C) You were filled with pride, making you certain of your own worth. Nothing in the world could stand against you when you straightened your back.
D) You felt guilt for your unfair advantage, but decided you could protect the weaker members of the cult, by using your newfound status and a quick tongue.

Spelarna vet inte vad för bonus de olika svaren ger på förhand (även om kanske kan gissa med hjälp av beskrivningarna).

Totalt kommer alltså karaktärerna få 3 stycken attributbonusar på +1 (förmodligen helt utöver de poäng som karaktärer vanligtvis börjar med). Så här kommer mina frågor:

1. Är det något jag bör ha i åtanke här om att det kan göra karaktärerna 'för starka'? Eller bör jag bara göra motståndet svårare?
2. Jag noterar också att man endast får +2 som högst i sina passiva attribut, men +3 i de aktiva. Är passiva attribut något som bör hållas ner så lågt som möjligt?
3. Jag kommer bygga det så att man max kan få +2 i ett och samma attribut, men teoretiskt sett kan en spelare alltså starta spelet med 5 i ett aktivt attribut eller 4 i ett passivt, om de gör "rätt" val. Samma fråga från nummer 1 igen, kommer det här göra karaktärerna 'för starka'?
4. Ett alternativ jag tänkt på är att bara låta en av de tre frågorna påverka deras attribut, och istället låta fråga 2 och 3 ge dem ett Advantage.

Alla tankar och funderingar uppskattas.

Så länge det inte är ett "Jag skulle inte gilla om min SL gjorde det här"-svar, för det är inte särskilt konstruktivt.

Tack!
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Nu har jag ju inte nya Kult, men jag gör ett inlägg ändå:

Varför vill kulten ha dem tillbaka, såpass mycket att de jagar efter dem? Att de kanske vill ha tillbaka The Descendant kanske är troligt, men de övriga arketyperna? Är flera av dem utvalda till något? Varför inte starta kampanjen när de befinner sig i kulten, att de upptäcker något som får dem att vilja fly? Kanske tar de med sig något "heligt" föremål också?

Kulter/sekter som trycker i obygder är väl fint, men vad sägs om att låta det vara en stadsbaserad sekt? Utåt sett lite småmysko men inte illegal. Kanske rollpersonerna är Jehovas vittnen som bor på Bethel-komplexet (betel) i NY när de upptäcker att styrande kretsen är razider/liktorer/eller något annat i den stilen?

Sedan skulle ett äventyr/kampanj där man skulle infiltrera någon form av kult vara riktigt häftigt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Grisodlar'n;n286498 said:
Varför vill kulten ha dem tillbaka, såpass mycket att de jagar efter dem?
Kulter gillar inte när folk lämnar dem, generellt sätt. Att folk lämnar den ses som ett hot mot ledarens auktoritet trots. Just the Descendant är utvald att kulten för att "utföra stordåd" redan före deras födsel. De övriga medlemmarna vill man ha tillbaka antingen för att straffa dem eller återkonvertera dem.

Grisodlar'n;n286498 said:
Varför inte starta kampanjen när de befinner sig i kulten, att de upptäcker något som får dem att vilja fly?
Det kan man säkert göra, men min idé bygger inte runt konceptet att lämna kulten fysiskt, det har karaktärerna redan gjort. Nu är fokuset mer på att lämna kulten psykiskt, när kult-ledaren fått tag på ditt telefon-nummer och får din mamma som också är med i kulten att ringa dig och be dig komma hem igen klockan två på natten.


Grisodlar'n;n286498 said:
Kulter/sekter som trycker i obygder är väl fint, men vad sägs om att låta det vara en stadsbaserad sekt? Utåt sett lite småmysko men inte illegal. Kanske rollpersonerna är Jehovas vittnen som bor på Bethel-komplexet (betel) i NY när de upptäcker att styrande kretsen är razider/liktorer/eller något annat i den stilen?
Kulten de flytt ifrån styrs av en liktor, men det är inget spelarna vet om (förutom en, som dock inte delat med sig av informationen av rädsla för att uppfattas som skogstokig).

Grisodlar'n;n286498 said:
Sedan skulle ett äventyr/kampanj där man skulle infiltrera någon form av kult vara riktigt häftigt.
Säkert!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Kan vara värt att notera att nu är kampanjen redan igång, så feedback är inte så nödvändigt längre!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag tror du underskattar vad folk från CPS sett och kan föreställa sig :p Anara låter det här awesome.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
God45;n286566 said:
Jag tror du underskattar vad folk från CPS sett och kan föreställa sig :p Anara låter det här awesome.
Haha! Den är skriven från ett in character perspektiv, men ja, jag kan föreställa mig att de har sett extremt mycket. Men det här är KULT, så såvida CPS-tanterna har sett genom illusionen så är det nog fortfarande bortom deras fantasi!

Men tack så väldigt mycket i alla fall. Jag anser generellt sätt att God45 seal of approval är en kvalitétsstämpel i sig!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Mundo;n286573 said:
Haha! Den är skriven från ett in character perspektiv, men ja, jag kan föreställa mig att de har sett extremt mycket. Men det här är KULT, så såvida CPS-tanterna har sett genom illusionen så är det nog fortfarande bortom deras fantasi!

Men tack så väldigt mycket i alla fall. Jag anser generellt sätt att God45 seal of approval är en kvalitétsstämpel i sig!
Som en soctant själv så känner jag mig bekväm med att ha gjort 9 av 10 personer som jobbar på soc till någon sorts demon när jag spelleder KULT. Folk gör misstaget att ta ett steg in på ekonomiskt bistånd eller ett LSS bonde och BOOM! Så är de i Inferno ????

Men nu måste du berätta hur det går med kampanjen! För du har riktigt coola karaktärer som låter nästan realistiskt (fast lite värre ???? ) trasiga karaktärer som flyr en kult! Hur dåligt har det gått för dem? :D
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag får väl sätta upp en tråd där jag går genom deras äventyr! Återkommer efter midsommar!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Mundo;n286590 said:
Jag får väl sätta upp en tråd där jag går genom deras äventyr! Återkommer efter midsommar!
Yay! Actual play! :D
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Hur gjorde du med dina attribut-bonusar?

Att ge varje spelare +1 från start är likvärdigt med att ge dem 15 Erfarenhet vardera.

Höj inte över maxgränsen i attributen (+4). Då blir rollpersonen omänskligt bra (+5 är sparat till enlightened archetypes - nattens barn, magiker osv.).

De passiva attributen är medvetet lägre än de aktiva för att rollpersonerna ska bli skadade och traumatiserade ibland. Höjer man upp dem till +3 eller högre får du rollpersoner som går oberörda genom helvetet, skakar av sig knivhugg och pistolskott eller duckar undan det mesta. Det är inte fel ur ett långsiktigt Kultperspektiv (till och med avsiktligt) men kanske inte jättetrevligt i början när du försöker skapa skräck och utsatthet.

Lycka till med kampanjen!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Sjunde inseglet;n286606 said:
Hur gjorde du med dina attribut-bonusar?
Jag lät deras tre dilemman ge dem +1 (icke-passivt) attribut, 1 Advantage och 1 Advantage.

Sen fick de, istället för att välja tre Advantages åt sin karaktär, välja 2 (precis som under vanligt karaktärsskapanade).

Totalt började spelarna med +1 attributbonus och ett extra Advantage. Det märkte jag är inte särskilt mycket XP som behövs för att pröjsa det. En av karaktärerna lyckades hamna på en +4 i Violence, men inget som är omöjligt att nå med lite XP spendering.

Sjunde inseglet;n286606 said:
Lycka till med kampanjen!
Stort tack!
 
Top